Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.
W transporcie międzynarodowym jedna błędna decyzja może oznaczać dla firmy stratę rzędu dziesiątek tysięcy euro. Błędy proceduralne, nieprawidłowości w przewozie ładunków czy niewłaściwe zabezpieczenie pojazdu nierzadko skutkują dotkliwymi sankcjami finansowymi. Jak ograniczyć ryzyko i jak postępować w przypadku nałożenia kary?
Do najczęściej odnotowywanych naruszeń należą m.in. błędy w dokumentacji celnej, złamanie przepisów Pakietu Mobilności, naruszenia zasad kabotażu, przewóz nielegalnych imigrantów, czy brak wymaganych zezwoleń. Wszystkie te uchybienia mogą prowadzić do wysokich mandatów i strat finansowych. Jak ich uniknąć?
Szczególną uwagę należy zwracać na przepisy dotyczące kabotażu, odpoczynku kierowców i obsługi tachografów. Kontrole prowadzone przez niemiecki urząd BALM wykazują liczne przypadki naruszeń – od nielegalnych pauz w kabinie po nieprawidłowy kabotaż – które mogą skutkować mandatami opiewającymi nawet na kilkaset tysięcy euro. Przestrzeganie regulacji eliminuje to ryzyko. – Należy też pamiętać o poprawności dokumentów celnych. Błędy w deklaracjach celnych lub brak wymaganych dokumentów często powodują wysokie opłaty i opóźnienia w dostawach – wyjaśnia Mateusz Pernak z TC Kancelarii Prawnej.
Kierowcy powinni być na bieżąco z przepisami dotyczącymi bezpiecznego załadunku, czasu pracy, zabezpieczenia ładunku, obsługi tachografów i procedur celnych – to zminimalizuje ryzyko popełniania przez nich błędów. Dobrze przeszkolony kierowca to większe bezpieczeństwo oraz mniejsze ryzyko kosztownych sankcji – mówi Mateusz Pernak.
Przewóz nielegalnych imigrantów jest jednym z najpoważniejszych naruszeń, a kary za tego typu zdarzenia sięgają kilkudziesięciu tysięcy euro lub funtów – w zależności od kraju, w którym są nakładane. – W przypadku nałożenia kary szybka reakcja i profesjonalna analiza sprawy mogą przesądzić o jej anulowaniu lub znacznym obniżeniu. Wiele firm nie korzysta z możliwości odwołania, narażając się na niepotrzebne straty. Kancelarie specjalizujące się w transporcie oferują nie tylko sporządzenie odwołań, ale również doradztwo w zakresie zasadności ich składania oraz reprezentację w sprawach takich jak windykacja należności czy szkolenia kierowców – tłumaczy ekspert TC Kancelarii Prawnej.
Odwołanie się od kary może przynieść znaczące oszczędności, zwłaszcza jeśli firma ma odpowiednie dowody na poparcie swoich racji i wsparcie prawne, które pozwoli je prawidłowo wykorzystać w całym postępowaniu. Kancelaria ma na koncie skuteczne działania w sprawach dotyczących odwołań od nałożonych sankcji. W jednym z przypadków przewoźnik został obciążony karą 2 500 euro, która — po analizie i interwencji prawnej — została całkowicie anulowana, a postępowanie umorzone. – Jeszcze większe oszczędności osiągnęła firma transportowa, na którą nałożono karę 24 000 funtów. Po odwołaniu zmniejszono ją do 6 000 funtów. Z kolei przewoźnik, który nie dopełnił procedur celnych przy przewozie liquidów do e-papierosów, otrzymał do zapłaty 130 000 euro. Po długim postępowaniu kara została całkowicie anulowana – mówi Mateusz Pernak.
Właściwe przygotowanie, przestrzeganie przepisów i wsparcie wyspecjalizowanej kancelarii mogą skutecznie ograniczyć ryzyko nałożenia kar, a w razie ich otrzymania – znacząco zmniejszyć ich wysokość. W wielu przypadkach odwołanie, złożone terminowo i prawidłowo, stanowi najlepsze rozwiązanie zarówno dla bezpieczeństwa prawnego, jak i finansowego firmy.
1 września 2025
Od 1 września 2025 roku jedenaście krajów Unii Europejskiej rozpoczyna obowiązkowe stosowanie systemu ICS2 w transporcie drogowym i kolejowym. W [...]
27 sierpnia 2025
Struktura polskiego rynku transportowego w dużej mierze opiera się na pracy kierowców zza wschodniej granicy. W świetle decyzji prezydenta o [...]
6 sierpnia 2025
Obecnie nie można ubiegać się o wydanie nowej karty tylko ze względu na samą potrzebę korzystania z jej najnowszej wersji [...]
6 sierpnia 2025
Projekt rozporządzenia przewiduje, że w ramach pomocy de minimis przedsiębiorca otrzyma zwrot części lub całości wydatków poniesionych na wyposażenie pojazdu [...]
29 lipca 2025
Finansowe kary to tylko początek problemów, które mogą spotkać przewoźników ignorujących obowiązek wymiany tachografu.
25 lipca 2025
Dokładnie 60 lat temu, w lipcu 1965 roku, pracownicy zakładu Mercedes-Benz w Wörth zmontowali pierwszy kompletny samochód ciężarowy, który zjechał [...]
25 lipca 2025
Nawet co czwarty przewoźnik międzynarodowy nie wymienił tachografu na wymagany model G2V2. Tymczasem na wymianę został już tylko miesiąc.
9 lipca 2025
Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności [...]
4 lipca 2025
Choć od wprowadzenia Pakietu Mobilności minęło już trochę czasu, zmiany wprowadzone w przepisach dotyczących przewozów kabotażowych, jak i podstawowe zasady [...]
16 maja 2025
Inspekcja Transportu Drogowego od końca 2024 roku coraz częściej sprawdza kierowców z państw trzecich, czyli nienależących do UE w zakresie [...]
21 lutego 2025
W trakcie restrukturyzacji zadłużona firma objęta jest ochroną. Oznacza to przede wszystkim, że wierzyciele nie mogą prowadzić wobec niej egzekucji. [...]
17 lutego 2025
Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym ich poziom wzrośnie [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!