Spis treści wydania
Jesteśmy w czołówce
Niestety, i tym razem nie ma się czym chwalić. Stolica Polski znalazła się na trzecim miejscu wśród najbardziej zatłoczonych miast europejskich o liczbie mieszkańców powyżej 800 000. Pod tym względem wyprzedziły Warszawę tylko Moskwa i Istambuł – tak wynika z raportu Congestion Index 2012, opublikowanego przez firmę TomTom.
Stojąc w warszawskim korku, tracimy rocznie 105 godzin, zakładając, że spędzamy w samochodzie pół godziny dziennie. To tylko 13 godzin mniej niż w Istambule i 22 mniej niż w Moskwie. W szczycie na każdą godzinę podróżowania przypada 51-minutowe opóźnienie. To nie wiele mniej niż w Moskwie – tam 74 min czy w Istambule – 64 min. Problem zaczyna być jeszcze bardziej widoczny, gdy weźmiemy pod uwagę liczbę mieszkańców: w Moskwie prawie 16 mln, w Istambule prawie 13, a w Warszawie niecałe 2 mln. Ciekawe jest również porównanie stopnia zakorkowania z długością dróg i liczbą pojazdów. W Moskwie jest 2062 km dróg, 4 mln samochodów i 66% zagęszczenie ruchu, w Istambule – 2018 km, 3,3 mln i 55%, a w Warszawie… 1005 km dróg i prawie 1 milion samochodów, co daje aż 42% zakorkowania. Mamy więc chyba większy problem, niż mogłoby się wydawać…
Możemy się jedynie pocieszać, że w porównaniu z rokiem 2011, w 2012 po naszej stolicy jeździło się lepiej, przynajmniej wg statystyk. W ubiegłym roku zakorkowanie spadło o 5%.
Kwestią dyskusyjną jest, czy to polepszenie zawdzięczamy nowo otwartym odcinkom dróg: A2 i S8, czy może kolejnym przebudowom i utrudnieniom, które zmusiły Warszawiaków do korzystania z komunikacji miejskiej.
I tu warto zatrzymać się na chwilę. Komunikacja publiczna ma niebagatelny wpływ na drożność miejskich ulic. Sprawna, przyjazna dla mieszkańców i łatwo dostępna, czyli też tania, może szybko do siebie przekonać. A jak jej się to już uda, to nie tylko ograniczymy korki, ale też zwiększy się liczba miejsc postojowych i oczyścimy miejskie powietrze. Zrozumiały to już niektóre samorządy i zaczęły wprowadzać darmowe przejazdy dla posiadaczy samochodów. W Nysie za okazaniem dowodu rejestracyjnego można jeździć za darmo – efekt: w ciągu pół roku na ulicę nie wyjechało ponad 20 tys. aut. Szacuje się, że codziennie 110 osób wybiera zamiast samochodu autobus. Podobne rozwiązanie wprowadzają Żary – tam komunikacja publiczna ma być całkowicie bezpłatna dla każdego. Nad takim projektem pracuje też Kraków. A Warszawa? No cóż… likwiduje linie, podnosi ceny biletów… Logiczne! Jednak z Moskwą chyba nie wygra.
- Długodystansowe – Prezentacja
- Aero i w kolorze
Scania Streamline obniża rachunki za paliwo i nie lubi długo siedzieć w warsztacie. Nowy model przeznaczony jest do ruchu długodystansowego. Wyposażony jest w kabiny serii G i R.
- Aero i w kolorze
- Wydarzenie – GasShow
- Rozmowy nieulotne
Targi GasShow 2013 pokazały, jak ważnym tematem staje się zasilanie gazowe pojazdów. Świadczy o tym rosnąca liczba innowacji oraz napływ zagranicznych przedsiębiorstw zainteresowanych polskim rynkiem. Wystawa odbyła się w dniach 6-7 marca 2013 w warszawskim centrum targowym Expo XXI. Wzięły w niej udział firmy z Bułgarii, Czech, Danii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Litwy, Luksemburga, Niemiec, Norwegii, Rosji i Włoch. Wyraźnie zaznaczyli swoją obecność producenci z Turcji i Chin.
- Rozmowy nieulotne
- Wydarzenie – Gala Mistrzów
- Przed nami ostatni Oes
28 lutego zakończył się pierwszy Odcinek Specjalny w ramach Wielkiego Rajdu, konkursu organizowanego przez firmę Inter Cars. 15 laureatów mogło doświadczyć niemniejszych emocji w prawdziwych rajdowych samochodach. Szczęśliwcy z największą liczbą punktów uzyskanych w promocji spędzili wyjątkowy weekend. W dniach 22-23 marca uczestniczyli w spotkaniu motoryzacyjnym z rajdową ekipą Motointegratora.
- Przed nami ostatni Oes
- Dystrybucyjne – Prezentacja
- Zdalnie
Volvo FM zmieniło wizerunek, ma teraz bardziej ergonomiczne wnętrze i ulepszone właściwości jezdne. Korzysta również z nowinek technicznych wprowadzonych wcześniej w FH. Wygląd zewnętrzny FM został zmieniony zgodnie z nowym trendem Volvo. Odchylone do tyłu łagodnie zaokrąglone narożniki podkreślają aerodynamiczną sylwetkę auta.
- Zdalnie
- Produkt – Ogumienie
- Przegląd opon regionalnych
- Z piłką w tle
Sytuacja na rynku opon do samochodów użytkowych nie napawa optymizmem. Mimo nie najlepszej koniunktury, Continental prezentuje nowości produktowe i nie zapomina o najmłodszych. - Zadbane opony
Racjonalizując koszty w firmie transportowej, warto przeanalizować wszystkie wydatki. Średnio 5% z nich generuje ogumienie. Odpowiednio serwisowane może nie tylko
mniej kosztować podczas eksploatacji, ale również zaoszczędzić paliwo.
- Produkt – Oleje silnikowe
- Low SAPS i już?
Od 2014 r. zacznie obowiązywać norma emisji spalin Euro 6. Pojazdy spełniające jej wymogi można już kupić. A co ze smarowaniem? Najnowsze jednostki napędowe, zgodne z Euro 6, to wynik wzmożonych prac konstruktorów, przed którymi postawiono niebagatelne zadanie do wykonania. - Przegląd olejów silnikowych
- Środki smarne zmniejszają spalanie
Niezależne testy ciężarówek Volvo i Iveco wykazały, że stosowanie syntetycznych olejów Mobil Delvac znacząco ogranicza zużycie paliwa. Testy zostały przeprowadzone na torze Millbrook Proving Ground w Wielkiej Brytanii. Brały w nich udział dwa samochody ciężarowe: Volvo FM 440 Euro 5, załadowane do 75% dopuszczalnej masy całkowitej (ok. 33 t) i dwa Iveco Eurocargo 75E16 EEV Euro 5, załadowane do 50% dopuszczalnej masy (około 6,2 t). - Ekonomiczny CleanGuard
Nowa rodzina olejów BP Vanellus powstała, by zapewnić maksymalne okresy między wymianami i obniżyć zużycie paliwa. Należące do niej oleje doskonale nadają się do nowoczesnych silników, spełniających normę Euro 4 i 5, a w przypadku oleju Max Eco – także Euro 6.
- Low SAPS i już?
- Produkt – Silniki
- Kiedy mniej oznacza lepiej
„Downsizing”, czyli wyciskanie wysokich mocy z silników o niewielkiej pojemności skokowej dosięga także ciężkiego segmentu motoryzacji. 440 koni z 10,8 litra pojemności? Według DAF-a to nie problem. DAF Trucks pokazał kilka miesięcy temu swoją ciężką jednostkę napędową Paccar MX-13 o pojemności 12,9 litra. Teraz przyszedł czas na Paccar MX-11 o pojemności 10,8 litra, wykonaną w tradycyjnym układzie 6-cylindrowej rzędówki – oczywiście spełniającą normę Euro 6.
- Kiedy mniej oznacza lepiej
- Produkt – Cysterny paliwowe
- Lekko licząc
Nowoczesna cysterna paliwowa powinna mieć jak najmniejszą masę własną i przybierać na wadze tylko, gdy nabywca wyraźnie sobie tego życzy. Na przykład, gdy zamawia precyzyjny układ dystrybucyjno-pomiarowy. Wbrew pozorom transport niebezpiecznego i cennego ładunku, jakim jest paliwo, nie należy do wyjątkowo trudnych zadań. Paliwo nie przypali się i nie skrzepnie, jak czekolada i nie popsuje się, jak mleko.
- Lekko licząc
- Dostawcze – Zabudowy
- Kreatywnie
Wystawa IAA obfituje w ciekawe pomysły. Czasem niewiele trzeba, żeby zwiększyć walory samochodu dostawczego. Firmy zabudowujące są kuźnią nowych rozwiązań. Standaryzacja oferty ułatwia osiąganie zysku przede wszystkim, gdy towarzyszy jej wzrost popytu. Każda innowacja dodatkowo zwiększa szansę na zatłoczonym rynku.
- Kreatywnie
- Dostawcze – Prezentacja
- Sprawdzam!
Tytuł Van of the Year 2013 zobowiązuje, więc Ford mówi: „Sprawdzam!” Transit Custom został poddany najbardziej kompleksowym w historii Forda badaniom wytrzymałości. Intensywne testy wytrzymałościowe odbyły się w centrum testowym w belgijskim Lommel. Badania trwały 6 miesięcy, a dzięki szczegółowo obmyślonej i zrealizowanej procedurze stworzyły warunki odpowiadające 10-letniej eksploatacji pojazdu.
- Sprawdzam!
- Dostawcze – Test
- Różne potrzeby, różne rozwiązania
Dobry samochód użytkowy powinien być praktyczny i tani w eksploatacji. Takie wymagania spełnia Fiat Ducato, który od wielu lat jest najczęściej wybieranym „dostawczakiem” na polskim rynku. Na jego sukces składa się wiele czynników, do których z pewnością należą olbrzymie możliwości konfiguracyjne. Biorąc pod uwagę kombinacje podwozia, nadwozia, układu napędowego czy wyposażenia, klient ma do wyboru mnóstwo wersji i z łatwością może dobrać pojazd idealnie odpowiadający swoim preferencjom.
- Różne potrzeby, różne rozwiązania
- Autobusy – Rynek
- Dekada jamnika
Nie zważając na koniunkturę, Solaris ciągle cieszy się pozycją najlepiej sprzedającej się marki autobusów miejskich w Polsce. W 2012 r. po raz dziesiąty został liderem tego rynku, pozostawiając konkurentów daleko w tyle. Miniony rok nie był łatwy dla producentów autobusów i trolejbusów w naszym kraju. Jednak pomimo spadku produkcji Polska pozostaje czwartym producentem w Europie.
- Dekada jamnika
- Rolnicze – Agrotech
- Tylko wybierać!
Nowa perspektywa finansowa daje nadzieję na kontynuację dynamicznego rozwoju polskiego rolnictwa. Można się było o tym przekonać podczas targów Agrotech, na których licznie pojawili się zarówno wystawcy, jak i zwiedzający. Pod względem wielkości i popularności to druga po Agro Show w Bednarach impreza rolnicza w Polsce. Z każdą edycją umacnia swoją pozycję.
- Tylko wybierać!