#ad
Truck & Van – 2012/9

Truck & Van – 2012/9

Spis treści wydania

Ciemniejszy odcień zieleni

Po Mercedesie, Scanii, Iveco i DAF-ie, kolejni producenci ciężarówek deklarują: „już mamy”. Silniki Euro 6. Volvo tylko jeden, ale za to najpopularniejszy ze swoich jednostek napędowych, MAN wprawdzie wszystkie, ale szczegóły poznamy w Hanowerze. Zapewne tam też dołączy ostatni z „Wielkiej Siódemki” – Renault Trucks. Norma emisji spalin Euro 6 zacznie obowiązywać od stycznia 2014 r. Czy jest więc po co się spieszyć? Nie bardzo. Jak na razie ulg dla pojazdów Euro 6 nikt nie przewiduje. Nie ma więc żadnego uzasadnienia ekonomicznego. Wizerunkowe? Może, aczkolwiek mało adekwatne do poniesionych kosztów i ryzyka związanego z eksploatacją nowalijki. Specjalnie też nikomu nie spieszy się z zakupem pojazdów z wyśrubowaną normą. Wprost przeciwnie. W roku 2013 należy spodziewać się boomu sprzedażowego. Każdy będzie chciał zdążyć z zakupem pojazdów jeszcze spełniających starą normę, czyli tańszych i sprawdzonych. Dobrze znanych również serwisantom. A co potem? Do 2020 r. nie przewiduje się pod tym względem zmian w Europie. Co będzie później – nie wiadomo.

Przez ostatnie 15 lat modernizacje pojazdów i ich sprzedaż były napędzane przez coraz to wyższe normy ekologiczne. Aby móc sprostać najnowszej, producenci musieli bardzo się sprężyć. Wprawdzie zawsze jest tak, że po wielkim wysiłku wydaje się, że więcej wycisnąć już się nie da, ale w tym momencie właśnie takie można odnieść wrażenie. Pewnie się da, tylko w imię czego i jakim kosztem? Gdzie więc znajdą ujście rozbuchane umysły inżynierów? Napędy alternatywne! Można się spodziewać, że pod zieloną przykrywką, zaczniemy podążać w kierunku szerszego wykorzystania napędów elektrycznych i gazowych, zabezpieczając się w ten sposób przed kaprysami władców ropy, jednocześnie wykorzystując zasoby, które mamy na wyciągnięcie ręki. To kierunek słuszny nie tylko z przyczyn politycznych czy ekologicznych, ale również ekonomicznych. Jeżeli dzisiaj eksploatacja pojazdu elektrycznego jest tańsza od zasilanego silnikiem Diesla, to gdy ten rodzaj napędu stanie się bardziej powszechny, można się spodziewać jeszcze korzystniejszej różnicy. Jest tylko jedno ale… Administracja państwowa, która zwęszy interes.

  1. Długodystansowe – Prezentacja
    1. Prostszy wybór
      Iveco wypełnia normę Euro 6 wyłącznie za pomocą układu SCR. Jednak nowy Stralis Hi-Way to nie tylko silnik. Ciężarówka ta zebrała w sobie nowoczesne, współczesne pomysły na oszczędzanie energii. Tak teraz wypada mówić: nie paliwa, ale energii. Olej napędowy jest tylko jej źródłem. Samochód to część środowiska, w którym pracuje i które ma na niego wpływ.
  2. Wydarzenie – YETD
    1. Próba generalna
      Podczas zlotu Master Truck odbył się krajowy finał konkursu Scanii YETD na najlepszego młodego kierowcę. Wygrał Wojciech Kobierowski. Na terenie zlotu, w sobotę 7 lipca odbywały się konkurencje na placu manewrowym, najbardziej efektowne. Dzień wcześniej finałowa dziewiątka wyłoniona w eliminacjach regionalnych, zmagała się ze sobą i z oporem materii w opolskim serwisie Scanii. Tu uczestnicy szukali usterek w zestawie, udzielali pierwszej pomocy oraz stąd wyruszali w trasę konkursową, aby przejechać ją szybko, bezpiecznie i ekonomicznie.
  3. Wydarzenie – Zapowiedź IAA Hanower
    1. Ucieczka z Europy
      Euro 6 i długo, długo nic. Jak będzie wyglądać sprzedaż ciężarówek bez „zachęt proekologicznych”? Jak będzie przebiegał rozwój samochodów użytkowych? Spotkanie VDA we Frankfurcie nad Menem pozostawiło więcej pytań niż odpowiedzi. Warsztaty prasowe organizowane przez niemiecki Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (niem. Verband der Automobilindustrie – VDA) przygotowują grunt pod wrześniową wystawę pojazdów użytkowych IAA w Hanowerze. Prezentują zjawiska i trendy, nowości pozostawiając targom.
    2. Worek bez dna
      Daimler już na dwa miesiące przed wystawą IAA pochwalił się nowościami, które zaprezentuje w Hanowerze. Na jego stoisku, wzorem lat ubiegłych, nie powinno zabraknąć wrażeń. Producent ma się czym pochwalić. Przede wszystkim nowy model przeznaczony do ciężkiej dystrybucji. Cała gama silników spełniających normę Euro 6, zarówno 4-, jak i 6-cylindrowych. Seryjny Canter Eco Hybrid, ulepszony Unimog, zmodyfikowane osie oraz nowe funkcje we FleetBoardzie. O autobusach nie wspominając.
    3. Wszystko w normie
      Producenci pojazdów ciężarowych kumulują siły, by co dwa lata pokazać swoje nowości podczas targów IAA w Hanowerze. W MAN Truck & Bus co prawda nie zobaczymy spektakularnych premier, ale nie zabraknie paru ciekawych nowinek. Podczas wystawy swoją premierę będą miały samochody wszystkich typoszeregów TG, czyli TGL, TGM, TGS i TGX, w nieco zmodyfikowanej wersji i przede wszystkim – spełniające normę Euro 6.
  4. Wydarzenie – Master Truck
    1. Lotnisko rozmaitości
      Zlot Master Truck po raz ósmy przyciągnął do Opola kilkaset ton barwnie pomalowanej stali. W gorący weekend 6-8 lipca zagościło na imprezie ponad 200 pojazdów. Drugi raz z rzędu zlot odbył się w Polskiej Nowej Wsi na terenie lotniska Aeroklubu Opolskiego. Po ośmiu edycjach Master Truck stał się dużym przedsięwzięciem organizacyjnym i logistycznym. Imponują już nie tylko ciężarówki, ale wielkość imprezy i różnorodność atrakcji.
  5. Produkt – Naczepy
    1. Lżej, dalej, szybciej
      Cicha chłodnia, naczepa CNG i zamek błyskawiczny do kurtyny. To tylko niektóre z nowości, jakie zaprezentuje Kögel podczas najbliższych targów w Hanowerze. Firma nie czeka z nowościami, aż otworzą się hale IAA. Sukcesywnie przedstawia innowacje i wprowadza je do cennika.
    2. Wysokie standardy
      Od niedawna w szerokiej gamie pojazdów i zabudów oferowanych przez firmę Feber są dostępne naczepy chłodnie głębokiego mrożenia Vedecar. Mają one współczynnik przenikalności cieplnej k=0,29, stawiający belgijskiego producenta jako lidera w tej branży.
  6. Produkt – Przewóz żywności
    1. W drodze na stół
      Kupując podstawowe artykuły spożywcze, rzadko zastanawiamy się, jak trafiły do sklepu. Tymczasem wymagają one specjalistycznych środków transportu, bo tylko w ten sposób można zachować ich właściwy stan i jakość. Do przewozu żywności są wykorzystywane samochody dostawcze, ciężarowe, przyczepy i naczepy. Umożliwiają to różnego rodzaju zabudowy, dostosowane do wymogów określonych grup towarów.
    2. Karmienie szuflą i rurą
      Artykuły spożywcze to nie tylko ładnie zapakowane towary na półkach sklepowych. To również produkty służące do ich wytworzenia, transportowane na masową skalę. Przemysł spożywczy ma dwa oblicza. Przeciętny konsument zna tylko jedno: kolorowe pudełka i kunsztowne etykietki, a w środku „500 g w cenie 350”. Lecz nie na darmo o przetwórstwie żywności mówi się „przemysł”. Towar, który w sklepie liczymy w litrach i gramach, fabryka zlicza na tony. I stosownie do tej miary wybiera środki transportu.
  7. Produkt – Agregaty chłodnicze
    1. Jeden cel, wiele rozwiązań
      We współczesnym świecie transport chłodniczy stanowi ważne ogniwo całego łańcucha żywnościowego. Każdego dnia do centrów logistycznych, hurtowni czy osiedlowych sklepów dociera mnóstwo towarów wymagających kontrolowanej temperatury. Zapewnienie odpowiednich warunków bez względu na odległość czy porę roku jest możliwe dzięki agregatom chłodniczym. Występują one w różnych wersjach, zależnie od rodzaju pojazdu, na jakim są montowane oraz wymagań temperaturowych ładunku.
  8. Budowlane – Test
    1. Dla wymagających
      Pojazdy DAF od lat są cenione za wysoki komfort i niskie koszty eksploatacji. Dotyczy to nie tylko dalekodystansowych ciągników siodłowych, ale również typowych samochodów budowlanych. Tuż po Euro pojawiły się obawy spowolnienia w budownictwie infrastrukturalnym. Wprawdzie nie ma już takiej motywacji, a tym bardziej środków finansowych, jakie były przed mistrzostwami, ale wiele dróg wciąż jest nieukończonych, innych nie ma wcale, a pozostałe wymagają modernizacji lub remontu. Firmy budowlane nadal będą miały co robić, choć można przypuszczać, że śmiałe inwestycje rozciągną się w czasie.
  9. Dostawcze – Test
    1. Z kulturą w las
      Czy Volkswagen Amarok ma słabe strony, poza tą jedną, że zjawił się tak późno? Wkrótce miną dwa lata, odkąd jest na rynku. Powstaje w fabryce w Pacheco w Argentynie, a od końca czerwca 2012 również w Hanowerze. W niemieckim zakładzie produkowane są wyłącznie odmiany z podwójną kabiną na rynki Europy i Rosji. Jednocześnie zmodyfikowano mocniejszą, z dwu dostępnych wersji silnikowych. Obecnie osiąga ona nie 163, ale 180 KM.
    2. Ile wyrzucić w błoto?
      Próbujemy się dowiedzieć, czy chcąc upaćkać i porysować Mercedesa, lepiej jest wydać na początek więcej czy mniej? Przed państwem Vito i Viano, obydwa z napędem na cztery koła! Skoro samochód ma być narażony na kontakt z gałęziami i kamieniami, mądrze byłoby wybrać tańszy wariant. Mniej pieniędzy pójdzie „na zatracenie”. Skromniejsze wyposażenie zmniejsza ryzyko awarii, a naprawy mogą być prostsze i tańsze. Lecz odkąd to auto kupuje się mózgiem? Szczególnie w przypadku samochodów terenowych liczą się inne części ciała.
  10. Dostawcze – Ogumienie
    1. Nowe opony do lekkich aut dostawczych
      Dunlop wprowadza nową generację opon – EconoDrive. Dwanaście zaawansowanych udoskonaleń konstrukcyjnych i nowe technologie, przyczyniają się do redukcji kosztów użytkowania lekkich pojazdów ciężarowych.
  11. Magazyn – Volvo Ocean Race
    1. Na fali
      Walka z żywiołem zawsze jest trudna. Jednak osiem miesięcy to wyzwanie, któremu mogą stawić czoła tylko najwytrwalsi. Regaty Volvo Ocean Race są wielkim sprawdzianem dla organizmu człowieka. Zarówno fizycznym, jak i psychicznym. Na początku lata zakończyła się jedenasta edycja Volvo Ocean Race. Uczestnicy pokonali 39 270 mil morskich. Podróż rozpoczęli w listopadzie 2011 r. w Alicante, w Hiszpanii. Zatrzymywali się w Cape Town (Afryka Południowa), Abu Dhabi (Zjednoczone Emiraty Arabskie), Sanya (Chiny), Auckland (Nowa Zelandia), Itajai (Brazylia), Miami (USA), Lizbonie (Portugalia) i Lorient (Francja), aby zakończyć w lipcu 2012 r. w Galway, w Irlandii.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!