#ad
Truck & Van – 2012/12

Truck & Van – 2012/12

Spis treści wydania

Wróżenie z fusów

Na pewno nie mniej niż 1, może 2, choć są i tacy, co twierdzą, że 2,3. O co chodzi? O wzrost PKB w przyszłym roku. Spowolnienie, stagnacja, czyli ma być gorzej niż teraz, ale jeszcze nie najgorzej. Rynkowe niespodzianki, których doświadczamy od paru lat sprawiły, że ekonomiczne prognozy przypominają wróżenie z fusów. Jak się komu ułoży, tak widzi przyszłość. Zresztą każdy ma swój sposób. Jedni patrzą z optymizmem, inni wolą być miło zaskakiwani. Niestety, gdzieś tam na dole jest „Kowalski”, który nie wie, czy ma kupować, czy czekać.

Na wszelki wypadek wstrzymuje inwestycje i obserwuje. Do niego dołączają koledzy i popyt maleje. Psychologowie od dawna mówią o samospełniających się przepowiedniach, np. w odniesieniu do horoskopów. Trudno oprzeć się wrażeniu, że prognozy ekonomistów są równie precyzyjne i przynoszą podobny efekt.

Koniec roku nakłania do podsumowań. Właśnie kończy się całkiem niezły sezon. Transport międzynarodowy radzi sobie coraz lepiej. Problemy przeżywają teraz firmy budowlane, ale mają już za sobą dobre lata. Producenci pojazdów też nie powinni narzekać. Wprawdzie trudno w tym roku o wzrost sprzedaży, ale spektakularnych spadków też nie ma. Można powiedzieć, że rok 2012 był równie udany jak 2011. Dobre i to.

Zastanawiając się nad przyszłym, trzeba rozejrzeć się po Europie. Prognozy nie są dobre, a raczej coraz gorsze. Wzrost PKB w eurostrefi e ma wynieść 0,1%. Siłą pociągową będą Niemcy. W dalszym ciągu w recesji pozostaną Włochy, Hiszpania, Portugalia, Grecja i Holandia. Ma to być kolejny rok stagnacji, której koniec przewidywany jest dopiero w drugim kwartale 2014 r. Na tym tle Polska wygląda bardzo dobrze. Jaki więc będzie u nas 2013 r., czas pokaże. Myślę, że dzisiaj możemy być jeszcze optymistami. Pozostaje mi życzyć wesołych, rodzinnych świąt. A w przyszłym roku dużo pracy. Do siego roku!

  1. Długodystansowe – Prezentacja
    1. Z dobrego na lepsze
      Oszczędny silnik Euro 6, nowe podwozie i przestronniejsze wnętrze, czyli DAF XF po liftingu. Najostrzejsza norma ekologiczna Euro 6, która wejdzie w życie za rok, zmusiła producentów do zmodernizowania swoich pojazdów. Silniki spełniające tę normę są większe i cięższe, więc trzeba było znaleźć na nie miejsce. Konieczne okazało się również zaprojektowanie nowego frontu ciężarówek, który uwzględniałby odpowiednie chłodzenie silnika dostosowanego do nowych wymagań.
  2. Długodystansowe – Test
    1. Amplituda wysiłku
      Tempomat Scania Active Prediction ma przewagę nad zwykłym. Lecz jak daleko ona sięga? Jazda na tempomacie jest polecana jako oszczędna. Jednak droga biegnąca przez wzniesienia może pogorszyć wyniki spalania. Zwykły tempomat uparcie trzyma się zadanej prędkości. Nie odpuści gazu, póki nie przekroczy grzbietu wzniesienia, a później nie skorzysta z rozpędu, aby pojazd dłużej toczył się bez udziału silnika. Nie umie tego, co dobry kierowca i urządzenie Scanii.
    2. Cenna każda kropla
      Wśród najważniejszych kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa transportowego są wydatki ponoszone na paliwo. Jak je ograniczać? Renault Trucks ma na to sposób. Francuski koncern od wielu lat bardzo mocno angażuje się w zagadnienia związane z redukcją zużycia paliwa, oferując rozbudowany program szkoleń, system komputerowy monitorujący eksploatację floty i pracę kierowców, a przede wszystkim pojazdy wyposażone w zaawansowane rozwiązania techniczne.
  3. Rozmowa – Rynek
    1. Zrobiłem dobrą robotę!
      Osiem lat w Polsce. Tom Jörning, dyrektor zarządzający Volvo Trucks, Region Europy Centralno-Wschodniej, mówi o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Komentuje zmiany na rynku pojazdów ciężarowych i wróży bardzo dobre przyjęcie nowemu FH. Opowiada też o życiu i pracy w naszym kraju.
  4. Naczepy – IAA Hanower
    1. Lotem strzały
      Zmniejszenie oporu aerodynamicznego staje się coraz ważniejsze i producenci naczep mają w tej sprawie dużo do powiedzenia. Najbardziej efektowne premiery targów IAA były gładkie jak lustro. Mały opór powietrza i niska masa. Tak wygląda ekologia w wykonaniu czołowych firm naczepowych. Wśród premier była również jedna z Polski. Także, poniekąd, aerodynamiczna.
  5. Naczepy – Rynek
    1. Zmiana miejsc
      Rynek naczep i przyczep zawsze wzbudza wiele emocji. Rok 2012 już się kończy i można powiedzieć – nie był najgorszy! Wbrew prognozom, rok 2011 nie dogonił pod względem sprzedaży naczep i przyczep roku 2008. Ostatnie dwa miesiące okazały się słabsze niż oczekiwano. Wieści o nadchodzącym kolejnym kryzysie ostudziły zapał inwestorów. I w takiej atmosferze rozpoczął się 2012.
  6. Naczepy – Prezentacja
    1. Do trzech razy sztuka
      Chłodnie to najstabilniejszy segment rynku naczep od lat. Tu trudno o poważne wahnięcia. Bez względu na koniunkturę, jeść każdy musi. Przez ostatnie 3 lata udział chłodni w sprzedaży naczep oscylował wokół
      17-20%. Zmieniał się popyt na kurtyny, falował na wywrotki, a chłodnie trzymały się równo. Nie mogło to umknąć polskiemu producentowi naczep, który coraz baczniej przygląda się ruchom na rynku i stara przewidywać kolejne trendy.
  7. Produkt – Bezpieczeństwo
    1. Umiejscowiony i umocowany
      Nie trzeba wozić trotylu. Każdy źle zabezpieczony ładunek jest wybuchowy. Wybuchowy, w sensie niszczącej siły, jaką dysponuje. Najgroźniejsze skutki wywołuje działanie sił bezwładności na ładunek. Przy zderzeniu czołowym zmieniają go one w pocisk, który naciera na przednią ścianę ładowni i kabinę kierowcy.
  8. Produkt – Zabudowa
    1. Szerokość ma znaczenie!
      Gniotpol słynie z produkcji najlżejszych zestawów o dmc do 12 ton i ciągle zaskakuje rewolucyjnymi konstrukcjami. Najnowszym rozwiązaniem są ładownie o niespotykanej dotychczas szerokości wewnętrznej 2504 mm! Europejski standard szerokości wewnętrznej ładowni to 2480 mm. Takie zabudowy wszyscy produkowali i produkują do tej pory. Gniotpol, jako pierwszy producent w Europie, dołożył do tego… 24 mm, nie przekraczając dopuszczalnej szerokości zewnętrznej 2550 mm.
  9. Produkt – Ogumienie
    1. Równaj krok
      Opony Michelin Energy SaverGreen stały się synonimem oszczędności i efektywności. Teraz przechodzą jednak do historii. Zastąpi je nowa gama opon Michelin X Line Energy. W ten sposób koncern z Clermont-Ferrand realizuje nową strategię segmentacji i nazewnictwa swoich opon ciężarowych. Teraz, po podziale oferty na sześć głównych rodzin, łatwiej będzie dobrać właściwą oponę do konkretnych zadań.
  10. Dystrybucyjne – Prezentacja
    1. Dystrybucja zdefiniowana na nowo
      Niedługo po IAA, Mercedes-Benz umożliwił zapoznanie się „w praktyce” ze swoimi najnowszymi propozycjami dla branży dystrybucyjnej. Jedną z najciekawszych był Antos. Całkowicie nowy samochód został zaprojektowany z myślą o zróżnicowanych potrzebach ciężkiego transportu dystrybucyjnego. Takie założenia od razu kojarzą się z Axorem, ale Daimler zastrzega, że Antos nie jest jego następcą.
  11. Dostawcze – Test
    1. Na bogato i na Maksa
      Długi i krótki, nowy i stary, surowy i wygodny, a obydwa wysokie. Czy najnowsze Doblo Cargo XL ma do zaoferowania dużo więcej niż znane na rynku krótkie Cargo z podwyższonym dachem? Zastanówmy się. Różnica wynosi dokładnie 1 m3. O tyle jest większa ładownia furgonu Doblo Cargo XL od blaszanego pudła, które dźwiga wysokie Cargo z krótkim rozstawem osi. Metr sześcienny to sporo.
  12. Wydarzenie – The Drivers’ Fuel Challenge 2012
    1. Polak najlepszy!
      Paweł Ozimek z firmy Epo-Trans Logistic pokonał 1600 kierowców z Europy Centralno-Wschodniej i wygrał The Drivers’ Fuel Challenge 2012, konkurs na najekonomiczniejszego kierowcę organizowany przez Volvo Trucks. W tym roku odbyła się druga edycja Mistrzostw Kierowców w Jeździe Ekonomicznej – The Drivers Fuel Challenge. Poprzednia miała zasięg globalny, tegoroczna po raz pierwszy regionalny.
  13. Magazyn – Wyścigi ciężarówek
    1. Łut szczęścia
      Jochen Hahn, kierowca startujący za kierownicą MAN-a, w tym sezonie miał jeden cel: obronić tytułu Mistrza Europy w Truck Race. Zadanie wykonał. Pokonał wszystkich rywali i wywalczył dwunaste już zwycięstwo dla MAN-a. Tegoroczny sezon należał do Niemca. Już podczas pierwszego weekendu w Stambule Jochen Hahn powtórzył swój sukces z zeszłego roku w Misano, wygrywając wszystkie cztery wyścigi i zdobywając maksymalną liczbę punktów.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!