#ad
Truck & Van – 2012/6

Truck & Van – 2012/6

Spis treści wydania

Czas to pieniądz!

Dosłownie. Inspektorzy Transportu Drogowego chcą przeprowadzać wzmożone kontrole właśnie pod kątem przestrzegania czasu pracy kierowców. Dlaczego? Bo to najczęstszy powód kar. Prawie 70% naruszeń stwierdzonych w 2011 r. dotyczyło przepisów odnoszących się do czasu prowadzenia pojazdu oraz przerw i odpoczynków kierowców. Kierowcy albo nie znają prawa, albo nie potrafią się do niego stosować. Być może nie wiedzą, jak odpowiednio zabezpieczyć się w sytuacjach losowych, od nich niezależnych, kiedy muszą przekroczyć czas pracy, bo np. parking był pełny lub okolica niebezpieczna. Później, podczas kontroli, trudno jest się wytłumaczyć z nieprawidłowości. Raczej wątpliwe, żeby na taką skalę kierowcy z premedytacją przekraczali dozwolony czas pracy lub nie wykorzystywali przerw i ryzykowali kary. Brak wiedzy jednak nie zwalnia z przestrzegania prawa.

Kontrolerzy są od karania, więc szukają niesubordynowanych. Jeżeli tylu się nie stosuje, popełnia błędy, to może trzeba tu coś wytłumaczyć? Jeżeli ktoś myśli, że ITD tylko szuka winnych i rozdaje mandaty – jest w błędzie. Inspekcja Transportu Drogowego zaprasza również na darmowe szkolenia, które mają pomóc przedsiębiorcom i kierowcom w unikaniu takich problemów. Na pewno warto się zgłosić. Bo będzie ciężko… 90% kontroli drogowych pojazdów w 2012 r. ma stanowić właśnie szczegółowe sprawdzenie poprawności stosowania się do przepisów o czasie pracy. Przeprowadzane w siedzibie fi rmy mają uwzględniać analizę 50% dni pracy kierowców. Czyli o złapanie na nieprawidłowości nie będzie trudno. W tej sytuacji warto rozważyć spotkanie z prawnikiem. Lepiej rozgryźć temat zawczasu. Nabywanie wiedzy w ramach kontroli może być bardzo kosztowne.

  1. WYDARZENIE – Stacja Paliw 2012
    1. Przywiozą i policzą
      Targi „Stacja Paliw” to nie tylko wyposażenie stacji, ale również wyspecjalizowane pojazdy, wyróżniające się wyjątkowymi cechami użytkowymi. Międzynarodowa wystawa odbyła się już po raz dziewiętnasty. Tym razem w dniach 23-25 maja na terenie Centrum MT Polska w Warszawie. Branża pilnie przysłuchuje się dyskusji o alternatywnych źródłach energii, w tym biopaliwach. Sądząc jednak po strukturze wystawców, ma to niewielkie znaczenie praktyczne. Wyjątkiem jest gaz.
  2. WYDARZENIE
    1. 20 lat minęło…
      W połowie maja firma PHU Malinowski z Sulejówka k. Warszawy świętowała dwudziestolecie swojego istnienia. Z tej okazji odbyła się wielka gala, na którą przybyli licznie goście z kraju i zagranicy. Atrakcją wieczoru były pokazy świetlne oraz występ zespołu cygańskiego „Buteleczka wina”. Wszyscy bawili się do białego rana.
    2. Zarezerwuj czas!
      Andrzej Wachowski, producent telewizyjny (m.in. programu „Na Osi” nadawanego w TVN Turbo), współorganizator Międzynarodowego Zlotu Ciężarowych Pojazdów Tuningowanych Master Truck, zdradza nam szczegóły tegorocznej imprezy.
  3. DŁUGODYSTANSOWE – Test
    1. Podwyższona odporność
      Scania wzięła pod lupę ofertę silników i wprowadziła zmiany. Po co zmieniać coś, co działa? Wychodząc z tego założenia Rosjanie przez 30 lat produkowali Ładę 1600 (WAZ 2106), zwaną tam popularnie „szósteczką” i okazuje się, że mieli rację.
  4. DŁUGODYSTANSOWE – Rynek
    1. Liczenie kropli
      U progu XXI wieku głównym atutem ciężarówki była w oczach polskich nabywców niska cena. Teraz szala przechyla się na korzyść niskiego zużycia paliwa. Zawsze było ważne, lecz obecnie jego znaczenie wzrosło jeszcze bardziej. Zarazem większość przedsiębiorców działających w dalekim transporcie nie polega już na opiniach czy stereotypach krążących w środowisku.
    2. Przegląd pojazdów długodystansowych
  5. DŁUGODYSTANSOWE – Naczepy
    1. Oczko wyżej
      Wielton przygotował produkt, który powinien dokładnie wpisać się w potrzeby rynku, jednocześnie ułatwiając firmie walkę o wzrastający segment naczep kurtynowych. Nowa firanka była opracowywana przez 1,5 roku. Konstruując ją, inżynierowie skupili się na nowoczesnym, oryginalnym wyglądzie, zmniejszeniu masy własnej, wzroście wytrzymałości, polepszeniu szczelności i poprawie funkcjonalności.
    2. Z portu na produkcję
      Sektor motoryzacyjny to bardzo wymagający pracodawca. Trzeba sprostać wysoko postawionym wymaganiom przewozowym i zawsze być na czas. Tu nie ma miejsca na wpadki. Krone ma trzy nowe propozycje, które świetnie odnajdą się w tej rzeczywistości. Od podkontenerówki, która odbierze przybyłe z odległego kraju komponenty z portu morskiego przez kurtynówkę, która może pełnić rolę tymczasowego magazynu, po naczepę do przewozu zwojów blachy, służącej do produkcji.
    3. Ukryta specjalizacja
      Choć na rynku nadal wiodą prym uniwersalne naczepy kurtynowe, to w dalekim transporcie rośnie rola pojazdów dostosowanych do konkretnych ładunków. Co ciekawe, często nie różnią się na pierwszy rzut oka od zwyczajnych, wszechstronnych modeli. Można zresztą wozić nimi szereg zróżnicowanych ładunków, ale do towarów określonego typu są przystosowane najlepiej.
    4. Przegląd producentów naczep
  6. PRODUKT – Oprogramowanie
    1. Bezpieczne przechowywanie danych z tachografu na serwerach VDO
      Obowiązek archiwizacji danych z tachografów powoduje, że ich bezpieczne przechowywanie leży po stronie fi rm transportowych. Pobranie danych z tachografu i zapisanie na komputerze jest ryzykowne ze względu na potencjalne ataki wirusów czy awarię sprzętu.
  7. PRODUKT – Siodła
    1. Pod obciążeniem
      Kluczową rolę w transporcie drogowym odgrywają zestawy naczepowe. Zapewniają dużą wydajność i łatwo je konfigurować stosownie do aktualnego zapotrzebowania. To zasługa ich konstrukcji, u podstaw której jest sprzęg siodłowy. Tworzy go siodło zamocowane na ramie ciągnika siodłowego, współpracujące ze sworzniem zaczepowym naczepy, tzw. sworzniem królewskim. Każde siodło składa się z płyty nośnej (ślizgowej), która ma na środku otwór i prowadzące do niego wycięcie w kształcie litery V.
  8. PRODUKT – Ogumienie
    1. Przegląd opon długodystansowych
    2. Wszystkie dane w czujniku
      Elektroniczny czujnik pozwala oponie „komunikować” się z kierowcą i zarządzającym flotą, informując o ciśnieniu w oponie i jej temperaturze. Pirelli postanowiło zaadoptować w oponach ciężarowych technologię wcześniej opracowaną dla samochodów osobowych.
    3. Pewne zabezpieczenie
      Goodyear oferuje oponę z mikrochipem RFID, przeznaczoną do pojazdów ciężarowych. Dzięki wbudowanemu czujnikowi, nowa opona do naczep Goodyear Regional RHT II RFID 435/50R19,5, łączy się z FleetOnlineSolutions, internetowym programem do zarządzania oponami Goodyear.
    4. Druga generacja na plusie
      Najnowsze opony do transportu długodystansowego marki Continental HSL2+ i HDL2+ oferują dłuższe przebiegi oraz zoptymalizowane właściwości jezdne.
    5. Globalny tester
      Od siedmiu lat Dział Opon do Pojazdów Użytkowych Continental wykorzystuje cyfrowe, ręczne narzędzie do monitorowania opon w ramach obsługi floty. Umożliwia to przeprowadzenie szybkiej, prostej i bezpiecznej kontroli opon.
  9. TECHNIKA – Aerodynamika
    1. Pożytek z ogona
      Im szybciej jedzie ciężarówka, tym większy opór aerodynamiczny i zużycie paliwa. Co z tym fantem może zrobić użytkownik? Jechać wolniej. Najprostsze i najczęściej lekceważone zalecenie. Opór aerodynamiczny rośnie proporcjonalnie do kwadratu prędkości, a moc zużyta na jego pokonanie – do sześcianu prędkości. czytaj więcej>>
  10. DYSTRYBUCYJNE – CNG
    1. ECOofensywa
      Po raz pierwszy w autoteście samochodów zasilanych CNG wzięły udział ciężarówki. Silną reprezentację miało Iveco z modelami Stralis i Daily.
  11. DOSTAWCZE – Prezentacja
    1. Tropem pantery
      Nie uwierzysz, dopóki nie spróbujesz. Crafter 4×4 z układem napędowym Achleitnera wspina się tam, gdzie dzikie koty nie czują się swobodnie.
  12. BUDOWLANE – Autostrada 2012
    1. W odwrocie
      W tym roku do targów Autostrada Polska, Maszbud i Traffic-Expo-Til dołączyła jeszcze Rotra. Mimo to liczba odwiedzających dla większości wystawców nie była satysfakcjonująca.
  13. MAGAZYN – Sport
    1. Poszły!
      Warkot silników, zapach palonej gumy, unoszący się kurz… i emocje, które nie opuszczają zespołów i widzów. W powietrzu czuć ducha rywalizacji, który materializuje się na torze. 12 maja w Istambule rozegrała się pierwsza runda Europejskich Mistrzostw Wyścigów Ciężarówek. Machina ruszyła.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!