#ad
Truck & Van – 2019/2

Truck & Van – 2019/2

Spis treści wydania

  1. RYNEK – POJAZDY CIĘŻAROWE
    1. Bez dna?
      Trzeci rok z rzędu rynek pojazdów ciężarowych o dmc powyżej 6 t pobił rekord, ocierając się o wartość 30 tys. sztuk. Na przestrzeni ostatnich 4 lat popyt wzrósł o 70%. Mnożące się problemy nie zbijają z tropu polskich transportowców. Zgodnie z przewidywaniami sprzed roku, rynek pojazdów ciężarowych w 2018 r. nie tylko się nie skurczył, ale nawet urósł. Permanentny brak kierowców nie zatrzymał inwestycji. Przewoźnicy poradzili sobie z tym problemem, zatrudniając obcokrajowców, już nie tylko z Ukrainy, ale nawet z Filipin.
  2. RYNEK – ROZWÓJ
    1. SUKCES przed premierą
      Apetyt rośnie w miarę jedzenia. MAN chce być nr 1 w Europie w dostawach pojazdów ciężarowych i nr 2 na rynku autobusów. W skali globalnej rok 2018 był dla MAN-a najlepszy od 2012 r. pod względem sprzedaży pojazdów ciężarowych, a także najlepszy od 2009 pod względem dostaw autobusów. Rentowność w minionym roku była większa od oczekiwanej. Najlepsze wyniki osiągnięto również w zakresie obsługi posprzedażnej oraz sprzedaży pojazdów używanych.
  3. DŁUGODYSTANSOWE – TEST
    1. Siła i równowaga
      W roku 2019 mija 50 lat, odkąd Scania wprowadziła silnik V8. Sławę przyniosła mu wysoka moc i trwałość. Obecny silnik ma jeszcze jedną, ważną cechę. Pod koniec lat 60. Silniki V8 były u szczytu powodzenia. Nie tylko w amerykańskich „krążownikach szos”, ale również w samochodach użytkowych, i to po obu stronach Atlantyku. Największe swego czasu fabryki ciężarówek na świecie: GAZ, ZIŁ, a potem KamAZ używały niemal wyłącznie silników V8 – benzynowych i Diesla. Przymierzali się do nich również polscy konstruktorzy z myślą o montowaniu ich m.in. w Starach. Nim rozpowszechniły się turbosprężarki, obowiązywała amerykańska zasada „no repalcement for displacement”, oznaczająca, że wysoka pojemność jest niezastąpiona, gdy potrzebne są dobre osiągi. Silniki V8, czy ogólnie rzecz biorąc widlaste, pozwalały ją łatwo uzyskać przy zwartych gabarytach.
  4. DŁUGODYSTANSOWE – NAPĘDY GAZOWE
    1. LNG – lepiej napędzać gazem?
      W Polsce pojawili się pierwsi przewoźnicy, którzy zainwestowali w ciężarówki na skroplony gaz ziemny (LNG). Powody wydają się oczywiste, ale czy gra jest warta świeczki? Skroplony gaz ziemny jest nadzieją na „zagazowanie” transportu długodystansowego. Zbiorniki z przechowywanym w tym stanie skupienia gazem, zapewniają zestawom zasięg przekraczający 1000 km, czasem znacznie. Wystarcza to z nawiązką na trasę, jaką pokonuje kierowca ciężarówki w ciągu jednego dnia roboczego liczącego 9 czy dopuszczane wyjątkowo 10 godzin jazdy. Potem jest czas na przerwę i tankowanie. Można uznać, że problem krótkiego zasięgu pojazdów gazowych został w ten sposób satysfakcjonująco rozwiązany. A pozostałe?
  5. ZARZĄDZANIE – KARTY PALIWOWE
    1. Przegląd kart paliwowych
      Karty wielu korzyści
      W firmach posiadających lub wynajmujących flotę pojazdów, z uwagi na liczne korzyści z tego płynące, najbardziej sensownym rozwiązaniem jest używanie kart paliwowych. Usługi komplementarne oferowane przez koncerny paliwowe i sieci stacji paliw, są bardzo liczne. Przyjrzeliśmy się ofercie największych firm paliwowych operujących na polskim rynku. W większości przypadków mamy do czynienia z kartami paliwowo-usługowymi, co oznacza, że za ich pośrednictwem można nie tylko zapłacić za paliwo, ale też za inne produkty i usługi, co jest szczególnie istotne w przypadku transportu międzynarodowego. W zależności od oferenta i wyboru opcji kartą paliwową można płacić za przejazd po drogach, autostradach, wiaduktach, mostach, przez tunele, ale również transport promem czy koleją.
  6. TECHNOLOGIE – POSTĘP
    1. Gdzie przebiega postęp?
      Za kulisami. Marka pojazdu jest tylko symbolem, który gromadzi w sobie pomysły pochodzące z różnych źródeł. Niezawodnym dostawcą najnowocześniejszych rozwiązań są producenci komponentów dla przemysłu motoryzacyjnego. Producenci komponentów oraz dostawcy usług. W zakresie zarządzania pracą i serwisowania coraz więcej dzieje się bowiem w świecie wirtualnym. Znamienne, jak wiele mówiono na ten temat podczas ostatniej wystawy IAA. Zarówno w kontekście bieżącej eksploatacji pojazdów, jak i przyszłości, którą ma zdominować elektryfikacja i jazda autonomiczna.
  7. Produkt – OŚWIETLENIE
    1. Tradycyjne, hybrydowe, diodowe…
      Ważnym elementem wyposażenia pojazdów użytkowych jest oświetlenie, ponieważ bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Produkty firmy Ermax spełniają wszystkie, także te najbardziej rygorystyczne wymogi określone w normach i przepisach. W szczególności lampy, przewody, gniazda i wtyczki tej marki są zgodne z normami ADR/GGVS, a więc mogą być stosowane w środkach transportu przewożących materiały niebezpieczne.
  8. PRODUKT – Naczepy
    1. Kontenery. Nowe otwarcie
      Schmitz Cargobull znów będzie produkował naczepy podkontenerowe. Wracają do gamy w tym roku. Decyzja ta nikogo nie powinna dziwić. Ruch kontenerowy między Azją, a resztą świata z każdym rokiem się nasila i nie omija Europy. Ponadto, jak zauważył Andreas Schmitz, prezes Schmitz Cargobull AG: „Naczepy podkontenerowe są kluczową częścią transportu kombinowanego drogowo-kolejowego. Dlatego przywracamy podwozia podkontenerowe serii S.CF do naszej gamy.”
  9. DOSTAWCZE – TEST
    1. Wyczekiwana moc
      Największym mankamentem X250d była ospałość i brak poczucia mocy. Wraz z pojawieniem się większego silnika pikap ze Stuttgartu pozbył się tej wady. Teraz jazda po asfalcie to czysta przyjemność, a reakcja na gaz, jak na tę klasę, jest błyskawiczna. Wreszcie porównanie z Volkswagenem nabiera sensu. Tym razem testowy egzemplarz został wykończony czarną matową skórą, a plastik imitował aluminium, a nie drewno. Niestety stonowane wnętrze nie robiło już takiego wrażenia jak jasne skóry. Nie było efektu WOW, po wejściu do samochodu, a wnętrze było podobnie wykończone jak u konkurencji. Wystarczy jednak wybrać odpowiednią opcję z katalogu, żeby dodać nieco elegancji „Iksowi”.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!