#ad
Truck & Van – 2012/1

Truck & Van – 2012/1

Spis treści wydania

Podziel się samochodem

Pojazdy ciężarowe ciągle wywołują wiele emocji wśród innych uczestników ruchu. Zawalidrogi, które swoimi rozmiarami tylko zajmują cenną powierzchnię jezdni. Potwory wzbudzające strach i niechęć. Zbędny balast, który najchętniej wysłalibyśmy na… tory. Jak łatwo zapominamy o ich roli w codziennym życiu! Pod wielką masą kryją się rzeczy niezbędne w każdym domu. Ciężarówki pokonują setki kilometrów, by zaspokoić potrzeby wielu ludzi. Każdy centymetr sześcienny ładowni jest dobrze wykorzystany. Nikt nie lubi przewozów „na pusto”. Ostry osąd społeczny wydaje się być bardzo niesprawiedliwym. A jak to wygląda u innych? Po naszych drogach jeździ mnóstwo aut osobowych, które oprócz kierowców przewożą całą górę powietrza. Dla kogo? Nie wiadomo… Warto się zastanowić, jak wiele one zajmują miejsca na naszych drogach i ile go marnują. Nie mówiąc już o kosztach paliwa czy emisji spalin.

Zgodnie ze statystykami GUS w 2010 r. w Polsce było zarejestrowanych prawie 3 mln pojazdów ciężarowych i ponad 17 mln aut osobowych. Jeżeli w każdym z nich jest 5 miejsc, zakładając, że w Polsce mieszka 38 mln ludzi, pustych pozostaje 47 mln foteli. Z tej statystyki wynika również, że na jeden samochód osobowy przypada 2,2 osoby. W tej sytuacji może zamiast wdrażać drogie rozwiązania, warto zastanowić się nad prostym wyjściem. W hiszpańskim mieście Kadyks na tamtejszym uniwersytecie wdrożono projekt zatytułowany „Podziel się samochodem”, który promuje efektywne korzystanie z prywatnych środków transportu. Każdy kto zabierze ze sobą przynajmniej dwóch pasażerów, ma zagwarantowane darmowe miejsce parkingowe. W ten sposób ograniczono ruch na drogach dojazdowych i emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Dodatkowo udało się również pozbyć problemu związanego z dojazdem na uczelnię, która jest położona z dala od miasta i komunikacji publicznej.

My też to znamy. Kiedyś podróżowanie po Polsce autostopem było bardzo popularne. Wiązało się z przygodą, ale miało też inne oblicze, codziennej drogi do pracy czy szkoły. Zwyczaj ten praktycznie zanikł. A szkoda.

  1. DŁUGODYSTANSOWE – PREZENTACJA
    1. Walka o wynik
      Projektowanie ciężarówki coraz bardziej przypomina sport. Konstruktorzy walczą o każdy litr paliwa, jaki można zaoszczędzić. Nabywca też ma takie możliwości. Srebrny DAF FAN XF105 o mocy 510 KM to efekt wysiłku projektantów połączonego ze zręcznym doborem wyposażenia, które jest na liście opcji. Zwiększeniu wydajności sprzyja również ogólny kształt pojazdu: podwozie z przyczepą może zabrać więcej ładunku niż popularny zestaw naczepowy. W rezultacie DAF ubiega się o mistrzostwo w kategorii „więcej za mniej”.
    2. Na każdym kroku
      Scania ma własny pomysł, jak jeździć oszczędnie. Właściwa ciężarówka jest ważnym, ale nie jedynym elementem układanki. Odchudzanie wydatków ze Scanią nie zmusza do gimnastyki. Szwedzi, jak zwykle, proponują sposoby praktyczne, wygodne i elastyczne. „Ecolution by Scania” zawiera szereg produktów i usług, których celem jest zmniejszenie kosztów użytkowania i oddziaływania pojazdów na środowisko naturalne. Polegają one z jednej strony na właściwym skompletowaniu wyposażenia ciężarówki, z drugiej zaś na wprowadzeniu w życie racjonalnego sposobu jej eksploatacji. Chodzi nie tylko o ekonomiczny styl jazdy, ale właściwą obsługę i racjonalne planowanie pracy.
    3. Na bogato
      Pod koniec października 2011 r. Actros najnowszej generacji miał premierę w Polsce. Pierwsze spotkanie z klientami wypadło imponująco. Nowy Actros to przełomowa konstrukcja, zaprojektowana przy wykorzystaniu doświadczeń z poprzednich modeli oraz sugestii wielu kierowców i operatorów flot. Już na pierwszy rzut oka widać w nim powiew świeżości.
  2. MAGAZYN – KONKURS
    1. Koreańczyk mistrzem
      W 2011 roku Volvo Trucks po raz pierwszy zorganizowało konkursu na najbardziej ekonomicznego kierowcę świata – Drivers’ Fuel Challenge. W ten sposób firma chce zwrócić uwagę, jak ważne jest dobre wyszkolenie kierowcy. Do rywalizacji stanęło ponad 3600 uczestników z 17 krajów Europy i Azji. Spośród nich w eliminacjach regionalnych wyłoniono 17 półfinalistów. Finał konkursu odbył się 22 października 2011 r. na terenie Volvo Demo Center w Göteborgu.
    2. Powrót do przyszłości
      Jeśli ktoś uważa, że w naczepach zrobiono już wszystko, nowa naczepa Stas V-Streamline II jest tego całkowitym zaprzeczeniem. Belgijski koncern Stas słynie z indywidualnego podejścia do produkcji naczep, które wyróżniają się przemyślanymi rozwiązaniami mającymi wpływ m.in. na trwałość konstrukcji czy łatwość obsługi, ale także mniejsze zużycie paliwa.
  3. PRODUKT – NOWE TECHNOLOGIE
    1. Sprawniej przez miasto
      Wiemy, jak duży wpływ ma kierowca na optymalizacje kosztów przedsiębiorstwa transportowego. Sporo może w tej kwestii odpowiednio przygotowany pojazd. Renault Trucks poszło jednak o krok dalej. Producent pojazdów proponuje nie tylko szkolenia kierowców czy ekologiczne ciężarówki z alternatywnymi źródłami napędu. Angażuje się również w projekty badawcze służące racjonalizacji dystrybucji, zwłaszcza miejskiej.
  4. PRODUKT – STAL
    1. Solidny partner
      Pod koniec października 2011 r. firma Ruukki Polska zorganizowała kolejne spotkanie z cyklu dni tematycznych poświęconych poszczególnym gatunkom stali specjalnych. Tym razem motywem przewodnim były wysokowytrzymałe stale Optim. Zaproszeni goście mieli okazję zapoznać się z informacjami produktowymi oraz zwiedzić Stalowe Centrum Serwisowe Ruukki w Obornikach Wielkopolskich.
  5. PRODUKT – OGUMIENIE
    1. Kamienny most
      Kluczewo pod Stargardem Szczecińskim to do niedawna obszar prawie zamknięty i utajniony. Na terenie byłego lotniska wojskowego powstał Regionalny Stargardzki Park Wysokich Technologii, a na jego obszarze od 2008 roku działa fabryka opon Bridgestone.
      W 1931 r. producent tradycyjnego japońskiego obuwia Shojiro Ishibashi, postanowił się przebranżowić i zaczął produkować opony. Bridgestone jest dosłownym tłumaczeniem jego nazwiska (ishi – kamień, bashi – most). Pierwszym logiem firmy został znak sklepienia kamiennej arkady symbolizujący stabilność i kompletność budowli. W zeszłym roku minęło 80 lat, odkąd szewc porzucił swoje dotychczasowe zajęcie.
  6. BUDOWLANE – PREZENTACJA
    1. Para na miarę
      W dobie walki o wydajność transportu liczy się każdy kilogram ładowności oraz każda kropla paliwa. O oszczędnościach warto jest pomyśleć już na etapie konfiguracji zestawu. Tu wszystko się zaczyna. Najlepszą metodą na zwiększenie wydajności transportu jest obniżenie masy własnej pojazdu. Ma to spore znaczenie zwłaszcza w transporcie materiałów sypkich, np. kruszyw budowlanych. Każdy kilogram ładowności w dłuższym okresie przełoży się na realne zyski dla przedsiębiorstwa. Optymalnie skonfigurowany ciągnik siodłowy z naczepą samowyładowczą to podstawa.
    2. Ważny każdy szczegół
      Pojazdy budowlane muszą spełniać specjalne wymagania. Dostosowanie do warunków pracy nabiera tu wyjątkowego znaczenia. Z takiego założenia wychodzi Scania i proponuje serie P i G, które zostały przygotowane do ciężkiej pracy w trudnym terenie. Zmodyfikowany przód kabiny, wzmocnione elementy wyposażenia i dostosowanie go to wymagań transportu budowlanego, pozwoli uniknąć wielu kłopotów i uchronić pojazd przed nieprzewidzianymi przestojami.
    3. Tradycyjnie wytrzymałe
      Kässbohrer Fahrzeugwerke GmbH proponuje niezwykle szeroki wybór pojazdów. Są to: cysterny, silosy, a także naczepy plandekowe, podkontenerowe i niskopodwoziowe. Wyspecjalizowane naczepy niskopodwoziowe są produkowane seryjnie, ale liczba wariantów i dostępnych akcesoriów pozwala przystosować je ściśle do wymagań indywidualnych nabywców. Ofertę tworzą modele trzy-, cztero- i pięcioosiowe. Dopuszczalna masa całkowita zaczyna się od 48 ton dla naczep trzyosiowych i sięga 70 ton w pięcioosiowych
  7. DOSTAWCZE – PREZENTACJA
    1. Półkrwi wojownik
      Zwiększona ładowność, zmienione wnętrze i dwusprzęgłowa zautomatyzowana skrzynia biegów w opcji. Nowy Fuso Canter z rozmachem wchodzi na rynek. Canter na rynek europejski powstaje w hiszpańskiej fabryce w Tramagal, jednak tylko 50% części użytych do produkcji tego pojazdu pochodzi od europejskich dostawców. Reszta trafia tu prosto z Japonii. Marka należąca do niemieckiego koncernu, powstaje w gorącym klimacie południa z zachowaniem sprawdzonych zasad Dalekiego Wschodu. To musi być coś wyjątkowego!
  8. DOSTAWCZE – TEST
    1. Bohater na co dzień
      Niespełna dwa lata od premiery EcoDaily, Iveco zaprezentowało nową wersję swego najmniejszego modelu. Czy wprowadzenie zmian było konieczne? Okazuje się, że tak i to z kilku powodów. Zawsze warto odróżniać się od konkurencji i mieć niezawodny, dopracowany produkt. Takim orężem łatwiej walczyć o klientów na trudnym rynku. My mieliśmy okazję dokładnie przyjrzeć się najnowszemu Daily o dmc 3,5 t, z rozstawem osi 3950 mm i wysokością dachu H2. Pojazd był napędzany 3-litrowym silnikiem wyregulowanym na moc 146 KM.
    2. Krasnale
      Wprawdzie Piaggio Porter i DFSK Mini Truck są toporne i niezbyt bezpieczne, ale dzięki niewielkim rozmiarom i zwrotności są idealnymi pojazdami użytkowymi do miasta. Miniaturowe dostawczaki, cieszące się w Azji niezwykłą popularnością, w Europie są pojazdami niszowymi. W ostatniej dekadzie tylko koncernowi Piaggio, dzięki szerokiej ofercie maleńkich modeli: Porter, Porter Maxxi, Quargo oraz Ape, udało się na Starym Kontynencie uzyskać wiodącą pozycję w tym segmencie pojazdów. W ostatnim czasie przybyła mu jednak ambitna i wyraźnie tańsza konkurencja w postaci chińskich aut DFSK (Dongfeng Sokon Motors, dawniej DFM).
  9. DOSTAWCZE – ZABUDOWY
    1. Na różne potrzeby
      W trudnych czasach dobór odpowiedniego narzędzia do realizowanego zadania nabiera szczególnego znaczenia. Tylko w ten sposób można osiągnąć najwyższą jakość usług i wydajność, zachowując jednocześnie wszystkie standardy bezpieczeństwa. Przedsiębiorcy coraz chętniej dostosowują pojazdy użytkowe do swoich potrzeb.
  10. DOSTAWCZE – WARSZTAT
    1. Wymóg czasów
      Przy wyrównanym poziomie technicznym maszyn czy urządzeń, najłatwiej wyróżnić się wśród konkurencji profesjonalnym serwisem, a ten zaczyna się od mobilnego warsztatu. Równie ważne są względy praktyczne, a najbardziej bezpieczeństwo.
    2. Praktyczny kompromis
      Szwedzka firma Modul-System istnieje na rynku europejskim od ponad 40 lat. W swoich zabudowach opiera się na modułach, ale oferuje wiele możliwości dla indywidualnych rozwiązań.
    3. Standardy fabryczne
      Modesto to polski przedstawiciel włoskiej firmy StoreVan, specjalizującej się w profesjonalnych zabudowach warsztatowych. Jej dewizą jest maksymalne wykorzystanie gotowych rozwiązań, zapewniające krótki czas realizacji zamówień oraz powtarzalną jakość i estetykę produktów.
    4. Na własny sposób
      Jednym z najważniejszych graczy na polskim rynku zabudów warsztatowych do pojazdów użytkowych jest firma Bemet.net. Przy każdej realizacji kładzie duży nacisk na staranność montażu i idealne dopasowanie zabudowy do konkretnego samochodu.
  11. AUTOBUSY – PRODUKCJA
    1. Kolejna nić
      Reorganizacja zakładu autobusowego w Plauen dała nowe zajęcie fabryce w Starachowicach. Od sierpnia 2011 r. powstają tu korpusy autokarów Neoplan. Atutem Starachowic jest linia kataforezy przystosowana do dużych pojazdów. Działa od połowy 2007 r. Można na niej zabezpieczać antykorozyjnie elementy o maksymalnych wymiarach 15 × 2,8 × 3,8 m. W Europie takich linii jest niewiele.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!