#ad
Truck & Van – 2019/1

Truck & Van – 2019/1

Spis treści wydania

  1. ZARZĄDZANIE – Aplikacja
    1. Strefa ekologiczna – podróż dobiegła końca
      Green-Zones wprowadza nową wersję swojej aplikacji dla flot, która uwzględnia strefy środowiskowe. Firma przyjrzała się nowym kwestiom, które należy brać pod uwagę, planując podróż po Europie.
  2. DŁUGODYSTANSOWE – Ogniwa paliwowe
    1. Trójka po norwesku
      Nikola opracowała ciężarówkę dla Europy i zamierza ją produkować na naszym kontynencie. Miejsca jeszcze nie wskazano, ciężarówki nikt nie widział na żywo, ale klienci już składają zamówienia. Europejska „Wielka Siodemka” została wzięta w dwa ognie. Po jednej stronie są Turcy, po drugiej Jankesi. Ci pierwsi oferują ciężarówki na wskroś tradycyjne, które w dobie kłopotliwych napędów alternatywnych z pewnością będą miały grono zagorzałych zwolenników. Amerykanie zaś proponują rozwiązania daleko wybiegające w przyszłość, które mają przewyższać osiągami i trwałością wszystko, co do tej pory produkowano.
  3. TECHNOLOGIE – Akumulatory
    1. Litowo-jonowa układanka
      Skryci w punktach opisów technicznych pojazdów dostawcy komponentów nierzadko okazują się liderami swoich specjalności. Impact Clean Power Technology – znany odbiorcom elektrobusów polski wytwórca baterii prezentuje spójną wizję rozwoju magazynowania prądu nie tylko w transporcie i nie tylko na pierwsze lata pracy sprzętu. To nie fantazja, inspirowana falą eko-technologicznego wzmożenia. Impact pracę nad przenośnymi źródłami energii zaczął w 2005 r. od projektu elektrycznego trojkołowca SAM EV II, którego 150 szt. 4 lata później sprzedał za granicą.
  4. DOSTAWCZE – NAPĘDY ELEKTRYCZNE
    1. e-Crafter kontra Crafter
      Czy elekryczny dostawczak się opłaca? Już niedługo się dowiemy. Trwa właśnie test na ulicach Warszawy. Pod koniec grudnia dwa Craftery: jeden elektryczny, a drugi z silnikiem Diesla dostarczały towary do klientów Ikea. Teraz pracują dla sieci sklepów H&M. Test odbywa się w ramach pilotażu Misja Zerowa Emisja realizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), które zbada, jak elektryczny furgon sprawdzi się w mieście. Analizowana będzie emisja CO2 oraz całkowite koszty posiadania (TCO) dostawczego pojazdu elektrycznego.
  5. DOSTAWCZE – WNĘTRZE
    1. Interfejs
      Co dostawczak ma w środku? Który jest najwygodniejszy? Czy nowe modele są naprawdę lepsze? Połączenie człowieka i samochodu to prowizorka. Nasze miękkie w dotyku kończyny, niezdolne do wykonywania ruchu obrotowego nijak się mają do metod napędzania i sterowania samochodów. Działanie pojazdu trzeba przełożyć na „język ciała”, abyśmy mogli nim dostatecznie skutecznie kierować. Służą do tego instrumenty takie jak: kierownica, pedały, dźwignie i dźwigienki, które i tak zmuszają nas do wykonywania „ruchów niegodnych filozofa”.
  6. DOSTAWCZE – PREZENTACJA
    1. Berlingo z Łajsk
      Trzecia generacja Citroëna Berlingo Vana, laureata nagrody Van of The Year 2019, miała swoją premierę w Centrum Składowania Samochodów w Łajskach należącego do firmy GEFCO. To właśnie tam trafiają pojazdy, zanim zostaną dostarczone do właścicieli. Berlingo Van to już trzecia generacja tego pojazdu. Powstał w ramach grupy PSA, czyli jest bliźniakiem Opla Combo (patrz: Truck & Van nr 11/2018) i Peugeota Partnera, nie tylko dzieli z nimi rozwiązania, ale również tytuł samochodu dostawczego roku 2019.
  7. PRODUKT – Windy załadowcze
    1. Mali siłacze
      Choć niektórzy mogą kojarzyć platformy załadowcze głównie z pojazdami ciężarowymi do krótkiej i średniej dystrybucji, to lekkie pojazdy dostawcze też mogą być w nie wyposażane. Oferta jest w tym zakresie bardzo duża, od lekkich i kompaktowych wind pomocniczych, do typowych konstrukcji pozwalających na załadunek dużych i ciężkich towarów. Transport towarów to wymagająca branża, dla której tworzone są wciąż nowe rozwiązania, a te które są na rynku podlegają ciągłym modernizacjom i usprawnieniom. Każdy pojazd dostawczy lub ciężarowy posiada ładownię na pewnej wysokości, stąd konieczność stosowania urządzeń ułatwiających załadunek i rozładunek niezależnie od masy.
  8. PRODUKT – Agregaty chłodnicze
    1. Mały, zmarznięty problem
      Nowe pomysły na napędzanie samochodów są impulsem do zmian w sposobach zasilania ich wyposażenia. Przykładem agregaty chłodnicze w lekkich dostawczakach. Forsowany aktualnie napęd elektryczny wraz z poszerzającym się zastosowaniem silników gazowych jest brany pod uwagę przy projektowaniu nowych urządzeń chłodniczych. Przede wszystkim tych, które przeznaczone są do lżejszych pojazdów, używanych w dystrybucji. Panuje bowiem zgodna opinia, że alternatywne napędy rozpowszechnią się w pierwszym rzędzie w miastach.
  9. RYNEK – ROZWÓJ
    1. Pracowicie
      Miniony rok Scania może zaliczyć do udanych. Popyt na nowe ciężarówki przekroczył możliwości produkcyjne, dostarczono sporą liczbę autobusów, a sieć serwisowa rośnie. Przez 11 miesięcy 2018 r. Scania dostarczyła 4591 pojazdów, o 6% więcej niż przed rokiem, co stanowiło 16,48% rynku. „Wykorzystaliśmy pełną moc produkcyjną. To świadczy o tym, jakie było zapotrzebowanie w 2018 r. na pojazdy ciężarowe. Jesteśmy zadowoleni z udziału w rynku Od 2010 r. odsetek ten cały czas wzrastał. Myślę, że w tym roku nasz wynik sprzedażowy będzie jeszcze lepszy. Produkcja cały czas rośnie. Jednak proces ten wymaga czasu” – podkreśla Tomasz Cwalina, dyrektor sprzedaży Scania Polska.
  10. DYSTRYBUCYJNE – Zabudowy
    1. Zmieści się
      Postępujący rozwój tzw. ciężkiej dystrybucji nie eliminuje z rynku mniejszych pojazdów, zwłaszcza wyposażonych w pomysłowe zabudowy. „Nie porywaj się z motyką na słońce” – mówi przysłowie. Lecz odwrotna sytuacja, gdy sprzęt jest „przewymiarowany” w stosunku do zadnia jest równie absurdalna. Jedną z bolączek transportu, w tym dystrybucji są samochody wożące „powietrze”. Pewien zapas ładowności bywa przydatny, ale gdy prawie nigdy nie jest wykorzystywany oznacza marnotrawstwo.
  11. DYSTRYBUCYJNE – TEST
    1. Widziałeś elkę?
      Jeśli furgon może być sportowy, to Scania właśnie go wynalazła. Przechodnie zachwycają się jego wyglądem, a gdyby wiedzieli, co kryje w środku… Kto wie? Mogłoby dojść do spontanicznych nawróceń: „zabierzcie ode mnie te kluczyki od Ferrari, wolę „elkę!” Scania serii L jest póki co znacznie rzadszym zjawiskiem niż drogie, sportowe samochody, a przewyższa je zaletami praktycznymi i świetnie się prowadzi.
  12. WARSZTAT – Top Team Scania
    1. O włos
      Podkoniec minionego roku został rozstrzygnięty światowy konkurs Top Team edycja 2017/2018 dla mechaników i doradców serwisowych Scania. Polski zespół nie tylko dostał się do finału konkursu, ale znalazł się w ścisłej światowej czołówce, zajmując czwartą pozycję.
  13. OSOBOWE – Test
    1. Polecimy?
      Cactus się zmienił. Zgubił wałeczki na bokach i dostał PHC. Bez obaw, to nic groźnego. Zdaniem Citroena jest jak latający dywan. Z przodu są szerokie, kanapowe fotele Advanced Comfort, a w okolicy kół pracują PHC, czyli progresywne poduszki hydrauliczne (Progressive Hydraulic Cushions).

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!