#ad
Truck & Van – 2013/1

Truck & Van – 2013/1

Spis treści wydania

Czas na kolej

Wprawdzie wiele już się zmieniło na polskich drogach, ale trudno mówić o finiszu, a tu rząd zakręca kranik. Co się dało zrobić do Euro 2012, to nasze, teraz trzeba czekać na kolejne spektakularne wydarzenia. Na razie drogi będą się rozbudowywać w wolniejszym tempie, co odczują nie tylko ich użytkownicy, ale również producenci maszyn i pojazdów budowlanych oraz firmy działające w tym sektorze. Pierwsze symptomy spowolnienia mamy już za sobą.

W zaplanowanym na ten rok budżecie wydatki na infrastrukturę kolejową wzrosną w porównaniu do 2012 roku o blisko 500 mln zł i wyniosą 2,817 mld zł. Spadną natomiast środki przeznaczone na wydatki związane z zarządzaniem, utrzymaniem i remontami dróg. GDDKiA dostanie o 25 mln zł mniej na ten cel – w sumie 593,855 mln zł. W 2012 r. było to 618,882 mln zł. Na publiczne drogi krajowe budżet przekaże 2,292 mld zł, czyli mniej o 53 mln zł niż zaplanowano w 2012 r.

Trzy lata temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła kontrakty na 40 mld zł. W tym roku GDDKiA planuje na niewiele ponad 3 mld zł. To pokazuje skalę spowolnienia. Również mniej popłynie pieniędzy z Unii Europejskiej, a te mają iść głównie na budowę dróg ekspresowych i autostrad. To oznacza, że zmniejszy się tempo robót i liczba oddawanych inwestycji. Czyli cieszmy się z tego, co mamy. W 2012 r. ukończono 720 km, w tym roku drogowcy chcą oddać do użytku 400 km dróg. Jednak część z nich to opóźnione inwestycje z minionego roku.

Teraz wszyscy czekają na nowy unijny budżet, ale w obecnej sytuacji gospodarczej Europy trudno oczekiwać, że przyniesie on kolejny zastrzyk gotówki. Unia ma teraz inne problemy na głowie. Zresztą przesunięcia budżetowe z dróg na kolej to również efekt nacisków z Brukseli i oczywiście złego stanu infrastruktury kolejowej. Łatamy więc kolejne dziury i końca nie widać.

  1. WYDARZENIE – Gala Mistrzów
    1. Wielki rajd do gali!
      Już w styczniu startuje wyścig zorganizowany przez firmę Inter Cars. Jego finał zaplanowano w połowie czerwca podczas wspaniałej Gali w hotelu Gołębiewski w Karpaczu. Do zdobycia jest mnóstwo niespodzianek: 12 samochodów marki Škoda, nagrody o wartości 10 000 zł oraz 3 rajdowe eventy z Krzysztofem Hołowczycem! Łączna wartość nagród to aż 1 500 000 zł!
  2. DŁUGODYSTANSOWE – Prezentacja
    1. Pragmatyzm po holendersku
      Po co zmieniać coś, co jest sprawdzone i wciąż cieszy się wzięciem? Czasem siły wyższe (widmo Euro 6) wymuszają wykonanie ruchu. A że przy okazji można poprawić coś jeszcze… ale nie róbmy rewolucji. W poprzednim wydaniu Truck & Van przedstawiliśmy go gruntownie w teorii. Teraz zbliżymy się do niego praktycznie, bo choć sam pojazd wejdzie do seryjnej produkcji i sprzedaży w pierwszej połowie roku, to my już mogliśmy zapoznać się lepiej z pierwszymi jeżdżącymi egzemplarzami nowego modelu.
  3. DŁUGODYSTANSOWE – Test
    1. Im głębiej, tym więcej
      Każdy, nowy samochód trzeba poznać, a Actros z zabudową i przyczepą Wielton potrzebuje wyjątkowo dużo uwagi. Nie jest to bynajmniej przygana, ale zachęta. Do tego zestawu można po prostu wsiąść i jechać, a potem zatrzymać się i wyjść. Jednak nie damy sobie wtedy szansy odnalezienia wszystkich zalet, jakie ma ciężarówka, jej zabudowa i przyczepa.
  4. TECHNIKA – Systemy wspomagania
    1. Samopomoc
      Ciężarówkę coraz łatwiej jest prowadzić. Sama pomaga kierowcy. Lecz gdzie kończy się wsparcie, a zaczyna ubezwłasnowolnienie? Obecnie liczy się nie siła mięśni i sprawność psychoruchowa kierowcy, wymagana kiedyś np. przy zmianie biegów z przegazówką, ale spostrzegawczość, cierpliwość i umiejętność współpracy z maszyną, która też swój rozum ma. Mały, bo mały, ale jednak.
  5. PRODUKT – Naczepa
    1. Spakować do końca
      Pełne trzy metry i nie tylko. Krone wprowadza szereg praktycznych rozwiązań do naczep Mega. Nowe naczepy odpowiadają zapotrzebowaniu nabywców, którzy chcą wozić więcej za mniej. W szczególny sposób konstruktorzy uwzględnili wymagania dostawców współpracujących z przemysłem motoryzacyjnym oraz tych, którym bardziej niż na objętości, zależy na wszechstronności i elastyczności pojazdu.
  6. PRODUKT – Zawieszenie
    1. Wygładzanie nierówności
      Zawieszenie to jeden z najważniejszych układów każdego samochodu ciężarowego, naczepy czy przyczepy. Ma wymierny wpływ na właściwości użytkowe pojazdu, a przede wszystkim na bezpieczeństwo. Wymagania stawiane zawieszeniom są bardzo duże. Ich budowa oraz własności zastosowanych elementów sprężystych i tłumiących muszą zapewnić skuteczne pochłanianie drgań kół i osi jezdnych spowodowanych nierównościami drogi oraz prawidłowe prowadzenie kół w różnych warunkach drogowych.
  7. PRODUKT – Osie
    1. Prosto i lekko
      Postęp w konstrukcji osi naczepowych powinien być wzorem do naśladowania dla producentów samochodów. Nowe osie są lżejsze, wytrzymalsze i mniej skomplikowane od poprzedniczek. Nowoczesne materiały i techniki obróbki sprawiają, że to co wydawało się niemożliwe, staje się rzeczywistością. Projektowanie na ekranie komputera pozwala optymalizować komponenty osi i uzyskiwać formy bliskie ideałowi, jeśli chodzi o użyteczność i wytrzymałość. Nic dziwnego, że gwarancje udzielane na osie systematycznie ulegają wydłużeniu.
  8. KOMUNALNE – Poleko i Komtechnika 2012
    1. Z potencjałem
      Pod koniec listopada odbyły się w Poznaniu 24. Międzynarodowe Targi Ochrony Środowiska Poleko, którym po raz piąty towarzyszyły Targi Techniki Komunalnej Komtechnika. Wspólnie z mniejszymi wydarzeniami (Targi Gmina, Salon Dworzec – Lokalny i Regionalny Transport Publiczny) zgromadziły ok. 550 wystawców i niemal 22 tys. zwiedzających. To znacznie mniej niż w ubiegłych latach. Na targach dało się odczuć swego rodzaju niepewność, bo choć do wprowadzenia nowego systemu zbiórki i gospodarowania odpadami zostało niewiele czasu (1 lipca 2013 r.), gminy wciąż nie ogłaszają przetargów. Przeciwnie – dążą do ich likwidacji, co w konsekwencji grozi zmonopolizowaniem branży wartej rocznie 5 mld zł. Jeśli dojdzie do takiej sytuacji, to pozbawione konkurencji spółki samorządowe nie będą zmuszone do optymalizacji kosztów i podnoszenia jakości usług.
    2. Iveco na Poleko
      Iveco od wielu lat mocno angażuje się w rozwiązania proekologiczne, jednocześnie zapewniające niskie koszty eksploatacji pojazdów użytkowych. Znakomitym dowodem tych prac jest gama samochodów ciężarowych zaprezentowana na targach Poleko i Komtechnika. Największą uwagę zwiedzających przykuwała śmieciarka zasilana sprężonym gazem ziemnym. Był to Stralis AD260S30 CNG wyposażony w zabudowę Ekocel.
  9. KOMUNALNE – Maszyny
    1. Rozwiązania dla specjalistów
      Gospodarka odpadami to nie tylko ich odbiór, ale także przetwarzanie czy składowanie. W takich procesach niezbędny jest specjalistyczny sprzęt. Można było się z nim zapoznać na targach Poleko i Komtechnika. Umożliwiła to firma Bergerat Monnoyeur oferująca szeroką gamę maszyn Cat przeznaczonych dla branży komunalnej. W Poznaniu zaprezentowano ładowarkę kołową 930K, która świetnie nadaje się do pracy np. w sortowniach czy miejscach przeładunku odpadów. Wszystkie maszyny tego typu są dostępne w specjalnej konfiguracji odpowiadającej najtrudniejszym warunkom użytkowania.
  10. DOSTAWCZE – Zabudowy
    1. Zjazd specjalistów
      We wrześniu minionego roku odbyła się V Konferencja Zabudów Specjalistycznych Samochodów Użytkowych Volkswagena. Caddy, Transporter, Crafter i Amarok prezentowały się bardzo profesjonalnie. Mimo trudnej sytuacji na rynku, Volkswagen nie odpuszcza. W pierwszych dziesięciu miesiącach minionego roku sprzedał na całym świecie 455 400 pojazdów użytkowych, czyli o 5% więcej niż w analogicznym okresie minionego roku.
  11. DOSTAWCZE – Prezentacja
    1. A jednak inny!
      Nie lubi autostrad, woli miejski zgiełk. Prawdziwy mieszczuch, czyli najmniejszy dostawczak Mercedesa. W zeszłym roku podczas wystawy w Hanowerze miała miejsce oficjalna premiera Mercedesa Citana. 4,3 l/100 km, 3,8 m3 pojemności ładowni oraz 810 kg ładowności – to atuty miejskiego tragarza. Citan uzupełnia ofertę w segmencie samochodów dostawczych, dołączając do Vito, Sprintera i Vario. Tym sposobem firma może pochwalić się gamą pojazdów mieszczących się w przedziale o dmc od 1,8 t do 7,5.
  12. AUTOBUSY – Prezentacja
    1. Optymalizacja
      Po kilkuletniej ofensywie spektakularnych premier Solaris dopełnia ofertę, rozwijając warianty wylansowanych dotąd projektów. Trzy lata po pierwszej prezentacji powraca Solaris międzymiastowy. Ten czas, w którym sprzedano 30 autobusów I generacji (z czego 2 w Polsce i 26 we Francji), producent wykorzystał na zebranie uwag z rynku i udoskonalenie konstrukcji. Najbardziej widocznym efektem tych działań jest zdecydowana zmiana stylizacji nadwozia w kierunku przyjętym obecnie w designie autobusów międzymiastowych – w poprzednim wydaniu InterUrbino był uważany za „zbyt miejski”.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!