#ad
Truck & Van – 2011/6

Truck & Van – 2011/6

Spis treści wydania

Ostro w górę!

Gdy wszyscy pomału podnosili się po ostatnim kryzysie gospodarczym, z pewną dozą nieśmiałości mówiono o wzrostach. Nie jeden menedżer wypowiadał życzenie: „oby rosło pomału i równomiernie”. Rok 2007 nauczył wstrzemięźliwości. Lepiej, gdy rynek jest przewidywalny. Dobre niespodzianki mogą również okazać się katastrofalne w skutkach.

Producenci pojazdów znów zacierają ręce. Sprzedaż ruszyła i to ostro z kopyta. Tam, gdzie w czasie spowolnienia gwałtownie spadały wskaźniki sprzedaży, teraz pięknie pną się do góry. Ciągniki siodłowe zdominowały rynek. Pierwsze cztery miesiące tego roku okazały się rewelacyjne w tym segmencie – 172% wzrostu w porównaniu z okresem analogicznym roku poprzedniego.

W transporcie drogowym również porządnie drgnęło. Co doskonale widać gołym okiem, również potwierdza GUS: „w pierwszym kwartale nastąpił wzrost przewozów o 23,5%”. Tylko stawki wciąż są marne – narzekają przewoźnicy.

Ekonomiści straszą, że teraz może być gorzej. Wszyscy obawiają się 1 lipca, kiedy zacznie obowiązywać elektroniczny pobór opłat za przejazdy po autostradach i drogach ekspresowych. Z drugiej strony najbardziej mogą to odczuć małe firmy, obsługujące transport krajowy, których nie stać na nowe pojazdy. Duzi, międzynarodowi przewoźnicy już zdążyli przywyknąć do tego typu obciążeń. Przez pierwsze cztery miesiące tego roku apetyt na pojazdy ciężarowe o dmc powyżej 3,5 t wzrósł o 117% w porównaniu z rokiem poprzednim. Biorąc jednak pod uwagę, że sprzedaż znacznie ruszyła w drugiej połowie 2010 r., można jeszcze nie wpadać w panikę. Być może jest to tymczasowy, wyrównujący braki ruch, który ustabilizuje rynek na przyzwoitym poziomie.

  1. TECHNIKA – SILNIKI
    1. Scania wyprzedza normę
      Producenci ruszyli do szóstej części Euro-ofensywy. Scania, choć poinformowała o swoim sukcesie jako druga, pierwsza pokazała gotowy pojazd napędzany silnikiem spełniającym normę Euro 6. Normę, której formalnie jeszcze nie ma, ale jej założenia są znane już od pewnego czasu. Gdy poziomy emisji ujrzały światło dzienne po raz pierwszy, wielu wydawało się, że ich osiągnięcie będzie niemal nieosiągalne, potrwa bardzo długo i wymagać będzie istotnych zmian w konstrukcji silnika. Przełom między i tak już wyśrubowaną normą Euro 5, a nową, szóstą odsłoną był aż nadto widoczny. Pięciokrotna redukcja emisji tlenków azotu, dwukrotna redukcja emisji cząstek stałych, a do tego konieczność zliczania tych ostatnich – to wydawało się wyzwaniem na długie lata.
    2. Euro 6 bez EGR
      Iveco będzie stosować wyłącznie SCR, aby spełnić wymogi przyszłej, ostrej normy emisji spalin. Wyłącznie, a mówiąc dokładniej: przede wszystkim. Istota pomysłu konstruktorów, to takie wyregulowanie silników, aby były oszczędne, mocne i wytwarzały jak najmniej cząstek stałych, czyli sadzy. Niestety, osiąga się to w warunkach, które sprzyjają powstawaniu tlenków azotu (NOx). Dlatego ich eliminację powierzono w całości układowi selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Rozwiązanie to zastosowano w obu głównych rodzinach silników Iveco: mniejszej Tector i czołowej Cursor.
  2. DŁUGODYSTANSOWE – TEST
    1. Wydatki na wodzy
      Nie ma w nim luksusów, ale zapewnia odpowiednie warunki pracy. Nie stawia na prestiż i styl, ale na pragmatyczną efektywność i niskie koszty eksploatacji. Może nie zadowolić „prawdziwych trakerów”, za to powinien spodobać się… księgowym.
    2. Na pytanie: „jaki ciągnik siodłowy najlepiej kupić?”, odpowiedzi jest tyle, ilu odpowiadających. I w sumie nie ma się co dziwić. Opinie są tak rożne, jak rożni są sami transportowcy. Dla wielu, zwłaszcza właścicieli pojedynczych pojazdów czy mniejszych firm, ważnymi wskaźnikami mogą być obiegowe opinie o konkretnym modelu, styl i rynkowe postrzeganie albo po prostu znajomość i przywiązanie do danej marki. Jest też rosnące grono użytkowników, którzy kierują się bardziej pragmatycznymi wyznacznikami.
  3. DŁUGODYSTANSOWE – OPINIA
    1. Zwrot w rok
      Ecostralis najlepiej udowadnia swoje zalety w pracy, nie na papierze – mówi Mario Giagnoni, dyrektor generalny Iveco Poland.
  4. DŁUGODYSTANSOWE – TEST
    1. Dopracowana w szczegółach
      Czasami drobne elementy sprawiają, że produkt zyskuje dodatkowe walory użytkowe. Taka jest naczepa kurtynowa Kässbohrer Maxima, w której zastosowano kilka prostych, a jakże funkcjonalnych modyfikacji. Każdy rynek ma swoją specyfikę i swoje oczekiwania. Kiedy firma Timex SA została generalnym importerem naczep marki Kassbohrer w Polsce, jej przedstawiciele postanowili wykorzystać lata doświadczeń w sprzedaży naczep na polskim rynku i wskazać konstruktorom Kässbohrera kilka drobnych innowacji, na które uwagę zwracają polscy użytkownicy. Tak powstała naczepa kurtynowa Kässbohrer Maxima, którą mieliśmy okazję poznać bliżej podczas jazd testowych.
  5. DŁUGODYSTANSOWE – PREZENTACJA
    1. Odświeżający balsam
      DAF postanowił unowocześnić swoje pojazdy. Ulepszył silniki, zmodernizował skrzynie i dodał parę drobiazgów, które mają służyć efektywniejszej pracy. Wzorem konkurentów zastosował kosmetyczne zabiegi, które sprawią, że pojazdy tej marki będą dzielnie walczyć o rynkowe procenty. Silniki są oszczędniejsze, skrzynie biegów rozsądniejsze, a kierowcy lepiej poinformowani o efektach swoich działań. Zmiany dotyczą głownie modeli XF i CF.
  6. DŁUGODYSTANSOWE – RYNEK
    1. Z dala od domu
      Jeśli kierowca ma wyjeżdżać w dalekie trasy, trzeba mu zapewnić jak najlepsze warunki pracy i wypoczynku. W ten sposób łatwiej zniesie rozłąkę z domem i będzie miał większy zapał do pracy, nie wspominając już o względach bezpieczeństwa.
    2. Ciągnik dalekobieżny to możliwość wykazania się producentów ciężarówek bez większych obostrzeń, z jakimi muszą się mierzyć, projektując np. pojazdy przeznaczone do współpracy z cysternami i silosami. Tam na pierwszym miejscu stawiana jest niska masa własna, bo ładunek zazwyczaj wykorzystuje maksymalną ładowność i liczy się każdy kilogram. W ciągniku do transportu długodystansowego najważniejsza jest ergonomia, która zaczyna się już od samego wejścia do kabiny. Przegląd pojazdów długodystansowych
  7. DŁUGODYSTANSOWE – NACZEPY
    1. Ostrożnie z wagą
      Ani polska kuchnia, ani polskie drogi nie są stworzone dla produktów z dopiskiem „light”. Dotyczy to również naczep, chociaż? Nasze drogi powoli stają się coraz lepsze, a służby kontrolne coraz bardziej skuteczne. Dowodem na to jest zmiana upodobań nabywców naczep. Ich producenci i importerzy zgodnie twierdzą, że pojazdy o masywnej budowie ustępują lżejszym i nowocześniejszym. Różnice zdań dotyczą tempa tych zmian.Przegląd producentów naczep
  8. SERWIS – PREZENTACJA
    1. Na wysokim poziomie
      3454 m3 betonu, 388 ton stali, 90 378 m2 kostki brukowej,148 km przewodów elektrycznych i 1715 m2 szkła tyle zużyto materiałów do budowy nowego Truck & Trailer Center w Strykowie. W samym środku Polski, u zbiegu autostrad A1 i A2, wyrósł obiekt, który pod jednym dachem zapewnia pełną obsługę pojazdów i naczep. Autoryzowany salon i centrum serwisowe pojazdów użytkowych powstało przy współpracy firmy Diesel Truck, dilera Mercedesa, oraz EWT Truck & Trailer, oficjalnego przedstawiciela Schmitz Cargobull.
  9. PRODUKT – OGUMIENIE
    1. Na dystans
      W ruchu międzynarodowym ponad 30% kosztów firmy transportowej stanowi paliwo. Na poziom spalania ma wpływ wiele czynników, jednym z nich są opony. Transport długodystansowy to duże odległości, a co za tym idzie spore wydatki na paliwo. Każdy procent, który uda się tu zaoszczędzić, może mieć spory wpływ na ogólny obraz kosztów. Michelin oszacował, że opony w 7,6% wpływają na poziom zużycia paliwa. Warto więc bliżej im się przyjrzeć, zanim sięgniemy do kieszeni. Przegląd opon długodystansowych.
  10. PRODUKT – KARTY PALIWOWE
    1. Plastikowe wsparcie
      Wymiana sprzęgła, przejazd autostradą czy zestaw map – za wszystko zapłacisz kartą paliwowo-serwisową. Oszczędność czasu i nerwów – bezcenna. Jeśli zdarzy się awaria, emitent karty zapewni dojazd pomocy drogowej w ciągu 2-3 godzin od zgłoszenia. Używając karty paliwowej można również w ogóle nie płacić zagranicznego VAT-u… Mnogość korzyści sprawia, że karty paliwowo-serwisowe stają się niezwykle cennym narzędziem dla menedżerów logistyki.
    2. W sieci czy niezależnie
      Jaką kartę wybrać? Co powinien brać pod uwagę przedsiębiorca podczas wyboru operatora karty paliwowej? – pytamy Magdalenę Kandefer rzecznika prasowego BP w Polsce oraz Michała Gwiaździńskiego, dyrektora ds. sprzedaży UTA Polska.
  11. BUDOWLANE – PREZENTACJA
    1. Zastygli i czekają
      Na tle wystaw z poprzednich lat tegoroczna „Autostrada Polska” wypadła przeciętnie. Czy dobrze to, czy źle? Swoją ofertę prezentowały 862 firmy, czyli o około 150 więcej niż w 2010 i o tyle samo mniej niż w najlepszym do tej pory 2008 roku. Siedemnastym już targom „Autostrada Polska” towarzyszyły po raz kolejny Międzynarodowe Targi Infrastruktury, Salon Technologia i Infrastruktura Lotnisk Traffi c-Expo-TIL oraz Międzynarodowe Targi Maszyn Budowlanych i Pojazdów Specjalistycznych MASZBUD.
    2. Pomysłowo i funkcjonalnie
      Wśród najciekawszych stoisk tegorocznych targów „Autostrada Polska” była ekspozycja firmy Bumar Marcin Burzmiński, gdzie prezentowano produkty dwóch zakładów: Next Hydraulics oraz Henschel Engineering Automotive. Next Hydraulics pochodzi z Włoch. Specjalizuje się w produkcji nóg podporowych marki Maxistab, z których chętnie korzystają takie koncerny jak: Effer, HMF czy Hiab. Next Hydraulics to również uznany dostawca żurawi kompaktowych marki Maxilift, przeznaczonych do pojazdów o dmc 3,5 t, ewentualnie 5 t, których nie można spotkać w ofercie producentów dużych jednostek przeładunkowych.
  12. DOSTAWCZE – PREZENTACJA
    1. Ducato 6
      W ciągu 30 lat Fiat sprzedał na całym świecie ponad 2,2 mln egzemplarzy Ducato. Mimo upływu lat i pięciu modernizacji, wciąż nie odpuszcza. Teraz przyszedł czas na kolejną odsłonę. Nowe Ducato to zmienione wnętrze, oszczędniejsze silniki i pewniejsze trzymanie się drogi. Do gamy jednostek napędowych dołączyły 4 nowe silniki Euro 5 z turbodoładowaniem oraz bezpośrednim wtryskiem.
    2. Trzy podejścia
      Nie tylko napięcie warto stopniować. Mercedes proponuje praktycznie jeden pojazd w trzech odsłonach. W ten sposób zaspakaja potrzeby bujających w obłokach i twardo stąpających po ziemi. Viano Avantgarde Editon 125, Vito Shuttle i Crew. Wszystkie przewożą ludzi, lecz czynią to na swój sposób. Viano Avantgarde łączy w sobie cechy vana, limuzyny i samochodu sportowego. Natomiast Vito Kombi w dwóch wersjach działa trochę spokojniej. Jedna z nich – Shuttle spełnia wymagania komfortowej podroży 7-8 pasażerów, np. transport na lotnisko czy do hotelu. Druga, Vito Crew to propozycja stworzona do codziennej pracy przy transporcie ludzi, bagażu lub materiałów.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!