#ad
Truck & Van – 2011/4

Truck & Van – 2011/4

Spis treści wydania

Dla kogo ekologia?

Alternatywne napędy, ekologiczne normy, postęp i szara rzeczywistość? Europa już jakiś czas temu zrozumiała, że opłaca się inwestować w nowoczesność. Mniej zanieczyszczeń to nie tylko lepsze powietrze w naszych płucach, ale też mniej zachorowań na tzw. choroby cywilizacyjne czy lepsza kondycja zabytków. Ekologiczne napędy to również droga postępu. Dzięki temu konstruktorzy się głowią, laboratoria testują, fabryki produkują, ludzie kupują? W sumie przyjemne z pożytecznym. Można być i trendy, i eko, i cool.

To optymistyczne podejście. W realnym życiu potrzeba jeszcze czegoś więcej. „Świadomość świadomością, a ja dziękuję, postoję. Poczekam, zobaczę, zastanowię się, dokładnie przeliczę…” I tu zaczyna się ból!

Jak sprawdziło PZPM, Europa już spostrzegła, że samo „trendy” nie wystarczy. Wysoko rozwinięte technologie kosztują, i to nie mało. Żeby ktoś chciał z nich korzystać, nie wystarczy mu wspomnieć o zdrowiu przyszłych pokoleń, trzeba się z nim trochę podzielić kosztami i zachęcić przywilejami.

Niemcy, Wielka Brytania, Włochy, Hiszpania, Portugalia, a nawet Rumunia, zwalniają swoich obywateli z podatków drogowych, oferują odliczenia przy rozliczaniu PIT czy dokładają się do zakupu pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Oprócz zwolnień podatkowych szereg krajów wprowadziło systemy premii, bonusów lub dotacji, które występują bądź to jako jedyne zachęty, bądź przy jednoczesnym zachowaniu możliwości skorzystania także z ulg podatkowych. We Francji, na przykład, w ramach systemu bonus-malus nabywcy pojazdów emitujących do 60 g CO2/km mogą skorzystać z premii do 5000 euro, jednak pod warunkiem, że wysokość zachęty dla takich samochodów nie przekroczy 20% ceny nabycia z VAT. Pojazdy hybrydowe emitujące do 110 g CO2/km podlegają premii w wysokości 2000 euro. Wszystkie auta elektryczne i hybrydowe są zwolnione z podatku od samochodów służbowych.

W Polsce trudno znaleźć oparcie w państwie w dążeniu do minimalizacji oddziaływania na środowisko. Brakuje zachęt i wsparcia. Świeżo wprowadzane regulacje dotyczące elektronicznego poboru opłat drogowych dopiero po interwencji dostosowano do aktualnych możliwości nie tylko technicznych, ale i prawnych, wprowadzając preferencje dla pojazdów o najniższej emisji spalin, jednak nie uwzględniono już nadobowiązkowej normy EEV, która przewyższa aktualnie dopuszczoną. Indolencja urzędników jest tak daleko posunięta, że będąc w samym środku Europy, mając szeroki dostęp do wiedzy i możliwości, jesteśmy skazani tylko na siebie. Wciąż jesteśmy biednymi krewnymi, którzy na wszystko muszą zapracować sobie sami.

  1. DYSTRYBUCYJNE – Prezentacja
    1. Pionier elektryfikacji
      Powszechna elektryfikacja wsi nie była procesem ani łatwym, ani szybkim. Z „elektryfikacją” samochodów ciężarowych jest podobnie. O hybrydowych ciężarówkach mówiło się już od dawna, a nawet testowano koncepcyjne rozwiązania. Jednak dopiero Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid stał się pierwszą europejską ciężarówką hybrydową, którą po prostu można kupić. My mieliśmy okazję nieco bliżej poznać ten pojazd.
    2. Pigułka powodzenia
      Wśród najcięższych ciężarówek DAF-y cieszą się największym wzięciem. Jednak to nie zadawala producenta. Chciałby umocnić swoją pozycję również w lekkim segmencie. Ostatni rok DAF na pewno zaliczy do udanych. Kolejny raz z rzędu był najchętniej wybieraną marką w segmencie ciągników siodłowych. Jednak prawdziwy sukces jest procesem długotrwałym. Dlatego firma doskonali swoją ofertę na wielu płaszczyznach.
  2. DYSTRYBUCYJNE – Rynek
    1. Liczy się cena
      Ciężarówki dystrybucyjne rządzą się swoimi prawami. Mniej dotykają ich wahania na arenie międzynarodowej, ale wolniej też wracają do dobrej kondycji. Sprzedaż ciężarówek lekkich i średnich wielkości, o dmc od 6 do 16 t zwiększyła się w 2010 r. mniej więcej o 1/3 w porównaniu z 2009. W czołówce są te same firmy, w ogonie też wloką się ci sami.
  3. DYSTRYBUCYJNE – Ogumienie
    1. Z hurtowni do sklepu?
      Dystrybucja to specyficzny klient. Pracuje dużo, wytrzymując trudne warunki panujące w mieście i jego okolicach. Wąskie uliczki, wysokie krawężniki, długie godziny w korkach, częste przystanki. Opony muszą znosić wiele.
  4. DYSTRYBUCYJNE – Ogumienie
    1. Przegląd opon do pojazdów regionalnych
  5. DOSTAWCZE – Test
    1. Nie warto kruszyć kopii
      Pojedynek dwu marek. Odwiecznych rywali. Czy Volkswagen spokrewniony z Mercedesem i Opel spowinowacony z Renault mogą konkurować ze sobą z tą samą zaciętością, co Golf z Astrą?
  6. DOSTAWCZE – Rynek
    1. Lekko w dół
      W 2010 roku dotknął nas spadek popytu na samochody dostawcze. Na szczęście niewielki, niespełna trzyprocentowy. Dilerzy dostarczyli ogółem w ubiegłym roku 40,5 tys. nowych aut dostawczych, podczas gdy w 2009 ponad 41,6 tys. Wróciliśmy w ten sposób do poziomu sprzedaży sprzed pięciu lat. W najlepszym jak do tej pory, 2007 nabywców znalazło w Polsce 58,3 tys. nowych samochodów dostawczych.
  7. DOSTAWCZE – Zabudowy
    1. Od lodów po antyki
      Bez furgonów, chłodni czy izoterm trudno wyobrazić sobie współczesną rzeczywistość. To dzięki takim pojazdom do sklepów dociera świeża żywność, a sprzęt elektroniczny czy meble zachowują pierwotny stan nawet po przebyciu setek kilometrów.
    2. Liczy się efekt
      Dystrybucja stwarza duże pole do popisu dla ludzkiej pomysłowości. Bo miasto to tor przeszkód, a kierowcy nie sportowcy.
  8. AUTOBUSY – Prezentacja
    1. Budowniczy karoserii
      Dziś – laserowe spawanie nadwozi autobusów i tramwajów, jutro – nowatorska technologia Lekkiego Autobusu Miejskiego.
    2. Ubiegły rok firma Solaris Bus & Coach zamknęła sprzedażą 1120 pojazdów – największą w ciągu 15 lat swego istnienia, choć tylko o 6 szt. wyższą względem 2009 r. Solaris umocnił swój prymat na polskim rynku, osiągając 36,6% udziałów (407 szt.) w puli całkowitej i 53,6% w segmencie autobusów miejskich niskopodłogowych i niskowejściowych.
  9. MAGAZYN – Recykling
    1. Życie po życiu
      Samochód ciężarowy opuszczający linię produkcyjną nie zawsze jest całkiem nowy. Jedną trzecią jego masy mogą stanowić metale pochodzące z odzysku. Tak jest w przypadku Volvo Trucks.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!