Spis treści wydania
Stabilizacja?
Zbliżamy się do półmetka tego roku. Przyszedł więc czas na podsumowania. Jednak zamiast zaglądać do statystyk sprzedaży i starać się wyczuć koniunkturę, może lepiej zobaczyć, co mówią na temat swojej działalności przewoźnicy. Interesujące badanie przeprowadziła giełda transportowa Trans.eu. Wyniki opublikowała w opracowaniu „Kondycja polskiego rynku transportowego w 2013 r.”. Wprawdzie dotyczą one pierwszego kwartału tego roku, ale dają pewien obraz branży. W badaniu wzięło udział 800 przedsiębiorców z sześciu krajów: Polski, Ukrainy, Niemiec, Czech, Słowacji i Litwy. Wynika z niego, że 38% firm transportowych w Polsce, porównując ten rok do poprzedniego, nie odczuwa żadnej zmiany w liczbie zleceń. Podobnie wypadły Niemcy – 41% i Litwa – 45%. Wyraźny wzrost liczby zleceń deklaruje 30% polskich fi rm i prawie tyle samo spadek. Zdecydowanie mniejsze zapotrzebowanie na swoje usługi odczuwają za to Czesi – 47% i Słowacy – 46%.
Niestety aż 46% przewoźników narzeka na coraz bardzifej przeciągające się płatności. Średnio na otrzymanie należności trzeba u nas czekać po terminie od 31 do 60 dni. Najpewniej to jest właśnie głównym powodem powściągliwości w zakupach. 38% przewoźników zmniejszyło w tym roku wydatki na inwestycje w porównaniu z rokiem ubiegłym, 32% natomiast zwiększyło. Średni poziom inwestycji w firmach transportowych wynosi 50 tys. euro. Nasi południowi sąsiedzi wykazują podobną ostrożność. Natomiast pozostali raczej nie odczuwają większych zmian.
Idąc tym tropem można się pokusić o pytanie, jaka jest kondycja finansowa przedsiębiorstw? Otóż w sumie nie najgorsza. 44% nie odczuło w tym roku ani pogorszenia, ani polepszenia pod tym względem. 24% naszych transportowców deklaruje, że w tym roku stoją lepiej, a 32% że ma gorszą kondycję. Na tle pozostałych 5 krajów wypadamy dobrze. 35% Niemców odczuło polepszenie w sferze finansów. Większość Ukraińców, Litwinów i Czechów nie widzi różnicy. Wyraźne osłabienie zgłasza 46% Słowaków. Przewoźnikom doskwierają niskie ceny za usługi i wysokie koszty działalności. Szansę na rozwój upatrują w omijaniu pośredników i inwestowaniu w nowy tabor. Opóźniające się płatności to problem większości przedsiębiorców, od dawna nękający branżę. Nie widać żadnych symptomów pogarszającej się koniunktury. Generalnie wszystko w normie.
- Pojazd – Prezentacja
- W gotowości
Norma Euro 6 zacznie obowiązywać dopiero od przyszłego roku, ale samochody ciężarowe MAN już teraz spełniają zaostrzone wymagania. Nową gamę Euro 6 łatwo rozpoznać po zmodyfikowanym logo. Zmianie uległ także zderzak oraz atrapa chłodnicy. Teraz ma ona większe otwory i zapewnia lepsze chłodzenie w różnych warunkach eksploatacji, a zoptymalizowane pod względem aerodynamicznym słupki A oraz deflektory ograniczają zużycie paliwa.
- W gotowości
- Długodystansowe – Prezentacja
- Nie tracąc oddechu
Nowa Scania Streamline nie pozostawia wątpliwości. Oszczędzać warto na każdym kroku. Södertälje, sucho i słońce. Wyjątkowo korzystne warunki, aby sprawdzić najnowsze ciężarówki Scanii. Do dyspozycji jest tor testowy oraz trasa wiodąca po okolicy. Z odcinkiem szybkim, autostradowym oraz lokalnym.
- Nie tracąc oddechu
- Długodystansowe – Test
- Nie czekając
Niezależnie od nadchodzącej normy Euro 6, nadal bardzo atrakcyjnym rozwiązaniem są ciężarówki zgodne z EEV. Błękitny DAF FT XF105.460 ATe z kabiną Space Cab jest przykładem takiego „zdroworozsądkowego” pojazdu. Ciężarówki Euro 6 są droższe w zakupie niż Euro 5. Rozbudowany układ utylizacji spalin wymaga wzmożonej uwagi ze strony użytkowników, co może się wiązać z dodatkowymi wydatkami.
- Nie czekając
- Rozmowa – Zarządzanie
- Duża elastyczność bez wiązania kapitału
Rozmowa z Michałem Borowiczem, menedżerem CharterWay w Mercedes-Benz Polska.
- Duża elastyczność bez wiązania kapitału
- Technika – Koncept
- Projekt: NARZĘDZIE
Sześć lat temu powstały pierwsze szkice nowej gamy pojazdów Renault Trucks. 11 czerwca dzieło projektantów Halle du Design ujrzy światło dzienne. Projektowanie nowej gamy pojazdów ciężarowych Renault Trucks ukończono trzy lata temu, jednak pierwsze rysunki koncepcyjne powstały już w 2006 r. Początkowo dyrektor działu wzornictwa Hervé Bertrand i jego współpracownicy próbowali czerpać inspirację ze świata pojazdów osobowych, jednak nie byli zadowoleni z rezultatów.
- Projekt: NARZĘDZIE
- Produkt – Ogumienie
- Bez strat
Z nową gamą opon Michelin X Line Energy do pojazdów długodystansowych można zaoszczędzić nawet 515 l paliwa na dystansie 130 tys. km, czyli około 644 euro. To już piąta generacja opon ciężarowych o niskim oporze toczenia, następczyni Energy SaverGreen. - Przegląd opon długodystansowych
- 5% w dół
Rok temu swoją premierę miały opony długodystansowe na oś prowadzącą Ecopia H-Steer 001 i napędową Ecopia H-Drive 001 marki Bridgestone. W tym roku dołączyły do nich opony naczepowe Ecopia H-Trailer 001. Nowe opony w rozmiarze 315/70R22,5 zaprezentowano po raz pierwszy w Europie na targach Reifen Essen w 2012 r. Opony Ecopia H-Steer 001 i Ecopia H-Drive 001 wykorzystują mieszankę Bridgestone NanoPro-Tech, która ogranicza straty energii w wierzchniej części opony podczas jej obrotu. - CYBERflota
Nieprawidłowe ciśnienie w oponach to wyższe spalanie, krótszy przebieg opon i wydłużona droga hamowania. Na szczęście jest prosty sposób, żeby temu zaradzić. Elektroniczny czujnik. Firmy oponiarskie już od jakiegoś czasu proponują urządzenia, które umieszczone w kole pozwalają szybko sprawdzić ciśnienie. W zeszłym roku swoją premierę miał system marki Pirelli Cyber Fleet. Elektroniczny czujnik zamontowany po wewnętrznej stronie opony automatycznie monitoruje ciśnienie i temperaturę opon.
- Bez strat
- Produkt – Telematyka
- Pełna integracja
„Czas na telematykę” ogłasza Schmitz-Cargobull i podczas targów logistycznych w Monachium skupia się na szybkości i łatwości obróbki danych w transporcie chłodniczym. Wystawa „Transport Logistic” jest ku temu najlepszą okazją. Jesienią 2012 r. Schmitz zaprezentował na IAA w Hanowerze własny agregat chłodniczy. Teraz rozwija system telepatyczny TrailerConnect, który ma zapewnić użytkownikowi szybki dostęp do informacji o jego pojazdach.
- Pełna integracja
- Produkt – Agregaty chłodnicze
- Pod kontrolą
Zanim żywność trafi na stół, często musi przebyć bardzo długą drogę. By nie straciła swoich właściwości, wymaga odpowiednich warunków transportu. W wielu przypadkach samo nadwozie izotermiczne nie jest wystarczające. Wysokie lub niskie temperatury panujące na zewnątrz pojazdu wymagają zastosowania dodatkowych urządzeń chłodniczo-grzewczych.
- Pod kontrolą
- Wydarzenie – Stacja Paliw 2013
- Jubileusz w przerwie
XX Międzynarodowe Targi Stacja Paliw odbyły się w momencie, gdy branżę paliwową dotyka spadek popytu. Specjaliści oceniają go jednak jako chwilowy. Prognozy są dobre. Już w 2014 r. spodziewane jest odbicie, ale pierwszy kwartał 2013 był wyraźnie słabszy niż analogiczny okres rok temu. Spadek trwa już drugi sezon.
- Jubileusz w przerwie
- Wydarzenie – Sachs Roadshow
- Przyjemne z pożytecznym
W tym roku po raz pierwszy w Polsce firma ZF zorganizowała szkolenia dla swoich klientów. Profesjonalna wiedza w połączeniu z dobrą zabawą i zdrową rywalizacją okazała się strzałem w dziesiątkę. Sachs Roadshow to szansa na zdobycie praktycznej wiedzy w zakresie układów przeniesienia napędu oraz zawieszenia podczas całodniowych szkoleń technicznych.
- Przyjemne z pożytecznym
- Wydarzenie – Rozwój
- Kompleksowo
Pod koniec kwietnia wmurowano kamień węgielny pod budowę Centrum Magazynowo-Warsztatowego SAF-Holland Polska w Pile. W 2012 r. SAF-Holland Polska w porozumieniu z zarządem koncernu podjęło decyzję o rozszerzeniu dotychczasowej działalności o usługi serwisowe. Wtedy też zadecydowano o przeniesieniu siedziby firmy do nowego obiektu.
- Kompleksowo
- Budowlane – Autostrada 2013
- Przewidywane rozczarowanie
Autostrada 2013 z pewnością przejdzie do historii, ale nie za sprawą rekordowo wysokiej liczby wystawców i zwiedzających. Jak podano na uroczystości otwarcia targów, wzięło w nich udział 409 firm, a więc o połowę mniej niż np. w 2011 r. Wśród największych nieobecnych znaleźli się dystrybutorzy takich maszyn jak: Caterpillar, Komatsu, Volvo, JCB czy Liebherr.
- Przewidywane rozczarowanie
- Dostawcze – Prezentacja
- Asysta
Siedem lat produkcji i milion sprzedanych egzemplarzy. Nowy Sprinter ma szansę poprawić wynik poprzednika. Silniki Euro 6, spalanie 6,3 l/100 km oraz nowe systemy bezpieczeństwa to argumenty, którym trudno się oprzeć. Po kolejnej modernizacji Sprinter zyskał nowy przód, z większą atrapą, dostosowaną do silnika spełniającego normę Euro 6. Trzy perforowane listwy poprawiają przepływ powietrza, jednocześnie upodabniając wygląd auta do Citana.
- Asysta
- Dostawcze – Test
- Trzy plus siedem
Najnowsze Kangoo poważnie podchodzi do pracy. Przykład dał niemiecki bliźniak. W fabryce w Maubeuge, przy granicy z Belgią, powstają na jednej linii montażowej Kangoo i Citan. Obydwa samochody wiele łączy, ale co nieco też dzieli. Z punktu widzenia technologii produkcji unifikacja jest pożądana.
- Trzy plus siedem
- Magazyn – Wyścigi ciężarówek
- Starcie
Maj to miesiąc, w którym wszystko wygląda inaczej. Budzi się przyroda, a do głosu dochodzą prawdziwe żądze. Ciężarówki po zimowych przygotowaniach wyjeżdżają na tor, żeby w kłębach palonej gumy przy akompaniamencie ryku silników, zademonstrować siłę swoich stalowych mięśni i niezwykłe zdolności konstruktorów. Pierwszy wyścig sezonu wzbudza zawsze wiele emocji, nie tylko u kibiców. Zespoły ciekawe rywali z niecierpliwością podpatrują się nawzajem, zaglądając do boksów.
- Starcie