Spis treści wydania
A miało być tak pięknie…
Dzień 1 lipca miał być w tym roku wyjątkowy. Polska miała objąć prezydencję w Unii Europejskiej, a na nasze drogi miały wyjechać pojazdy zaopatrzone w elektroniczne urządzenia, służące do regulacji należności za korzystanie z płatnych dróg. Już nabraliśmy powietrza z tej dumy, która nas zaczęła rozpierać, gdy nagle balonik pękł. Wprawdzie objęliśmy prezydencję, ale mina nam zrzedła na tle problemów, jakie się pojawiły z elektronicznym mytem. „Jak my tą Unią pokierujemy, jak u siebie sobie nie radzimy?” – pojawiły się głosy zatrwożonych transportowców? Jedni się awanturowali, inni pokornie przyznawali, że sprawa jest zupełnie typowa. „U nas nigdy nie jest normalnie… Jest po polsku”.
O co tyle krzyku? Elektroniczny system pobierania opłat miał wejść 1 lipca. Nie wszedł, bo się okazało, że firma go obsługująca nie mogła go uruchomić. Poślizg trwał 2 dni, kosztował Skarb Państwa marne 7 do 8 mln zł, ale straty mają być wyrównane. 3 lipca szczęśliwie się udało. Ale to nie koniec przygód. Niczego nie podejrzewający kierowcy, którzy tylko mieli przejazdem skorzystać z naszej infrastruktury, czekali po kilkanaście godzin w kolejkach po upragnione „go-boxy”. Jak się okazało, mogli spokojnie jechać… Teraz system już działa, problemy jednak pozostały. Nadal firmy czekają na swoje urządzenia, bo operator nie nadąża ich wydawać. Nadal są kolejki w przygranicznych punktach obsługi klienta, bo nikt nie przewidział, że taki ruch będzie… To co u innych wydaje się proste i oczywiste, u nas nie wiadomo dlaczego się komplikuje. Niedługo wszystko wróci do normy, ale niesmak pozostanie…
- DŁUGODYSTANSOWE – PREZENTACJA
- Joker
Awangardowy wygląd, stylowe, przestronne wnętrze i współgrające ze środowiskiem silniki. Mercedes rzucił rękawicę. Gra rozpoczęta. Wraz z nowym modelem ciężarowy Mercedes wkracza w nową erę. Koniec z potulnym uśmieszkiem. Czas na zdecydowane rysy. Musi być twardy. To on będzie torował drogę kolejnym zmianom. Jest pierwszym, konkretnie przypisanym do zadań – jego działka to długie dystanse. - Zmierzch czy przyszłość?
Przy obecnych cenach paliw i rozbudowywanej sieci płatnych dróg, zwiększanie efektywności transportu nabiera szczególnego znaczenia, a jeśli wprowadzane rozwiązania podobają się ekologom, można mówić o pełni sukcesu! Przepisy dotyczące parametrów technicznych pojazdów (wymiarów zewnętrznych, mas itp.) wraz z rozwojem motoryzacji były wielokrotnie zmieniane. Ostatnią zmianę na początku lat 90. wprowadziła dyrektywa 89/461/EWG, która umożliwiła zwiększenie długości zestawu (ciągnik z naczepą) do 16,5 m. Spowodowało to masowe przedłużanie naczep o 1,1 m. Obecnie jest to już standard, choć nie wiadomo jak długo. - Szkolenie to podstawa!
Nowoczesny pojazd wymaga odpowiedniego przeszkolenia, żeby mógł w pełni służyć swoim użytkownikom. Jak dodamy do tego ekonomię i bezpieczeństwo rachunek wydaje się prosty. W czerwcu oficjalnie ruszyła nowa Akademia Jazdy Iveco. Ma doskonalić umiejętności prowadzenia samochodu ciężarowego i uczyć, jak wykorzystać jego specyfikę. Koncerny samochodowe ciągle pracują nad technologiami pozwalającymi zmniejszyć rachunki za paliwo. Jednak największe możliwości redukcji kosztów tkwią właśnie w technice jazdy.
- Joker
- DYSTRYBUCYJNE – PREZENTACJA
- Z myślą o przyszłości
Zasoby ropy naftowej są coraz mniejsze, a czasy, w których odkrywaliśmy nowe złoża, dawno już minęły. Nietrudno przewidzieć skutki wzrostu konsumpcji przy jednoczesnym spadku dostępności surowca. Cena ropy będzie coraz wyższa. Dodatkowym problemem jest zanieczyszczenie środowiska i globalne ocieplenie. Choć pojazdy ciężarowe odpowiadają jedynie za 6% emisji CO2, nie można pozostać wobec tego obojętnym, bo wszyscy jesteśmy uzależnieni od transportu drogowego. W tym aspekcie droga ku przyszłości wiedzie po dwóch symbolicznych mostach: jeden tworzą alternatywne paliwa, drugi zwiększanie efektywności energii. Rozpatrując rozwiązania zastępcze, trzeba mieć na uwadze, że często są one bardzo kosztowne.
- Z myślą o przyszłości
- MAGAZYN – POJAZDY LIMITOWANE
- Do oporu
Można luksusowo, można i sportowo. Limitowanym seriom ciężarówek nie stawia się ograniczeń. Kilkaset koni nie może służyć tylko do pracy. To byłoby bezduszne. Ciężarówki dzień i noc krążą po całym kontynencie. Mechanicznie niemal doskonałe, gnają miesiąc po miesiącu, rok po roku póki licznik nie minie okrągłego miliona kilometrów. Niektóre pracują jeszcze dłużej. Są takie, co zostają na zawsze. Odremontowane i wypielęgnowane spędzają czas od zlotu do zlotu. Jako duma kierowcy, maskotka firmy, stary kumpel. Ciężarówki fascynują, budzą podziw i naprawdę dają się lubić.
- Do oporu
- MAGAZYN – STYL
- Twoja jazda
Można to robić za namową kolegów albo dla pieniędzy. Jest jeszcze jedna możliwość: jeżdżę, bo lubię. Ciężarówka to styl życia. Sposób patrzenia na świat i ludzi. Tak przynajmniej mówią ci, którzy
świadomie wybrali pracę za kółkiem. Nie trzeba jednak być zawodowym kierowcą, aby lubić trakerskie gadżety. Wiele z nich jest praktycznych, a sporo naprawdę eleganckich. Niektóre są po prostu zabawne, a każdy nadaje się na prezent.
- Twoja jazda
- MAGAZYN – PREZENTACJA
- Urodzinowa ŻABA
Imponujące rozmiary i nieznający kompromisu wygląd. Dla niego przeszkody nie istnieją… Prawdopodobnie. Trudno się o tym przekonać. Jak to prototyp, jest pod ścisłą ochroną… Powstał dla uczczenia sześćdziesiątych urodzin Unimoga. Za pierwowzór posłużył mu model U 5000. Żeby podkreślić nierozdzielne więzy krwi, zupełnie jak ten sprzed 60 lat, Unimog przyszłości ma otwartą kabinę. - Scania Griffin w nowym wydaniu
Program lojalnościowy Scania Griffin miał premierę w 2007 roku. Do tej pory zgromadził ponad 14 tysięcy uczestników, a rzesza jego sympatyków nadal rośnie. Scania to nie tylko komfortowe pojazdy, to również szeroki wachlarz usług serwisowych i finansowych. Aby wizyta w serwisie Scanii zawsze była przyjemnym doświadczeniem, firma proponuje swoim klientom udział w specjalnym programie lojalnościowym Scania Griffin.
- Urodzinowa ŻABA
- PRODUKT – AKCESORIA
- Dom na głowie
Własny kąt w dalekiej drodze jest nie do przecenienia. Pozwala zaoszczędzić na hotelu i lepiej dopilnować ładunek. Nie tylko duże zestawy pokonują dalekie trasy. Szereg lżejszych pojazdów również. Firmy zajmujące się przeprowadzkami, wożeniem stylowych mebli czy choćby styropianu korzystają z podwozi średnich i małych ciężarówek, a nawet samochodów dostawczych. Są one ekonomiczne w eksploatacji i nie dotyczą ich ograniczenia tonażowe, z jakimi muszą godzić się większe pojazdy.
- Dom na głowie
- PRODUKT – OGUMIENIE
- Na okrągło
Ponad rok temu Continental wprowadził na rynek kompleksową ofertę serwisową skierowaną do flot pojazdów ciężarowych. Jednak od tamtej pory wiele się zmieniło. Conti 360° jest modułową ofertą serwisową. W ramach programu Continental ofertuje zarządzanie ogumieniem, jego monitoring, naprawę i opiekę przez całe życie opon zarówno nowych, jak i bieżnikowanych. Istotnym elementem całego systemu jest raportowanie dotyczące stanu opon i ich eksploatacji. Moduł ten pozwala dokładnie prześledzić korzyści, które płyną z prawidłowego dbania o ogumienie
- Na okrągło
- BUDOWLANE – PREZENTACJA
- Monter
Gdzie budują, tam jest MAN. Marka ma wzięcie, bo umie się dostosować i nie ma luk w gamie modeli. Dobry grunt przygotowały poprzednie pokolenia MAN-ów, kupowane u nas często jako używane. Przejęcie Stara ze wszystkimi „przyległościami” pozwoliło firmie dogłębnie spenetrować rynek. Nawet tam, gdzie telefony handlowców pokazują „brak zasięgu”, MAN ma zasięg. Uporządkowanie w porę sieci sprzedaży i wprowadzenie nowoczesnych usług posprzedażnych pozwoliły utrzymać mocną pozycję.
- Monter
- SERWIS – PREZENTACJA
- Specjalność: mobilny serwis
Jednym z najbardziej uznanych dostawców wyposażenia warsztatów mobilnych jest firma Modesto. To Polski przedstawiciel włoskiego producenta (StoreVan), należącego do koncernu Fami – specjalizującego się w produkcji elementów metalowych i tworzywowych. System zabudów oferowany przez Modesto powstaje z gotowych modułów, co ułatwia montaż i gwarantuje odpowiednią jakość. Cały typoszereg regałów jest oparty na czterech podstawowych szerokościach: 508, 717, 1225 i 1524 mm. Podobnie jest z wysokościami regałów, ale są one bardziej uniwersalne niż u konkurencji.
- Specjalność: mobilny serwis
- DOSTAWCZE – PREZENTACJA
- Nowe Daily teraz mocniejsze
Ponad 2 mln egzemplarzy Iveco Daily znalazło do tej pory nabywców na całym świecie. Nowy model, który zostanie wprowadzony na rynek we wrześniu 2011 r. ma kontynuować dobrą passę. Daily będzie oferowane z silnikami, o większej mocy. Są bardziej oszczędne i przyjazne dla środowiska. Trzylitrowy silnik Diesla FPT Industrial, zgodny z normą emisji spalin Euro 5, osiąga moc 205 KM oraz moment obrotowy 470 Nm. Dzięki wprowadzeniu dwustopniowej turbosprężarki silnik reaguje dynamicznie już przy niskiej prędkości obrotowej. Jednostka zapewnia wysoki moment obrotowy oraz dużą moc przy niskim poziomie zużycia paliwa. - Lżejszy i oszczędniejszy
Volkswagen Crafter wciąż nie może przebić się do sprzedażowej czołówki samochodów dostawczych w Polsce. Czy odmłodzona wersja przyciągnie klientów? Zmiany nie są rewolucyjne, ale dotykają istotnej części – kosztów eksploatacji. Z zewnątrz Crafter nie zmienił się zbyt wiele – bo i po co zmieniać coś, co wciąż zachowuje świeży wygląd, a przy tym jest funkcjonalne? Delikatnie poprawiono tylko przód pojazdu. Więcej zmian zaszło natomiast w jego wnętrzu – zarówno w kabinie kierowcy, jak i pod jego maską.
- Nowe Daily teraz mocniejsze
- DOSTAWCZE – PREZENTACJA
- Klasa robotnicza
Na zdominowanym przez japońskie marki rynku pikapów jedynym reprezentantem tanich pojazdów użytkowych była hinduska Tata Xenon. Od polowy tego roku przybył jej ambitny rywal – chiński ZX Grand Tiger, który kusi zbliżoną funkcjonalnością i równie atrakcyjnymi cenami. W tym roku, z racji zmian podatkowych ukrócających pełne odliczenie VAT-u od większości samochodów poza typowo użytkowymi i pikapami, ruch w salonach sprzedających te ostatnie wzrasta. Według ostrożnych szacunków jest on większy o 20÷40% w porównaniu z zeszłym rokiem, jednak niektórzy importerzy liczą na podwojenie sprzedaży.
- Klasa robotnicza