#ad
Truck & Van – 2016/1

Truck & Van – 2016/1

Spis treści wydania

  1. Energia czy tylko gazy?
    1. Do 2030 roku emisja gazów cieplarnianych ma zmniejszyć się w krajach Unii o 40%. Tak orzekła Komisja Europejska. Jest w tym zaklęta dobra wiadomość dla przewoźników, o ile nad biurokracją zwycięży rozsądek Niezawodnym sposobem na redukcję emisji spalin jest zmniejszenie zużycia paliwa. Bardziej oszczędne pojazdy przyczyniają się do polepszenia rentowności transportu. Jeśli postęp rzeczywiście się dokona, będziemy wozili tyle samo lub więcej, za mniej.
  2. RYNEK – Scania 2015
    1. W górę
      Scania Polska ma za sobą bardzo udany rok. Ciągniki siodłowe sprzedają się jak gorące bułeczki, ale nie tylko one zapracowały na świetny wynik. Do końca listopada 2015 r. Scania dostarczyła u nas 3278 samochodów ciężarowych oraz 82 autobusy. Polska jest dla Scanii drugim co do wielkości rynkiem w Europie. Firma zawdzięcza sukces nie tylko pojazdom wyróżniającym się niskim spalaniem, ale również dobremu rozpoznaniu bieżących potrzeb klientów.
  3. WYDARZENIE – Stacja CNG/LNG
    1. Wreszcie!
      Od grudnia 2015 r. działa pierwsza w Polsce stacja LNG/CNG dedykowana samochodom ciężarowym. Należący do PGK Śrem obiekt mieści się przy drodze łączącej Śrem i Zaniemyśl. Korzysta z niego miejscowa flota aut komunalnych oraz klienci zewnętrzni. Generalnym wykonawcą inwestycji oraz dostawcą gazu LNG jest firma Cryogas M&T Poland.
  4. WYDARZENIE – Infiltracja
    1. Walka o podium
      W ciągu ostatnich 3 lat PZL Sędziszów znacząco wzmocnił swoją pozycję na rynku. Punktem zwrotnym okazała się prywatyzacja spółki w 2012 r. Polski producent poczuł wiatr w żaglach. W 2011 roku rozpoznawalność marki WF Sędziszów (ówczesna nazwa) w pierwszym wskazaniu wynosiła 2,2%, w kolejnych 2,7%. Marka, która kiedyś była praktycznie monopolistą na rynku filtracji, po 1989 roku prawie znikła. Od 2012 r. dzięki sukcesywnej pracy filtry Sędziszów coraz mocniej zaznaczają swoją obecność nie tylko w świadomości użytkowników pojazdów, ale również rośnie ich sprzedaż
  5. WYDARZENIE – Centrum Szkoleniowo-Warsztatowe
    1. Potencjał do wykorzystania
      Pierwsze Centrum Szkoleniowo-Warsztatowe spółki Q-Service Truck, które uzyskało autoryzację firmy ZF, właśnie zostało uroczyście otwarte! Oficjalne otwarcie odbyło się 1 grudnia 2015 r. w Czosnowie. Idea wzajemnej współpracy Q-Service Truck oraz ZF Friedrichshafen AG narodziła się w 2012 roku. Po niespełna dwóch latach firmy podpisały umowę o świadczeniu usług w zakresie sprzedaży i serwisowania skrzyń biegów marki ZF.
  6. SPECJALNE – Transport nienormatywny
    1. Opór materii
      „Szarpnęła wagony i ciągnie z mozołem”, lokomotywa Tuwima mogła sobie pozwolić na pewną gwałtowność w działaniu. Ciągnik do transportu ładunków nienormatywnych nie powinien. Konstruowanie silników o wysokiej mocy zawsze wychodziło ludziom doskonale. Jedyną barierą były koszty produkcji i paliwa zużywanego potem na ich „karmienie”. Obecnie zrównoważyliśmy wysoką moc i energię niezbędną do jej uzyskania. Setki koni mechanicznych otrzymujemy względnie tanio. W końcu i w Europie doczekaliśmy się ciężarówek o osiągach porównywanych.
    2. W grupie siła
      Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przewoźników Transportu Nienormatywnego od jesieni ma w swojej strukturze cztery sekcje: transportu ponadgabarytowego, pilotażu, żurawi samojezdnych i dźwigów oraz sprzętu specjalistycznego. Wszystkie łączą się w jedną całość, czyli zapewniają kompleksową obsługę logistyczną ładunków ponadgabarytowych. W ciągu najbliższych kilku tygodni zostaną wybrani przewodniczący każdej z sekcji, aby zapewnić odpowiedni nadzór nad działaniami zmierzającymi do uzdrowienia przepisów dotyczących każdej z sekcji.
    3. Drogowe lokomotywy
      Przewozy specjalistyczne to jedna z ważniejszych i jednocześnie najbardziej widowiskowych gałęzi transportu drogowego. Dlatego dziś trudno wyobrazić sobie sprawne funkcjonowanie wielu placów budów, zakładów i innych firm korzystających na co dzień z tego rodzaju transportu. Transport ponadnormatywny, czy inaczej mówiąc ładunków nienormatywnych, to bardzo specjalny i wąski odcinek stanowiący niewielki procent ogólnego transportu towarów. Polskie prawodawstwo określa go mianem pojazdów, których masa, naciski na osie i wymiary są większe od parametrów wskazanych w przepisach o ruchu.
  7. TECHNOLOGIA – Elektronika
    1. IQ naczepy
      Wielu przedsiębiorców traktuje swoje naczepy jak „pudełka” na kołach, które potrafią się tylko toczyć i hamować. Nie każdy wie, jak pomysłowe systemy mogą w sobie skrywać. A szkoda! To wielki krok w stronę inteligentnej naczepy. Pomysł na zwiększenie IQ naczep realizuje Wabco. Firma pod koniec minionego roku zorganizowała spotkanie pt. „Transics – Wabco Info Day” w centrum szkoleniowym w Łodzi. To pierwsza tego rodzaju impreza po przejęciu przez Wabco firmy Transics w 2014 r. Uczestnicy mogli zapoznać się z rozwiązaniami wchodzącymi w skład programu „Inteligentna Naczepa”.
  8. UŻYWANE – OK Trucks
    1. Duży wybór
      W Nadarzynie działa pełną parą Centrum Pojazdów Używanych OK Trucks. Zostało oficjalnie uruchomione 6 listopada 2015 r. i jest czwartym z kolei w międzynarodowej sieci, na którą ma składać się 13 placówek. Iveco inwestuje w profesjonalny handel pojazdami używanymi w reakcji na tendencje panujące na rynku. Nie tylko w Polsce jest duże zapotrzebowanie na samochody z drugiej ręki, pochodzące z dobrego źródła i po wnikliwym przeglądzie technicznym, który kolosalnie ułatwia późniejszą eksploatację.
  9. DOSTAWCZE – Test
    1. Słodziak?
      Małe samochody, jak małe zwierzątka z miejsca wywołują sympatię. Ford bardzo się jednak postarał, aby jego najmniejszego dostawczaka traktować poważnie. Transit Courier ma wiele wspólnego ze starszymi kuzynami, zwłaszcza „o numer większym” Transitem Connect. Stylizacja jest zbliżona, poziom wykończenia również. Ford w szybkim tempie wymienił i uzupełnił gamę samochodów dostawczych, zatem podobieństwa nie są zaskoczeniem.
  10. DOSTAWCZE – Bezpieczeństwo
    1. Oswajanie
      Na europejskich drogach giną ludzie. W 2013 roku w wyniku wypadku drogowego życie straciło prawie 26 tys. osób. To o 50% mniej niż w 2001, ale liczba ta wciąż szokuje. Unia Europejska postawiła sobie za cel ograniczenie tej liczby do zera. Taka wizja może się wydawać dość abstrakcyjna, ale czy niemożliwa? W Polsce mamy już pierwsze sukcesy. Są miasta, w których „Wizja zero” została osiągnięta. Pierwsze było Legionowo k. Warszawy – w latach 2009-2013 – trzykrotnie. Następnie Ostrołęka, Gniezno, Tczew – dwukrotnie, oraz Zielona Góra, Głogów, Legnica, Jastrzębie Zdrój, Mysłowice, Chorzów, Starachowice, Ostrowiec Świętokrzyski, Chełm i Łomża – jednokrotnie w 2013 r.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!