#ad
Truck & Van – 2013/2

Truck & Van – 2013/2

Spis treści wydania

Stopklatka

160 fotoradarów, nowe lotne brygady i surowsze kary dla kierowców. To propozycje rządu w ramach poprawy bezpieczeństwa na drogach. Idea poniekąd słuszna. Bo jeździmy za szybko, zbyt nonszalancko, coraz lepszymi autami, które niskiej prędkości nie lubią. Aczkolwiek budzą się pewne wątpliwości…

Czy na pewno to prędkość jest najgroźniejsza? I czy fotoradar jest w stanie ją zmniejszyć? Obawiam się, że od prędkości gorsza jest głupota, która na prędkość też wpływa… A w tym wypadku niestety niewiele można zrobić. Biorąc pod uwagę, że Polak potrafi – fotoradary nam niestraszne. Dziś wiadomo, gdzie stoją, więc będzie wiadomo również, gdzie staną nowe. Lotne patrole dziś jeżdżą i ci co chcą, wiedzą gdzie. I będzie jak zwykle, czyli ten kto jeździ bezpiecznie i nie cwaniakuje, da się złapać, gdy się trochę zapomni, a prawdziwy pirat drogowy, sprytnie ominie zapory, bo „dobrze” przygotuje się do drogi. Jest takie mądre powiedzenie: „Zacznij zmieniać świat od siebie”. Najsmutniejsze jest to, że Ci co chcą nas chronić przed nami samymi, nie chronią nas przed sobą. Zanim zacznie się ludzi straszyć większymi karami, gęsto rozmieszczonymi radarami i wzmożonymi kontrolami, może należałoby przemierzyć Polskę wzdłuż i wszerz, sprawdzić, jakie znaki stoją. Urealnić te, które nie są adekwatne do sytuacji, posprzątać te co ograniczają prędkość do 30 km/h, bo 2 lata temu drogę remontowano, pozaklejać dziury, powygładzać wyboje. Jak się wszystko uporządkuje, wtedy można zacząć wymagać. Jeżeli ma być u nas normalnie, trzeba zacząć od normalizacji otaczającej nas rzeczywistości. To trochę więcej niż 160 skrzynek ustawionych na drodze. Trzeba zacząć poważnie traktować swoich obywateli,jeżeli chce się coś z nimi zbudować.

Słuchając wypowiedzi przedstawicieli rządu na temat celów ich działania, można dać się uwieść. Za dużo ludzi ginie – trzeba coś z tym zrobić! „Byłbym najszczęśliwszym człowiekiem na Ziemi, gdyby z tytułu fotoradarów do budżetu państwa nie wpłynęła ani jedna złotówka” – mówi premier. Czyżby?

  1. DŁUGODYSTANSOWE – Test
    1. Stworzony do walki
      Projekt MAN Efficient Line nie jest nowy, ale o oszczędnościach warto przypominać. Dlatego ponownie zasiadamy za kierownicą TGX Efficient Line, by pokonać jedną z typowych tras i sprawdzić, jak MAN radzi sobie w walce o oszczędności. W teorii wszystko jest piękne, ale jeszcze lepiej, gdy teoria sprawdza się w praktyce. Dlatego sprawdzamy teorię Efficient Line w praktyce. W pełni obciążonym, 40-tonowym zestawem ruszamy rankiem z Będzina i przez Czechy przedzieramy się do Austrii, kończąc pracowity dzień na jednym z parkingów przy obwodnicy Wiednia. Jeden dzień pracy, 420 km dróg różnej kategorii, obfitujących w podjazdy, całkiem pokaźne góry, miasteczka, zakręty i spore natężenie ruchu.
  2. RYNEK – Transport kombinowany
    1. Po torze, po szosie
      Nowoczesny transport kombinowany jest silnym bodźcem do rozwoju konstrukcji pojazdów i nadwozi wymiennych. Jednak nie wszystkie pomysły przyjmują się od razu. Dla konstruktorów pojazdy, które nie tylko jeżdżą, ale są również unoszone i przenoszone, to wyższa szkoła jazdy. Nie każdy producent podejmuje się ich wykonywania. Nie jest to tylko wynik pewnej komplikacji w konstrukcji. Zarówno nadwozia wymienne, jak naczepy przystosowane do podróżowania koleją nie cieszą się takim wzięciem, jak znacznie popularniejsze i prostsze naczepy kurtynowe.
  3. TECHNIKA – Napędy alternatywne
    1. Od najprostszych
      Nie wszystkie alternatywne źródła napędu przynoszą korzyści po latach i to głównie środowisku naturalnemu. Korzystanie z niektórych jest od razu przeliczalne na żywą gotówkę, która zostanie w kieszeni właściciela. Dostępnością i wygodą użytkowania wyróżnia się paliwo gazowe. Najpopularniejszy w naszym kraju jest propan-butan (LPG), jednak na tle innych paliw alternatywnych bardzo dobrze wypada metan (CNG). Trudniej znaleźć stację, aby go zatankować, ale jego cena jest na atrakcyjnym poziomie.
    2. Mniej obostrzeń, więcej zachęt
      Co przeszkadza w rozwoju rynku CNG i jak go ożywić? Mówi Robert Zajkowski z NGV Polska, Stowarzyszenia Użytkowników Pojazdów Zasilanych Gazem Ziemnym.
    3. Lepiej dla wszystkich
      Bezpieczny, czysty i niedrogi. Gaz ziemny ma dużo zalet. Iveco proponuje napędzane nim pojazdy w całej swojej gamie. Napęd CNG jest sprawdzoną, ekologiczną technologią. Gazowe silniki Iveco spełniają co najmniej normę EEV, zbliżoną do przyszłej normy Euro 6. Wyposażone w nie samochody mogą poruszać się w strefach ograniczonego ruchu. Ich dodatkową zaletą jest niska emisja hałasu. Samochody gazowe są bardzo ciche, szczególnie w porównaniu z pojazdami z silnikiem Diesla.
    4. Na podwójnym gazie
      Technologia hybrydowa ma coraz większe grono zwolenników i rozszerza się obszar jej zastosowań. Po samochodach osobowych przyszedł czas na ciężarówki, które w takim wykonaniu są znacznie bardziej ekonomiczne i przyjazne dla otoczenia. Spore doświadczenie w rozwiązaniach hybrydowych ma koncern Fuso. Prace nad nimi rozpoczął już w latach 90., czego efektem była pierwsza generacja Cantera Eco Hybrid. Od 2006 r. powstało ok. 1200 sztuk tego modelu.
  4. PRODUKT – Cysterny
    1. Pod ciśnieniem
      Gdy ceny paliw płynnych biją kolejne rekordy, coraz więcej kierowców wybiera alternatywne zasilanie pojazdów. Ze względu na niskie koszty samej instalacji i gęstą sieć stacji, największą popularnością cieszy się LPG. To pociąga za sobą zwiększone zapotrzebowanie na cysterny gazowe, wykorzystywane nie tylko do obsługi stacji tankowania, ale także zaopatrzenia domów, warsztatów czy magazynów ogrzewanych takim paliwem.
  5. PRODUKT – Hamulce
    1. Haldex EB + Gen3. Kolejny krok w rozwoju układów hamulcowych naczep i przyczep
      Pojazdy użytkowe stały się bardzo ważną częścią życia ludzi już setki lat temu. Zaczynając od pierwszych wozów konnych, a kończąc na dzisiejszych nowoczesnych pojazdach ciężarowych, transport dóbr na całym świecie był, jest i będzie kluczowy dla globalnej ekonomii.
    2. Panowanie nad prędkością
      Za osiągami układu napędowego muszą nadążać hamulce. To szczególnie ważne zagadnienie w przypadku samochodów ciężarowych, których masa całkowita może wynosić nawet kilkadziesiąt ton. Układ hamulcowy ma olbrzymi wpływ na bezpieczeństwo kierowcy oraz cały ruch drogowy. Ze względu na zróżnicowane wymagania i funkcje można wyróżnić kilka podstawowych rodzajów hamulców: roboczy (zasadniczy) – pozwala na zmniejszanie prędkości lub zatrzymanie pojazdu, awaryjny (pomocniczy) – jest uruchamiany niezależnie w przypadku awarii hamulca roboczego, postojowy – służy do unieruchomienia samochodu w spoczynku, np. na wzniesieniu.
  6. PRODUKT – Ogumienie
    1. Opony w dół
      Rok 2012 nie był najłaskawszy dla branży oponiarskiej. Z miesiąca na miesiąc odnotowywała w całej Europie poważne spadki sprzedaży. W Polsce nie było dużo lepiej.
    2. Wstępna weryfikacja
      Jeżeli nie wiesz, jakie kupić opony, etykieta pomoże Ci wybrać. Jednak nie należy tylko na niej opierać swojej decyzji. Zawarte tam informacje nie zawsze są najistotniejsze. Od 1 listopada 2012 r. wszystkie opony do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych muszą mieć etykietę. Etykieta powinna być umieszczona na oponie (w przypadku opon osobowych i dostawczych) lub dostępna do wglądu u sprzedawcy i dołączona do faktury przy zakupie (opony ciężarowe).
    3. Prekursor
      Gęsta sieć partnerska licząca około 1000 serwisów, 13-krotny wzrost wartości sprzedaży i 40-krotny wzrost zatrudnienia – to efekty 20-letniej pracy Pirelli w Polsce. Poza sprzedażą opon na naszym rynku spółka zajmuje się również dystrybucją do krajów bałtyckich. Eksport do Estonii, Łotwy i Litwy stanowi 6% sprzedaży. Na dzisiejszą pozycję Pirelli Polska pracowała latami.
  7. PRODUKT – Autolawety
    1. Koła na kołach
      Na co dzień umykają uwadze, ale w wielu sytuacjach są po prostu niezastąpione. Autolawety mają bardzo szerokie zastosowania – od pomocy drogowej, po transport pojazdów, a nawet maszyn budowlanych na większych odległościach. Takie samochody to pojazdy wysoce specjalistyczne, od których wymaga się dużej niezawodności w różnych warunkach pracy. Dlatego muszą być starannie przemyślane, solidne i w miarę możliwości uniwersalne, bo nigdy nie wiadomo, z jakim zadaniem przyjdzie im się zmierzyć.
  8. DYSTRYBUCYJNE – Test
    1. Na czas, na miejsce
      Dystrybucja to bardzo wymagająca gałąź transportu. Musi być punktualna, zwykle „pod drzwi” sklepu, który może być zlokalizowany nawet w ścisłym centrum miasta. Przy takich zadaniach pojazd nie może być przypadkowy, ale wybrany z największą świadomością. Na pewno trzeba zwrócić szczególną uwagę na jego możliwości przewozowe i zużycie paliwa, które przy pokonywaniu zatłoczonych miast odgrywa bardzo ważną rolę.
  9. DOSTAWCZE – Test
    1. Oryginał
      Premiera Mercedesa Citana skłania do postawienia pytania: co lepsze – oryginał czy adaptacja? Przed państwem jedyne i stuprocentowe Renault Kangoo! Ten samochód był przebojem. Piętnaście lat temu. Gdy rozruszał segment lekkich aut dostawczych jako konstrukcja nietuzinkowa o sympatycznej stylizacji i nadzwyczajnych walorach praktycznych. W 2003 r. nieco zbrzydł (mili ludzie powiedzą, że spoważniał), a od 2008 produkowane jest całkiem nowe Kangoo.
  10. SPECJALNE – Pożarnicze
    1. Poniżej 3 minut
      Gdy wybuchnie pożar, każda sekunda jest droga. Niezawodny sprzęt ma szczególne znaczenie, gdy w grę wchodzi wiele ludzkich istnień. Lotnisko to miejsce, gdzie szybka interwencja może zapobiec wielkiej tragedii. Właśnie dlatego międzynarodowe porty lotnicze muszą spełniać rygorystyczne wymagania co do stosowanych środków bezpieczeństwa. Niezawodny sprzęt przeciwpożarowy to podstawa.
  11. SPECJALNE – Silniki
    1. Zasilanie
      Scania słynie z ciężarówek i autobusów, ale w niektórych kręgach nie mniej znane są jej silniki. Firma dostarcza jednostki napędowe do pojazdów i maszyn budowlanych i rolniczych, do pojazdów militarnych, a także jednostek pływających. Osobnym polem działalności są silniki do agregatów prądotwórczych.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!