#ad
Truck & Van – 2013/11

Truck & Van – 2013/11

Spis treści wydania

  1. Wydarzenie – Optifuel
    1. Mariusz Zając zwycięża w Optifuelu
      Renault Trucks od pięciu lat organizuje konkurs ekonomicznej i efektywnej jazdy – Optifuel. W tym roku wzięła w nim udział rekordowa liczba kierowców.
  2. Wydarzenie – Rynek
    1. Przeprowadzka
      MAN Truck & Bus Polska ma nową siedzibę. Ale adres pozostał ten sam.
    2. 50-tysięczna ciężarówka z Niepołomic
      21 października fabryka pojazdów ciężarowych MAN Trucks z Niepołomic świętowała wyjątkowe wydarzenie. Z linii produkcyjnej zjechała ciężarówka o numerze 50 000.
  3. Długodystansowe – Test
    1. Na luzie
      Długie przejazdy mają swoje wymagania. Kierowca spędza sporo czasu w kabinie, dlatego ważne jest, aby była przestronna. Liczy się nie tylko ergonomia pracy. Istotny jest również standard odpoczynku. Jednak nie zawsze konieczna jest największa kabina. Czasami można zrezygnować z paru centymetrów. Szczególnie, jeżeli założymy, że kierowca będzie podróżował sam, a dodatkowo nie jest dryblasem. Wtedy nie potrzeba też drugiej leżanki, a w jej miejsce można zamówić schowki, które pomieszczą wszystkie niezbędne w podróży rzeczy, jednocześnie zachowując w kabinie większą przestrzeń.
    2. Lekkoatleta
      Z fizyką najlepiej jest żyć w zgodzie. Wszystko, co lekkie łatwiej się rusza i potrzebuje do tego mniej energii. Dlatego zalety wynikające ze zdroworozsądkowego stosowania się do prostych reguł z trudem mogą być równoważone przez największe nawet cuda inżynierii. Scania zwykle unika zbędnych komplikacji, za to maksymalnie wykorzystuje potencjał drzemiący w sprawdzonych rozwiązaniach. Przykładem jest ciągnik G410 z kabiną Highline, zgodny z normą Euro 6.
  4. Komunalne – Komtechnika 2013
    1. W ofensywie
      Tegoroczne wystawy Poleko i Komtechnika zdominowała firma Ekocel. Wśród licznie zgromadzonych produktów można było zobaczyć zarówno klasyczne, sprawdzone rozwiązania, jak i bardzo nowoczesne i zaawansowane technicznie. Ekocel produkuje głównie śmieciarki z załadunkiem tylnym oraz urządzenia do opróżniania pojemników, czyli systemy załadowcze. Standardowe zabudowy mogą być jednak wyposażone w różne rozwiązania systemowe. Wśród nich są np. urządzenia do mycia i dezynfekcji pojemników, osprzęt do załadunku kontenerów czy systemy wagowe oraz identyfikacji pojemników.
    2. Zaskocz mnie
      Mało kto wie, ale Nissan może więcej. Cabstar tylko czeka na nowe pomysły. Krótka kabina wagonowa oszczędza miejsce i gwarantuje znakomitą widoczność. W porównaniu z przeciętną ciężarówką jest nisko zawieszona. Drzwi są lekkie. Częste wsiadanie i wysiadanie jest całkiem wygodne. Promień skrętu jest mały, a manewrowanie łatwe. Lekka, drabinkowa rama podwozia procentuje wysoką ładownością.
  5. Produkt – Warsztat
    1. Wypracowana pozycja
      Co roku, niezależnie od koniunktury Bosch inwestuje w działalność badawczo-rozwojową 8% swojego obrotu. W zeszłym roku prawie 5 mld euro. W ciągu ostatnich 10 lat na ten cel wydano 30 mld euro. Grupa Bosch posiada 285 fabryk. W sumie zatrudnia prawie 306 mln pracowników, w tym prawie 43 tys. w działach badawczo-rozwojowych. W 2012 r. grupa odnotowała obród na poziomie 52,5 mld euro. Największy udział miał w nim dział techniki motoryzacyjnej – 59%. Z tego też powodu najwięcej nakładów jest inwestowanych w segment automotive.
    2. Prosta obsługa filtra DPF
      W grudniu trafi na polski rynek nowa maszyna Pulito Uno służąca do regeneracji i czyszczenia filtrów cząstek stałych. W tym roku została zaprezentowana na targach Transexpo w Kielcach.
    3. Koniec chudych lat
      Gospodarka drgnęła! Najlepsze potwierdzenie tej radosnej informacji płynie z rynku opon ciężarowych. Rosnąca sprzedaż opon, oznacza większy ruch w przewozach, czyli interes się kręci. Po słabym 2012 i kiepskich pierwszych dwóch miesiącach tego roku, rynek opon zaczął się powoli podnosić, aby w czerwcu uzyskać dodatni wynik. Do końca września porównując rok do roku, rynek wzrósł o 10%. Na rynku opon ciężarowych można zaobserwować stałą tendencję.
  6. Rozmowa – Małgorzata Kulis
    1. Mam wokół siebie fachowców
      O tendencjach na rynku pojazdów ciężarowych, najnowszych produktach i znaczeniu płci w branży transportowej mówi Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzający Volvo Group Trucks Poland.
  7. Dystrybucyjne – Prezentacja
    1. Pod okiem inspiratora
      LF i CF zawsze pozostawały w cieniu XF-a. Wprowadzenie nowych wersji pod wieloma względami zbliżyło je do niego. Czy mniejsze modele „zarażą się” również sukcesem rynkowym? Motorem napędowym dla DAF-a są ciągniki siodłowe segmentu XF. Jednak mniejsze i lżejsze modele serii CF i LF również odnajdują swoją niszę na rynku. Nowa norma emisyjna w obszarach takich jak transport dystrybucyjny, komunalny czy budowlany nie jest na rękę chyba nikomu, toteż mało kto decydował się na zakup pojazdu Euro 6, dopóki nie było to absolutnie konieczne.
  8. Budowlane – Test
    1. Specjalista od ciężkiej roboty
      Pojazdy budowlane muszą być zdolne do sprawnego i bezpiecznego poruszania się w trudnych warunkach terenowych i po drogach publicznych, a do tego odpowiednio wytrzymałe, lekkie, ergonomiczne i ekonomiczne. Jeszcze kilka lat temu nie wszystkie kryteria były jednakowo ważne, ale w obecnych czasach liczy się każdy szczegół. Pomijając presję konkurencji, trudno sobie pozwolić na nieco mniejszą ładowność czy trochę wyższe spalanie, bo w wielu przypadkach to być albo nie być dla firmy budowlanej.
  9. Dostawcze – Prezentacja
    1. Podpatrzone
      Nowy Transit Connect ma wywalczyć Fordowi miejsce w segmencie, w którym poprzednik nie odniósł sukcesu – przynajmniej w Polsce. Klienci nie wiedzieli „z czym to się je”, a importer wcale im nie pomagał. Pierwszy Transit Connect pojawił się z opóźnieniem, był dość drogi, a ciekawa, „industrialna” stylizacja nie spotkała się z uznaniem w naszym kraju.
  10. Wojskowe – Prezentacja
    1. Poborowi rocznik 2013
      Zamówienia wojskowe są łakomym kąskiem dla każdego producenta. Również Mercedes ostrzy sobie na nie zęby. Poligon Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) w Sulejówku widział już niejedno. Niedawno doczekał się najazdu Mercedesów. Właśnie tam firma postanowiła pokazać, co potrafi ą różnorodne samochody z jej gamy militarnej.
  11. Magazyn – Wyścigi ciężarówek
    1. A to pech!
      Są dwie rzeczy, które uprzykrzą każde zajęcie: zły szef i złe narzędzie. Scania G400 jest udanym „instrumentem dystrybucji”, a zainwestowanie w nią dobrze świadczy o trosce o ludzi i jakość ich pracy. Czasem mamy poczucie, że żyjemy w paskudnych czasach jednorazowych samochodów i kwiatów wielokrotnego użytku. Że dawniej było odwrotnie, bo i auta, i roślinność były prawdziwe. Jednak niebagatelnym osiągnięciem początku XXI wieku jest coraz powszechniejsza świadomość, że nic nie jest proste i odizolowane od reszt
  12. Autobusy – Transexpo
    1. Nadeszły chude lata
      Mistrzostwa Europy w Wyścigach Ciężarówek FIA 2013 mamy już za sobą. Tegoroczny sezon dostarczył kibicom sporo emocji. Pech w tym roku przeplatał się ze szczęściem, czyli jak w sporcie – wszystko było możliwe i to do ostatniego metra. Tegoroczny sezon zakończył wyścig, który odbył się na francuskim torze Le Mans w ramach imprezy Le Mans 24 Hours Truck. Europejskim mistrzostwom towarzyszyły finały Pucharu Francji w wyścigach ciężarówek oraz Nascar Wheelen Euro Series. Kibice w tym roku nie zawiedli – w ciągu weekendu przez tor przewinęło się ponad 51 tys. osób, to o 3 tys. więcej niż rok temu.
  13. Specjalne – Caravan Salon
    1. Z domem przy sobie
      W każdym z nas drzemie nomada. Targi „Caravan Salon” w Düsseldorfie to wspaniały pretekst, aby go obudzić. Przede wszystkim dają świadectwo potęgi przemysłu karawaningowego. W imprezie odbywającej się na przełomie sierpnia i września 2013 r. wzięło udział 570 wystawców reprezentujących 120 marek, którzy przedstawili ogółem około 1800 pojazdów kempingowych. Praktycznie drugie tyle samochodów i przyczep stanęło w mieście na parkingach dla gości. Targi odwiedziło 175 tys. ludzi, czyli o prawie 15 tys. więcej niż przed rokiem.
  14. Dostawcze – Test
    1. Zanim będzie za późno
      Awangarda kontra klasyka czy zwodnicze opakowanie kontra skleroza? Porównujemy pikapy Isuzu i Nissana. Nie zamierzam być złośliwy. Najwyżej odrobinę. Oczekiwania nabywców i wyrachowanie producentów świetnie się uzupełniają w pikapach. Pomijając Stany Zjednoczone, gdzie duże znaczenie ma segment „full-size” reprezentowany przez Forda F czy Chevroleta Silverado, cały świat kupuje z grubsza takie same półciężarówki. Toyota Hilux albo Mitsubishi L200 zwane również Triton, Warrior, Hunter i na kilka innych sposobów w zależności od miejsca i czasu mają ciężką robotę do wykonania i nie powinny być zbyt drogie.
  15. Magazyn – II Zlot Nysek
    1. Nysy do Nysy!
      To zaledwie miękki odgłos benzynowego silnika w blaszanym pudle nadwozia, a ile wspomnień! Podczas II Zlotu Nysek znów można było się w nim zasłuchać. W sobotę, 21 września spotkali się miłośnicy samochodu, który długo nie mógł doczekać się uznania. Większość aut PRL-u, czy szerzej „demoludów” od dawna ma grono zagorzałych wielbicieli. Nysa wlokła się do tej pory w ogonie. Taki los samochodów, które pędzą pracowite życie, dowożąc artykuły pierwszej potrzeby.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!