#ad
Truck & Van – 2015/4

Truck & Van – 2015/4

Spis treści wydania

  1. AUTOBUSY – Rynek
    1. Stabilizacja
      Autobusy elektryczne na ulicach polskich miast, większa odwaga w zakupach pojazdów z napędem gazowym i oczekiwanie na nowe perspektywy finansowe. Czyli rok 2014. W minionym roku zarejestrowano 1475 nowe autobusy, o 84 więcej (6%) niż w 2013. Wzrost sprzedaży odnotowano wśród tzw. „busów”, czyli małych autobusów budowanych na podwoziach pojazdów dostawczych o dmc powyżej 3,5 t.
    2. Efekt zaufania
      Solaris rośnie. I to dosłownie. Nie tylko sukcesywnie rozpycha się w Europie, ale też sięga dalej. W wyniku coraz większego zapotrzebowania na pojazdy tej marki, powiększa się również fabryka w Bolechowie. Miniony rok był dla Solarisa rekordowy pod względem liczby dostarczonych pojazdów. Spółka sprzedała łącznie 1380 autobusów, trolejbusów i tramwajów i tym samym pobiła swój wynik z 2013 roku o 6%, kiedy to do odbiorców trafiły 1302 sztuki. Jak twierdzą przedstawiciele producenta, to wynik zaufania klientów. Rok 2014 to również rekordowy przychód w historii firmy – 1,6 mld zł.
  2. AUTOBUSY – Napędy alternatywne
    1. Próbne numery
      Autobus, miasto, ludzie. Trudno je pogodzić. Czy gołąbkiem pokoju będą alternatywne układy napędowe? Komunikacja miejska zawsze wodziła na pokuszenie wynalazców. Nadrzędna idea od lat się nie zmieniła: chodzi o wydajny system, który na skalę masową spełni indywidualne potrzeby transportowe. Planowanie go może rozpalić wyobraźnię do czerwoności.
    2. Jedź do mnie szeptem…
      Cicha, czystsza, o znacznie niższym apetycie na paliwo, elektryczna hybryda Volvo 7900 reprezentuje nową generację transportu publicznego. Pierwsze egzemplarze tego pojazdu już wyjechały na ulice Hamburga. W porównaniu do konwencjonalnych silników Diesla stosowanych w autobusach, technologia plug-in (doładowywanie akumulatorów z sieci) zmniejsza zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla do 75%. Całkowite zużycie energii jest niższe o 60%.
  3. AUTOBUSY – Prezentacja
    1. TAM jest z powrotem
      8 kwietnia 2015 r. oficjalnie ruszyła w Polsce sprzedaż autobusów TAM. Zajmuje się tym spółka GSP Polska z Krapkowic. Marka TAM wraca na nasz rynek po długiej przerwie. Począwszy od lat 70. sprowadzano do nas te wygodne, dalekobieżne, jugosłowiańskie autobusy, ponieważ Autosan i Jelcz jeszcze długo nie dysponowały modelami podobnej klasy. Jeden z dawnych TAM-ów wystąpił w komedii „Miś”, gdzie służył zawodnikom klubu sportowego „Tęcza”.
  4. AUTOBUSY – Zabudowy
    1. Z umiarem
      Zabudowy pasażerskie zajmują w Polsce bardzo znaczącą pozycję w autobusowej branży. Segment ten jest nie tylko rynkowo stabilny, ale także wykazuje bardzo wysoką powściągliwość, jeśli chodzi o trendy. Według danych Cepiku w 2014 r. minibusy zajęły pierwsze miejsce pod względem liczby rejestracji, nieznacznie wyprzedzając autobusy miejskie. W całym 2014 r. polscy przewoźnicy zakupili 554 autobusy segmentu mini, czyli o 108 więcej niż przed rokiem, pokazując tym samym ogromny potencjał tej kategorii.
    2. Zwyczajne niezwyczajne
      Minibusy Auto-CUBY wyróżniają się innowacyjnymi rozwiązaniami. Dzięki temu są wygodniejsze, bardziej uniwersalne i tańsze w eksploatacji, a do tego bardziej przyjazne dla środowiska.
  5. PRODUKT – Klimatyzacja
    1. Chłód w standardzie
      W autokarach turystycznych klimatyzacja to wręcz obowiązek, ale w autobusach miejskich jeszcze nie zawsze. Na szczęście to się zmienia i coraz częściej trafia ona do pojazdów lokalnych, podmiejskich i miejskich. Dziś modne stały się agregaty niskie, małe i lekkie. Producenci w pogoni za niską masą swoich urządzeń zaczęli stosować lekkie materiały, takie jak aluminium czy skrajnie lekkie tworzywa w postaci twardego styropianu (styrodur) czy żywic poliestrowych. Oczywiście bardzo mocno promują takie agregaty producenci autobusów, ponieważ są tanie w zakupie i łatwe w montażu.
  6. PRODUKT – Ogumienie
    1. Trwała, całoroczna opona U-AP 001 do autobusów
      Bridgestone wprowadził na europejski rynek nowe opony autobusowe U-AP 001 klasy premium przeznaczone na wszystkie osie. Bridgestone U-AP 001 zostały opracowane z myślą o eksploatacji w warunkach intensywnego transportu miejskiego.
  7. PRODUKT – Naczepy
    1. Punkt przesiadkowy
      W terminalu firmy Lehmann spotyka się transport morski z drogowym i kolejowym. Lubeka to odpowiednie miejsce, aby rozmawiać o transporcie intermodalnym. Praktykuje się tu różne jego formy, a Krone ma wiele do zaoferowania dla każdej z nich. Terminal nr 1 firmy Lehmann leży nad rzeką Trave, która łączy go z Bałtykiem. Ma nabrzeże o długości 300 m. Za szerokim placem biegną tory kolejowe. Pośrodku są małe klocuszki biur, magazyn i parking dla ciężarówek. Ruch nigdy nie ustaje. Po placu przemykają ciągniki portowe, a wózek ładujący kontenery i naczepy na wagony uwija się jak w ukropie.
  8. PRODUKT – Zabudowy
    1. Elastyczność w środku miasta
      Opatentowane przez Schmitza panele Ferroplast służą nie tylko do produkcji naczep furgonowych, ale również wysokiej jakości nadwozi ciężarówek i przyczep do transportu dystrybucyjnego artykułów spożywczych. Schmitz Cargobull dostarcza zabudowy chłodnicze i izotermiczne M.KO z dwiema grubościami ścian (45 lub 65 mm) do samochodów ciężarowych. Długości nadwozia są dostępne w zakresie od 5000 do 9750 mm przy wysokości w świetle od 2000 do 2700 mm. Przy zastosowaniu paneli Ferroplast o grubości 45 mm szerokość użytkowa wynosi 2490 mm.
  9. PRODUKT – Myjnie bramowe
    1. 7 minut
      Mycie pojazdów rządzi się pewnymi prawami. Chcesz szybko – nie będzie idealnie. Chcesz dobrze – musisz uzbroić się w cierpliwość. Na szczęście producenci myjni coraz bardziej zbliżają ku sobie te dwa skrajne wymagania. A to za sprawą automatycznych myjni portalowych. Myjnia portalowa, czy jak kto woli bramowa, to najczęściej spotykany typ myjni samochodowych, przede wszystkim przy stacjach paliw. Nazwa związana jest z konstrukcją urządzenia.
  10. BUDOWLANE – Autostrada-Polska 2015
    1. AUTOSTRADA do sukcesu
      Święto branży drogownictwa, czyli targi Autostrada-Polska to wydarzenie, na które co roku czekają wszyscy związani z tym sektorem gospodarki. Wystawa w tym roku będzie trwać od 13 do 15 maja. W tym czasie Targi Kielce staną się najważniejszym miejscem spotkań, rozmów i kontraktacji w Europie Środkowo-Wschodniej.
  11. WARSZTAT – Regeneracja turbosprężarek
    1. Nowa? Niekoniecznie!
      Rynek usług regeneracji turbosprężarek jest bardzo duży i ma jeszcze spory potencjał rozwoju, a Polska w tej dziedzinie staje się światowym potentatem – tak wynika z doświadczeń firmy Turborolmet, zajmującej się naprawą turbin. Większość kierowców, najczęściej z powodów finansowych, decyduje się na regenerację turbosprężarek w wyspecjalizowanych warsztatach, rezygnując z zakupu nowych turbin. Właściciele aut są przy tym coraz bardziej świadomi i wymagający, a to wymusza na warsztatach zapewnienia coraz wyższej jakości naprawy.
  12. WARSZTAT – Części zamienne
    1. Orientacja na wzrost
      200 oddziałów w Europie, z czego 27 w Polsce. Europart, główny gracz wśród europejskich dystrybutorów części zamiennych do pojazdów użytkowych, chce umocnić u nas swoją pozycję. Na razie celem jest trzecia pozycja na rynku. W Europie niemiecki dystrybutor jest liderem wśród dostawców części do pojazdów ciężarowych i naczep. W autobusach zajmuje trzecią pozycję, oczywiście z zamiarem zdominowania tego segmentu w najbliższym czasie.
  13. DOSTAWCZE – Zabudowy
    1. Małe TIRy rządzą
      Zakup samochodu dostawczego wiąże się w dużym stopniu z jego dostosowaniem do zadań, jakie będzie wykonywał w firmie. Wybranie tradycyjnego furgonu daje większe możliwości różnorodnego wykorzystania, a przy sprzedaży łatwiej znaleźć nabywcę. Taka kalkulacja jednak nie zawsze się sprawdza. W Polsce większą popularnością cieszą się tradycyjne furgony, jednak ostatnio wzrosło zainteresowanie podwoziami pod zabudowę, potocznie zwanymi widelcami. Taką tendencję szczególnie widać w dużych samochodach dostawczych. Pojazdem, potwierdzającym ogólny trend jest Renault Master.
  14. DOSTAWCZE – Test
    1. Ciepło, cieplej, mróz
      Wyrazisty wygląd, spotęgowanie liczby schowków, bardziej ekologiczne, a zarazem mocne silniki – to łączy Ducato i Mastera. A co je dzieli? Przywykliśmy myśleć, że Fiat i Renault należą do jednego „kręgu kulturowego”. Południe, okolice Morza Śródziemnego, skłonność do przedniego napędu i szczególnego rodzaju estetyki: utylitarnej, ale niepozbawionej finezji.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!