Spis treści wydania
Czas na kolej
Wprawdzie wiele już się zmieniło na polskich drogach, ale trudno mówić o finiszu, a tu rząd zakręca kranik. Co się dało zrobić do Euro 2012, to nasze, teraz trzeba czekać na kolejne spektakularne wydarzenia. Na razie drogi będą się rozbudowywać w wolniejszym tempie, co odczują nie tylko ich użytkownicy, ale również producenci maszyn i pojazdów budowlanych oraz firmy działające w tym sektorze. Pierwsze symptomy spowolnienia mamy już za sobą.
W zaplanowanym na ten rok budżecie wydatki na infrastrukturę kolejową wzrosną w porównaniu do 2012 roku o blisko 500 mln zł i wyniosą 2,817 mld zł. Spadną natomiast środki przeznaczone na wydatki związane z zarządzaniem, utrzymaniem i remontami dróg. GDDKiA dostanie o 25 mln zł mniej na ten cel – w sumie 593,855 mln zł. W 2012 r. było to 618,882 mln zł. Na publiczne drogi krajowe budżet przekaże 2,292 mld zł, czyli mniej o 53 mln zł niż zaplanowano w 2012 r.
Trzy lata temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła kontrakty na 40 mld zł. W tym roku GDDKiA planuje na niewiele ponad 3 mld zł. To pokazuje skalę spowolnienia. Również mniej popłynie pieniędzy z Unii Europejskiej, a te mają iść głównie na budowę dróg ekspresowych i autostrad. To oznacza, że zmniejszy się tempo robót i liczba oddawanych inwestycji. Czyli cieszmy się z tego, co mamy. W 2012 r. ukończono 720 km, w tym roku drogowcy chcą oddać do użytku 400 km dróg. Jednak część z nich to opóźnione inwestycje z minionego roku.
Teraz wszyscy czekają na nowy unijny budżet, ale w obecnej sytuacji gospodarczej Europy trudno oczekiwać, że przyniesie on kolejny zastrzyk gotówki. Unia ma teraz inne problemy na głowie. Zresztą przesunięcia budżetowe z dróg na kolej to również efekt nacisków z Brukseli i oczywiście złego stanu infrastruktury kolejowej. Łatamy więc kolejne dziury i końca nie widać.
- WYDARZENIE – Gala Mistrzów
- Wielki rajd do gali!
Już w styczniu startuje wyścig zorganizowany przez firmę Inter Cars. Jego finał zaplanowano w połowie czerwca podczas wspaniałej Gali w hotelu Gołębiewski w Karpaczu. Do zdobycia jest mnóstwo niespodzianek: 12 samochodów marki Škoda, nagrody o wartości 10 000 zł oraz 3 rajdowe eventy z Krzysztofem Hołowczycem! Łączna wartość nagród to aż 1 500 000 zł!
- Wielki rajd do gali!
- DŁUGODYSTANSOWE – Prezentacja
- Pragmatyzm po holendersku
Po co zmieniać coś, co jest sprawdzone i wciąż cieszy się wzięciem? Czasem siły wyższe (widmo Euro 6) wymuszają wykonanie ruchu. A że przy okazji można poprawić coś jeszcze… ale nie róbmy rewolucji. W poprzednim wydaniu Truck & Van przedstawiliśmy go gruntownie w teorii. Teraz zbliżymy się do niego praktycznie, bo choć sam pojazd wejdzie do seryjnej produkcji i sprzedaży w pierwszej połowie roku, to my już mogliśmy zapoznać się lepiej z pierwszymi jeżdżącymi egzemplarzami nowego modelu.
- Pragmatyzm po holendersku
- DŁUGODYSTANSOWE – Test
- Im głębiej, tym więcej
Każdy, nowy samochód trzeba poznać, a Actros z zabudową i przyczepą Wielton potrzebuje wyjątkowo dużo uwagi. Nie jest to bynajmniej przygana, ale zachęta. Do tego zestawu można po prostu wsiąść i jechać, a potem zatrzymać się i wyjść. Jednak nie damy sobie wtedy szansy odnalezienia wszystkich zalet, jakie ma ciężarówka, jej zabudowa i przyczepa.
- Im głębiej, tym więcej
- TECHNIKA – Systemy wspomagania
- Samopomoc
Ciężarówkę coraz łatwiej jest prowadzić. Sama pomaga kierowcy. Lecz gdzie kończy się wsparcie, a zaczyna ubezwłasnowolnienie? Obecnie liczy się nie siła mięśni i sprawność psychoruchowa kierowcy, wymagana kiedyś np. przy zmianie biegów z przegazówką, ale spostrzegawczość, cierpliwość i umiejętność współpracy z maszyną, która też swój rozum ma. Mały, bo mały, ale jednak.
- Samopomoc
- PRODUKT – Naczepa
- Spakować do końca
Pełne trzy metry i nie tylko. Krone wprowadza szereg praktycznych rozwiązań do naczep Mega. Nowe naczepy odpowiadają zapotrzebowaniu nabywców, którzy chcą wozić więcej za mniej. W szczególny sposób konstruktorzy uwzględnili wymagania dostawców współpracujących z przemysłem motoryzacyjnym oraz tych, którym bardziej niż na objętości, zależy na wszechstronności i elastyczności pojazdu.
- Spakować do końca
- PRODUKT – Zawieszenie
- Wygładzanie nierówności
Zawieszenie to jeden z najważniejszych układów każdego samochodu ciężarowego, naczepy czy przyczepy. Ma wymierny wpływ na właściwości użytkowe pojazdu, a przede wszystkim na bezpieczeństwo. Wymagania stawiane zawieszeniom są bardzo duże. Ich budowa oraz własności zastosowanych elementów sprężystych i tłumiących muszą zapewnić skuteczne pochłanianie drgań kół i osi jezdnych spowodowanych nierównościami drogi oraz prawidłowe prowadzenie kół w różnych warunkach drogowych.
- Wygładzanie nierówności
- PRODUKT – Osie
- Prosto i lekko
Postęp w konstrukcji osi naczepowych powinien być wzorem do naśladowania dla producentów samochodów. Nowe osie są lżejsze, wytrzymalsze i mniej skomplikowane od poprzedniczek. Nowoczesne materiały i techniki obróbki sprawiają, że to co wydawało się niemożliwe, staje się rzeczywistością. Projektowanie na ekranie komputera pozwala optymalizować komponenty osi i uzyskiwać formy bliskie ideałowi, jeśli chodzi o użyteczność i wytrzymałość. Nic dziwnego, że gwarancje udzielane na osie systematycznie ulegają wydłużeniu.
- Prosto i lekko
- KOMUNALNE – Poleko i Komtechnika 2012
- Z potencjałem
Pod koniec listopada odbyły się w Poznaniu 24. Międzynarodowe Targi Ochrony Środowiska Poleko, którym po raz piąty towarzyszyły Targi Techniki Komunalnej Komtechnika. Wspólnie z mniejszymi wydarzeniami (Targi Gmina, Salon Dworzec – Lokalny i Regionalny Transport Publiczny) zgromadziły ok. 550 wystawców i niemal 22 tys. zwiedzających. To znacznie mniej niż w ubiegłych latach. Na targach dało się odczuć swego rodzaju niepewność, bo choć do wprowadzenia nowego systemu zbiórki i gospodarowania odpadami zostało niewiele czasu (1 lipca 2013 r.), gminy wciąż nie ogłaszają przetargów. Przeciwnie – dążą do ich likwidacji, co w konsekwencji grozi zmonopolizowaniem branży wartej rocznie 5 mld zł. Jeśli dojdzie do takiej sytuacji, to pozbawione konkurencji spółki samorządowe nie będą zmuszone do optymalizacji kosztów i podnoszenia jakości usług. - Iveco na Poleko
Iveco od wielu lat mocno angażuje się w rozwiązania proekologiczne, jednocześnie zapewniające niskie koszty eksploatacji pojazdów użytkowych. Znakomitym dowodem tych prac jest gama samochodów ciężarowych zaprezentowana na targach Poleko i Komtechnika. Największą uwagę zwiedzających przykuwała śmieciarka zasilana sprężonym gazem ziemnym. Był to Stralis AD260S30 CNG wyposażony w zabudowę Ekocel.
- Z potencjałem
- KOMUNALNE – Maszyny
- Rozwiązania dla specjalistów
Gospodarka odpadami to nie tylko ich odbiór, ale także przetwarzanie czy składowanie. W takich procesach niezbędny jest specjalistyczny sprzęt. Można było się z nim zapoznać na targach Poleko i Komtechnika. Umożliwiła to firma Bergerat Monnoyeur oferująca szeroką gamę maszyn Cat przeznaczonych dla branży komunalnej. W Poznaniu zaprezentowano ładowarkę kołową 930K, która świetnie nadaje się do pracy np. w sortowniach czy miejscach przeładunku odpadów. Wszystkie maszyny tego typu są dostępne w specjalnej konfiguracji odpowiadającej najtrudniejszym warunkom użytkowania.
- Rozwiązania dla specjalistów
- DOSTAWCZE – Zabudowy
- Zjazd specjalistów
We wrześniu minionego roku odbyła się V Konferencja Zabudów Specjalistycznych Samochodów Użytkowych Volkswagena. Caddy, Transporter, Crafter i Amarok prezentowały się bardzo profesjonalnie. Mimo trudnej sytuacji na rynku, Volkswagen nie odpuszcza. W pierwszych dziesięciu miesiącach minionego roku sprzedał na całym świecie 455 400 pojazdów użytkowych, czyli o 5% więcej niż w analogicznym okresie minionego roku.
- Zjazd specjalistów
- DOSTAWCZE – Prezentacja
- A jednak inny!
Nie lubi autostrad, woli miejski zgiełk. Prawdziwy mieszczuch, czyli najmniejszy dostawczak Mercedesa. W zeszłym roku podczas wystawy w Hanowerze miała miejsce oficjalna premiera Mercedesa Citana. 4,3 l/100 km, 3,8 m3 pojemności ładowni oraz 810 kg ładowności – to atuty miejskiego tragarza. Citan uzupełnia ofertę w segmencie samochodów dostawczych, dołączając do Vito, Sprintera i Vario. Tym sposobem firma może pochwalić się gamą pojazdów mieszczących się w przedziale o dmc od 1,8 t do 7,5.
- A jednak inny!
- AUTOBUSY – Prezentacja
- Optymalizacja
Po kilkuletniej ofensywie spektakularnych premier Solaris dopełnia ofertę, rozwijając warianty wylansowanych dotąd projektów. Trzy lata po pierwszej prezentacji powraca Solaris międzymiastowy. Ten czas, w którym sprzedano 30 autobusów I generacji (z czego 2 w Polsce i 26 we Francji), producent wykorzystał na zebranie uwag z rynku i udoskonalenie konstrukcji. Najbardziej widocznym efektem tych działań jest zdecydowana zmiana stylizacji nadwozia w kierunku przyjętym obecnie w designie autobusów międzymiastowych – w poprzednim wydaniu InterUrbino był uważany za „zbyt miejski”.
- Optymalizacja