#ad
Truck & Van – 2015/11

Truck & Van – 2015/11

Spis treści wydania

  1. DŁUGODYSTANSOWE – Test
    1. Liczy się sztuka. Renault T 520
      Presja obniżania kosztów powoduje, że trudno traktować ciężarówki inaczej niż jak maszynki do zamiany paliwa w ruch. Przemiany tej można jednak dokonać na kilka sposobów, a Renault ma ciekawą propozycję. Nadal oferuje obszerne kabiny z płaską podłogą i wciąż wyróżnia się komfortem i stylem. Dodaje do tego systemy wspomagające jazdę, które nie tylko przynoszą ulgę kierowcy, ale przyczyniają się do obniżenia spalania, ograniczenia kosztów serwisu i zwiększenia zysku użytkownika.
    2. Bez hałasu
      Równowaga i spokój nie przypadkiem kojarzą się z siłą. Volvo FH16 z 750-konnym silnikiem to potwierdza. Ciągnik jest starannie przygotowany. Ma ciemny kolor limuzyny. Chromowane ozdoby prezentują się na nim znakomicie. Zwłaszcza jedna z nich ma wysoki ciężar gatunkowy: para liczb umieszczonych na bokach kabiny. 750 – tyle koni ma rzędowy, sześciocylindrowy silnik o pojemności 16 litrów, który czyni Volvo „najmocniejszą ciężarówką świata”.
    3. Ekonomika w drobiazgach
      Czy już kończy się granica możliwości konstruktorów w projektowaniu najoszczędniejszych pojazdów? Na szczęście nie. Okazuje się, że cały czas w ciężarówkach drzemią jeszcze pokłady nieodnalezionych czynników sprzyjających ekonomii. Cztery lata po wprowadzeniu silników typoszeregu OM 471 wchodzi na rynek kolejne stadium ich rozwoju, dzięki któremu Actros staje się bardziej konkurencyjny. Inżynierom Mercedes-Benz udało się obniżyć zużycie paliwa i jednocześnie, za sprawą wyższego momentu obrotowego, polepszyć dynamikę jazdy. Nowe silniki już jeżdżą w ciężarówkach.
  2. TECHNOLOGIE – Pojazdy autonomiczne
    1. Z góry wiadomo
      Zintegrowane konwoje, samochody autonomiczne – czy kierowca zmieni się w biurokratę, który po ustawieniu parametrów przejazdu wsiąknie w robotę papierkową? Idea samochodów poruszających się automatycznie sięga pierwszej połowy XX wieku. Szerzej przedstawiono ją na pierwszej wystawie „Motorama”, przygotowanej przez General Motors w 1939 r. W latach 50. w koncernie zrodził się pomysł „autostrady jutra” (ang. highway of tomorrow). W jej nawierzchni był zatopiony przewód elektryczny, a samochody miały kierować się wysyłanymi przezeń impulsami wpływającymi na prędkość jazdy, hamulce oraz układ kierowniczy auta. Korkom miał zapobiegać radarowy nadzór nad autostradą.
  3. PRODUKT – Ogumienie
    1. Wizja Zero
      Continental jest nie tylko producentem opon, ale również elementów systemów wspomagających jazdę. Jego produkty zbliżają nas do autonomicznych samochodów. W październiku br. gościł w Warszawie James Remfrey, dyrektor ds. inteligentnych technologii w dziale podwozi i bezpieczeństwa koncernu Continental. „Jestem przekonany, że świadomość zalet automatycznej jazdy wzrośnie, w miarę wzrostu zaufania do zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy” – powiedział podczas konferencji poświęconej temu tematowi, która stanowiła zarazem podsumowanie trzech kwartałów 2015 r.
    2. Bez zwłoki
      Przedwczesny demontaż opony może prowadzić do utraty nawet 15% jej przebiegu. Jak wykorzystać cały potencjał opony? Michelin ma proste rozwiązanie – system Tire Care. Pozwala on łatwo, szybko i automatycznie gromadzić informacje o oponach używanych we flotach. Dane te są dostępne w każdej chwili, co usprawnia pracę zarządzającego flotą i przyczynia się do oszczędności. Użytkownicy mogą sprawdzać aktualny stan ogumienia we flocie za pośrednictwem smartfonów, komputerów lub innych urządzeń przenośnych.
  4. PRODUKT – Zabudowa
    1. Kurier w koronie
      Paczki, paczuszki, listy. Wciąż ich przybywa, ponieważ zakupy przez internet są coraz bardziej popularne. Mało kto zdaje sobie sprawę, jak skomplikowaną machinę uruchamia każde kliknięcie „kupuję”. Wyobraźnia nie podpowie też „z marszu”, jak wiele spraw należy wziąć pod uwagę, projektując dobry samochód kurierski. Korzystając z gościnności sieci kurierskiej DPD oraz jej współzałożyciela i udziałowca, firmy transportowej Zeitfracht, uznany producent naczep Krone zaprezentował we Frankfurcie nad Menem swój najnowszy projekt. Kosztował, bagatela, 2 miliony euro
  5. PRODUKT – Naczepy
    1. Asfalt pod kontrolą
      Dwu- i trzyosiowe naczepy wywrotki Kögela o 24 m3 objętości mogą być teraz wyposażone we wszystkie dostępne opcje, które zabezpieczają asfalt przed utratą ciepła.
  6. PRODUKT – Urządzenia samozaładowcze
    1. Żurawie od Graco
      Palfinger produkuje żurawie samochodowe już 56 lat. Dziś firma może pochwalić się 150 modelami i 30-procentowym udziałem w światowym rynku. Jej zakłady zlokalizowane są w Europie, Ameryce Północnej i Południowej oraz Azji. Sieć 4500 punktów sprzedaży znajduje się w ponad 130 krajach na pięciu kontynentach. W Polsce urządzenia tej marki sprzedaje, montuje i serwisuje firma Graco. Pod koniec października w Płochocinie zorganizowano dzień otwarty, podczas którego zaprezentowano różne zabudowy i zastosowania urządzeń hydraulicznych marki Palfinger.
  7. DYSTRYBUCYJNE – Prezentacja
    1. Mieszczuch
      Tegoroczne uroczystości z okazji 40-lecia Iveco uświetniła premiera nowego Eurocargo. Dwa lata po rynkowym debiucie wersji z silnikiem Euro 6 wprowadzono kolejne udoskonalenia. Pojazdy średniej wielkości wykorzystywane są przede wszystkim w miejskiej dystrybucji oraz w branży komunalnej. Dlatego w tym wypadku najważniejsze są osiągi i niskie zapotrzebowanie na paliwo.
  8. KOMUNALNE – POL-ECO-SYTSTEM
    1. Udana koalicja
      Dzięki połączeniu czterech imprez branżowych (Poleko, Komtechnika, Gmina oraz Dworzec) targi POL-ECO-SYSTEM stały się nowym i największym w Polsce wydarzeniem poświęconym innowacyjnym rozwiązaniom i technologii z zakresu szeroko pojętej ochrony środowiska oraz zrównoważonego rozwoju. Zakres poznańskiej ekspozycji objął m.in. energię i energię odnawialną, w tym biomasę, pellety i biogaz, gospodarkę odpadami i recykling, ochronę powietrza i klimatu, wibracje i hałas, rekultywację i rewitalizację, gospodarkę wodno-ściekową, ochronę przeciwpowodziową, utrzymanie czystości i porządku oraz konserwację terenów zielonych i miejskich, transport zrównoważony oraz produkty i usługi dla samorządów.
  9. KOMUNALNE – Test
    1. Miś polarny
      Mietek segreguje śmieci. Zaczął od szkła… po sobotniej nocy. Dowiadujemy się o tym z komiksowego kadru na ścianie śmieciarki marki NTM zabudowanej na podwoziu Antosa 2533. Oto kolejny sposób promocji aut ze Stuttgartu. Dwa lata temu rozpoczęła się w Polsce śmieciowa rewolucja. Weszła w życie ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zwana potocznie śmieciową. Weszły w życie nowe zasady segregowania odpadów i nowe obowiązki gmin oraz zarządców nieruchomości. Wymagania stawiane przez gminy wymusiły wprowadzanie ekologicznego, nowocześniejszego sprzętu, co też napędziło koniunkturę i przyczyniło się do rozwoju tej branży.
  10. RYNEK – Współpraca
    1. Wzajemne zrozumienie
      Wśród barier utrudniających codzienną działalność firm transportowych i ograniczających rozwój rynku na pierwszy plan wysuwają się z jednej strony rosnące koszty działalności (zatrudnienia i eksploatacji pojazdów), z drugiej – zły stan infrastruktury transportowej.
  11. DOSTAWCZE – Prezentacja
    1. Dwa w jednym. Nissan NP300 Navara
      Komfortowy, terenowy, dobry na weekend i do pracy. Pikap Nissana nie tylko stał się bardziej funkcjonalny, ale również może zaoszczędzić do 24% paliwa. Wraz z najnowszą generacją zmienia się nazwa, która jest zbitką poprzedniej wersji użytkowej i komfortowej. NP300 Navara to już dwunasta generacja pikapa Nissana i trzecia Navary. Do tej pory na 180 rynkach na całym świecie nabywców znalazło ponad 18 mln tych pojazdów. Pikapy tej marki zawsze były znane i cenione za wykonanie: solidna rama, mocne silniki i dobrze dobrane skrzynie biegów, sprawiały, że pojazd świetnie sprawdzał się w pracy. I to się nie zmieniło.
    2. Nadchodzi Fullback
      Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego Dubaj 2015 zadebiutował Fiat Fullback – pikap o średniej ładowności. W sprzedaży ma być dostępny na obszarze EMEA już w maju 2016 r. Fullback wpisuje się do kategorii średniej ładowności pikapów. Rocznie na rynku EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) sprzedaje się 675 tys. takich pojazdów, co oznacza 23% udział w segmencie lekkich samochodów dostawczych na tym obszarze. Udział ten jest jeszcze większy na Bliskim Wschodzie (58%) i w Afryce (52%).
    3. H350 już w Polsce
      Hyundai H350 ma wszystkie atrybuty charakterystyczne dla europejskiego segmentu lekkich samochodów użytkowych. Jest nowoczesny, bezpieczny i oszczędny. Hyundai Motor we współpracy z partnerską firmą Karsan z Turcji zaprojektował ten model z myślą o oczekiwaniach Europejczyków. W polskiej ofercie znalazły się dwie wersje nadwoziowe H350: furgon oraz podwozie z kabiną. Obydwa warianty oferują dużo miejsca na ładunek, mają ergonomiczną kabinę i odpowiednie osiągi, zapewniając dodatkowo wysoki poziom bezpieczeństwa oraz niskie koszty eksploatacji.
  12. DOSTAWCZE – Test
    1. Wszędobylski łazik
      Mercedes Sprinter w Polsce najczęściej widywany jest pod postacią tzw. blaszaka. Tak naprawdę może występować w przeróżnych odmianach, a prezentowany model to wizytówka możliwości tego auta. Sprinter z napędem 4×4, z podwójną kabiną i skrzynią z tyłu to idealny pomocnik w pracach komunalnych. Nie dość, że oprócz sporej ilości towaru możemy przewieść bezpiecznie aż sześć osób, to w dodatku niemal w każde miejsce, nawet to mniej dostępne. Jest to więc pojazd stworzony do profesjonalnych zadań, a nie do bulwarowej jazdy. Oto nasze wrażenia z jazd Sprinterem 316 CDI Doka 4×4 o dmc 3,5 t ze skrzynią ładunkową firmy Iglopol o trójstronnym wywrocie.
  13. TECHNIKA – Układy napędowe
    1. Złapać grunt
      Przybywa producentów, którzy w samochodach dostawczych pozwalają wybrać, która oś będzie napędzana: przednia, tylna czy obie. Jaki to ma sens? „Gdyby Bóg popierał przedni napęd, chodzilibyśmy na rękach”, piszą na forach internetowych właściciele dużych, szybkich samochodów z napędzanymi tylnymi kołami. Idąc tym tropem: gepard odbija się tylnymi łapami, delfin rozpędza się, używając ogona. Czy przedni napęd jest wbrew naturze?

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!