#ad
Truck & Van – 2012/5

Truck & Van – 2012/5

Spis treści wydania

Pod naporem

Coraz częściej słyszymy o tzw. „downsizingu”, co wprost można tłumaczyć jako „zmniejszanie rozmiaru”. W motoryzacji takie określenie stosuje się, gdy silnik o większej pojemności zastępuje się mniejszym, ale z zachowaniem tych samych parametrów. Producenci stosują ten zabieg, aby dostosować silniki do wymogów ekologicznych i jednocześnie zapewnić swoim klientom niższe zużycie paliwa. Brzmi dobrze, choć skojarzenia z angielskim słowem są raczej negatywne. Niestety tego typu rozwiązania techniczne niosą też za sobą pewne obawy. Powszechnie wiadomo, że „downsizingowane” jednostki napędowe mają skomplikowaną budowę, a ta znowu pociąga za sobą większe ryzyko awarii i wyższy koszt napraw. Również ich trwałość może okazać się niezadawalająca. Czy to oznacza, że nowoczesny silnik w samochodzie dostawczym może rozczarować? Wszystko zależy od świadomości kierowcy. Świat idzie na przód i użytkownicy aut, też muszą dotrzymać mu kroku. Wysiłki inżynierów mogą nie przynieść pożądanych efektów, jeżeli kierowca nie będzie wiedział, jak sobie radzić z nowym autem.

Producenci przewidując takie problemy, zrobili krok w stronę użytkownika. Obok zegarów umieszczają ikonki, które podpowiadają, kiedy zredukować bieg, a kiedy warto go zmienić na wyższy. Stosowanie się do wskazówek elektronicznego sufl era ma przynieść zapowiadane oszczędności w postaci niższego spalania. Nowinki, nowinkami, a życie życiem. Większość kierowców tylko się denerwuje i ignoruje wskazania komputera. Gdyby ściśle się do nich stosować, wyprzedzanie na naszych drogach byłoby bardzo trudne. Ponieważ komputer pilnuje, aby obroty były optymalne, każe zmieniać biegi, w ocenie kierowcy zbyt szybko lub redukować zbyt późno, co pogarsza komfort jazdy. W efekcie każdy jeździ, jak umie… I jeszcze jeden problem. Jeżeli założymy, że w wyniku wysilenia silników, oprócz niższego spalania, dostajemy w pakiecie krótsze życie pojazdu, to jak to się ma do ekologii, w imię której całe to zamieszanie powstało? Podczas produkcji aut też następuje emisja dwutlenku węgla, a im krótsze życie pojazdu, tym więcej nowych trzeba wyprodukować… W imię troski o środowisko?

  1. BUDOWLANE – TEST
    1. Wysoka poprzeczka
      Transport budowlany zazwyczaj kojarzy się z surowymi warunkami pracy, co dotyczy nie tylko pokonywanych bezdroży, ale także komfortu oferowanego przez specjalistyczne pojazdy. DAF zmienia to podejście i wyznacza nowe standardy.
    2. Przepis na sukces
      Jeśli koncern produkuje jednocześnie maszyny robocze, oferowane przez niego pojazdy budowlane muszą się wyróżniać! Volvo już dawno opanowało produkcję wydajnych i trwałych pojazdów budowlanych, bo tylko takie mogły sprostać skandynawskim warunkom eksploatacji, gdzie wszystko trzeba dosłownie „wyryć” spod skały, nie wspominając już o zimach, znacznie bardziej dokuczliwych, niż spotykane w naszym rejonie.
  2. BUDOWLANE – Rynek
    1. Fajrant? Ale nie od myślenia!
      W ubiegłym roku sprzedaż sprzętu budowlanego zwolniła. Czy to znaczy, że pora wybrać się na zakupy? Gdy popyt maleje, cena spada. Tak uczą podręczniki ekonomii. W praktyce bywa różnie. Chwila spokoju może skłonić potencjalnych użytkowników, aby lepiej kalkulowali zakupy i staranniej wybierali. Ze swej strony dobry towar trzyma cenę i warto mieć to na uwadze.
    2. Przegląd pojazdów budowlanych
  3. BUDOWLANE – Prezentacja
    1. Grubo
      Zawsze była skuteczna, a teraz wyraźnie to pokazuje. Jednak zmiany w gamie budowlanych Scanii sięgają dalej niż potężny zderzak. Doświadczenie to wspaniała rzecz. Baza, która pozwala rozwiązywać problemy, których istnienia inni nawet nie podejrzewają. Nowe Scanie są ukoronowaniem wielu lat rozwoju i systematycznego eliminowania słabych punktów.
    2. Silna grupa
      W marcu i kwietniu Polskę przemierzał konwój maszyn do zadań trudnych i najtrudniejszych. Iveco Construction Tour 2012 zgromadził nie tylko ciężarówki, ale również maszyny budowlane. Odwiedził wszystkie zakątki Polski, od Bałtyku do Tatr. Zatrzymywał się tylko w piątki i tylko tam, gdzie kopalnie lub żwirownie gwarantowały, że będzie grząsko, ślisko i pod górę.
  4. BUDOWLANE – Naczepy i zabudowy
    1. Postępuje specjalizacja
      Naczepy i zabudowy wykorzystywane na budowie różnicują się nie tylko ze względu na zastosowanie, ale również zaawansowanie techniczne. Polski rynek jest pod tym względem bardzo ciekawy. Poza sztandarowymi markami z importu, mamy szereg krajowych wytwórni, które śmiało sięgają po nowoczesne technologie.
    2. Przegląd producentów naczep i zabudów
    3. Frontem do klienta
      Dostarczanie dóbr użytkowych to nie sztuka dla sztuki. Jeśli ma przynosić zyski niezależnie od sytuacji na rynku, musi doskonale trafiać w potrzeby i oczekiwania przyszłego użytkownika. Świetnie zdaje sobie z tego sprawę belgijski producent naczep specjalistycznych Faymonville. Mimo że jego oferta jest bardzo szeroka i zróżnicowana, to teraz została jeszcze uzupełniona przez pojazdy nowej marki o nazwie MAX Trailer.
    4. Mały nie musi być gorszy!
      InterCars przygotował całkowicie nową wywrotkę model 2012. Po raz pierwszy firma przeprowadziła gruntowną modernizację swojego czołowego produktu. Doświadczenie, uwagi użytkowników i talent konstruktorów sprawiły, że ma się czym pochwalić. Nawa linia wywrotek to przede wszystkim kompletnie nowe podwozia. Z trzech dotychczas dostępnych długości ramy oferta powiększyła się do 6, co pozwala dopasować pojazd do indywidualnych potrzeb klienta, zapewniając mu taką kubaturę muldy, jaką sobie tylko wymarzy, pod warunkiem, że zmieści się w przedziale od 24 do 76 m3.
  5. PRODUKT – Ogumienie
    1. Przegląd opon budowlanych
    2. Nie tylko opony
      Continental to przede wszystkim jeden z czołowych producentów opon, ale koncern jest też coraz bardziej znany z zaangażowania w liczne imprezy sportowe. Szlachetną i bardzo ciekawą inicjatywą jest m.in. wspieranie młodych sportowców z domów dziecka. We wrześniu 2011 r., na boiskach Parku Skaryszewskiego zostały zorganizowane Międzynarodowe Mistrzostwa Polski Dzieci z Domów Dziecka „Nadzieja na Euro”, w których udział wzięło 29 drużyn z domów dziecka głównie z Polski – 24, ale także z Ukrainy, Słowacji, Francji, Czech i Rosji.
  6. PRODUKT – Żurawie
    1. Siłacz za kabiną
      Jeszcze nie tak dawno przenośne hydrauliczne żurawie samochodowe uchodziły niemal za szczyt transportowej ekstrawagancji. Dziś trudno sobie wyobrazić sprawny załadunek i rozładunek wielu pojazdów bez coraz bardziej popularnych HDS-ów. Żurawie samochodowe mogą być montowane za kabiną pojazdu lub z tyłu skrzyni załadunkowej. Te pierwsze znajdziemy przede wszystkim na wywrotkach lub samochodach przewożących dłużycę, inne na pozostałych pojazdach, a szczególnie wtedy, kiedy żurawie mają również obsługiwać przyczepę.
  7. PRODUKT – Cysterny
    1. Kässbohrer zaprasza na „Stację Paliw”
      W dniach 23-25 maja 2012 roku odbędzie się kolejna, XIX już edycja Międzynarodowych Targów „Stacja Paliw”. Coroczne spotkanie firm związanych z szeroko pojętym rynkiem paliwowym tym razem będzie miało miejsce w warszawskim Centrum Targowo-Kongresowym MT Polska znajdującym się przy ulicy Marsa.
  8. DOSTAWCZE – Test
    1. Większa porcja
      Daily z kontenerem przewyższa objętością ładowni furgon integralny o zbliżonym rozstawie osi i długości, ale nie ma nic darmo. Niedawno na naszych łamach zagościł Daily z nadwoziem furgonowym, popularny „blaszak”. Miał rozstaw osi 3,95 m i długość 7 m, co przy wysokości H2 – 2,76 m dawało ładownię o objętości 15,6 m3. Jej długość sięgała 4,56 m.
    2. Wyzwanie
      Do gamy Fiat Professional dołączył model Work Up. Na polskim rynku nowa wersja Doblo ma wypełnić lukę po zanikającym Polonezie Trucku. Do testu otrzymaliśmy egzemplarz wyposażony w najmocniejszy dostępny silnik 2,0 Multijet, osiągający 135 KM. Podobnie jak mniejsze jednostki, spełnia on normę Euro 5 i współpracuje z układem Start & Stop.
  9. MAGAZYN – Serwis
    1. Inwestycja z potencjałem
      Od marca w Olchowej k. Rzeszowa działa autoryzowany serwis Renault Trucks, Eurocomplex Trucks. Jego oficjalne otwarcie nastąpiło dokładnie w 15. rocznicę powstania firmy.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!