#ad
Truck & Van – 2016/11

Truck & Van – 2016/11

Spis treści wydania

  1. DŁUGODYSTANSOWE – Test
    1. Dobre, bo lepsze
      Każdy kto ćwiczył cokolwiek lub uczył się obcego języka, zna wagę małych udoskonaleń. Konstruktorzy DAF-a również ją znają.
      Ostatnimi laty konkurencja mocno naciska. Po nowym, przełomowym Actrosie pokazało się nie mniej przełomowe Volvo FH i cała gama Renault Trucks, a w tym roku „najlepsza od 125 lat” Scania. Holendrzy nie zasypiają gruszek w popiele, ale zmiany, które systematycznie wprowadzają w serii XF, są na ogół mniej widowiskowe.
    2. Niewyczuwalna masa
      Iveco Eurocargo jako zestaw długodystansowy ma najlepsze cechy zwinnej ciężarówki dystrybucyjnej wzbogacone o duże możliwości transportowe. Duże zarówno w sensie masy ładunku, jak i objętości ładowni. Zestaw ma ładowność 16,7 t (9,37 t ciężarówka + 7,3 przyczepa) przy całkowitej objętości 114,4 m3 (55,7 + 58,7). Imponuje zawłaszcza ten drugi wymiar, który niewiele odbiega od 120 m3 uznawanych za standard wśród ciężkich, długodystansowych zestawów z przyczepami. Iveco z zabudową i przyczepą Wieltonu jest niewiele mniejsze, za to znacznie lżejsze i ma o dwie osie mniej.
  2. ROZMOWA – Frank Reintjes, Daimler Trucks
    1. Weel2Wheel – wynik ostateczny
      Czy ciężarówki elektryczne to przyszłość? Czy oszczędzanie polega na rezygnowaniu czy dodawaniu? – o transporcie drogowym jutra mówi dr Frank Rei ntjes, dyrektor globalnego rozwoju układów napędowych i produkcji Daimler Trucks.
  3. ROZMOWA – Mariusz Golec, Wielton SA
    1. Nie mamy żadnych kompleksów
      Wielton od 20 lat buduje swoją pozycję na rynku. Rok temu przejął dwóch europejskich producentów, zdobywając tym samym nowych klientów. O 20-letniej drodze na szczyt i najbliższych planach rozmawiamy z Mariuszem Golcem, prezesem zarządu Wielton SA.
  4. DYSTRYBUCYJNE – Test
    1. Ciszej tam!
      Kilka chwil z hybrydową Scanią pokazuje korzyści z elektryfikacji transportu, przynajmniej w miastach. Wjeżdżamy na rozległy parking centrum handlowego. Diesel milknie. Samochód porusza się wyłącznie za pomocą silnika elektrycznego. W kabinie panuje kojąca cisza. Wrażenie jest duże, bo nie tego spodziewamy się po manewrującej ciężarówce. Z zewnątrz Scania buczy jak trolejbus. Nareszcie idealny pojazd do miejskich dostaw? Nie tylko nocnych?
  5. PRODUKT – Ogumienie
    1. Mniszek zamiast kauczuku
      Continental, w ramach realizacji strategii „Wizja 2025”, zaprezentował prototyp opony ciężarowej wykonanej z innowacyjnego materiału – Taraxagum, który w przyszłości ma zastąpić kauczuk naturalny wykorzystywany w oponach.
    2. AAA na wszystkie osie
      Michelin X Line Energy może się poszczycić klasą AAA pod względem oporów toczenia. Dzięki temu zestaw składający się z ciągnika i naczepy używany w transporcie dalekobieżnym pozwala zaoszczędzić 1 litr paliwa na 100 km bez utraty trwałości ogumienia.
    3. Krok na przód
      Podczas targów w Hanowerze Bridgestone pokazał system Tirematics. Producent idzie o krok dalej i wzorem konkurencji przedstawia rozwiązanie, które na bieżąco monitoruje stan opon.
  6. AUTOBUSY – Transexpo 2016
    1. Autobusy i różności
      W tym samym terminie, co Transexpo odbywało się na terenie Targów Kielce pięć innych imprez. Mimo to daleko było do gorączkowej atmosfery znanej z niektórych poprzednich wystaw. Wśród towarzyszących targów były odbywające się po raz pierwszy Hol-Expo dla pomocy drogowej oraz Salon Turbosprężarek Turbo-Expo. Rozumiejąc chęć i potrzebę zapewnienia forum nawiązywania kontaktów branżom o jeszcze węższej specjalizacji niż transport publiczny, nie można opędzić się od myśli, że organizator chwycił się desperackiego sposobu podniesienia frekwencji.
  7. AUTOBUSY – Prezentacja
    1. Energia bez skazy
      Ursus zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi idzie o krok dalej niż autobus elektryczny wyposażony jedynie w akumulatory. Zapowiada z dawna wyczekiwany przełom? Wodorowe ogniwa paliwowe jako źródło energii elektrycznej do napędu pojazdów są znane od dekad. Przeciw nim przemawiały względy praktyczne, związane z masą i wymiarami
      ogniw oraz koszty produkcji i eksploatacji. Teraz jednak stoi za nimi murem polityka wielu krajów, które pod hasłem ekologii i „zrównoważonego rozwoju” dążą do uniezależnienia się od paliw kopalnych. Także w Polsce dużo mówi się o elektromobilności. Autobus Ursusa zjawia się w samą porę
    2. Pod napięciem
      W Hanowerze Volvo przedstawiło pełen wachlarz zelektryfikowanych autobusów miejskich. Znalazły się wśród nich hybrydy, elektryczne hybrydy oraz w pełni elektryczne autobusy. Volvo oferuje kompleksowe rozwiązania obejmujące pojazdy, ich serwis oraz infrastrukturę ładowania. Do tej pory Volvo Buses na całym świecie sprzedało ponad 2700 zelektryfikowanych pojazdów.
  8. DOSTAWCZE – IAA 2016
    1. Godziny szczytu
      Wśród lekkich samochodów użytkowych na targach IAA nie brakowało premier. Nowe pokolenie pojazdów pojawiło się równocześnie u kilku producentów. Olbrzymiego skoku dokonał Volkswagen, który opracował własne, duże auto dostawcze pod postacią nowego Craftera (patrz: Truck & Van 10/2016), oferowanego również jako MAN TGE. Spółka Sevel Nord przedstawiła nowe modele średniej wielkości pod markami Citroën, Peugeot i Toyota. Można było przyjrzeć się najnowszym pikapom.
  9. DOSTAWCZE – Prezentacja
    1. Praca w terenie
      Gdy chcemy dojechać w trudno dostępne miejsce, od razu myślimy o samochodzie terenowym albo o SUV-ie, ale gdy potrzebujemy dowieźć sprzęt i ludzi, musimy użyć samochodu dostawczego. Prawie każdy producent ma w swojej ofercie dostawczaka 4×4 z systemami, przybliżającymi jego możliwości do osobowych terenówek. Ma je też Mercedes. Zarówno Vito, jak i Sprinter z napędem na 4 koła przydadzą się wszędzie tam, gdzie trzeba dowieźć ludzi lub ładunek, a droga do celu nie jest łatwa. Samochody te gwarantują, że każde wskazane palcem na mapie miejsce stanie się dostępne, a trasa do niego przyjemna.
    2. Komplet zalet za mniej
      Ford Transit Courier Van wyróżnia się w swojej klasie wielkością ładowni i ekonomicznymi silnikami. Teraz korzyści jest jeszcze więcej. Transit Courier Van należy do najnowszej generacji dostawczych Fordów. Ma znakomity styl i kompaktowe wymiary, doskonale dostosowane do eksploatacji w mieście. Łatwo się nim poruszać w gęstym ruchu i bez trudu można go zaparkować. Jego długość to zaledwie 4,16 m. Średnica zawracania między krawężnikami wynosi jedynie 10,5 m. Przy wysokości 1,75 m może być parkowany w zwykłych garażach i parkingach podziemnych, zupełnie jak samochód osobowy.
  10. WYDARZENIE – Otwarcie fabryki
    1. Dwa lata i działa
      24 października 2016 r. została uroczyście otwarta nowa fabryka Volkswagena w Białężycach koło Wrześni. Będą tu powstawać dostawcze Craftery i TGE. Data to jedynie symbol. W ramach rozruchu i szkoleń przystąpiono do montażu samochodów kilka tygodni wcześniej. Na początku ruszyła produkcja najpopularniejszych i względnie nieskomplikowanych „średnich” furgonów, głównie z przednim napędem oraz podwozi z kabiną brygadową. Kolejne warianty będą dołączać stopniowo.
  11. WYDARZENIE – Gala Inter Cars
    1. Biesiada z przytupem
      Na początku października odbył się wielki finał konkursu Gala Biesiadna – najważniejszej promocji, organizowanej przez Inter Cars w tym roku. W Hotelu Gołębiewski w Karpaczu licznie stawili się warsztatowcy, by razem spędzić weekend pełen emocji.
  12. WOJSKOWE – MSPO 2016
    1. Szpalerem
      Tegoroczny, XXIV Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach zgromadził rekordową liczbę wystawców i szumnych deklaracji. targach odbywających się od 6 do 9 września 2016 r. wzięło udział 614 firm z 30 krajów. Towarzyszyły im XXII Międzynarodowe Targi Logistyczne LOGISTYKA. Spośród wystawców zagranicznych najwięcej przybyło ze Stanów Zjednoczonych – 57, Niemiec – 41 i Wielkiej Brytanii – 29. Przytłaczającą większość stanowiły firmy polskie, których zjawiło się 349 wg statystyk zamieszczonych na stronie internetowej organizatora.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!