#ad
Truck & Van – 2012/3

Truck & Van – 2012/3

Spis treści wydania

Co teraz?

Już wiemy. Mimo nienajlepszych prognoz, rynek pojazdów ciężarowych jeszcze nie zwalania. Styczeń 2012 był lepszy niż rok temu. Pojazdów o dmc powyżej 6 t zarejestrowano więcej o 238 egzemplarzy. Jednak, żeby mieć lepszy ogląd sytuacji, trzeba poczekać na wyniki kwartalne. Wtedy przekonamy się, czy to siła rozpędu i efekt rejestracji w styczniu pojazdów zakupionych de facto w grudniu, czy też stale utrzymujący się trend.

Kłopoty pomału widać w finansowaniu. Banki obawiając się sytuacji sprzed 3 lat, bardziej rygorystycznie prześwietlają potencjalnych klientów. Wymagają większych zabezpieczeń i wyższej płynności. Firmy leasingowe zabezpieczając się przed niewypłacalnością przewoźników, weryf kują zasady leasingowania środków transportu. Czyżby czekała nas powtórka – schłodzenie popytu wymuszone brakiem możliwości sfinansowania inwestycji? Nie pomagają w tej sytuacji niskie marże na przewozach drogowych i wysokie ceny paliw. Jedyne co pociesza, to dobre prognozy dla polskiej gospodarki. Być może zawirowania na rynku europejskim nie wpłyną znacząco na naszą sytuację. To jest dobra wiadomość dla przewoźników krajowych. Międzynarodowi są w większym stopniu uzależnieni od sytuacji gospodarczej innych państw

Przed nami Mistrzostwa Europy w piłce nożnej. Odwiedzi nas mnóstwo kibiców, którzy chcąc nie chcąc, będą musieli coś jeść, gdzieś mieszkać, czymś się poruszać. Martwić może jedynie, co będzie potem. Gdy wszystko się skończy, wraz z euforią opadnie zapał. Już nic nie trzeba będzie budować, odnawiać, poprawiać. Zniknie cel, którym żywiliśmy się w ostatnich latach?

  1. RYNEK – POJAZDY DŁUGODYSTANSOWE
    1. Sprint
      Sytuacja na rynku ciężarówek wróciła do normalności. Ciągniki wiodą prym. Podwozia dążą do stabilizacji. Rok 2011 to kolejny spektakularny wzrost. Ponad 47%. Dało to sprzedaż na poziomie 16 764 pojazdów. Od lat liderem na rynku pojazdów o dmc powyżej 6 t jest MAN.
  2. DŁUGODYSTANSOWE – PREZENTACJA
    1. Miara zysku
      Rosnące koszty paliwa zmuszają do poszukiwania rozwiązań, które złagodzą ich skutki. Niższe spalanie stało się celem wartym zachodu. Obecnie najważniejszym czynnikiem napędzającym nowe zakupy na rynku pojazdów ciężarowych jest obniżanie kosztów. Systematycznie rosnące koszty działalności transportowej, na co wpływają wyższe podatki, opłaty drogowe, autostradowe i oczywiście drożejące paliwo, nie pozostawiają wyboru.
  3. WYDARZENIE – KONKURS
    1. Volvo C30 dla najlepszego kierowcy
      Mistrzostwa Kierowców w Jeździe Ekonomicznej, Drivers’ Fuel Challenge 2012 – startują już w marcu. W ubiegłym roku Volvo Trucks zapoczątkowało międzynarodowy konkurs na najoszczędniejszego kierowcę, zakładając, że będzie to wydarzenie cykliczne.
  4. PRODUKT – AGREGATY CHŁODNICZE
    1. Temperatura bez zmian
      Kiedy kupujemy świeże mięso czy przetwory mleczne, nie zdajemy sobie sprawy, że to wszystko zawdzięczamy profesjonalistom „łańcucha zimna”. Bez wątpienia należy do nich Carrier Transicold, oferując urządzenia niezbędne do transportu towarów w kontrolowanej temperaturze. Dzięki stałej współpracy z producentami pojazdów i operatorami flot, Carrier Transicold stara się identyfikować i przewidywać oczekiwania branży chłodniczej.
  5. PRODUKT – FILTRY
    1. Cel: dłuższe życie
      Każdy silnik wysokoprężny składa się z wielu ruchomych części narażonych na podwyższoną temperaturę i duże naciski powierzchniowe. Takie warunki przyspieszają zużycie współpracujących elementów. Chcąc ograniczyć niekorzystne zjawiska, konieczne jest efektywne smarowanie i chłodzenie ruchomych części, zapewniające długą żywotność silnika.
  6. PRODUKT – OLEJE
    1. Śliskie oszczędności
      Wydać więcej na syntetyczny, czy mniej na mineralny? Dylemat na pozór banalny. Okazuje się jednak, że wybór oleju wcale nie jest oczywisty. Według danych producentów olejów, najczęściej wybieranym olejem silnikowym do pojazdów ciężarowych jest mineralny. POPIHN podaje, że ich udział sięga nawet 80%. Z czego to wynika? Zapewne z ceny, wieku parku samochodowego i aprobat wydawanych przez producentów samochodów ciężarowych.
    2. Przegląd olejów silnikowych
  7. SERWIS – PREZENTACJA
    1. Zawsze w pobliżu
      Kässborer dynamicznie wchodzi na polski rynek naczep. Zaledwie w ciągu półtora roku od powstania u nas oficjalnego przedstawicielstwa firma zdobyła prawie 7% rynku naczep kurtynowych, plasując się na 5. pozycji w tym segmencie.
  8. TECHNIKA – INSTALACJE LPG
    1. Zagazować diesla
      Przed dwoma laty Volvo chwaliło się silnikiem wysokoprężnym na gaz. Okazuje się, że nie jest jedyne. Szwedzi opracowali diesla zasilanego metanem. Ściślej mówiąc, jest to jednostka dwupaliwowa, w której niewielka porcja oleju napędowego służy jako „płynna świeca zapłonowa” dla gazu. Jeśli ów się wyczerpie, ciężarówka może jechać dalej na oleju napędowym.
  9. DOSTAWCZE – TEST
    1. Na dwoje babka wróżyła
      Gaz? A jaki? – przymila się Mercedes. Firma zainwestowała zarówno w silniki LPG, jak i CNG. Poznaliśmy oba warianty. Każdy z samochodów jest dwupaliwowy, czyli poza zbiornikiem gazu ma tradycyjny bak, w którym pływa benzyna. To ważne szczególnie dla samochodu na CNG. Stacji gazu ziemnego u nas tyle, co palców u drwala.
    2. Na polski rozum
      Biały Crafter ma wielkość i wyposażenie, które mogą się spodobać użytkownikom nad Wisłą. Tak się składa, że nie przepadamy za nadmiarem – przynajmniej w dziedzinie motoryzacji. Preferujemy spokojny styl i sprawdzone rozwiązania techniczne. Kosztowne nowinki, nawet jeśli miałby przynosić oszczędności, są traktowane nieufnie. Z chwilą premiery zmodernizowanego Craftera, wiosną 2011 r. pojawił się pakiet BlueMotion.
  10. MAGAZYN – LAKIERNIA
    1. Barwne EKO
      41 tysięcy megawatogodzin oraz 1,4 miliona litrów lakierów i rozpuszczalników, o tyle udało się zredukować zapotrzebowanie w lakierni Volvo Trucks w Umea w latach 1999-2008. Zmniejszenie zużycia energii i lakieru oraz obniżenie emisji rozpuszczalników do atmosfery spowodowało, że zlokalizowana w północnej Szwecji lakiernia Volvo Trucks jest najbardziej przyjaznym dla środowiska obiektem tego typu na świecie.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!