#ad
Truck & Van – 2013/3

Truck & Van – 2013/3

Spis treści wydania

Będzie lepiej

Zgodnie z zatwierdzonym przez Komisję Europejską budżetem Unii w latach 2014-20 Polska ma dostać o ponad 4 mld euro większe wsparcie niż miało to miejsce we właśnie kończącym się okresie 2007-2013. 105,8 mld euro, czyli około 441 mld zł to mniej niż proponowano nam jeszcze w 2011 r. (111,5 mld euro), ale biorąc pod uwagę znaczne cięcia, jakie KE poczyniła w budżecie, należy się cieszyć, że zamiast mniej dostaliśmy więcej. W takim kształcie budżetu nasz kraj jest jego największym benefi cjentem.

W ramach funduszy spójności na wyrównywanie poziomu rozwoju między krajami i regionami UE trafi do nas najwięcej – 23% środków, co daje 72,9 mld euro (303,6 mld zł). W poprzednim budżecie dostaliśmy mniej: 69 mld euro, co stanowiło ok. 19,5% wszystkich środków. Jest więc powód do zadowolenia.

Biorąc pod uwagę sytuację gospodarczą całej strefy euro i zapowiadane bardzo powolne wychodzenie z kryzysu, nowy budżet Unii napawa nadzieją. Mimo obaw, jakie towarzyszyły nam w ostatnim czasie, możemy liczyć na zastrzyk unijnych pieniędzy, czyli również na finansowanie nowych inwestycji i kontynuowanie już rozpoczętych. Patrząc z tej perspektywy przyszłość wygląda obiecująco. Teraz tylko pozostał mały szczegół – Parlament Europejski musi zatwierdzić budżet w zaproponowanym kształcie. A nie będzie to łatwe. Jedynie Polska i Słowacja mogą czuć się usatysfakcjonowane. Pierwszy raz w historii budżet na lata następne jest mniejszy od poprzedniego, z czym nie może pogodzić się większość krajów członkowskich.

Na razie jednak mamy rok 2013. Według ekonomistów poprawa sytuacji gospodarczej w Polsce nastąpi już w drugiej połowie roku. Lepszej koniunkturze powinny sprzyjać tańsze kredyty i większa odwaga inwestorów w podejmowaniu nowych wyzwań. Niekorzystna sytuacja gospodarcza w Europie zdeterminowała przedsiębiorców do szukania innych rynków zbytu, co teraz przyniesie wymierne korzyści. Szczególnie, jeżeli weźmiemy pod uwagę prognozy gospodarcze Komisji Europejskiej. Polski PKB w tym roku ma wzrosnąć o 1,2%, a w przyszłym o 2,2%. W Unii Europejskiej w tym roku przewidywany wzrost PKB to 0,1%, a w przyszłym o 1,6, natomiast w strefi e euro w tym roku zapowiadany jest spadek o 0,3%, a w przyszłym wzrost o 1,4%.

  1. BUDOWLANE – Prezentacja
    1. Ofensywa trwa!
      Mercedes-Benz kontynuuje rozszerzanie gamy modelowej. Arocs to całkowicie nowa propozycja przeznaczona dla branży budowlanej. Wymaga ona pojazdów ściśle dopasowanych do specyficznych warunków użytkowania. Połowa z nich pracuje bezpośrednio na budowie, a jedna trzecia dostarcza na nią sprzęt lub materiały. Kolejne 15% wykorzystuje się do przewozu betonu towarowego.
  2. Rynek – Ciężarówki
    1. Drobna korekta
      W zeszłym roku sprzedano o 4% mniej pojazdów ciężarowych o dmc powyżej 6 t. Stabilizacja czy początek drugiej fali kryzysu? Miniony rok nie dawał odpocząć. Zbliża się termin wejścia nowej normy emisji spalin Euro 6, więc producenci pokazywali z wyprzedzeniem, że już są gotowi. Nie zabrakło też premier, które były nieuniknione, biorąc pod uwagę zmiany, jakie zaszły w nowych jednostkach napędowych. Jednocześnie z rynku ciągle dobiegały sygnały o kiepskiej koniunkturze.
  3. Technika – Silniki
    1. Osprzęt droższy cylindrów
      Do skonstruowania dużych silników zgodnych z Euro 6 zostały zaangażowane niemal wszystkie znane rozwiązania techniczne, służące ograniczeniu emisji spalin. Każdy z producentów dobrał je jednak nieco inaczej. Mamy zatem układy EGR i SCR, filtry DPF oraz wyrafinowane metody wtrysku. Wszystkie te akcesoria jak gruby makijaż maskują fakt, że pod spodem wciąż pracuje przeszło stuletni diesel.
  4. Technika – Układ kierowniczy
    1. Nowy wymiar prowadzenia
      Kilka miesięcy po rynkowej premierze nowej serii FH, Volvo Trucks przedstawia kolejne rozwiązanie techniczne – Volvo Dynamic Steering (aktywny układ kierowniczy). Nowe rozwiązanie łączy w sobie konwencjonalny, hydrauliczny układ wspomagania z elektronicznie sterowanym silnikiem elektrycznym, zamontowanym w przekładni kierowniczej. W rezultacie uzyskano wyjątkową precyzję kierowania, zapewniającą kierowcy większe bezpieczeństwo oraz bardziej komfortową i przyjemną jazdę.
  5. Wydarzenie – Jubileusz
    1. 15 lat rozwoju
      Firma KH-Kipper powstała w 1997 roku. W 1998 roku wyprodukowała 16 wywrotek. Od tego czasu sporo się zmieniło. W 2000 roku firma przedstawiła własnej konstrukcji wywrotkę trójstronną z burtą otwieraną hydraulicznie. Ukłonem w stronę klientów przewożących materiały wilgotne i masę bitumiczną był hit 2003 roku – zabudowa tylno zsypowa half-pipe typu rynna (bez użebrowania wzmacniającego). Jej konstrukcja miała kształt połowy walca, przez co uzyskano powierzchnię wewnętrzną półokrągłą, która minimalizuje przyleganie przewożonego materiału.
  6. Wydarzenie – Premiera
    1. Stralis Hi-Way już w Polsce
      We wrześniu zdobył tytuł Ciężarówki Roku 2013. Teraz wyjechał na polskie drogi. W połowie lutego Iveco Stralis Hi-Way został oficjalnie zaprezentowany polskim klientom. Stralis Hi-Way oferowany będzie z silnikami Euro 5 i Euro 6, wykorzystującymi jedynie technologię SCR. Nowy model, za sprawą zaawansowanych rozwiązań technologicznych, ma spalać mniej o około 7% paliwa.
  7. Produkt – Szkolenia
    1. Walka o emocje!
      W maju i czerwcu br. odbędzie się prestiżowy cykl szkoleń Sachs Roadshow 2013. Ich uczestnicy nie tylko uzupełnią swoją wiedzę, ale otrzymają sporą dawkę adrenaliny. Szkolenia stanowią integralną część działalności ZF Friedrichshafen AG w Polsce. Oferta w tym zakresie stale się poszerza, zgodnie z globalną polityką ZF. Jej głównym celem jest przekazywanie w profesjonalny sposób jak najdokładniejszych informacji z zakresu nowoczesnych układów przeniesienia napędu, kierowniczych oraz zawieszenia.
  8. Produkt – Oświetlenie
    1. Dzień w nocy
      Każda następna generacja samochodu użytkowego jest bezpieczniejsza od poprzedniej, bardziej przyjazna użytkownikowi i zapewnia mniejsze zużycie paliwa. Można to osiągnąć na wiele sposobów, stosując np. nowoczesne oświetlenie. Widoczność drogi, jej otoczenia, a także samego pojazdu ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Stąd tak ważną rolę odgrywają w samochodzie światła zewnętrzne, które można podzielić na oświetleniowe, sygnałowe, rozpoznawcze i odblaskowe.
  9. Produkt – Nogi podporowe
    1. Stabilizacja na postoju
      Wśród najważniejszych komponentów wchodzących w skład każdej naczepy są bez wątpienia nogi podporowe. Umożliwiają one sprzęgnięcie i rozprzęgnięcie zestawu oraz pozostawienie naczepy bez ciągnika praktycznie w dowolnym miejscu. Istnieje bardzo wiele rodzajów nóg podporowych oraz ich podziałów. Najogólniejszy dotyczy przeznaczenia, w którym dominują podpory stabilizujące naczepę po jej rozprzęgnięciu z ciągnikiem.
  10. Produkt – System telematyczny
    1. Optifleet niedługo w Polsce
      System telematyczny Optifleet firmy Renault Trucks już wkrótce będzie dostępny w Polsce. Klienci, którzy mieli okazję go przetestować we Francji, składają zamówienia. Optifleet umożliwia zlokalizowanie całej floty lub pojedynczego pojazdu, pobór danych technicznych, usprawnia komunikację z kierowcami, kontroluje ich czas pracy, analizuje styl jazdy oraz poziom zużycia paliwa w poszczególnych pojazdach i przez danego kierowcę.
  11. Produkt – Przewóz szkła
    1. Bez żartów
      Dwóch mężczyzn, szyba i… Ten gag filmowy nigdy się nie zestarzeje. Transport szkła nie jest jednak wcale zabawny. Współczesna architektura żywi się szkłem. Nie tylko wieżowce w centrach metropolii, ale nawet małe budynki użyteczności publicznej na prowincji lśnią ścianami przejrzystymi, półprzejrzystymi lub odbijającymi świat jak lustra weneckie.
  12. Dostawcze – Test
    1. Brak kompromisów
      Przy wielu zastosowaniach praktycznym rozwiązaniem jest samochód brygadowy. Możliwość przewożenia dodatkowych osób często wiąże się jednak z ograniczoną przestrzenią ładunkową, ale jak pokazuje MB Sprinter PKab, nie jest to regułą. Samochody dostawcze wyposażane w podwójną kabinę mają w Polsce coraz większe grono nabywców. To zasługa ich uniwersalności, dzięki której sprawdzają się u klientów indywidualnych, jak również w przedsiębiorstwach o różnych profilach działalności.
  13. Technologie – Tworzywa
    1. Za kulisami
      Podziwiając coraz to nowsze pojazdy, często nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele wkładu włożył w ich powstanie przemysł chemiczny. Plastik zagościł na zewnątrz, we wnętrzu i pod maską. I dobrze! Zbyt duża masa konstrukcji stalowych zaczyna przeszkadzać. Aluminium powoli ustępuje pola tworzywom sztucznym. Pozostała tylko bariera mentalna, technologiczną już pokonano. Konsumenci wciąż boją się plastiku w swoich autach, tymczasem on często z powodzeniem zastępuje stal.
  14. Magazyn – Pomoc drogowa
    1. Pomocni Amerykanie
      Czy amerykańskie samochody użytkowe mogą sprawdzić się w Europie? Ależ oczywiście! Aleksander Szeredi ze Świdnicy oraz jego syn Karol udowadniają, że konstrukcje z USA nie tylko świetnie wyglądają, ale także doskonale nadają się do świadczenia usług pomocy drogowej. W 1980 roku Aleksander Szeredi kupił sześcioletniego Dodge’a W-200 i zabudował go platformą. Wybór pochodzącego z ambasady USA pojazdu szybko okazał się niezwykle trafną decyzją, choć tak naprawdę wynikał raczej z ubogości rynku wtórnego aut użytkowych, niż z konkretnych upodobań.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!