#ad
Truck & Van – 2012/10

Truck & Van – 2012/10

Spis treści wydania

Kierowca na wspomaganiu

Po raz kolejny Hanower podsumował dwa lata pracy konstruktorów pojazdów. Hasła przewodnie: ekonomia i bezpieczeństwo. Z dużą mocą do głosu doszły elektroniczne wspomagacze. Pilnują kierowcy, dbając o bezpieczeństwo, i wyręczają go w pracy, oszczędzając paliwo. Zautomatyzowane skrzynie biegów przestały być komfortowym zbytkiem. Teraz są obowiązkowym wyposażeniem nowoczesnego pojazdu, którego właściciel nie lubi wyrzucać w błoto, w tym przypadku wydmuchiwać w atmosferę, ciężko zarobionych pieniędzy. Elektronice mogą dorównać tylko najlepsi kierowcy, o których wciąż trudno. Przeciętni nie mają szans. Dla nowicjuszy, których jest sporo, to okazja, żeby zaistnieć w zawodzie. Nowoczesne skrzynie mogą być wyposażone w funkcje rozpoznawania terenu i na tej podstawie odpowiedniego dobierania biegów. Dzięki temu kierowca nie musi kombinować, jadąc po pofałdowanej drodze. Elektronika dostosowuje zachowanie pojazdu do specyfiki trasy, dzięki czemu pojazd spala mniej.

Umiejętności to jedno, kondycja psychiczna i fizyczna to drugie. Deszcz czy słońce, dzień czy noc, kierowca jest ciągle w drodze. Jak każdy ma lepsze i gorsze dni. Czasami, mimo przestrzegania czasów pracy i odpoczynku, jest zwyczajnie zmęczony. Czterdziestotonowy zestaw jadący z prędkością 89 km/h to wielka siła, z którą nikt nie ma szans. Aby zwiększyć bezpieczeństwo na drodze, producenci oferują więc różnego rodzaju systemy, które odpowiednio reagują na nieprawidłowe zachowanie kierowcy. Pilnują, aby pojazd trzymał się swojego pasa ruchu, dbają o zachowanie odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu, nie dopuszczają do zderzenia z nieruchomą przeszkodą, ostrzegają o pojeździe znajdującym się w martwym polu podczas manewru wyprzedzania, a nawet na podstawie błędów, które popełnia kierowca, są w stanie rozpoznać jego zmęczenie i domagają się przerwy na kawę. Wszystko w imię bezpieczeństwa. Nasuwa się więc pytanie, kiedy za kierownicą ciężarówki człowieka zastąpi robot? Wygląda na to, że automatyczny pilot, to tylko kwestia czasu. Może za dwa lata…

  1. Długodystansowe – Prezentacja
    1. Jutro dzisiaj
      Komfortowi raczej nie po drodze z oszczędnościami. Nowe Volvo FH łamie ten stereotyp. To pojazd godny XXI. Nie musimy wchodzić do środka, by dostrzec, że jesteśmy świadkami właśnie rodzącej się nowej ery ciężarówek. Opływowy kształt wygląda znajomo. Przypomina pojazdy, które do tej pory były marzeniem o przyszłości. Widok z zewnątrz to tylko wstęp do tego, co najnowsze Volvo kryje w środku.
  2. Ciężarówki – IAA Hanower
    1. Euro 6 i tłum asystentów
      Ciężarówki na wrześniowych targach IAA w Hanowerze były czystsze i mądrzejsze niż dwa lata temu. Obrodziło też nowościami. Na ustach wystawców było oczywiście Euro 6. Teraz już komplet dużych producentów z Europy ma samochody zgodne z nową normą. Większość najnowszych pojazdów ma na pokładzie elektronicznych trenerów ekonomicznej jazdy. Coraz bardziej pomocny w pracy kierowcy staje się smartfon, wyposażony w odpowiednie aplikacje. Jednak wdrażanie w życie alternatywnych źródeł napędu przedłuża się.
  3. Autobusy – IAA Hanower
    1. Postęp to elektryfikacja
      Transport publiczny jest wdzięcznym polem do eksperymentów. Znalazło to odzwierciedlenie w autobusach prezentowanych podczas targów IAA w Hanowerze. Nagrodę „Bus of the Year 2013” przyznano miejskiemu Mercedesowi Citaro. Uważnie zaprojektowanemu pojazdowi, który kumuluje w sobie raczej przeszłe doświadczenia niż wybiega w przyszłość (patrz: T&V 9/2011). Jurorzy opowiedzieli się za tym, co znane i sprawdzone w praktyce. Tymczasem politycy i media pod sztandarem ekologii nawołują do poszukiwania nowych rozwiązań.
  4. Autobusy – LNG
    1. Zagęszczony na pokuszenie
      Ciekły gaz ziemny może być konkurentem oleju napędowego. Solbus i Gazprom Germania stworzyły okazję, aby się o tym przekonać. Na testy w polskich miastach zostały wysłane dwa Solbusy Solcity SM12 LNG. Jazdy nimi zakosztowali mieszkańcy Warszawy, Torunia, Gdyni, Olsztyna i Katowic. Autobusom towarzyszyła ruchoma stacja tankowania w kontenerze przewożonym na naczepie, użyczona przez spółkę Gazprom Germania, która w tym projekcie ma być dostawcą zarówno paliwa, jak i niezbędnej do tankowania infrastruktury.
  5. Autobusy – Prezentacja
    1. Holandia zaświadcza
      Grupa Mobilis ogłosiła wiosną zawarcie strategicznego partnerstwa z firmą Scania. Zbiegło się to w czasie z polską premierą nowego modelu autobusu A30. Scania Higer A30 jest przeznaczona na krótkie i średnie dystanse. Po Touringu jest kolejnym modelem szwedzkiej marki, który ma zachęcać dobrą jakością w atrakcyjnej cenie. „Zainteresowanie ze strony polskich przewoźników jest duże” – mówi Andrzej Jaworski, dyrektor sprzedaży autobusów w spółce Scania Polska. Grupa Mobilis interesuje się Scaniami od dawna. Jednak na ich zakup zdecydowała się dopiero w 2011 r. Od razu zamówiła 211 sztuk, co dało początek zawarciu strategicznego partnerstwa.
  6. Autobusy – Zabudowy
    1. Liczy się liczba
      Minibusy na trwałe wpisały się w krajobraz polskich dworców. Pytanie nie brzmi już: „czy kupić mały autobus”, ale „jaki kupić?” Oferta krajowych producentów jest bogata, a konkurują z nią pojazdy importowane: nowe i używane. Największą część rynku stanowią autobusy do ruchu lokalnego z maksymalną, możliwą do zainstalowania liczbą miejsc. Pasażer równa się bilet i przewoźnicy przedkładają zagęszczenie foteli nad komfort jazdy. Do wyjątków należą sytuacje, gdy wygoda ma priorytet.
    2. Przegląd: Busy, Autobusy, Zabudowy pasażerskie
  7. Produkt – Ogumienie
    1. Specjalnie dla autokarów
      Goodyear wprowadza na rynek opony przeznaczone specjalnie do autokarów: Marathon Coach do montażu na wszystkich osiach oraz zimową Ultra Grip Coach na oś napędową.
    2. Zróżnicowane wedle potrzeb
      Continental wprowadza nową generację opon do wszystkich rodzajów transportu. Na początek na rynku zadebiutują opony przeznaczone do autobusów.
  8. Produkt – Tachograf
    1. Nie daj się oszukać podczas kalibracji! Wybieraj rekomendowane serwisy!
      Na przestrzeni kilku ostatnich lat poziom usług świadczonych przez serwisy tachografów drastycznie się pogorszył. Wynika to w dużej mierze z łatwego dostępu do tego regulowanego prawem biznesu i trwającej wojny cenowej na polskim rynku tachografów. Ale czy z tego powodu powinny tracić firmy transportowe i kierowcy?
  9. Produkt – Ogrzewanie
    1. Niezależny komfort
      Kabina samochodu ciężarowego operującego na dalekich trasach to drugi dom kierowcy. Zazwyczaj jest całoroczny, więc musi być ogrzewany. W samochodach osobowych i pojazdach użytkowych z niewielką kabiną do ogrzewania wnętrza są wykorzystywane układy zależne od pracy silnika. Mają one nagrzewnicę połączoną równolegle z chłodnica jednostki napędowej. Zwykle jest ona umieszczona pod tablicą rozdzielczą, co ułatwia dystrybucję ciepłego powietrza w różnych kierunkach wnętrza.
  10. Produkt – Warsztat
    1. Klucz do sukcesu
      Grene to znany wśród rolników dostawca wysokiej jakości części zamiennych, artykułów do produkcji zwierzęcej czy jeździectwa oraz profesjonalnych narzędzi warsztatowych i ubrań roboczych. Zarówno narzędzia, jak i ubrania robocze są interesującą propozycją dla branży motoryzacyjnej.
    2. Przystępnie i szybko
      Bosch wprowadza nową generację oprogramowania ESI[tronic] 2.0. Jest prostsza w obsłudze i ma ujednolicony interfejs dla samochodów osobowych i użytkowych. Równocześnie rusza kolejny sezon szkoleń w Centrum Szkoleniowym Bosch w Warszawie. Skierowane są one do pracowników warsztatów samochodowych, ale cieszą się również zainteresowaniem nauczycieli techników czy wykładowców szkół wyższych.
  11. Produkt – Stal
    1. Szerokie kompetencje
      Ruukki to marka dobrze znana w Polsce, ale nie wszystkim kojarzy się z tymi samymi produktami. Fiński koncern jest podzielony na trzy dywizje, dostarczając rozwiązania dla wielu branż. Trzonem i „matką” Ruukki jest dywizja Metals, produkująca wyroby hutnicze i oferująca usługi w zakresie prefabrykacji, logistyki i składowania. Dywizje Construction i Engineering również sprzedają produkty stalowe, ale o wysokim stopniu przetworzenia. Pierwsza z nich jest odpowiedzialna za szybkie w montażu konstrukcje przeznaczone dla branży budowlanej (np. pokrycia dachowe, rynny, elewacje), druga – gotowe systemy i elementy dla przemysłu maszynowego.
  12. Produkt – Naczepa
    1. Współpraca ponad kontynentami
      Podczas IAA w Hanowerze Kögel podpisał list intencyjny o długoterminowej współpracy z chińskim holdingiem Weichai. Stronę niemiecką reprezentuje w dokumencie właściciel Kögela Ulrich Humbaur, natomiast chińską Tan Xuguang, prezydent i dyrektor generalny Weichai Holding Group. Holding zajmuje się dostarczaniem komponentów układu napędowego do ciężarówek, autobusów i statków. Oferuje również kompletne ciężarówki, które wykorzystują technologię pojazdów MAN i Steyr oraz luksusowe jachty. Zatrudnia 50 tys. osób. W 2011 r. przyniósł zysk operacyjny w wysokości 700 mln euro.
  13. Wydarzenie – Blue Corridor
    1. Błękitny szlak
      12 września zawitali do Warszawy uczestnicy rajdu Blue Corridor 2012. Wyprawa promuje wykorzystywanie gazu ziemnego do napędu samochodów. Trasa rajdu, trwającego od 8 do 24 września, miała długość 6100 km. Biegła z Moskwy przez Mińsk, Warszawę, Ostrawę i Pragę do Paryża, aby tam zawrócić i przez Brukselę dotrzeć do Berlina i dalej przez Warszawę z powrotem do Moskwy. Organizatorem jest rosyjska spółka Gazprom oraz niemiecka E.ON Ruhrgas.
  14. Dystrybucyjne – Prezentacja
    1. Speckonwój
      Na krótkie i długie dystanse. Do ciężkich zadań i do lekkich ładunków. Zoptymalizowane pod konkretne potrzeby. Słowem Renault Trucks w ciekawych odsłonach. Na początku września przez Polskę przejechał konwój nietuzinkowych ciężarówek. Wprawdzie na pierwszy rzut oka wyglądały całkiem zwyczajne, lecz wyróżniały się wyjątkowym dopasowaniem do zadań, które dla nich przewidziano. Pojazdom Renault Trucks towarzyszyły dwie naczepy wywrotki Inter Cars, objętościowy zestaw przygotowany przez Gniotpol i chłodnia VeDeCar.
    2. Z ambicjami
      W szerokiej gamie pojazdów Fuso Canter jest dostępny model 4×4. Czy znajdzie dla siebie niszę? Ciężarówki z napędem obu osi to praktyczne rozwiązanie dla branż, w których praca odbywa się z dala od utwardzonych dróg. Energetyka, pożarnictwo, sektor komunalny czy w końcu budowlany są ich najlepszymi przykładami. W takich zastosowaniach liczą się przede wszystkim właściwości terenowe, choć mocne strony Cantera, takie jak niska masa własna czy duża zwrotność, w wersji 4×4 również mają olbrzymie znaczenie.
  15. Dostawcze – Prezentacja
    1. Rozmnażanie przez podział
      Transit Custom jest całkiem nowym, dostawczym modelem Forda. Będzie konkurował między innymi z Volkswagenem Transporterem i Fiatem Scudo. Na dobry początek otrzymał tytuł „Van of the Year 2013”. U Forda zachodzą poważne zmiany. Wzorem innych firm działających w Europie podzielił swoją ofertę. Zamiast jednego Transita w wariantach o masie całkowitej od 2,6 do 4,6 t, będzie miał dwa modele. Transit Custom jest lżejszym z nich. Przy wysokości całkowitej zbliżającej się do 2 m nowy model powinien mieścić się w typowych garażach podziemnych.
  16. Dostawcze – Test
    1. Rampą mości panowie!
      Przetaczać, wciągać, turlać – tylko nie dźwigać. Nareszcie samochód dostawczy przyjazny dla kręgosłupa. Najnowszy Fiat Ducato z zabudową firmy Store Van ujmuje prostotą i skutecznością zastosowanych rozwiązań. Choć na zewnątrz wcale na to nie wygląda, pod kilkoma względami jest furgonem idealnym. Bo co można pomyśleć o samochodzie roboczym, który pozwala unikać wysiłku fizycznego i należy do najaktywniejszych uczestników ruchu drogowego?
  17. Magazyn – YETD 2012
    1. Do dwóch razy sztuka
      Kolejna nowa Scania R o wartości 100 tys. euro trafi do najlepszego, młodego kierowcy Europy. Tym razem to Irlandczyk, Gabriel Warde, który w konkursie Young European Truck Driver swój kraj reprezentował już po raz drugi – w tym roku z sukcesem. Do tegorocznej, piątej edycji konkursu organizowanego przez firmę Scania przystąpiło prawie 17 tys. uczestników z 24 krajów Europy. Warunki udziału są proste – trzeba mieć nie więcej niż 35 lat i prawo jazdy kat. C+E.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!