#ad
Truck & Van – 2014/1

Truck & Van – 2014/1

Spis treści wydania

  1. Długodystansowe – Test
    1. Swobodnie
      Scania wprowadza kolejny system oszczędzający paliwo: Eco-roll. Ponieważ odpuszczenie gazu czasem nie wystarcza. Ciemnoniebieski ciągnik nie wyróżnia się niczym szczególnym – o ile Scania z wysoką kabiną Topline i silnikiem o mocy blisko 500 KM może się nie wyróżniać.
  2. Forum – Dopuszczenia jednostkowe
    1. Zawirowanie
      W czerwcu 2013 r. zaczęła obowiązywać znowelizowana ustawa Prawo o ruchu drogowym, która zmieniła zasady dopuszczania pojazdów do ruchu. Wśród producentów zabudów zawrzało. Najwięcej wątpliwości wzbudziły przepisy, które wprowadzają obowiązek homologacyjny w przypadku pojazdów jednostkowych, czyli takich, które są produkowane na indywidualne zamówienie w liczbie jednej sztuki rocznie. Chcąc dowiedzieć się, jak zmianę przepisów i ich wejście w życie ocenia branża, zadaliśmy przedstawicielom firm następujące pytanie:
      Jak państwa zdaniem nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym wprowadzająca nowe zasady wydawania świadectw dopuszczenia do ruchu pojazdów produkowanych jednostkowo wpłynęła (wpływa) na konkurencyjność firm zabudowujących operujących na polskim rynku? Czy ogranicza ona przedsiębiorców, stawiając przed nimi poważne bariery, czy może czyści rynek z nierzetelnej konkurencji?
    2. Gubią się w dokumentacji
      O procesie uzyskiwania dopuszczeń jednostkowych i problemach, na jakie natrafiają producenci zabudów, rozmawiamy ze Sławomirem Cholewińskim, kierownikiem Pracowni Badań Pojazdów, zastępcą kierownika Zakładu Homologacji i Badań Pojazdów w Instytucie Transportu Samochodowego.
    3. Nie bójmy się homologacji! Nowe przepisy homologacyjne z punktu widzenia IDIADY
      Applus IDIADA to hiszpańska firma homologacyjno-inżynieryjna, posiadająca (między innymi) przedstawicielstwo w Polsce. W pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że IDIADA to hiszpański odpowiednik niemieckiego TÜV-u albo polskiego ITS-u.
  3. Wydarzenie – Konkurs
    1. Hołek po raz drugi w Wielkim Rajdzie
      Podobnie jak w zeszłym roku twarzą konkursu Wielki Rajd, organizowanego przez Inter Cars SA, będzie Krzysztof Hołowczyc.
  4. Wydarzenie – Nowość
    1. D 2 m już jest!
      Renault Trucks poszerza swoją ofertę pojazdów dystrybucyjnych o model D z kabiną o szerokości 2 m, opracowany we współpracy z Nissanem. Pojazd dostępny jest o dmc od 3,5 do 7,5 t.
  5. Wydarzenie – Nowa siedziba
    1. Nie tylko magazyn
      W niespełna 5 miesięcy po uroczystym wmurowaniu kamienia węgielnego pod nowe Centrum Magazynowo-Warsztatowe SAF-HOLLAND Polska powstał nowoczesny obiekt, który poszerza profil działalności firmy. Uroczyste otwarcie nowego centrum odbyło się 5 grudnia 2013 r., ale firma funkcjonuje w tym miejscu już od 1 października. Nowy obiekt łączy działalność handlową z serwisem oraz stacją diagnostyczną.
  6. Dystrybucyjne – Prezentacjar
    1. Więcej niż ewolucja
      Często „aktualizacja” danego modelu polega na niewielkich zmianach stylizacyjnych oraz dopasowaniu silników do obowiązujących norm emisji spalin. Nowe Atego oferuje znacznie więcej. Atego od wielu lat cieszy się dobrą opinią i gwarantuje wysoką cenę przy odsprzedaży. Nowy model wyróżnia się jeszcze niższymi kosztami eksploatacji, bogatszym wyposażeniem standardowym oraz większą trwałością.
  7. Rozmowa – Karol Prozner
    1. Myśl globalnie, działaj lokalnie
      Dystrybutor części do pojazdów ciężarowych Europart Holding GmbH prowadzi konsekwentną ekspansję na wielu światowych rynkach. Także polski oddział firmy rozwija się dynamicznie. O szczegółach opowiada Karol Prozner, prezes sieci sprzedaży Europart Polska S.A.
  8. Produkt – Jazda zimą
    1. Dmuchać na zimne
      Poprzednia zima, ciągnąca się aż do kwietnia zapewne uczuliła kierowców na kaprysy pogody. I dobrze, bo w chłodnej porze roku przezorności nigdy za wiele. Zima jest nieprzewidywalna i często surowo wytyka niedociągnięcia. Kierowcy zawodowi na ogół wiedzą, jak sobie z nią radzić. Jednak w natłoku pracy można zapomnieć nawet o oczywistych środkach ostrożności.
  9. Produkt – Akumulatory
    1. Uruchamiać bez napięcia
      Nerwowego oczywiście. Odpowiednie przygotowanie akumulatora do zimy pozwoli ze spokojem rozpoczynać nowy dzień za kierownicą. Baterie nie lubią zimna. Jeśli przyjmiemy, że w temperaturze 25°C akumulator zachowuje 100% pojemności, to przy zerze będzie miał 80% pojemności, przy –10°C – 70%, a przy –25°C zaledwie 60%.
  10. Produkt – Zabudowy
    1. MAUTkiller
      Poruszanie się po drogach pojazdami o dmc 12 i więcej ton u naszych zachodnich sąsiadów wymaga dodatkowej opłaty drogowej (MAUT). Jest jednak sposób, żeby przy transporcie tzw. ładunków przestrzennych obniżyć koszty. Iveco Poland proponuje rozwiązanie, które odpowiada na zapotrzebowanie rynku dotyczące przewozów lżejszych, a jednocześnie stosunkowo dużych objętościowo towarów.
  11. Produkt – Zarządzanie
    1. Zawsze na oku
      Zmienia się nasze otoczenie, zmieniają się przedsiębiorstwa transportowe i zmieniają się narzędzia, które czynią pracę sprawniejszą i bardziej wydajną. Telematyka w pojazdach stała się standardem. Każdy, kto umie liczyć, ceni swój czas i lubi panować nad swoim biznesem, korzysta w mniejszym lub większym stopniu z jej dobrodziejstw
  12. Produkt – Ogumienie
    1. Szybki sprawdzian
      Nieodpowiednie ciśnienie w oponach może przysporzyć sporo kłopotów. Nie tylko powoduje większe zużycie paliwa, ale również skraca życie oponie i zwiększa ryzyko wypadku. Choć wszyscy o tym wiedzą, nadal nie każdy pamięta o codziennej obsłudze pojazdu, nie mówiąc już o regularnym sprawdzaniu ciśnienia w oponach.
  13. Produkt – Rejestrator temperatury
    1. Chłód pod kontrolą
      Firmy zajmujące się produkcją, przetwarzaniem i transportem towarów wrażliwych na temperaturę muszą zapewnić ciągłość kontroli łańcucha dostaw. Pomagają w tym rozwiązania do kontroli temperatury w zastosowaniach niestacjonarnych i rejestratory temperatury.
  14. Specjalne – Prezentacja
    1. Tysiące twarzy „złotej rączki”
      „Jeżeli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego” – pod tym znanym powiedzeniem powinna pojawić się gwiazdka (może być trójramienna) z adnotacją – nie dotyczy Unimoga. Unimog, w połączeniu z wyspecjalizowanymi zabudowami i osprzętem, to niezwykle wszechstronna maszyna robocza, pozwalająca na ponad tysiąc zastosowań w różnych branżach. Zimą odśnieży, latem skosi i zamiecie, a w międzyczasie posłuży jako podnośnik lub ciągnik. Ten pojazd potrafi niemal wszystko, a jego nowa generacja BlueTec 6 wkracza właśnie na drogi, pobocza, do miast, wsi, lasów i… gdzie tylko się da. Trudno o równie uniwersalny, a przy tym wyspecjalizowany pojazd. No właśnie, czy to jest jeszcze ciężarówka, czy już bardziej maszyna robocza? Sami twórcy częściej niż „pojazd ciężarowy” mówią o Unimogu „nośnik narzędzi”.
  15. Specjalne – Energetyka
    1. Energetyczny zestaw
      Pojazdy stosowane w branży energetycznej muszą być przygotowane do pracy w różnych warunkach. Usuwanie uszkodzeń trakcji czy prace konserwacyjne często przeprowadzane są z dala od dróg utwardzonych. Wtedy duże znaczenie ma odpowiednie wyposażenie. Podczas bielskich targów Energetab zaprezentowano Tatrę Phoenix T158 6×6 z zamontowanym żurawiem HMF. Tatra świetnie sprawdza się zarówno w terenie, jak i na utwardzonych nawierzchniach.
  16. Warsztat – Szyby
    1. Od naprawy po wymianę
      Czołowa szyba samochodowa stanowi ważny element nośny nadwozia, a jej stan w znaczący sposób wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Co zrobić, gdy pojawi się na niej odprysk albo pęknięcie liniowe? Najprościej udać się do serwisu firmy NordGlass, która specjalizuje się w naprawie i wymianie szyb samochodowych. Obecnie ma w Polsce 62 własne placówki, 71 punktów partnerskich oraz 6 franczyzowych i ten model współpracy ma się rozrastać.
  17. Dostawcze – Test
    1. Zamiast
      Kompletnie nie wiadomo, czego się spodziewać po Transicie Custom. Poza jednym: niełatwo będzie przypomnieć sobie jego nazwę. Jest zupełną nowością. Nie ma poprzednika, jeśli nie liczyć najlżejszych wersji szóstego pokolenia Transita, które odchodzi właśnie do krainy wiecznych łowów.
  18. Magazyn – Na zamówienie
    1. Sentymentalna produkcja
      Holendrzy to naród o niebywałej zaradności. Kiedy w ich kraju zaczęło brakować przestrzeni, postawili 32-kilometrową tamę, wyrywając morzu ponad 2400 km2. A gdy w ofercie europejskich producentów zabrakło ciężarówek z silnikiem przed kabiną, postanowili zbudować je na własną rękę, najpierw konstruując Stratora, teraz na nowo rozkręcając produkcję Scanii serii T. W 2006 roku, ku rozpaczy wielu miłośników, Scania wycofała ze swojej oferty ciężarówki typu torpedo. Przesądził o tym przede wszystkim nikły popyt na tego typu pojazdy, równie piękne, co niepraktyczne.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!