Spis treści wydania
- Wydarzenie – Optifuel
- Mariusz Zając zwycięża w Optifuelu
Renault Trucks od pięciu lat organizuje konkurs ekonomicznej i efektywnej jazdy – Optifuel. W tym roku wzięła w nim udział rekordowa liczba kierowców.
- Mariusz Zając zwycięża w Optifuelu
- Wydarzenie – Rynek
- Przeprowadzka
MAN Truck & Bus Polska ma nową siedzibę. Ale adres pozostał ten sam. - 50-tysięczna ciężarówka z Niepołomic
21 października fabryka pojazdów ciężarowych MAN Trucks z Niepołomic świętowała wyjątkowe wydarzenie. Z linii produkcyjnej zjechała ciężarówka o numerze 50 000.
- Przeprowadzka
- Długodystansowe – Test
- Na luzie
Długie przejazdy mają swoje wymagania. Kierowca spędza sporo czasu w kabinie, dlatego ważne jest, aby była przestronna. Liczy się nie tylko ergonomia pracy. Istotny jest również standard odpoczynku. Jednak nie zawsze konieczna jest największa kabina. Czasami można zrezygnować z paru centymetrów. Szczególnie, jeżeli założymy, że kierowca będzie podróżował sam, a dodatkowo nie jest dryblasem. Wtedy nie potrzeba też drugiej leżanki, a w jej miejsce można zamówić schowki, które pomieszczą wszystkie niezbędne w podróży rzeczy, jednocześnie zachowując w kabinie większą przestrzeń. - Lekkoatleta
Z fizyką najlepiej jest żyć w zgodzie. Wszystko, co lekkie łatwiej się rusza i potrzebuje do tego mniej energii. Dlatego zalety wynikające ze zdroworozsądkowego stosowania się do prostych reguł z trudem mogą być równoważone przez największe nawet cuda inżynierii. Scania zwykle unika zbędnych komplikacji, za to maksymalnie wykorzystuje potencjał drzemiący w sprawdzonych rozwiązaniach. Przykładem jest ciągnik G410 z kabiną Highline, zgodny z normą Euro 6.
- Na luzie
- Komunalne – Komtechnika 2013
- W ofensywie
Tegoroczne wystawy Poleko i Komtechnika zdominowała firma Ekocel. Wśród licznie zgromadzonych produktów można było zobaczyć zarówno klasyczne, sprawdzone rozwiązania, jak i bardzo nowoczesne i zaawansowane technicznie. Ekocel produkuje głównie śmieciarki z załadunkiem tylnym oraz urządzenia do opróżniania pojemników, czyli systemy załadowcze. Standardowe zabudowy mogą być jednak wyposażone w różne rozwiązania systemowe. Wśród nich są np. urządzenia do mycia i dezynfekcji pojemników, osprzęt do załadunku kontenerów czy systemy wagowe oraz identyfikacji pojemników. - Zaskocz mnie
Mało kto wie, ale Nissan może więcej. Cabstar tylko czeka na nowe pomysły. Krótka kabina wagonowa oszczędza miejsce i gwarantuje znakomitą widoczność. W porównaniu z przeciętną ciężarówką jest nisko zawieszona. Drzwi są lekkie. Częste wsiadanie i wysiadanie jest całkiem wygodne. Promień skrętu jest mały, a manewrowanie łatwe. Lekka, drabinkowa rama podwozia procentuje wysoką ładownością.
- W ofensywie
- Produkt – Warsztat
- Wypracowana pozycja
Co roku, niezależnie od koniunktury Bosch inwestuje w działalność badawczo-rozwojową 8% swojego obrotu. W zeszłym roku prawie 5 mld euro. W ciągu ostatnich 10 lat na ten cel wydano 30 mld euro. Grupa Bosch posiada 285 fabryk. W sumie zatrudnia prawie 306 mln pracowników, w tym prawie 43 tys. w działach badawczo-rozwojowych. W 2012 r. grupa odnotowała obród na poziomie 52,5 mld euro. Największy udział miał w nim dział techniki motoryzacyjnej – 59%. Z tego też powodu najwięcej nakładów jest inwestowanych w segment automotive. - Prosta obsługa filtra DPF
W grudniu trafi na polski rynek nowa maszyna Pulito Uno służąca do regeneracji i czyszczenia filtrów cząstek stałych. W tym roku została zaprezentowana na targach Transexpo w Kielcach. - Koniec chudych lat
Gospodarka drgnęła! Najlepsze potwierdzenie tej radosnej informacji płynie z rynku opon ciężarowych. Rosnąca sprzedaż opon, oznacza większy ruch w przewozach, czyli interes się kręci. Po słabym 2012 i kiepskich pierwszych dwóch miesiącach tego roku, rynek opon zaczął się powoli podnosić, aby w czerwcu uzyskać dodatni wynik. Do końca września porównując rok do roku, rynek wzrósł o 10%. Na rynku opon ciężarowych można zaobserwować stałą tendencję.
- Wypracowana pozycja
- Rozmowa – Małgorzata Kulis
- Mam wokół siebie fachowców
O tendencjach na rynku pojazdów ciężarowych, najnowszych produktach i znaczeniu płci w branży transportowej mówi Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzający Volvo Group Trucks Poland.
- Mam wokół siebie fachowców
- Dystrybucyjne – Prezentacja
- Pod okiem inspiratora
LF i CF zawsze pozostawały w cieniu XF-a. Wprowadzenie nowych wersji pod wieloma względami zbliżyło je do niego. Czy mniejsze modele „zarażą się” również sukcesem rynkowym? Motorem napędowym dla DAF-a są ciągniki siodłowe segmentu XF. Jednak mniejsze i lżejsze modele serii CF i LF również odnajdują swoją niszę na rynku. Nowa norma emisyjna w obszarach takich jak transport dystrybucyjny, komunalny czy budowlany nie jest na rękę chyba nikomu, toteż mało kto decydował się na zakup pojazdu Euro 6, dopóki nie było to absolutnie konieczne.
- Pod okiem inspiratora
- Budowlane – Test
- Specjalista od ciężkiej roboty
Pojazdy budowlane muszą być zdolne do sprawnego i bezpiecznego poruszania się w trudnych warunkach terenowych i po drogach publicznych, a do tego odpowiednio wytrzymałe, lekkie, ergonomiczne i ekonomiczne. Jeszcze kilka lat temu nie wszystkie kryteria były jednakowo ważne, ale w obecnych czasach liczy się każdy szczegół. Pomijając presję konkurencji, trudno sobie pozwolić na nieco mniejszą ładowność czy trochę wyższe spalanie, bo w wielu przypadkach to być albo nie być dla firmy budowlanej.
- Specjalista od ciężkiej roboty
- Dostawcze – Prezentacja
- Podpatrzone
Nowy Transit Connect ma wywalczyć Fordowi miejsce w segmencie, w którym poprzednik nie odniósł sukcesu – przynajmniej w Polsce. Klienci nie wiedzieli „z czym to się je”, a importer wcale im nie pomagał. Pierwszy Transit Connect pojawił się z opóźnieniem, był dość drogi, a ciekawa, „industrialna” stylizacja nie spotkała się z uznaniem w naszym kraju.
- Podpatrzone
- Wojskowe – Prezentacja
- Poborowi rocznik 2013
Zamówienia wojskowe są łakomym kąskiem dla każdego producenta. Również Mercedes ostrzy sobie na nie zęby. Poligon Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) w Sulejówku widział już niejedno. Niedawno doczekał się najazdu Mercedesów. Właśnie tam firma postanowiła pokazać, co potrafi ą różnorodne samochody z jej gamy militarnej.
- Poborowi rocznik 2013
- Magazyn – Wyścigi ciężarówek
- A to pech!
Są dwie rzeczy, które uprzykrzą każde zajęcie: zły szef i złe narzędzie. Scania G400 jest udanym „instrumentem dystrybucji”, a zainwestowanie w nią dobrze świadczy o trosce o ludzi i jakość ich pracy. Czasem mamy poczucie, że żyjemy w paskudnych czasach jednorazowych samochodów i kwiatów wielokrotnego użytku. Że dawniej było odwrotnie, bo i auta, i roślinność były prawdziwe. Jednak niebagatelnym osiągnięciem początku XXI wieku jest coraz powszechniejsza świadomość, że nic nie jest proste i odizolowane od reszt
- A to pech!
- Autobusy – Transexpo
- Nadeszły chude lata
Mistrzostwa Europy w Wyścigach Ciężarówek FIA 2013 mamy już za sobą. Tegoroczny sezon dostarczył kibicom sporo emocji. Pech w tym roku przeplatał się ze szczęściem, czyli jak w sporcie – wszystko było możliwe i to do ostatniego metra. Tegoroczny sezon zakończył wyścig, który odbył się na francuskim torze Le Mans w ramach imprezy Le Mans 24 Hours Truck. Europejskim mistrzostwom towarzyszyły finały Pucharu Francji w wyścigach ciężarówek oraz Nascar Wheelen Euro Series. Kibice w tym roku nie zawiedli – w ciągu weekendu przez tor przewinęło się ponad 51 tys. osób, to o 3 tys. więcej niż rok temu.
- Nadeszły chude lata
- Specjalne – Caravan Salon
- Z domem przy sobie
W każdym z nas drzemie nomada. Targi „Caravan Salon” w Düsseldorfie to wspaniały pretekst, aby go obudzić. Przede wszystkim dają świadectwo potęgi przemysłu karawaningowego. W imprezie odbywającej się na przełomie sierpnia i września 2013 r. wzięło udział 570 wystawców reprezentujących 120 marek, którzy przedstawili ogółem około 1800 pojazdów kempingowych. Praktycznie drugie tyle samochodów i przyczep stanęło w mieście na parkingach dla gości. Targi odwiedziło 175 tys. ludzi, czyli o prawie 15 tys. więcej niż przed rokiem.
- Z domem przy sobie
- Dostawcze – Test
- Zanim będzie za późno
Awangarda kontra klasyka czy zwodnicze opakowanie kontra skleroza? Porównujemy pikapy Isuzu i Nissana. Nie zamierzam być złośliwy. Najwyżej odrobinę. Oczekiwania nabywców i wyrachowanie producentów świetnie się uzupełniają w pikapach. Pomijając Stany Zjednoczone, gdzie duże znaczenie ma segment „full-size” reprezentowany przez Forda F czy Chevroleta Silverado, cały świat kupuje z grubsza takie same półciężarówki. Toyota Hilux albo Mitsubishi L200 zwane również Triton, Warrior, Hunter i na kilka innych sposobów w zależności od miejsca i czasu mają ciężką robotę do wykonania i nie powinny być zbyt drogie.
- Zanim będzie za późno
- Magazyn – II Zlot Nysek
- Nysy do Nysy!
To zaledwie miękki odgłos benzynowego silnika w blaszanym pudle nadwozia, a ile wspomnień! Podczas II Zlotu Nysek znów można było się w nim zasłuchać. W sobotę, 21 września spotkali się miłośnicy samochodu, który długo nie mógł doczekać się uznania. Większość aut PRL-u, czy szerzej „demoludów” od dawna ma grono zagorzałych wielbicieli. Nysa wlokła się do tej pory w ogonie. Taki los samochodów, które pędzą pracowite życie, dowożąc artykuły pierwszej potrzeby.
- Nysy do Nysy!