#ad
Truck & Van – 2014/12

Truck & Van – 2014/12

Spis treści wydania

  1. TECHNIKA – Skrzynie biegów
    1. Moc bez przerwy
      Ile trwa zmiana biegu w nowoczesnej skrzyni zautomatyzowanej? Sekundę albo szybciej – ale to wciąż długo, gdy koła pojazdu nie otrzymują siły napędowej z silnika. Na wzniesieniu to wymierna strata energii i prędkości. A gdyby tak ten czas skrócić do…zera? Z I-Shift Dual Clutch to możliwe. W pojeździe ciężarowym każda zmiana biegu to odczuwalna strata energii i prędkości – zwłaszcza przy pokonywaniu wzniesienia. Czy to w manualu, czy w skrzyni zautomatyzowanej, do przełożenia biegu konieczne jest wysprzęglenie, czyli rozłączenie napędu pomiędzy silnikiem, a skrzynią biegów.
  2. WYDARZENIE – Sympozjum transportowe
    1. Mobilność przyszłości
      Bardziej efektywny transport jest możliwy. Potrzeba tyko narzędzi, które pozwolą lepiej wykorzystywać zasoby, którymi już dysponujemy. Oprócz najnowszej technologii oferowanej przez producentów pojazdów, ogumienia czy podzespołów potrzebne jest też wsparcie ustawodawców. Nic tak dobrze nie robi, jak rozmowa we własnym gronie. W połowie października 2014 r. odbyło się w Brukseli sympozjum branży transportowej, którego tematem była przyszłość transportu drogowego. To już drugie takie spotkanie zorganizowane przez firmę Goodyear.
  3. WYDARZENIE – Konkursy
    1. Kto da radę… mniej?
      Trener podnosi poprzeczkę, wyznaczając poziom zużycia paliwa do pobicia. Jest wyzwanie, jest zabawa, ale czy tylko? Od lata do jesieni trwały eliminacje do konkursu na najekonomiczniejszego kierowcę DAF-a. Zmagania odbywały się na trasie, którą ustalał trener DAF Eco-Drive.
    2. Najlepszy mechanik z Mogilanów
      Pod koniec listopada w Pałacu Izbicko odbyła się uroczysta gala ogłoszenia wyników II Olimpiady Technicznej DAF. Najlepszym Mechanikiem DAF roku 2014 został Paweł Parzer z firmy Wanicki, autoryzowanego dilera firmy DAF w Mogilanach.
  4. DŁUGODYSTANSOWE – Test
    1. Wóz na „szóstkę”
      DAF od dawna cieszy się uznaniem kierowców. Holenderskie samochody, znane z niezawodności i wygody, chętnie kupowane są przez firmy transportowe. Niedawno mieliśmy okazję przetestować DAF-a XF. Choć nie był to topowy model, ta wersja może okazać się najodpowiedniejsza dla polskiego rynku. Do naszych rąk trafił ciągnik DAF XF 440 Euro 6 FT 4×2 z kabiną Space Cab z opływową naczepą kontenerową marki Burg. Nową cechą kabiny Space Cab jest spojler dachowy, który zmniejsza masę pojazdu o około 25 kg.
  5. RYNEK – Naczepy i przyczepy
    1. Cios ze wschodu
      Naczepy i przyczepy mają się w tym roku dobrze. Gdyby nie konflikt na Ukrainie i nałożone przez Rosję embargo na kraje Unii Europejskiej, sytuacja wyglądałaby jeszcze lepiej. Październik 2013 był najlepszym miesiącem ostatnich lat, sprzedano w tym okresie ponad 1700 naczep i przyczep. Następujący po nim listopad również nie dawał powodów do narzekań. Rynek naturalnie spowolnił dopiero w grudniu. Rok 2013 zakończył się liczbą 13 473 zarejestrowanych nowych przyczep i naczep. W bieżącym roku prognozowany wzrost ma wynieść 12%. Po dziesięciu miesiącach rynek urósł o 11%, osiągając poziom 12 618 zarejestrowanych nowych przyczep i naczep.
  6. NACZEPY – IAA 2014
    1. Koncentrujemy się na serwisie!
      Takie hasło towarzyszyło w tym roku firmie EWT Truck & Trailer podczas targów IAA w Hanowerze. Firma EWT – PARTNER strategiczny Schmitz Cargobull AG w Polsce, Czechach i na Słowacji, a także stały przedstawiciel handlowy marki Mercedes-Benz w Polsce i Czechach podczas targów IAA 2014 postanowiła zaprezentować swoje usługi.
    2. Są granice
      Wystawa IAA pozwoliła wyprowadzić dwa, ważne wnioski na temat rynku naczep, przyczep i zabudów. Po pierwsze: tu też przewodzi Europa. Po drugie: naczepa „ogólnoświatowa” nie istnieje. Nie tylko z powodu odmiennych wymiarów zestawów na różnych kontynentach czy wręcz w różnych krajach. Jakość dróg, obsługi serwisowej i sposób eksploatacji warunkują konstrukcję naczep w nie mniejszym stopniu niż ciężarówek.
    3. Rozwiązania dla wymagających
      Praktyczne udogodnienia w naczepie kurtynowej, lekka ruchoma podłoga czy uniwersalna przyczepa. To najciekawsze produkty, które firma Fliegl pokazała w tym roku w Hanowerze.
  7. BUDOWLANE – IAA 2014
    1. Nadzieja w skali makro
      Budownictwo i przemysł wydobywczy mają się szybko rozwijać – w skali globalnej. Ile na tym skorzysta Europa, trudno przewidzieć. Jednak na IAA nie brakowało pojazdów budowlanych. W końcu jeśli nawet nie zbudujemy wiele nowego, trzeba będzie remontować stare, czego liczne przykłady można oglądać na autostradach łączących Hanower z innymi miastami Niemiec. Rolę pojazdów budowlanych dostrzegło również jury nagrody „Trailer Innovation”, które wyróżniło przede wszystkim produkty z tego segmentu lub związane z nim.
  8. PRODUKT – Komponenty
    1. W ukryciu
      Osie, zawieszenia, siodła, nogi, sprzęgi – mają różne zastosowania, różnią się budową i użytymi materiałami. I mimo że pełnią bardzo ważną rolę, to pokryte smarem, błotem, brudne, schowane głęboko w podwoziach ciężarówek, naczep i przyczep – pozostają w ich cieniu. Elementy te spotyka się praktycznie we wszystkich pojazdach użytkowych poruszających się nie tylko na drogach europejskich, ale na całym świecie – wszędzie tam, gdzie stawiane są wysokie wymagania dotyczące mechanizmów jezdnych, bezpieczeństwa oraz ekonomiki.
    2. Wewnętrzny spokój
      Wysoka moc, niskie spalanie, długie okresy między przeglądami. Aby osiągnąć te cele, konstruktorzy coraz głębiej wnikają w budowę detali silnika, nie raz sięgając w badaniach po mikroskop. Federal-Mogul jest specjalistą od rzeczy małych, ale dysponujących znacznym wpływem na całość. Doskonalenie silników odbywa się na wielu poziomach. Stosuje się nie tylko wyrafinowane sposoby zasilania w paliwo, pozwalające na umiejętne sterowanie przebiegiem procesu spalania, co owocuje podwyższeniem osiągów przy zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji szkodliwych składników spalin.
  9. AUTOBUSY – Produkcja
    1. 10 000 autobusów
      Wrocławska fabryka Volvo wyprodukowała dziesięciotysięczny autobus. Został uroczyście przekazany użytkownikowi, szwedzkiej firmie Nobina 6 listopada 2014 r. Autobus numer 10 000 to międzymiastowe, trzyosiowe Volvo 8900, nowoczesne i komfortowe. Nie jest jedynym sukcesem, jaki ostatnio stał się udziałem fabryki. W 2014 r. roczna produkcja po raz pierwszy przekroczy tysiąc autobusów.
  10. DOSTAWCZE – Test
    1. Dyskretny „just in time”
      Chłodnia na podwoziu samochodu dostawczego zwykle kojarzy się z dużym, kanciastym pudłem wystającym poza obrys kabiny. Taki pojazd oferuje bardzo przestronną ładownię, ale w porównaniu z typowym „blaszakiem” jest trudniejszy w manewrowaniu i zazwyczaj więcej pali. Jeśli nie jest potrzebna aż tak duża przestrzeń ładunkowa, znakomitym rozwiązaniem może być wkład izotermiczny, jaki zastosowano w testowym Sprinterze najnowszej generacji. Samochód wyposażony w taką zabudowę ma oryginalne nadwozie, a jego przeznaczenie zdradza tylko agregat chłodniczy zamontowany w przedniej części dachu.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!