#ad
Truck & Van – 2011/11

Truck & Van – 2011/11

Spis treści wydania

Prawo Darwina

Już niedługo, 4 grudnia zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące zasad prowadzenia przedsiębiorstw transportowych. Dość kłopotliwe dla branży regulacje mają uporządkować rynek i stworzyć warunki uczciwej konkurencji. Co w skrócie oznacza, spore kłopoty szczególnie dla małych firm.

Rozporządzenia unijne z 2009 r. kompleksowo regulują dostęp do zawodu przewoźnika drogowego i obejmują swoim zasięgiem dość szeroki obszar. Aby uzyskać licencję na wykonywanie transportu drogowego, będzie trzeba wykazać się odpowiednią zdolnością finansową. Będzie ona weryfikowana w rocznych sprawozdaniach np. przez zewnętrznego audytora, któremu trzeba będzie oczywiście zapłacić, lub w wyjątkowych sytuacjach poświadczana na podstawie gwarancji bankowej lub ubezpieczenia. Firma będzie musiała wykazać, że dysponuje kapitałem i rezerwami o wartości co najmniej 9 tys. euro w przypadku wykorzystywania jednego pojazdu oraz 5 tys. euro na każdy kolejny. Obowiązkowo trzeba również zatrudnić osobę zarządzająca flotą, która spełni nie tylko określone wymagania, ale również wywiąże się z postawionych przez ustawodawcę zadań. Kolejnym kosztownym wymogiem jest posiadanie tzw. bazy eksploatacyjnej. Ale zdobycie licencji to jeszcze nie wszystko. Zgodnie z nowymi przepisami będzie można ją też łatwo stracić, w razie stwierdzenia nieprawidłowości, których lista jest dość długa. Restrykcyjne przepisy uderzą najmocniej w tych najmniejszych. Biorąc pod uwagę, że ponad połowa naszych przewoźników to osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, problem może dotknąć sporo osób.

Został miesiąc na wdrożenie wszystkich zmian i złożenie stosownych dokumentów w organie właściwym dla siedziby przedsiębiorcy. To kolejny trudny etap, przez który w tym roku będą musiały przejść firmy transportowe. Wprowadzone w połowie roku elektroniczne myto już uszczupliło ich kieszenie. Nie wspominając o utrzymującej się na wysokim poziomie cenie ropy. Jak dodamy do tego niskie stawki za fracht, sytuacja może stać się naprawdę poważna. Przetrwają najsilniejsi…

  1. DŁUGODYSTANSOWE – TEST
    1. Nic nie czuję
      Czy jeśli nowy model ciężarówki nie różni się od poprzedniego, to dobrze? Kolejne normy emisji spalin są jak zabiegi lekarskie. Ma być lepiej, ale pacjent, w tym przypadku przewoźnik, obawia się, że mu się pogorszy. Euro 6 było potężnym straszakiem. Konstruktorzy rozkładali ręce i mówili: będzie bolało. Lecz okazało się, że nie taki diabeł straszny.
  2. MAGAZYN – FABRYKA
    1. Pół miliona za dwa lata
      Koncern Daimler chce sprzedać w 2013 roku 500 tysięcy ciężarówek. 30 września 2011 r. zrobił ku temu pierwszy krok. Tego dnia zjechał z taśmy zakładów w Worth „pierwszy nowy Actros”. Czerwony, z białym napisem „Job No.1”. Uroczystość symboliczna, ponieważ kilkadziesiąt sztuk krąży już po Europie. Testują je klienci i dziennikarze. Ile samochodów Mercedes zużył w ramach własnych badań, tego pewnie nie dowiemy się nigdy.
  3. KOMUNALNE – RYNEK
    1. Sprzątać z głową
      Nie obiecujemy, że będzie jak w bajce, ale koniec z uprzykrzaniem życia – mówią konstruktorzy nowoczesnych samochodów komunalnych. Filozoficznie rzecz ujmując, śmieciarka jest posłańcem ginącej cywilizacji. I nader często na takiego wygląda. Usmolony, hałaśliwy potwor na wielkich kołach. Zjawia się pod domem, odprawia rytuał zgrzytów i pisków, po czym znika za rogiem, a my oddychamy z ulgą.
      Nie musi tak być.
  4. KOMUNALNE – PREZENTACJA
    1. Jeden do wszystkiego!
      Unimog to zdecydowanie najbardziej uniwersalny samochód na świecie. Może być wykorzystywany do ogromnej liczby zadań bez względu na warunki terenowe i atmosferyczne. Zawdzięcza to przemyślanym podwoziom oraz szerokiej gamie osprzętu. W pierwszej połowie września odbyła się prezentacja osprzętu do letniego i zimowego utrzymania dróg. W pokazach wykorzystano urządzenia stałych partnerów Mercedes-Benz, firm Maxtruck, Schmidt, Integra oraz Bicco.
  5. KOMUNALNE – TEST
    1. Komunalny transfer
      Wymagania wobec hakowca są równie duże, jak w przypadku śmieciarki. Choć taki pojazd w czasie kursu zatrzymuje się tylko raz, musi być zwrotny, cichy i oszczędny, pozwalając na wygodną i efektywną pracę. Eurocargo daje do wyboru 9 wariantów dmc (od 7,5 do 18 t), 8 mocy silnika (od 140 do 300 KM), 13 skrzyń biegów (w tym 7 manualnych, 3 zautomatyzowane i 3 automatyczne), 12 rozstawów osi (od 3105 do 6570 mm) i 3 rodzaje kabin (dzienna, sypialna oraz brygadowa, która mieści 7 osób).
  6. KOMUNALNE – ZABUDOWY
    1. Bohaterowie codzienności
      Pojazdy komunalne są zdecydowanie najliczniejszą grupą samochodów specjalnych. Towarzyszą nam każdego dnia, mając wymierny wpływ na jakość i bezpieczeństwo życia, a także otaczające nas środowisko naturalne. Ich popularność to zasługa różnorodnych zabudów, dzięki którym mogą być stosowane do ogromnej liczby zadań. W najogólniejszej klasyfikacji wyróżnia się zabudowy do wywozu odpadów, asenizacyjne oraz wykorzystywane do oczyszczania nawierzchni.
    2. Przegląd zabudów komunalnych
  7. KOMUNALNE – PREZENTACJA
    1. Szerokie kompetencje
      Przy ograniczaniu liczby składowisk odpadów, sprawne zarządzanie nabiera szczególnego znaczenia. Dotyczy ono np. wysokiej mocy przerobowej czy odpowiedniego zagospodarowania śmieci, tak by na zaplanowanej przestrzeni zmieściło się ich jak najwięcej. Osiągnięcie tych celów jest możliwe przy wykorzystaniu nowoczesnego i wydajnego sprzętu. Szeroką gamę takich maszyn ma w swej ofercie koncern Caterpillar, reprezentowany w Polsce przez firmę Bergerat Monnoyeur.
    2. Żadna praca niestraszna
      Komatsu słynie z nowoczesnych i wydajnych maszyn budowlanych, ale w swej ofercie ma również sprzęt do zastosowań komunalnych. Ofertę produktów przystosowanych do pracy na składowiskach odpadów oraz w sortowniach tworzą ładowarki kołowe oraz koparki hydrauliczne.
  8. TECHNIKA – OLEJE PRZEKŁADNIOWE
    1. Wespół w zespół
      Oleje przekładniowe są jednymi z bardziej obciążonych płynów eksploatacyjnych. Obciążenia te wynikają z wysilenia konstrukcji, w których pracują i przybierają różne formy. Przekładnia zębata z charakteru swojej pracy wywołuje wysokie ciśnienia w filmie olejowym, który chroni współpracujące zęby przekładni.
  9. PRODUKT – OLEJE PRZEKŁADNIOWE
    1. Przegląd olejów przekładniowych
    2. Jak przebiega proces zużywania się olejów silnikowych i przekładniowych?
  10. DOSTAWCZE – TEST
    1. Ruszamy niezwłocznie
      Można podrzucić nim gości na dworzec, ale lepiej dalej. Scudo Panorama zastąpi taksówkę i Intercity. Może wygodnie przewieźć podróżnych „od drzwi do drzwi”. Oszczędzi im przesiadek, czekania i biegania z walizkami po schodach. Mieści siedem osób i kierowcę. Bagażnik ma pojemność „biznesową”. Przy komplecie pasażerów wszyscy mogą z niego skorzystać, pod warunkiem, że mają rzeczy na krotką podroż służbową. Jeśli jedzie tylko sześć osób, z których jedna prowadzi, będą miały naprawdę dużo miejsca: dla siebie i na bagaż.
    2. Nowy wojownik
      Od maja br. są u nas dostępne pojazdy ciężarowe Isuzu. Czy na polskim rynku jest miejsce dla jeszcze jednej marki? Zapowiadana druga fala kryzysu i prężna konkurencja są trudne do pokonania, ale spółka Isuzu Trucks Polska ma nadzieję, że jej pojazdy spotkają się z dużym zainteresowaniem. Na początku chce dotrzeć do przedsiębiorców dysponujących 1-2 samochodami ciężarowymi, którzy potrzebują niezawodnych i tanich w eksploatacji środków transportu za rozsądną cenę.
  11. DOSTAWCZE – PREZENTACJA
    1. NV400 nadchodzi
      Nissan chce zwiększyć swoją obecność na europejskim rynku LCV. NV400 ma mu w tym pomóc. Zapowiadany od dość dawna następca Interstara wreszcie pojawi się na rynku. Nissan pokłada w nim spore nadzieje. W ciągu 3 lat chce podwoić swój udział w europejskim rynku samochodów dostawczych, a pojawienie się nowego modelu ma ten proces przyspieszyć.
  12. KRONIKA – OGUMIENIE
    1. Podwójny jubileusz
      We wrześniu Continental obchodził podwójne urodziny. Firma właśnie skończyła 140 lat, a od 100 jest obecna w naszym kraju. Świętowanie rozpoczęto w Centrum Kopernika w Warszawie, mieście gdzie 100 lat temu zawiązało się pierwsze, polskie przedstawicielstwo marki Continental.
  13. ROLNICZE – AGRO SHOW
    1. W polu i na drodze
      Międzynarodowa Wystawa Rolnicza Agro Show to zdecydowanie największa impreza targowa w Polsce i trzecia tego typu na świecie. Miejsca ustępuje tylko Agritechnice w Hanowerze i Simie w Paryżu. W tym roku do Bednar przyjechało 690 wystawców z 15 krajów, swoje produkty prezentowali na łącznej powierzchni 170 tys. m2 (40 tys. m2 przeznaczono na pokazy dynamiczne). Przez 4 dni na targach pojawiło się 125 tys. rolników z całej Polski. Na inauguracji wystawy przedstawiono też nowy plan imprez.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!