#ad
Truck & Van – 2013/12

Truck & Van – 2013/12

Spis treści wydania

  1. Wydarzenie – Optifuel
    1. Mariusz Zając zwycięża w Optifuelu
      Renault Trucks od pięciu lat organizuje konkurs ekonomicznej i efektywnej jazdy – Optifuel. W tym roku wzięła w nim udział rekordowa liczba kierowców.
  2. Wydarzenie – PZPO
    1. W grupie siła
      W listopadzie nastąpiła uroczysta inauguracja Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. Najwięksi producenci obecni na naszym rynku postanowili połączyć siły, aby skuteczniej szerzyć wiedzę na temat opon. Jednym z zadań związku jest poprawa świadomości użytkowania opon. Jego celem jest wyrobienie wśród kierowców nawyku dbania o opony jak o bardzo ważny element samochodu. Z badania przeprowadzonego na zlecenie PZPO wynika, że wciąż spora część użytkowników tego nie robi.
  3. Wydarzenie – Swedish Steel Prize 2013
    1. Stal jak złoto
      20 listopada w Sztokholmie wręczona została statuetka Swedish Steel Prize 2013 – najbardziej prestiżowej nagrody w branży stalowej. Choć przypadła w udziale firmie amerykańskiej, Polacy również mają powody do dumy. Przemysł stalowy godzi motoryzację i kolejnictwo. Rybołówstwo i rolnictwo. Budownictwo i gastronomię. Stal znajduje mnóstwo zastosowań w każdej niemal dziedzinie życia. Choć w porównaniu z innymi jest materiałem bardzo starym, nadal pojawiają się nowe pomysły na jej wykorzystanie.
    2. 100%do odzysku
      „Pozycja stali w motoryzacji jest niezagrożona” – uważa Martin Lindqvist, prezydent i prezes rady nadzorczej SSAB.
    3. Jedyny, tak bezpieczny
      PESA Bydgoszcz SA opracowała jedyny w Europie spalinowy wieloczłonowy pojazd szynowy, spełniający z zapasem wymogi normy bezpieczeństwa EN 15227. O projekcie pociągu Link mówi Jacek Konop, dyrektor badań i rozwoju.
  4. Wydarzenie – Konkurs
    1. Węgier najlepszy
      Spośród 14 finalistów konkursu The Drivers’ Fuel Challenge 2013, którzy spotkali się na torze wyścigowym Grobnik w Chorwacji, najlepszy w ekonomicznej jeździe okazał się Zoltán Simon z Węgier, pokonując Tomasa Horčička z Czech i Stanisława Mierzejewskiego z Polski.
  5. Wydarzenie – Zrównoważony rozwój
    1. Obiecująca Alternatywa
      Iveco Stralis LNG (wersja na skroplony gaz ziemny) zdobył Europejską Nagrodę za Zrównoważony Rozwój w Transporcie. Decyzję o przyznaniu tej nagrody podjęło jury, złożone z przedstawicieli branży transportowej, Niemieckiego Stowarzyszenia Branży Motoryzacyjnej (VDA), mediów oraz instytucji naukowych i niemieckich instytucji państwowych. Celem nagrody jest zachęcanie firm z branży transportowej oraz producentów pojazdów użytkowych do postępowania zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz dalsze utrwalanie tych zasad.
  6. Długodystansowe – Prezentacja
    1. Są rezerwy
      Norma Euro 6 budzi obawy przewoźników, jednak będą oni musieli się z nią zmierzyć już 1 stycznia 2014 r. Scania przekonuje, że nie taki diabeł straszny. Szwedzka firma była pionierem w praktycznym wykorzystaniu pojazdów Euro 6. Jako pierwsza rozpoczęła ich dostawy na rynek przeszło dwa lata temu. Obecnie oferuje już drugą generację silników Euro 6. Obejmuje ona jednostki o mocy od 250 do 730 KM.
    2. Zawsze można lepiej… i taniej
      „Nie ma złych kierowców, są tylko źle wyszkoleni” – takim aforyzmem można opisać transportową rzeczywistość. A przewoźnicy chyba lubią ryzyko, skoro wart kilkaset tysięcy złotych pojazd, przewożący ładunek o wartości nierzadko kilkukrotnie przekraczającej tę kwotę oddają w ręce… no właśnie, kogo? Ten za kółkiem to „pan kierowca”: setki tysięcy albo i miliony przejechanych kilometrów, niezliczone przygody, wielkie doświadczenie. Gdy poznamy go bliżej, odkryjemy, że ma swoje nawyki i przyzwyczajenia – niestety zwykle niewłaściwe.
  7. Naczepy – rynek
    1. Sprint na ostatniej prostej
      2013 to rok transportu długodystansowego. Plandeki królują, jeżeli ktoś ma je w ofercie, musi czuć wiatr w żaglach. W ostatnich miesiącach 2012 r. rynek naczep wyhamował. Przewoźnicy odczuli wówczas mniejszy popyt na usługi transportowe i przestraszyli się zapowiadanej kolejnej fali kryzysu. Wielu przewoźników słysząc ciągle złe wiadomości, postanowiło wstrzymać się z zakupami do 2013 r. Pierwszy kwartał tego roku nie należał do najlepszych, później sukcesywnie popyt wzrastał, żeby ruszyć pełną parą na jesieni.
  8. Naczepy – bezpieczeństwo
    1. Inteligentna naczepa
      Wabco oferuje innowacyjny pakiet produktów pod nazwą Intelligent Trailer, który ma na celu poprawić bezpieczeństwo i wydajność naczep. Składa się on z elementów i funkcji, które mogą być stosowane oddzielnie lub w różnej kombinacji. Producenci pojazdów i operatorzy flot mogą wybrać te funkcje, które najbardziej odpowiadają ich potrzebom. Sercem programu jest sposób wykorzystania hamulców.
  9. Naczepy – Prezentacja
    1. Nie bez kozery
      Czy materiały budowlane trudno zniszczyć? Wcale nie. Potrzebują tyle uwagi, co inne ładunki. Wychodząc z tego założenia, firma Krone stworzyła pojazdy, które są specjalnie przystosowane do pracy w transporcie budowlanym. W połączeniu z systemami mocowania ładunku zapewniają dobrą ochronę przewożonym materiałom. Ograniczają straty i zwiększają bezpieczeństwo jazdy oraz rozładunku.
  10. Budowlane – Prezentacja
    1. Własną drogą
      Renault Trucks znakomicie wykorzystało okres przestoju na rynku budowlanym. Nowe pojazdy przeznaczone dla tego sektora są nie tylko trwałe, wydajne i ekonomiczne, ale również bardzo nowoczesne i nie pozbawione charakteru. Przy zbliżonym poziomie technicznym i porównywalnych kosztach eksploatacji współczesnych samochodów ciężarowych, warto się czymś wyróżniać, a zapoznając się z nową gamą budowlaną Renault Trucks widać powiew świeżości w samym wyglądzie pojazdów, organizacji wnętrza czy w końcu warunkach pracy.
  11. Produkt – części
    1. BPW – więcej niż osie
      BPW jest wiodącym producentem osi i zawieszeń do pojazdów użytkowych. Od ponad 100 lat firma wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów, oferując rozwiązania pozwalające na wieloletnią, ekonomiczną eksploatację. Najnowszą propozycją BPW jest zawieszenie ECO Air COMPACT. Obecnie standardowo stosowane w budowie naczep i przyczep są zawieszenia pneumatyczne. Do ich rozpowszechnienia przyczyniły się prostota konstrukcji, niezawodność i funkcjonalność połączona z wysokim komfortem jazdy.
  12. Produkt – Elektronika
    1. Naciski pod kontrolą
      Haldex opracował system EB + Load Transfer, który w połączeniu z EB +, zawieszeniem pneumatycznym i zaworem osi unoszonej, odciąża oś napędową ciągnika po częściowym rozładowaniu naczepy.
  13. Produkt – Ogumienie
    1. Reinkarnacja
      Centrum badawczo-rozwojowe, fabryka opon bieżnikowanych w technologii na zimno i na gorąco oraz jedyny w swoim rodzaju zakład recyklingu gumy. Kompleks ContiLifeCycle w Stöcken to innowacyjna inwestycja, która sprawia, że opony są wiecznie żywe. Oficjalne otwarcie całego obiektu miało miejsce 19 listopada. Fabryka ContiLifeCycle znajduje się w Hanowerze w dzielnicy Stöcken. Jak zapewnia firma, to pierwszy zakład na świecie, który łączy centrum bieżnikowania opon do samochodów ciężarowych i autobusów z własnym zakładem recyklingu gumy na skalę przemysłową.
    2. Bieżnikowane jak nowe
      O nowym zakładzie ContiLifeCykle w Stöcken rozmawiamy z Christianem Sassem, dyrektorem ds. bieżnikowania w Dziale Opon Ciężarowych w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka).
  14. Produkt – Agregaty chłodnicze
    1. Maksymalny dystans
      Nowy agregat Vector 1350 uzupełnia rodzinę urządzeń Carrier. Ma zalety, które docenią użytkownicy prowadzący przewozy zestawami naczepowymi na długich trasach. Najnowszy agregat uzupełnia rodzinę Vectorów, do której należą obecnie modele 1550 oraz 1950. Konstrukcja każdego z nich sprawia, że są optymalnie dostosowane do odmiennych zadań. Rynek oczekuje coraz bardziej ekonomicznych, a co za tym idzie coraz bardziej wyspecjalizowanych rozwiązań.
  15. Specjalne – Prezentacja
    1. Pod presją
      Modernizacja gamy samochodów użytkowych Mercedes-Benz nie ominęła pojazdów specjalnych. Główną zmianą w Unimogu i Econicu są oczywiście silniki spełniające najostrzejsze normy emisyjne. Z nowej gamy Unimoga wycofano model U20, bo jego kompaktowa konstrukcja nie mieściła rozbudowanego systemu oczyszczania spalin. Zastępuje go seria 200, obejmująca wersje U 216 i U 218. Pierwsza cyfra oznacza rozmiar samochodu, dwie kolejne pomnożone przez liczbę 10 to moc zastosowanego silnika w KM. Oba modele niewiele odbiegają od gamy większych pojazdów, którą rozpoczyna U 318.
  16. Magazyn – Podróż
    1. Wakacje ze Scanią
      Od kilku miesięcy drogi Kanady i Stanów Zjednoczonych przemierza Scania 144 460, zgarniając przy okazji główne nagrody na wszystkich napotkanych zlotach ciężarówek. Amerykańscy miłośnicy ciężkiej motoryzacji przecierają oczy ze zdziwienia, podczas gdy właściciele Scanii przeżywają najwspanialszy okres w swoim życiu. Jan Jaap i Larissa Verweij z holenderskiego Lopik od 13 lat organizują Truckmeeting Nog Harder, czyli jeden z najbardziej znanych zlotów ciężarówek w całych Niderlandach. Jan Jaap Verwerij spędził w przeszłości wiele lat za kierownicą ciężarówki, a w latach 2000–2007 należał do elitarnego grona kierowców, wykonując przewozy własną ciężarówką.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!