Spis treści wydania
- AUTOBUSY – Rynek
- Stabilizacja
Autobusy elektryczne na ulicach polskich miast, większa odwaga w zakupach pojazdów z napędem gazowym i oczekiwanie na nowe perspektywy finansowe. Czyli rok 2014. W minionym roku zarejestrowano 1475 nowe autobusy, o 84 więcej (6%) niż w 2013. Wzrost sprzedaży odnotowano wśród tzw. „busów”, czyli małych autobusów budowanych na podwoziach pojazdów dostawczych o dmc powyżej 3,5 t. - Efekt zaufania
Solaris rośnie. I to dosłownie. Nie tylko sukcesywnie rozpycha się w Europie, ale też sięga dalej. W wyniku coraz większego zapotrzebowania na pojazdy tej marki, powiększa się również fabryka w Bolechowie. Miniony rok był dla Solarisa rekordowy pod względem liczby dostarczonych pojazdów. Spółka sprzedała łącznie 1380 autobusów, trolejbusów i tramwajów i tym samym pobiła swój wynik z 2013 roku o 6%, kiedy to do odbiorców trafiły 1302 sztuki. Jak twierdzą przedstawiciele producenta, to wynik zaufania klientów. Rok 2014 to również rekordowy przychód w historii firmy – 1,6 mld zł.
- Stabilizacja
- AUTOBUSY – Napędy alternatywne
- Próbne numery
Autobus, miasto, ludzie. Trudno je pogodzić. Czy gołąbkiem pokoju będą alternatywne układy napędowe? Komunikacja miejska zawsze wodziła na pokuszenie wynalazców. Nadrzędna idea od lat się nie zmieniła: chodzi o wydajny system, który na skalę masową spełni indywidualne potrzeby transportowe. Planowanie go może rozpalić wyobraźnię do czerwoności. - Jedź do mnie szeptem…
Cicha, czystsza, o znacznie niższym apetycie na paliwo, elektryczna hybryda Volvo 7900 reprezentuje nową generację transportu publicznego. Pierwsze egzemplarze tego pojazdu już wyjechały na ulice Hamburga. W porównaniu do konwencjonalnych silników Diesla stosowanych w autobusach, technologia plug-in (doładowywanie akumulatorów z sieci) zmniejsza zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla do 75%. Całkowite zużycie energii jest niższe o 60%.
- Próbne numery
- AUTOBUSY – Prezentacja
- TAM jest z powrotem
8 kwietnia 2015 r. oficjalnie ruszyła w Polsce sprzedaż autobusów TAM. Zajmuje się tym spółka GSP Polska z Krapkowic. Marka TAM wraca na nasz rynek po długiej przerwie. Począwszy od lat 70. sprowadzano do nas te wygodne, dalekobieżne, jugosłowiańskie autobusy, ponieważ Autosan i Jelcz jeszcze długo nie dysponowały modelami podobnej klasy. Jeden z dawnych TAM-ów wystąpił w komedii „Miś”, gdzie służył zawodnikom klubu sportowego „Tęcza”.
- TAM jest z powrotem
- AUTOBUSY – Zabudowy
- Z umiarem
Zabudowy pasażerskie zajmują w Polsce bardzo znaczącą pozycję w autobusowej branży. Segment ten jest nie tylko rynkowo stabilny, ale także wykazuje bardzo wysoką powściągliwość, jeśli chodzi o trendy. Według danych Cepiku w 2014 r. minibusy zajęły pierwsze miejsce pod względem liczby rejestracji, nieznacznie wyprzedzając autobusy miejskie. W całym 2014 r. polscy przewoźnicy zakupili 554 autobusy segmentu mini, czyli o 108 więcej niż przed rokiem, pokazując tym samym ogromny potencjał tej kategorii. - Zwyczajne niezwyczajne
Minibusy Auto-CUBY wyróżniają się innowacyjnymi rozwiązaniami. Dzięki temu są wygodniejsze, bardziej uniwersalne i tańsze w eksploatacji, a do tego bardziej przyjazne dla środowiska.
- Z umiarem
- PRODUKT – Klimatyzacja
- Chłód w standardzie
W autokarach turystycznych klimatyzacja to wręcz obowiązek, ale w autobusach miejskich jeszcze nie zawsze. Na szczęście to się zmienia i coraz częściej trafia ona do pojazdów lokalnych, podmiejskich i miejskich. Dziś modne stały się agregaty niskie, małe i lekkie. Producenci w pogoni za niską masą swoich urządzeń zaczęli stosować lekkie materiały, takie jak aluminium czy skrajnie lekkie tworzywa w postaci twardego styropianu (styrodur) czy żywic poliestrowych. Oczywiście bardzo mocno promują takie agregaty producenci autobusów, ponieważ są tanie w zakupie i łatwe w montażu.
- Chłód w standardzie
- PRODUKT – Ogumienie
- Trwała, całoroczna opona U-AP 001 do autobusów
Bridgestone wprowadził na europejski rynek nowe opony autobusowe U-AP 001 klasy premium przeznaczone na wszystkie osie. Bridgestone U-AP 001 zostały opracowane z myślą o eksploatacji w warunkach intensywnego transportu miejskiego.
- Trwała, całoroczna opona U-AP 001 do autobusów
- PRODUKT – Naczepy
- Punkt przesiadkowy
W terminalu firmy Lehmann spotyka się transport morski z drogowym i kolejowym. Lubeka to odpowiednie miejsce, aby rozmawiać o transporcie intermodalnym. Praktykuje się tu różne jego formy, a Krone ma wiele do zaoferowania dla każdej z nich. Terminal nr 1 firmy Lehmann leży nad rzeką Trave, która łączy go z Bałtykiem. Ma nabrzeże o długości 300 m. Za szerokim placem biegną tory kolejowe. Pośrodku są małe klocuszki biur, magazyn i parking dla ciężarówek. Ruch nigdy nie ustaje. Po placu przemykają ciągniki portowe, a wózek ładujący kontenery i naczepy na wagony uwija się jak w ukropie.
- Punkt przesiadkowy
- PRODUKT – Zabudowy
- Elastyczność w środku miasta
Opatentowane przez Schmitza panele Ferroplast służą nie tylko do produkcji naczep furgonowych, ale również wysokiej jakości nadwozi ciężarówek i przyczep do transportu dystrybucyjnego artykułów spożywczych. Schmitz Cargobull dostarcza zabudowy chłodnicze i izotermiczne M.KO z dwiema grubościami ścian (45 lub 65 mm) do samochodów ciężarowych. Długości nadwozia są dostępne w zakresie od 5000 do 9750 mm przy wysokości w świetle od 2000 do 2700 mm. Przy zastosowaniu paneli Ferroplast o grubości 45 mm szerokość użytkowa wynosi 2490 mm.
- Elastyczność w środku miasta
- PRODUKT – Myjnie bramowe
- 7 minut
Mycie pojazdów rządzi się pewnymi prawami. Chcesz szybko – nie będzie idealnie. Chcesz dobrze – musisz uzbroić się w cierpliwość. Na szczęście producenci myjni coraz bardziej zbliżają ku sobie te dwa skrajne wymagania. A to za sprawą automatycznych myjni portalowych. Myjnia portalowa, czy jak kto woli bramowa, to najczęściej spotykany typ myjni samochodowych, przede wszystkim przy stacjach paliw. Nazwa związana jest z konstrukcją urządzenia.
- 7 minut
- BUDOWLANE – Autostrada-Polska 2015
- AUTOSTRADA do sukcesu
Święto branży drogownictwa, czyli targi Autostrada-Polska to wydarzenie, na które co roku czekają wszyscy związani z tym sektorem gospodarki. Wystawa w tym roku będzie trwać od 13 do 15 maja. W tym czasie Targi Kielce staną się najważniejszym miejscem spotkań, rozmów i kontraktacji w Europie Środkowo-Wschodniej.
- AUTOSTRADA do sukcesu
- WARSZTAT – Regeneracja turbosprężarek
- Nowa? Niekoniecznie!
Rynek usług regeneracji turbosprężarek jest bardzo duży i ma jeszcze spory potencjał rozwoju, a Polska w tej dziedzinie staje się światowym potentatem – tak wynika z doświadczeń firmy Turborolmet, zajmującej się naprawą turbin. Większość kierowców, najczęściej z powodów finansowych, decyduje się na regenerację turbosprężarek w wyspecjalizowanych warsztatach, rezygnując z zakupu nowych turbin. Właściciele aut są przy tym coraz bardziej świadomi i wymagający, a to wymusza na warsztatach zapewnienia coraz wyższej jakości naprawy.
- Nowa? Niekoniecznie!
- WARSZTAT – Części zamienne
- Orientacja na wzrost
200 oddziałów w Europie, z czego 27 w Polsce. Europart, główny gracz wśród europejskich dystrybutorów części zamiennych do pojazdów użytkowych, chce umocnić u nas swoją pozycję. Na razie celem jest trzecia pozycja na rynku. W Europie niemiecki dystrybutor jest liderem wśród dostawców części do pojazdów ciężarowych i naczep. W autobusach zajmuje trzecią pozycję, oczywiście z zamiarem zdominowania tego segmentu w najbliższym czasie.
- Orientacja na wzrost
- DOSTAWCZE – Zabudowy
- Małe TIRy rządzą
Zakup samochodu dostawczego wiąże się w dużym stopniu z jego dostosowaniem do zadań, jakie będzie wykonywał w firmie. Wybranie tradycyjnego furgonu daje większe możliwości różnorodnego wykorzystania, a przy sprzedaży łatwiej znaleźć nabywcę. Taka kalkulacja jednak nie zawsze się sprawdza. W Polsce większą popularnością cieszą się tradycyjne furgony, jednak ostatnio wzrosło zainteresowanie podwoziami pod zabudowę, potocznie zwanymi widelcami. Taką tendencję szczególnie widać w dużych samochodach dostawczych. Pojazdem, potwierdzającym ogólny trend jest Renault Master.
- Małe TIRy rządzą
- DOSTAWCZE – Test
- Ciepło, cieplej, mróz
Wyrazisty wygląd, spotęgowanie liczby schowków, bardziej ekologiczne, a zarazem mocne silniki – to łączy Ducato i Mastera. A co je dzieli? Przywykliśmy myśleć, że Fiat i Renault należą do jednego „kręgu kulturowego”. Południe, okolice Morza Śródziemnego, skłonność do przedniego napędu i szczególnego rodzaju estetyki: utylitarnej, ale niepozbawionej finezji.
- Ciepło, cieplej, mróz