Spis treści wydania
- RYNEK – Naczepi i przyczepy
- Ciągną wywrotki
Konsekwencją wzmożonego popytu są kolejki i wydłużające się terminy odbioru pojazdów. Nikt tego nie lubi: ani dostawcy, którzy tracą zlecania, ani zamawiający, którzy muszą realizować swoje zadania w terminie. Kto na tym zyskuje? Mali dostawcy, którzy do tej pory nie cieszyli się zbytnią popularnością. Dla przedsiębiorców dobra sytuacja na rynku jest wówczas, gdy biznes jest przewidywalny, zamówienia realizowane w terminie, a terminy krótkie. Przy dużych wzrostach wolumenów, fabryki nie nadążają z produkcją, maszyny rozgrzewają się do czerwoności, a zamawiający się denerwują, bo nie mogą sprostać zleceniom. Choć nikt się tego nie spodziewał, mijający rok bije kolejne rekordy na rynku naczep i przyczep.
- Ciągną wywrotki
- NACZEPY – IAA 2018
- Racjonalnie
W tym roku zabrakło na IAA naczep w kształcie banana, nie było też projektów zadziwiających zastosowanymi materiałami. Producenci mocno stąpają po ziemi, a nowinki dotyczą głównie systemów ułatwiających kontrolę przewozów. Rozwój systemów telematycznych, coraz częściej określanych po prostu jako systemy łączności, przebiega w dwóch kierunkach. Jeden to zapewnienie bezpieczeństwa i terminowości przewozów przy jednoczesnej optymalizacji tras i ładunków tak, aby maksymalnie wykorzystać możliwości pojazdu i kierowcy. Drugi jest ukierunkowany na ograniczenie awaryjności taboru i ułatwienie serwisu poprzez lepsze jego planowanie, uwzględniające pracę, jaką pojazd ma do wykonania, a także naprawy prewencyjne.
- Racjonalnie
- NACZEPY – Trailer Innovation 2019
- Od ogółu do szczegółu
Ogłaszana oficjalnie na IAA nagroda „Trailer Innovation” przypadła tym razem dużym producentom, o uznanej renomie za rozwiązania natury praktycznej. Niektóre z nich mieszczą się w kanonie, inne z niego wychodzą. Nagrodę wręczono po raz pierwszy w 2002 r., a potem w 2005, czyli de facto w 2004, niejako „z góry” na nadchodzący rok. Początkowo zwycięzca był tylko jeden. Jako pierwsze zostało nim Krone za system mocowania ładunku Multi-Lock/Multi-Block. W latach 2007 i 2009 kategorii było już pięć, a od 2011 jest ich siedem. Jako ostatnie dołączyły „Środowisko” (Environment) i „Inteligentna naczepa” (Smart Trailer), stanowiąc odzwierciedlenie bieżących tendencji rynkowych.
- Od ogółu do szczegółu
- ROZWÓJ – Naczepy
- Coraz więcej „nas”
Grupa Wielton nie ustaje w realizacji swojej strategii 2020. Po Francji, Włoszech i Niemczech przyszedł czas na Wielką Brytanię. Podczas tegorocznych targów IAA w Hanowerze ogłoszono sfinalizowanie transakcji nabycia 75% udziałów w spółce Lawrence David. W ciągu kolejnych 4 lat Grupa ma wykupić pozostałe 25%. Lawrence David jest obecny na rynku ponad 45 lat. Firma znana jest z wysokiej jakości produktów. To mocna, lokalna marka, zajmująca 3. pozycję na rynku brytyjskim. Wartość transakcji wyniosła 26 mln funtów. Dzięki niej Grupa Wielton zwiększy wolumen sprzedaży do około 20 tys. sztuk pojazdów rocznie. - Przemyślane kierunki
Sukcesywny rozwój to klucz do sukcesu. Dążenie do celu, konsekwencja w działaniach i wyczulenie na potrzeby klienta pomagają tworzyć mocne przedsiębiorstwa. Jedną z takich firm jest PTM Polska, które działa na naszym rynku od 8 lat. W obszarze zainteresowań firmy znajduje się sektor komunalny, w szczególności transport odpadów na krótkich, średnich i długich dystansach, ale również transport ładunków sypkich, głównie zbóż i produktów pochodnych w rolnictwie, odpadów z drewna: biomasy i trocin oraz torfu i kompostu – branża pieczarkarska. Łódzki importer specjalistycznych rozwiązań transportowych nie zamyka się na nowe wyzwania. Kolejne kierunki rozwoju to ładunki paletyzowane, ponadnormatywne oraz typowo budowlane.
- Coraz więcej „nas”
- PRODUKT – Naczepy
- Lekko, dużo, nisko
Jedną z nowości spod znaku słonia zaprezentowanych tej jesieni jest aluminiowa naczepa wywrotka o dużej objętości. Od września 2018 można do niej zamawiać osie Schmitz Cargobull. Model S.KI Volume AK wyposażony jest w skrzynię ładunkową o dużej objętości osadzoną na zmodyfikowanej w przedniej części ramie. Zachowując tę samą pojemność, co standardowe warianty naczep ze zwykłą ramą, wyróżnia się nisko biegnącą krawędzią załadunku. Skrzynia ma prostopadłościenny kształt i wykonana jest z aluminium. Do wyboru są wersje o objętości od 45 do 59 m3.
- Lekko, dużo, nisko
- TECHNOLOGIE – Zawieszenie
- Naprawdę wygodne rozwiązanie
Gdy wydawało się, że w konstrukcji zawieszenia naczep wszystko zostało powiedziane, pojawiły się nowatorskie rozwiązania, które mają jedną, wspólną cechę. Jest nią prostota. Dzięki niej można spodziewać się ułatwień w montażu i obsłudze serwisowej. Zarazem producenci zapewniają, że nowe typy zawieszenia gwarantują co najmniej równie dobre, jeśli nie lepsze własności jezdne niż starsze konstrukcje. A do tego są zwyczajnie lżejsze, co podoba się nabywcom zawsze i wszędzie.
- Naprawdę wygodne rozwiązanie
- TECHNOLOGIE – Automatyzacja
- Czas odzyskany
Samochody autonomiczne to zapewne tylko kwesta czasu. Dostawcy sprzętu i oprogramowania systematycznie pokonują kolejne przeszkody. Przyjemność z jazdy maleje w miarę wzrostu natężenia ruchu i wszechobecności systemów sterowania nim. Być może prowadzenie samochodu przeniesie się pewnego dnia w dziedzinę sportu i rozrywki. W pojazdach użytkowych jazda autonomiczna ma istotne znaczenie praktyczne. Może zwiększać bezpieczeństwo i wydajność transportu, zmniejszając jego koszty.
- Czas odzyskany
- UŻYWANE – Modernizacja
- Transformers
Renault Trucks znalazło sposób na nadmiar używanych ciągników siodłowych. W zakładach w Bourg-en-Bresse przechodzą generalny przegląd i otrzymują szansę na zupełnie nowe życie. Renault Trucks swoje centrum adaptacyjne ulokowało w fabryce w Bourg-en-Bresse. Powstał tam specjalistyczny warsztat, w którym używane pojazdy są dokładnie oglądane i kwalifikowane bądź nie do dalszych prac modernizacyjnych. Przystosowaniu do nowych zadań poddawane są ciężarówki mające mniej niż 5 lat. Najczęściej kwalifikowane są pojazdy 2-, 3-letnie z przebiegiem do 350 tys. km. Ciągniki są dostosowywane do pracy w lekkim terenie bądź przerabiane na podwozia.
- Transformers
- DOSTAWCZE – Test
- Nowoczesny na wskroś. Mercedes Sprinter
Nowy Sprinter robi ogromne wrażenie. Jest jeszcze rzadko widywany na ulicach, więc spotkanie z nim piorunuje. Bryła auta została zachowana. Światła z tyłu zmieniono na trochę nowocześniejsze, ale niezbyt ekstrawaganckie. Wrażenie robi wysunięty przód samochodu z bardzo nowoczesnym designem świateł i grilla, nawiązującym do obecnej stylistyki Mercedesów. Gdy tylko zajrzymy do środka, zobaczymy wielki ekran, który jakby wypełniał pół kabiny. Nowy system multimedialny trafił tu przed większością osobówek. Dostawczak Mercedesa wygląda jakby trafił do nas z przyszłości. - Dwulatek. Volkswagwen Crafter
Volkswagen Crafter miał premierę ponad dwa lata temu, mimo upływu czasu trzyma się dobrze i w ogóle się nie starzeje, przodując wśród dużych dostawczaków pod względem zastosowanych technologii. Tym razem sprawdzaliśmy, jak działa automatyczna skrzynia biegów w dużym furgonie z Wrześni z napędem na przód. dobre wrażenie na tle innych samochodów tego segmentu. Mamy typowe wyposażenie widywane we wszystkich Volkswagenach, skórzaną kierownicę wielofunkcyjną oraz spory i bardzo funkcjonalny ekran dotykowy. Od osobowych VW odróżnia go szarość plastiku, który wypełnia wnętrze. Estetycznie może to razić, ale daje dużą odporność na zabrudzenia i uszkodzenia oraz pozwala łatwo doczyścić wnętrze po powrocie z terenu budowy.
- Nowoczesny na wskroś. Mercedes Sprinter
- HISTORIA – Star 70 lat
- Stara prawda
W grudniu 2018 roku mija 70 lat od debiutu pierwszego Stara. Z tej okazji przypominamy ciężarówkę, która była największym hitem fabryki w Starachowicach. Zimy były mroźne, ulice brukowane, a targ odbywał się na rynku w Wierzbniku. Tak było w połowie grudnia 1948, gdy sześć (niektóre źródła podają 5) pierwszych Starów 20 zmontowanych w Starachowicach pojechało do Warszawy na kongres zjednoczeniowy Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej.
- Stara prawda
