Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.

W transporcie międzynarodowym jedna błędna decyzja może oznaczać dla firmy stratę rzędu dziesiątek tysięcy euro. Błędy proceduralne, nieprawidłowości w przewozie ładunków czy niewłaściwe zabezpieczenie pojazdu nierzadko skutkują dotkliwymi sankcjami finansowymi. Jak ograniczyć ryzyko i jak postępować w przypadku nałożenia kary?
Do najczęściej odnotowywanych naruszeń należą m.in. błędy w dokumentacji celnej, złamanie przepisów Pakietu Mobilności, naruszenia zasad kabotażu, przewóz nielegalnych imigrantów, czy brak wymaganych zezwoleń. Wszystkie te uchybienia mogą prowadzić do wysokich mandatów i strat finansowych. Jak ich uniknąć?
Szczególną uwagę należy zwracać na przepisy dotyczące kabotażu, odpoczynku kierowców i obsługi tachografów. Kontrole prowadzone przez niemiecki urząd BALM wykazują liczne przypadki naruszeń – od nielegalnych pauz w kabinie po nieprawidłowy kabotaż – które mogą skutkować mandatami opiewającymi nawet na kilkaset tysięcy euro. Przestrzeganie regulacji eliminuje to ryzyko. – Należy też pamiętać o poprawności dokumentów celnych. Błędy w deklaracjach celnych lub brak wymaganych dokumentów często powodują wysokie opłaty i opóźnienia w dostawach – wyjaśnia Mateusz Pernak z TC Kancelarii Prawnej.
Kierowcy powinni być na bieżąco z przepisami dotyczącymi bezpiecznego załadunku, czasu pracy, zabezpieczenia ładunku, obsługi tachografów i procedur celnych – to zminimalizuje ryzyko popełniania przez nich błędów. Dobrze przeszkolony kierowca to większe bezpieczeństwo oraz mniejsze ryzyko kosztownych sankcji – mówi Mateusz Pernak.
Przewóz nielegalnych imigrantów jest jednym z najpoważniejszych naruszeń, a kary za tego typu zdarzenia sięgają kilkudziesięciu tysięcy euro lub funtów – w zależności od kraju, w którym są nakładane. – W przypadku nałożenia kary szybka reakcja i profesjonalna analiza sprawy mogą przesądzić o jej anulowaniu lub znacznym obniżeniu. Wiele firm nie korzysta z możliwości odwołania, narażając się na niepotrzebne straty. Kancelarie specjalizujące się w transporcie oferują nie tylko sporządzenie odwołań, ale również doradztwo w zakresie zasadności ich składania oraz reprezentację w sprawach takich jak windykacja należności czy szkolenia kierowców – tłumaczy ekspert TC Kancelarii Prawnej.
Odwołanie się od kary może przynieść znaczące oszczędności, zwłaszcza jeśli firma ma odpowiednie dowody na poparcie swoich racji i wsparcie prawne, które pozwoli je prawidłowo wykorzystać w całym postępowaniu. Kancelaria ma na koncie skuteczne działania w sprawach dotyczących odwołań od nałożonych sankcji. W jednym z przypadków przewoźnik został obciążony karą 2 500 euro, która — po analizie i interwencji prawnej — została całkowicie anulowana, a postępowanie umorzone. – Jeszcze większe oszczędności osiągnęła firma transportowa, na którą nałożono karę 24 000 funtów. Po odwołaniu zmniejszono ją do 6 000 funtów. Z kolei przewoźnik, który nie dopełnił procedur celnych przy przewozie liquidów do e-papierosów, otrzymał do zapłaty 130 000 euro. Po długim postępowaniu kara została całkowicie anulowana – mówi Mateusz Pernak.
Właściwe przygotowanie, przestrzeganie przepisów i wsparcie wyspecjalizowanej kancelarii mogą skutecznie ograniczyć ryzyko nałożenia kar, a w razie ich otrzymania – znacząco zmniejszyć ich wysokość. W wielu przypadkach odwołanie, złożone terminowo i prawidłowo, stanowi najlepsze rozwiązanie zarówno dla bezpieczeństwa prawnego, jak i finansowego firmy.
23 października 2025
Przewoźnicy wykonujący transport międzynarodowy mogą odzyskać część kosztów zakupu tachografów II generacji. Ministerstwo Infrastruktury uruchomiło dopłaty w ramach programu KPO.
16 października 2025
14 października 2025 r. w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie Ministra Infrastruktury sprawie zasad udzielania pomocy de minimis na refinansowanie [...]
29 września 2025
Przewoźnicy drogowi nie powinni bagatelizować nadchodzących zmian związanych z wdrożeniem fazy 3 systemu Import Control System 2 (ICS2) pomimo, że [...]
25 września 2025
Od 17 marca 2026 r. system monitorowania przewozu niektórych towarów (SENT) zostanie rozszerzony o przewóz artykułów odzieżowych i obuwia
10 września 2025
Inspektorzy transportu drogowego z Polski, Niemiec i Czech uczestniczą w trójstronnej wymianie, która odbywa się w Warszawie w ramach współpracy [...]
1 września 2025
Od 1 września 2025 roku jedenaście krajów Unii Europejskiej rozpoczyna obowiązkowe stosowanie systemu ICS2 w transporcie drogowym i kolejowym. W [...]
27 sierpnia 2025
Struktura polskiego rynku transportowego w dużej mierze opiera się na pracy kierowców zza wschodniej granicy. W świetle decyzji prezydenta o [...]
6 sierpnia 2025
Obecnie nie można ubiegać się o wydanie nowej karty tylko ze względu na samą potrzebę korzystania z jej najnowszej wersji [...]
6 sierpnia 2025
Projekt rozporządzenia przewiduje, że w ramach pomocy de minimis przedsiębiorca otrzyma zwrot części lub całości wydatków poniesionych na wyposażenie pojazdu [...]
29 lipca 2025
Finansowe kary to tylko początek problemów, które mogą spotkać przewoźników ignorujących obowiązek wymiany tachografu.
25 lipca 2025
Dokładnie 60 lat temu, w lipcu 1965 roku, pracownicy zakładu Mercedes-Benz w Wörth zmontowali pierwszy kompletny samochód ciężarowy, który zjechał [...]
25 lipca 2025
Nawet co czwarty przewoźnik międzynarodowy nie wymienił tachografu na wymagany model G2V2. Tymczasem na wymianę został już tylko miesiąc.
23 października 2025

20 października 2025

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!