Spis treści wydania
Będzie lepiej
Zgodnie z zatwierdzonym przez Komisję Europejską budżetem Unii w latach 2014-20 Polska ma dostać o ponad 4 mld euro większe wsparcie niż miało to miejsce we właśnie kończącym się okresie 2007-2013. 105,8 mld euro, czyli około 441 mld zł to mniej niż proponowano nam jeszcze w 2011 r. (111,5 mld euro), ale biorąc pod uwagę znaczne cięcia, jakie KE poczyniła w budżecie, należy się cieszyć, że zamiast mniej dostaliśmy więcej. W takim kształcie budżetu nasz kraj jest jego największym benefi cjentem.
W ramach funduszy spójności na wyrównywanie poziomu rozwoju między krajami i regionami UE trafi do nas najwięcej – 23% środków, co daje 72,9 mld euro (303,6 mld zł). W poprzednim budżecie dostaliśmy mniej: 69 mld euro, co stanowiło ok. 19,5% wszystkich środków. Jest więc powód do zadowolenia.
Biorąc pod uwagę sytuację gospodarczą całej strefy euro i zapowiadane bardzo powolne wychodzenie z kryzysu, nowy budżet Unii napawa nadzieją. Mimo obaw, jakie towarzyszyły nam w ostatnim czasie, możemy liczyć na zastrzyk unijnych pieniędzy, czyli również na finansowanie nowych inwestycji i kontynuowanie już rozpoczętych. Patrząc z tej perspektywy przyszłość wygląda obiecująco. Teraz tylko pozostał mały szczegół – Parlament Europejski musi zatwierdzić budżet w zaproponowanym kształcie. A nie będzie to łatwe. Jedynie Polska i Słowacja mogą czuć się usatysfakcjonowane. Pierwszy raz w historii budżet na lata następne jest mniejszy od poprzedniego, z czym nie może pogodzić się większość krajów członkowskich.
Na razie jednak mamy rok 2013. Według ekonomistów poprawa sytuacji gospodarczej w Polsce nastąpi już w drugiej połowie roku. Lepszej koniunkturze powinny sprzyjać tańsze kredyty i większa odwaga inwestorów w podejmowaniu nowych wyzwań. Niekorzystna sytuacja gospodarcza w Europie zdeterminowała przedsiębiorców do szukania innych rynków zbytu, co teraz przyniesie wymierne korzyści. Szczególnie, jeżeli weźmiemy pod uwagę prognozy gospodarcze Komisji Europejskiej. Polski PKB w tym roku ma wzrosnąć o 1,2%, a w przyszłym o 2,2%. W Unii Europejskiej w tym roku przewidywany wzrost PKB to 0,1%, a w przyszłym o 1,6, natomiast w strefi e euro w tym roku zapowiadany jest spadek o 0,3%, a w przyszłym wzrost o 1,4%.
- BUDOWLANE – Prezentacja
- Ofensywa trwa!
Mercedes-Benz kontynuuje rozszerzanie gamy modelowej. Arocs to całkowicie nowa propozycja przeznaczona dla branży budowlanej. Wymaga ona pojazdów ściśle dopasowanych do specyficznych warunków użytkowania. Połowa z nich pracuje bezpośrednio na budowie, a jedna trzecia dostarcza na nią sprzęt lub materiały. Kolejne 15% wykorzystuje się do przewozu betonu towarowego.
- Ofensywa trwa!
- Rynek – Ciężarówki
- Drobna korekta
W zeszłym roku sprzedano o 4% mniej pojazdów ciężarowych o dmc powyżej 6 t. Stabilizacja czy początek drugiej fali kryzysu? Miniony rok nie dawał odpocząć. Zbliża się termin wejścia nowej normy emisji spalin Euro 6, więc producenci pokazywali z wyprzedzeniem, że już są gotowi. Nie zabrakło też premier, które były nieuniknione, biorąc pod uwagę zmiany, jakie zaszły w nowych jednostkach napędowych. Jednocześnie z rynku ciągle dobiegały sygnały o kiepskiej koniunkturze.
- Drobna korekta
- Technika – Silniki
- Osprzęt droższy cylindrów
Do skonstruowania dużych silników zgodnych z Euro 6 zostały zaangażowane niemal wszystkie znane rozwiązania techniczne, służące ograniczeniu emisji spalin. Każdy z producentów dobrał je jednak nieco inaczej. Mamy zatem układy EGR i SCR, filtry DPF oraz wyrafinowane metody wtrysku. Wszystkie te akcesoria jak gruby makijaż maskują fakt, że pod spodem wciąż pracuje przeszło stuletni diesel.
- Osprzęt droższy cylindrów
- Technika – Układ kierowniczy
- Nowy wymiar prowadzenia
Kilka miesięcy po rynkowej premierze nowej serii FH, Volvo Trucks przedstawia kolejne rozwiązanie techniczne – Volvo Dynamic Steering (aktywny układ kierowniczy). Nowe rozwiązanie łączy w sobie konwencjonalny, hydrauliczny układ wspomagania z elektronicznie sterowanym silnikiem elektrycznym, zamontowanym w przekładni kierowniczej. W rezultacie uzyskano wyjątkową precyzję kierowania, zapewniającą kierowcy większe bezpieczeństwo oraz bardziej komfortową i przyjemną jazdę.
- Nowy wymiar prowadzenia
- Wydarzenie – Jubileusz
- 15 lat rozwoju
Firma KH-Kipper powstała w 1997 roku. W 1998 roku wyprodukowała 16 wywrotek. Od tego czasu sporo się zmieniło. W 2000 roku firma przedstawiła własnej konstrukcji wywrotkę trójstronną z burtą otwieraną hydraulicznie. Ukłonem w stronę klientów przewożących materiały wilgotne i masę bitumiczną był hit 2003 roku – zabudowa tylno zsypowa half-pipe typu rynna (bez użebrowania wzmacniającego). Jej konstrukcja miała kształt połowy walca, przez co uzyskano powierzchnię wewnętrzną półokrągłą, która minimalizuje przyleganie przewożonego materiału.
- 15 lat rozwoju
- Wydarzenie – Premiera
- Stralis Hi-Way już w Polsce
We wrześniu zdobył tytuł Ciężarówki Roku 2013. Teraz wyjechał na polskie drogi. W połowie lutego Iveco Stralis Hi-Way został oficjalnie zaprezentowany polskim klientom. Stralis Hi-Way oferowany będzie z silnikami Euro 5 i Euro 6, wykorzystującymi jedynie technologię SCR. Nowy model, za sprawą zaawansowanych rozwiązań technologicznych, ma spalać mniej o około 7% paliwa.
- Stralis Hi-Way już w Polsce
- Produkt – Szkolenia
- Walka o emocje!
W maju i czerwcu br. odbędzie się prestiżowy cykl szkoleń Sachs Roadshow 2013. Ich uczestnicy nie tylko uzupełnią swoją wiedzę, ale otrzymają sporą dawkę adrenaliny. Szkolenia stanowią integralną część działalności ZF Friedrichshafen AG w Polsce. Oferta w tym zakresie stale się poszerza, zgodnie z globalną polityką ZF. Jej głównym celem jest przekazywanie w profesjonalny sposób jak najdokładniejszych informacji z zakresu nowoczesnych układów przeniesienia napędu, kierowniczych oraz zawieszenia.
- Walka o emocje!
- Produkt – Oświetlenie
- Dzień w nocy
Każda następna generacja samochodu użytkowego jest bezpieczniejsza od poprzedniej, bardziej przyjazna użytkownikowi i zapewnia mniejsze zużycie paliwa. Można to osiągnąć na wiele sposobów, stosując np. nowoczesne oświetlenie. Widoczność drogi, jej otoczenia, a także samego pojazdu ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Stąd tak ważną rolę odgrywają w samochodzie światła zewnętrzne, które można podzielić na oświetleniowe, sygnałowe, rozpoznawcze i odblaskowe.
- Dzień w nocy
- Produkt – Nogi podporowe
- Stabilizacja na postoju
Wśród najważniejszych komponentów wchodzących w skład każdej naczepy są bez wątpienia nogi podporowe. Umożliwiają one sprzęgnięcie i rozprzęgnięcie zestawu oraz pozostawienie naczepy bez ciągnika praktycznie w dowolnym miejscu. Istnieje bardzo wiele rodzajów nóg podporowych oraz ich podziałów. Najogólniejszy dotyczy przeznaczenia, w którym dominują podpory stabilizujące naczepę po jej rozprzęgnięciu z ciągnikiem.
- Stabilizacja na postoju
- Produkt – System telematyczny
- Optifleet niedługo w Polsce
System telematyczny Optifleet firmy Renault Trucks już wkrótce będzie dostępny w Polsce. Klienci, którzy mieli okazję go przetestować we Francji, składają zamówienia. Optifleet umożliwia zlokalizowanie całej floty lub pojedynczego pojazdu, pobór danych technicznych, usprawnia komunikację z kierowcami, kontroluje ich czas pracy, analizuje styl jazdy oraz poziom zużycia paliwa w poszczególnych pojazdach i przez danego kierowcę.
- Optifleet niedługo w Polsce
- Produkt – Przewóz szkła
- Bez żartów
Dwóch mężczyzn, szyba i… Ten gag filmowy nigdy się nie zestarzeje. Transport szkła nie jest jednak wcale zabawny. Współczesna architektura żywi się szkłem. Nie tylko wieżowce w centrach metropolii, ale nawet małe budynki użyteczności publicznej na prowincji lśnią ścianami przejrzystymi, półprzejrzystymi lub odbijającymi świat jak lustra weneckie.
- Bez żartów
- Dostawcze – Test
- Brak kompromisów
Przy wielu zastosowaniach praktycznym rozwiązaniem jest samochód brygadowy. Możliwość przewożenia dodatkowych osób często wiąże się jednak z ograniczoną przestrzenią ładunkową, ale jak pokazuje MB Sprinter PKab, nie jest to regułą. Samochody dostawcze wyposażane w podwójną kabinę mają w Polsce coraz większe grono nabywców. To zasługa ich uniwersalności, dzięki której sprawdzają się u klientów indywidualnych, jak również w przedsiębiorstwach o różnych profilach działalności.
- Brak kompromisów
- Technologie – Tworzywa
- Za kulisami
Podziwiając coraz to nowsze pojazdy, często nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele wkładu włożył w ich powstanie przemysł chemiczny. Plastik zagościł na zewnątrz, we wnętrzu i pod maską. I dobrze! Zbyt duża masa konstrukcji stalowych zaczyna przeszkadzać. Aluminium powoli ustępuje pola tworzywom sztucznym. Pozostała tylko bariera mentalna, technologiczną już pokonano. Konsumenci wciąż boją się plastiku w swoich autach, tymczasem on często z powodzeniem zastępuje stal.
- Za kulisami
- Magazyn – Pomoc drogowa
- Pomocni Amerykanie
Czy amerykańskie samochody użytkowe mogą sprawdzić się w Europie? Ależ oczywiście! Aleksander Szeredi ze Świdnicy oraz jego syn Karol udowadniają, że konstrukcje z USA nie tylko świetnie wyglądają, ale także doskonale nadają się do świadczenia usług pomocy drogowej. W 1980 roku Aleksander Szeredi kupił sześcioletniego Dodge’a W-200 i zabudował go platformą. Wybór pochodzącego z ambasady USA pojazdu szybko okazał się niezwykle trafną decyzją, choć tak naprawdę wynikał raczej z ubogości rynku wtórnego aut użytkowych, niż z konkretnych upodobań.
- Pomocni Amerykanie