Spis treści wydania
Absurdalny bój
Od roku temat paliw nie przestaje żywo interesować wszystkich bez wyjątku. Cena, jaką trzeba zapłacić za olej napędowy i benzynę, jak nigdy dotąd kusi do szukania alternatywnych źródeł energii. Najprostszym rozwiązaniem i jednocześnie najszybszym w realizacji jest instalacja LPG. Od dawna z tego paliwa korzystają np. taksówkarze, gdyż sporo tańszy gaz, pozwala im wypracować wyższy zysk na kursie. Koszmarne ceny oleju napędowego spowodowały, że firmy transportowe zaczęły się żywiej interesować możliwością przerobienia swoich ciężarówek na zasilanie dwupaliwowe, czyli wzbogacenie oleju napędowego propanem-butanem.
Potrzeba matką wynalazków! Co ważne są już tacy, co potwierdzają – da się zaoszczędzić. Pojazd nie tylko mniej pali, ale też potrzebuje mniejszych dawek ON. W sumie oszczędności dochodzą nawet do 20%. Pytanie: jak długo? Otóż to trudno przewidzieć, gdyż są zakusy na akcyzę, którą przy zakupie LPG płacimy niższą niż przy tankowaniu benzyny i oleju napędowego. „To niesprawiedliwe! – oburzają się przedstawiciele koncernów paliwowych. – Oczywistym jest, że państwo potrzebuje podatków, które zasilą jego budżet, ale czemu kosztem paliw ropopochodnych? Czemu gaz jest faworyzowany? Zwiększmy akcyzę na gaz i odejmijmy trochę z benzyny!” – postulują. A to Polska właśnie… Dla wnikliwych: LPG – 13%, benzyna EU95 – 28%, ON – 21% akcyzy. LPG jest opodatkowane niższą stawką m.in. za względu na jego ekologiczny charakter – mniej szkodzi środowisku. Poza tym biorąc pod uwagę, że aut zasilanych LPG jeździ w naszym kraju 2 mln, a pozostałych jest 18 mln, żeby akcyza z LPG wyrównała straty wynikające z obniżenia stawki na pozostałe paliwa, musiałby być bardzo wysoka… Chociaż niepewność w naszym kraju jest stanem permanentnym.
- WYDARZENIE – GASSHOW 2012
- Pełnym gazem
Gaz należy do najłatwiej dostępnych paliw alternatywnych. Rośnie zainteresowanie nim, czego dowodzi wysoka frekwencja na Międzynarodowych Targach GasShow 2012 w Warszawie. Jednocześnie z targami gazowymi odbywała się wystawa Autoservice Expo. Obie branże są komplementarne i zgodnie współżyją na rynku. Impreza zgromadziła przeszło 150 wystawców z Polski i zagranicy. Organizator ocenia, że odwiedziło ją 5 tys. osób.
- Pełnym gazem
- DŁUGODYSTANSOWE – TEST
- Przemawia prostotą
W wykonaniu mistrza, każda czynność wydaje się łatwa. Może dlatego Scania R480 z silnikiem Euro 6 sprawia wrażenie tak zwyczajnej. Pierwsza „euro-szóstka” trafiła do naszych rąk pół roku wcześniej. Pisaliśmy o niej w numerze z listopada 2011. Była to Scania G440 z kabiną Highline. Można się spodziewać, że jeśli ktokolwiek zacznie inwestować w pojazdy Euro 6, będą to w pierwszym rzędzie duże firmy, które mogą sporo zyskać na spodziewanych obniżonych opłatach za użytkowanie dróg.
- Przemawia prostotą
- DYSTRYBUCYJNE – RYNEK
- Więcej niż myślisz
Przewozy dystrybucyjne mają szerszy zakres i wymagają od pojazdu więcej niż można sądzić z pozorów. Dostarczanie towarów na niewielką odległość, w pobliże ich końcowego użytkownika jest pracą z gatunku niedocenianych. Życie dostawcy uprzykrzają „bariery architektoniczne” i samochody źle dopasowane do swoich zadań. Inni użytkownicy drogi również piętrzą przeszkody. Każdy lubi chrupiące bułeczki, ale parkujące na światłach awaryjnych furgony to wszak zawalidrogi – prawda? - Przegląd pojazdów dystrybucyjnych
- Więcej niż myślisz
- BIOPALIWA
- Paliwowa alternatywa
Od jesieni ub. roku dziesięć samochodów ciężarowych Volvo zasilanych Bio-DME bierze udział w testach eksploatacyjnych w realnych warunkach. Na półmetku realizacji projektu jego rezultaty przewyższyły oczekiwania badaczy. Testy mają na celu ocenę potencjalnego rynku dla Bio-DME (eteru dimetylowego) jako paliwa do samochodów użytkowych. Już po kilku miesiącach wiadomo, że Bio-DME zdaje ten egzamin celująco.
- Paliwowa alternatywa
- TEST
- Praktyczne uzupełnienie
Transport budowlany kojarzy się przede wszystkim z dowozem kruszyw czy betonu, ale przy każdej inwestycji ogromne znaczenie mają też inne materiały. Rury kanalizacyjne, przepusty, kostka brukowa, elementy nośne dachu, blacha na pokrycie, stolarka drzwiowa i okienna, systemy dociepleń – to wszystko musi się znaleźć na budowie, nie wspominając już np. o betoniarce, agregacie prądotwórczym czy płycie zagęszczające
- Praktyczne uzupełnienie
- PRODUKT – ZAWIESZENIE
- Dodatkowe poduszki
Zły stan polskich dróg i jazda z maksymalnym obciążeniem powodują szybkie zużycie elementów zawieszenia oraz znaczne pogorszenie własności trakcyjnych samochodów dostawczych. Lekarstwem może być dodatkowy system pneumatycznego zawieszenia. Producenci pojazdów użytkowych projektują zawieszenia tak, aby spisywały się jak najlepiej, jednak tylko w określonym zakresie, przez co zazwyczaj zaniżają maksymalną ładowność. Większość pojazdów jest również przewidziana do poruszania się po utwardzonych nawierzchniach dobrej jakości, jakie występują w krajach zachodniej Europy.
- Dodatkowe poduszki
- WINDY ZAŁADOWCZE
- Windą do nieba
Sprawna i terminowa dystrybucja towarów wymaga praktycznych rozwiązań. Wśród najbardziej niezbędnych są windy załadunkowe, które eliminują konieczność stosowania wózków widłowych, zapewniając kierowcy olbrzymią wygodę i niezależność. Platforma załadunkowa jest urządzeniem, które w znaczący sposób ułatwia załadunek i wyładunek, przemieszczając towar z poziomu podłoża na poziom podłogi ładowni, lub odwrotnie. Jest mocowana w tylnej części ramy pojazdu i znajduje zastosowanie w samochodach dostawczych, ciężarowych, przyczepach i naczepach.
- Windą do nieba
- AGREGATY CHŁODNICZE
- Chłód na żądanie
Agregaty chłodnicze montowane na samochodach dostawczych są tak skonstruowane, aby pasowały do wielu marek pojazdów. Wyróżniające je elementy to uchwyt sprężarki i sama sprężarka, które pasują tylko do jednego silnika. Na rynku jest kilkadziesiąt modeli agregatów do zabudów chłodniczych na dostawczakach. Dokonując wyboru, warto prześledzić ich możliwości chłodnicze w zależności od wielkości ładowni, aby móc zapewnić odpowiednie warunki przewozu. - 50-lecie firmy ZANOTTI!
Ostatnie dwa lata były „gorącym” okresem w branży chłodnictwa transportowego w Polsce. Na pewno najbardziej znaczącym wydarzeniem jest pojawienie się i dynamiczny rozwój marki Zanotti na naszym rynku. - Jakość poparta doświadczeniem
Kingtec Technologies Co. LTD to największy producent urządzeń klimatyzacyjnych i chłodniczych w Chinach, oferujący swoje produkty na całym świecie. W ofercie producenta poza klimatyzatorami autobusowymi, kolejowymi oraz stacjonarnymi, na szczególną uwagę zasługuje prężnie rozwijający się dział chłodnictwa transportowego.
- Chłód na żądanie
- WKŁADKA SPECJALNA
- Funkcjonalnie i solidnie
Gruau Polska dostarcza szereg różnorodnych zabudów o wysokich parametrach użytkowych. Są to pojazdy do przewozu osób, towarów oraz specjalistyczne. Przynależność do Grupy Gruau, duże doświadczenie firmy, wykwalifikowana kadra oraz wysoka skala produkcji gwarantują doskonałą jakość zabudów.
- Funkcjonalnie i solidnie
- PRODUKT – OGUMIENIE
- Wsparcie toczenia
Opony są jednym z głównych elementów kosztów zmiennych w firmach transportowych. Aby ograniczyć wydatki z nimi związane i czuć się pewniej w swoim biznesie, warto powierzyć je specjalistom. Gospodarka oponami, optymalizacja rozlokowania pojazdów, planowanie inspekcji flot oraz 24-godzinna obsługa w całej Europie to niezbędne elementy dobrze funkcjonującego przedsiębiorstwa transportowego. Powoli zmieniają się potrzeby firm transportowych, a rynek stara się im sprostać. - Przegląd opon regionalnych
- Wsparcie toczenia
- DOSTAWCZE – RYNEK
- Mozolnie w górę
O poprawiającej się kondycji polskiej gospodarski świadczył zeszłoroczny wzrost sprzedaży pojazdów dostawczych. Polskie firmy zarejestrowały 42 692 samochodów użytkowych o dmc do 3,5 tony, czyli o 3954 szt. (+10,2%) więcej niż rok wcześniej. Nadal jednak o jedną czwartą mniej niż w rekordowym 2008 roku. Do zdecydowanie udanych można zaliczyć końcówkę roku, kiedy to dostarczono 5468 szt. dostawczaków, czyli 6,9% więcej niż rok wcześniej, i 29,2% więcej niż w listopadzie 2011 roku. - Przegląd pojazdów dostawczych
- Mozolnie w górę
- ZABUDOWY
- Głęboki oddech
Na początku roku rynek zasygnalizował, że obawy znikają, a potrzeby nagromadziły się. Wzrósł popyt na pojazdy i zabudowy. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego styczeń i luty od dawna nie były tak dobre. W porównaniu z analogicznym okresem roku 2011 liczba rejestracji nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t i mniejszej wzrosła o 15%. - Przegląd producentów zabudów
- Głęboki oddech
- TEST
- Na mojej ulicy
Dużo koni i mało foteli. Jeśli tak definiować samochód sportowy, wszystko się zgadza. Ford Transit SportVan wprawia ludzi w zakłopotanie. Niektórzy przykrywają je ironią, inni wymądrzają się. Kiedy pierwszy punk wyszedł na ulicę, było pewnie tak samo. W świecie, gdzie działanie wbrew regułom stało się… regułą, SportVan wciąż się wyróżnia. - Na rozstaju dróg
Osobowe wersje samochodów dostawczych powinny rzucać na kolana wszystkich dzieciatych i zorientowanych praktycznie. Czy tak jest zawsze? Caddy i Evalia: on i ona, święto przeciwieństw. Same nazwy wskazują mimowolnie, że samochody te pochodzą z różnych światów.
- Na mojej ulicy
- AUTOBUSY – PREZENTACJA
- Trzy ścieżki
W Bolechowie Solaris planuje budowę toru testowego złożonego z trzech ścieżek – dla autobusów, trolejbusów i tramwajów. Właśnie tymi torami firma wchodzi w 16. rok działalności. Jubileusz 15-lecia rodzinnego biznesu państwo Olszewscy uczcili kolejnymi sukcesami. Pierwszym jest kontynuowany nieprzerwanie od 5 lat wzrost produkcji – 2011 r. zamknęli sprzedażą 1205 autobusów i trolejbusów (85 szt. więcej względem 2010 r.).
- Trzy ścieżki
- MAGAZYN – SPOTKANIA TRANSPORTOWE
„Jak zarabiać więcej? Jak inwestować właściwie?”- Kosztowa wyliczanka
Pięć lokalizacji i prawie 500 zgłoszeń. Nie ma wątpliwości. Transportowcy są żądni wiedzy i nie szczędzą czasu na jej zdobywanie. Pod koniec marca zakończyliśmy już drugi cykl spotkań transportowych, tym razem zatytułowany: „Jak zarabiać więcej? Jak inwestować właściwie?”. Byliśmy w Święcicach k. Warszawy, Białymstoku, we Wrześni k. Poznania, Krakowie i we Wrocławiu. Rozmawialiśmy o oszczędnościach, ale nie pod kątem obcinania wydatków, a racjonalnego inwestowania w takie produkty, które zamiast generować kolejne koszty, przyczynią się do powiększania wpływów.
- Kosztowa wyliczanka