#ad
Truck & Van – 2012/11

Truck & Van – 2012/11

Spis treści wydania

Nieuchwytne należności

Minęło półtora roku funkcjonowania w naszym kraju elektronicznego systemu poboru opłat drogowych. Zaskakujące, ale są przewoźnicy zadowoleni z takiej formy płatności. Niestety, jest też spora grupa nie tylko niezadowolonych, ale pogrążonych finansowo karami, które nie zawsze słusznie na nich nałożono. Właściciele firm transportowych narzekają na wadliwość urządzeń i nieprawidłowe odczytywanie danych przez odbiorniki zainstalowane na bramkach. Trudno kontrolować stan konta przedpłatowego pojazdów, gdy viabox pokazuje cały czas, że nie brakuje na nim środków.

Oczywiście można zarzucić zbyt daleko posunięty optymizm, gdy mimo wciąż pokonywanych kilometrów nic się nie zmienia, ale gdy człowiek goni za robotą, a viatollu dopiero się uczy, trudno, żeby dodatkowo doszukiwał się usterek i błędów w urządzeniu. Mimo to są i ci, których „coś tknęło” i chcieli sprawdzić. Szukali rozwiązania zagadki, dzwoniąc na infolinię, gdzie powinni w każdej chwili móc otrzymać informację o stanie zdeponowanych środków – i napotykali na brak takiej możliwości… A jechać trzeba, bo klient czeka, dziś jest, jutro może go nie być. Karty płatnicze, elektroniczne przelewy, wirtualne konta. Wszystko to wzbudzało nasze wątpliwości i długo wprowadzaliśmy je do naszego codziennego życia. To co niewidzialne, było nierealne, nierzeczywiste, takie nieuchwytne. W końcu się przyzwyczailiśmy. Wszystko działa. Chociaż… jak widać nie zawsze.

Przejeżdżając pod bramownicą pobierającą opłaty za przejechany odcinek trasy, mając wadliwe urządzenie i puste konto, o czym nie wiemy, bo skąd, narażamy się każdorazowo na karę 3 tys. zł. Kary się sumują, więc dochodzi do prawdziwych kumulacji, jak w totku. Rekordzista dostał mandat na 2 mln zł. Po półtora roku takiego funkcjonowania viatollu, kary przewyższyły podobno wpływy z opłat drogowych. Chyba jednak coś jest nie tak? Rzekomo do końca roku wszystkie usterki mają zniknąć. Ci, których już karami obciążono, będą musieli je zapłacić. Jeżeli zawinił system, mogą się odwoływać i udowadniać, czyli problem jeszcze na długo pozostanie. Większości nie będzie stać na zapłacenie niebotycznych kar, czyli prawdopodobnie stracą pracę, środki do życia i zadłużeni zasilą rzeszę bezrobotnych. I tylko pozostanie żal. Czy u nas nie może być normalnie?

  1. Rynek – Globalizacja
    1. W sieci
      Jak nie dać się złej koniunkturze? Daimler ma swoją receptę: globalizacja. Działając na wielu rynkach jednocześnie, można przetrwać każdą burzę, a przy okazji zoptymalizować efektywność produkcji i dostarczać pojazdy wyposażone w najwyższą technologię.
  2. Długodystansowe – Test
    1. Zestaw mistrzów
      To nie byle jaka ciężarówka, tylko najprawdziwsza, wyczynowa maszyna, która brała udział w ostrej, sportowej rywalizacji. Serio. Właśnie takie ciągniki zostały oddane do dyspozycji uczestnikom konkursu Young European Truck Driver 2012. Brały udział w eliminacjach, regionalnych, krajowych oraz w ogólnoeuropejskim finale w Szwecji. Dlaczego do zmagań najlepszych, młodych kierowców organizatorzy wybrali właśnie ten model?
    2. Co więcej?
      Jeśli ceniłeś poprzednie FH za wydajne silniki, sprawny automat i dobre prowadzenie, nowy model tylko utwierdzi Cię w przekonaniu. A jeśli nie przepadałeś za jego niezbyt obszerną kabiną, teraz zmienisz zdanie. Nieco ponad miesiąc po światowej premierze mieliśmy okazję poznać najnowsze dziecko inżynierów Volvo w jego naturalnym środowisku, czyli na drodze. Kilkugodzinne jazdy po szwedzkich drogach pozostawiają spory niedosyt, ale nawet ten jeden dzień, spędzony z kilkoma wersjami jeszcze przedprodukcyjnych egzemplarzy FH, pozwala poczuć na własnej skórze najważniejsze cechy nowego flagowca Volvo.
  3. Magazyn – Optifuel Challenge
    1. Gorąca krew
      Sprawnie, bezpiecznie i oszczędnie. Tak jeżdżących kierowców chciałyby mieć wszystkie firmy transportowe. Ale jak to zrobić? Recepta jest z pozoru prosta. Szkolenie z ekonomicznej jazdy może zdziałać cuda. Tylko jak przekonać kierowcę, że warto posłuchać i zastosować się do zasad ekonomicznej jazdy? Najlepiej empirycznie. Na tym właśnie opierają się treningi organizowane przez producentów ciężarówek. Najpierw kierowca pokazuje co potrafi, później towarzyszy trenerowi. Dzięki telematyce i możliwości odczytywania danych z szyny CAN, szybko okazuje się, że jest wiele do poprawiania. Celem staje się dogonić trenera lub nawet pokonać jego wynik w zużyciu paliwa. Jak jest motywacja, są chęci i efekty.
  4. Komunalne – IAA Hanower
    1. Technologia pucowania
      Samochody komunalne były poutykane na wystawie IAA jak rodzynki w cieście. Tym bardziej warto było ich szukać. Prezentowane rozwiązania otwierały oczy widzów na potencjalne zastosowania rozmaitych podwozi. Same zabudowy należały do wzorcowych, co z kolei uświadamiało, na czym nie warto oszczędzać, aby pojazd był funkcjonalny.
  5. Komunalne – Zbiórka odpadów
    1. Komplet
      W przedsiębiorstwach zajmujących się zbiórką odpadów komunalnych czy utrzymaniem czystości ulic, wykorzystywane pojazdy i zamontowane na nich zabudowy odgrywają kluczową rolę. To one mają zasadniczy wpływ na jakość świadczonych usług i rentowność firmy. Szeroką ofertą takich pojazdów dysponuje Mercedes-Benz. Razem z zabudowami Ekocel i nowoczesnymi systemami logistycznymi firmy Omega, stają się one konkurencyjnymi rozwiązaniami dla warunków gospodarowania odpadami komunalnymi, jakie stwarza nowa ustawa śmieciowa.
  6. Komunalne – Zabudowy
    1. Przegląd zabudów komunalnych
    2. Sprzęt komunalny KH-Kipper
      Firmę KH-Kipper założono w 1997 r. z myślą o dostarczaniu użytkownikom zabudów różnego typu, tj. wywrotek i skrzyń stałych własnej produkcji, montażu hakowców, bramowców, żurawi, hydrauliki siłowej i czołownic. Tegoroczną nowością jest przyczepa podkontenerowa z wywrotem, przystosowana do współpracy z kontenerami wykonanymi według normy DIN o długości roboczej 6500÷7300 mm. Dopuszczalna masa całkowita tej przyczepy wynosi 18 t.
  7. Produkt – Energetyka
    1. Pod napięciem!
      Sprawna obsługa linii energetycznych jest bardzo ważna, zwłaszcza w okresie letnich burz czy intensywnych opadów śniegu. Współczesny świat uzależnił się od dostaw prądu. Nawet krótkie przerwy w jego przesyle są niezwykle uciążliwe. Utrzymanie sieci energetycznej oraz jej doraźne naprawy wymagają specjalistycznych narzędzi. Tu z pomocą przychodzi Mercedes-Benz, który razem z doświadczonymi partnerami oferuje pełną gamę pojazdów doskonale spełniających potrzeby tej wymagającej branży.
  8. Produkt – Naczepa
    1. Kässbohrer w Hanowerze
      Na tegorocznych targach IAA w Hanowerze nie zabrakło również naczep marki Kässbohrer. Producent zaprezentował kilka innowacji produktowych. Od połowy tego roku Kassbohrer wprowadził szereg nowych opcji dla swoich pojazdów niskopodwoziowych. Najważniejszą są opcjonalne najazdy, które zapewniają znaczne zmniejszenie oporów powietrza. Zastąpienie elementów drewnianych wytrzymałą i przepuszczającą powietrze kratą stalową pozwoliło osiągnąć zauważalne obniżenie zużycia paliwa, nawet do 7%.
  9. Produkt – Akumulatory
    1. Zużyty akumulator i co dalej?
      Jesteś już użytkownikiem akumulatora, a może dopiero zamierzasz nim być, wprowadzasz go do obrotu lub zużyty przetwarzasz? Ten tekst został napisany dla Ciebie. Ekologia i recykling to nie tylko modne ostatnio słowa. To także wartość i styl życia. To dbanie o siebie, innych i przyszłe pokolenia. Im więcej będziesz wiedział na temat możliwych zagrożeń ze strony substancji stosowanych w akumulatorach oraz spowodowanych nieodpowiednim postępowaniem z zużytym akumulatorem, tym skuteczniej zadbasz o środowisko i zdrowie swoje i innych.
    2. Między biegunami
      Choć o istnieniu akumulatora zazwyczaj przypominamy sobie podczas siarczystych mrozów, stanowi on niezbędny element wyposażenia każdego samochodu. Akumulator pozwala na gromadzenie energii elektrycznej, która jest wykorzystywana w pojeździe na wiele sposobów. Przede wszystkim umożliwia on uruchomienie silnika, ale także oświetlenie samochodu, słuchanie radia przy wyłączonej jednostce napędowej czy korzystanie z niezależnego ogrzewania postojowego.
  10. Produkt – Ogrzewanie
    1. Nowa jakość ciepła
      Każdy kierowca marzy o tym, by jego kabina, miejsce pracy i wypoczynku, choć trochę przypominała ciepły i przytulny dom. Od wczesnej jesieni do późnej wiosny walczymy z zimnem i wilgocią. Na oszczędne, niezawodne i proste w obsłudze ogrzewanie postojowe nie trzeba w takich warunkach nikogo długo namawiać.
  11. Dostawcze – IAA Hanower
    1. Rozstania i powroty
      Dostawczy Hanower obfitował w premiery w każdym gatunku. Duże, małe oraz intrygujące, a jedna odznaczyła się tym, że w ogóle jej nie było. Wzajemne stosunki producentów samochodów dostawczych coraz bardziej przypominają „Modę na sukces”. Co chwilę rodzą się nowe związki, a bohaterowie wciąż ci sami.
  12. Dostawcze – Prezentacja
    1. Transit dużego zasięgu
      Najnowszy, dostawczy Ford będzie po raz pierwszy sprzedawany również w Stanach Zjednoczonych. Jak firmie udało się pogodzić wymagania kierowców z Europy i Ameryki? Wystarczy spojrzeć. Stylizacja auta jest zdecydowana i silna. Moda lubi teraz takie samochody. Dobitne, z charakterem. Pisane wielkimi, pogrubionymi literami. Ameryka zawsze miała do nich skłonność, obecnie podziela ją również Europa. Jeden problem z głowy. Transit będzie się podobał po obu stronach Atlantyku. Reszta jest sztuką układania klocków.Transit dużego zasięgu
  13. Autobusy – Transexpo
    1. W zawieszeniu
      Jubileuszowe, dziesiąte targi Transexpo w Kielcach, potwierdziły swoją funkcję barometru polskiego rynku autobusowego. Było więc skromniej niż w ubiegłych latach. Tak w zakresie premier, jak frekwencji. Jednakże stawili się zarówno znani, jak i aspirujący do tego miana dostawcy autobusów. Symptomatyczny dla obecnej sytuacji gospodarczej naszego regionu był brak wystawców azjatyckich. Ogółem zjawiło się ponad 140 firm, o kilkanaście mniej niż w 2011 r.
  14. Rolnicze – Agro Show
    1. Z rozmachem
      Pod koniec września, na terenie byłego lotniska w Bednarach k. Poznania, odbyła się 14. Międzynarodowa Wystawa Rolnicza Agro Show. Mimo że PROW 2007-2013 dobiega końca, cieszyła się rekordowo dużym zainteresowaniem. Tym razem swoje produkty i usługi zaprezentowało 740 wystawców (przed rokiem 690), w tym 90 zagranicznych z 20 krajów (poprzednio 15), nawet tak odległych jak Kanada czy Korea Południowa. Targi odwiedziło 131 tys. osób, czyli 6 tys. więcej niż w 2011 r. Zmniejszyła się tylko powierzchnia wystawy ze 170 do 145 tys. m2, ale i tak razem z parkingami zajmowała imponujące 90 ha!

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!