#ad
Truck & Van – 2023/3

Truck & Van – 2023/3

Spis treści wydania

  1. Autobusy – Rynekj
    1. Wciąż na minusie
      W 2022 r. w Polsce zarejestrowano 1156 szt. nowych autobusów, czyli o 206 szt. mniej niż przed rokiem (–15,1%). To już trzeci rok z rzędu spadku rejestracji na tym rynku.
    2. Lider dekady
      W 2022 roku Solaris sprzedał 1492 pojazdy i wygenerował 696 mln euro przychodów. Zdecydowana większość kontraktów zrealizowanych w 2022 roku dotyczyła dostaw pojazdów bez- lub niskoemisyjnych.
  2. Rozwój – transport
    1. Pączkowanie
      Girteka ma w swojej flocie 9200 ciągników siodłowych, ale cały czas się rozwija. Do 2026 r. chce zwiększyć swój tabor do 17 400 szt. Planuje również inwestycje w pojazdy elektryczne.
  3. Rynek – Pojazdy ciężarowe
    1. Rok wyzwań
      MAN Truck & Bus ma za sobą dość trudny rok. W wyniku działań wojennych zostały zamknięte dwie z trzech fabryk produkujących komponenty do samochodów ciężarowych. Mimo natychmiastowej reakcji, dostawy się opóźniały, a fabryka MAN Trucks w Niepołomicach musiała ograniczyć produkcję. W konsekwencji nie wyprodukowano około 10 000 pojazdów.
    2. Energetyczna transformacja
      Renault Trucks dostarczyło w 2022 roku 58 967 pojazdów, co oznacza wzrost o 15%. Mimo poważnych zakłóceń w łańcuchu dostaw, producent umocnił swoją pozycję z udziałem w rynku na poziomie 9,4% w segmencie o dmc powyżej 16 t.
  4. Elektromobilność – Transport kombinowany
    1. Elektryfikacja transportu multimodalnego
      DHL Supply Chain zainwestował w 5 elektrycznych samochodów ciężarowych Volvo FM Electric. Będą one częścią transportów intermodalnych realizowanych głównie w zachodniej Polsce.
  5. Elektromobilność – Logistyka
    1. Pierwsze kroki
      DB Schenker rozpoczął testy pierwszego zasilanego wodorem ciągnika siodłowego dopuszczonego do regularnej eksploatacji w Niemczech. Jeszcze w tym roku do floty trafi też 150 prototypowych egzemplarzy elektrycznych pojazdów Volta Trucks.
  6. Elektromobilność – Napędy wodorowe
    1. Wspólny cel
      H2Accelerate otrzymało finansowanie, które umożliwi zakup 150 samochodów ciężarowych napędzanych wodorem oraz budowę 8 stacji tankowania tego paliwa.
  7. Elektromobilność – Test zimowy
    1. Elektryki w Finlandii
      Jak sprawdzi się elektryczna ciężarówka w temperaturze –25°C? Mercedes poddał takiej próbie eActrosa LongHaul i eActros 300.
  8. Zarządzanie – Napędy alternatywne
    1. Biogaz, wodór i prąd na długim dystansie?
      Eksperci w dziedzinie logistyki, transportu i energii łączą siły w celu przyspieszenia dekarbonizacji transportu ciężarowego na długich dystansach w Europie. Ma w tym pomóc sieć strategicznie rozlokowanych terminali wyposażonych w ładowarki elektryczne dużej mocy oraz stacje tankowania biogazu i zielonego wodoru.
  9. Zarządzanie – Opłaty drogowe
    1. Już bez OBU
      Axxès i Continental podjęły współpracę w zakresie stworzenia usługi poboru opłat dla flot pojazdów użytkowych. Firmy wykorzystają dane dostępne w VDO DTCO 4.1 – inteligentnym tachografie drugiej generacji Continentala, i przekażą je do chmury Axxès za pośrednictwem platformy Continental Road Usage Service (CRUS).
  10. Zarządzanie – Infrastruktura
    1. Drogi online
      Bridgestone wykorzystuje sztuczną inteligencję do cyfrowej analizy kondycji i jakości dróg, przyczyniając się do zapobiegania wypadkom oraz uszkodzeniom opon i pojazdów.
  11. Serwis – Kontrakty
    1. Umowy serwisowe coraz popularniejsze
      DAF Trucks zawarł 250-tysięczną umowę na naprawy i serwis DAF MultiSupport. Rozwiązanie to gwarantuje najdłuższy czas użytkowania pojazdu bez przestojów. Zapewnia przewidywalne koszty oraz ułatwia zarządzanie i administrację.
  12. Produkt – Naczepy
    1. Podwójna efektywność
      Przedłużona naczepa Kögel o długości 15 m może być przeładowywana na wszystkie popularne wagony z przewężeniami.
  13. Produkt – Ogumienie
    1. Serie 02 z oponą do naczep
      Rozszerza się gama opon Serie 02. Właśnie pojawiła się H02 Pro Trailer, czyli nowa linia zaprojektowana do zastosowania w naczepach o ciężkich ładunkach i dużych objętościach, jedno- lub wieloosiowych.
  14. Dostawcze – Rynek
    1. Lider na wielu poziomach
      W 2022 r. w Polsce zarejestrowano 27 490 samochodów osobowych i dostawczych Renault, co dało marce 5. miejsce na rynku. Auta elektryczne z gamy E-Tech stanowią już 12% sprzedaży.
  15. Dostawcze – Prezentacja
    1. eSprinter z większymi możliwościami
      Nowy eSprinter zostanie wprowadzony w USA i Kanadzie w drugiej połowie 2023, a pod koniec roku w Europie. Jako pierwszy pojawi się długi furgon z wysokim dachem, wyposażony w największą dostępną baterię o pojemności użytkowej 113 kWh.
  16. Technologie – Bezpieczeństwo
    1. Bez twarzy ani rusz
      Biometryczne rozpoznawanie twarzy może zapewnić nowy poziom zabezpieczenia pojazdu przed kradzieżą. Czy to się sprawdzi?

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!