Spis treści wydania
Cerber moralności
Posłowie Parlamentu Europejskiego postanowili wziąć się za bezpieczeństwo na drogach. Chcą, aby w latach 2010-2020 spadła o połowę liczba śmiertelnych wypadków drogowych, o 40% ofi ar z obrażeniami zagrażającymi życiu i o 60% śmiertelność dzieci (do 14 lat). Cel szczytny. Metody jednak wydają się oderwane od rzeczywistości. Otóż głównymi narzędziami w walce z piratami drogowymi mają być: wprowadzenie obowiązku stosowania blokad antyalkoholowych w nowych samochodach osobowych i dostawczych oraz ograniczenie prędkości do 30 km/h na obszarze zamieszkałym przez ludzi.
No cóż. Od razu nasuwa się powiedzenie „Polak potrafi”, zresztą na pewno nie tylko Polak, więc w skuteczność blokad trudno uwierzyć, natomiast w dodatkowe urządzenie, za które trzeba będzie zapłacić, a i owszem. Oczywiście można założyć, że uczciwy obywatel, zweryfikowany przez własne auto pod kątem zdolności do prowadzenia, z radością odjedzie, mając czyste sumienie, lub podda się werdyktowi
i opuści maszynę na czas jakiś. Tylko, że ten uczciwy i świadomy już dzisiaj zabiera ze sobą alkomat, który daje mu pewność, że bezpiecznie dojedzie do celu. Delikatnie mówiąc lekkomyślny, nie podda się zbyt szybko
i w myśl zasady „na każdy sposób jest metoda”, spróbuje swoich sił…
Zastanawiające jest również, jak do bezpieczeństwa na drogach przyczyni się ograniczenie do 30 km/h. Dzisiaj jest 50 i rzadko kto się do niego stosuje. Może wystarczy konsekwentnie egzekwować to, co już
mamy, zamiast wprowadzać coś, co będzie fikcyjnym zapisem i dobrą okazją na podreperowanie budżetu gminy. Trudno jest uwierzyć, że kierowcy taką zmianę zaakceptują. Być może w krajach, gdzie są porządne obwodnice i nie trzeba przejeżdżać przez tereny zabudowane, ruch się bardziej ograniczy. U nas można sobie łatwo wyobrazić, jakby wyglądał przejazd z jednego końca Polski w drugi przy takim ograniczeniu…
„Dużo udało się osiągnąć, ale wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z zagrożeń na drodze” – głosi niemiecki deputowany Dieter-Lebrecht Koch. I ma słuszność. Jednak w tym kontekście może należałoby się zastanowić nad programem szkoleń, które w sposób przemawiający do wyobraźni uświadamiałyby, jak niebezpieczny dla otoczenia jest nieodpowiedzialny kierowca. W zaleceniach europejskich posłów znalazła się również harmonizacja przepisów i znaków drogowych, zasad przeprowadzania kontroli technicznych pojazdów oraz ujednolicenia limitów zawartości alkoholu we krwi kierowców.
- DŁUGODYSTANSOWE – PREZENTACJA
- 750 KM. Zabawa trwa…
Volvo znów prowadzi. Przeszło rok temu Scania wprowadziła do oferty silnik 730-konny.Teraz palmę pierwszeństwa dzierży Volvo. Wyścig mocy nakręca emocje. Volvo FH16 już niedługo będzie można kupić z silnikiem o mocy 750 KM i momentem obrotowym 3550 Nm. Na rynku pojawi się dokładnie w 25. rocznicę premiery silnika 16-litrowego. - W objęciach
Po hucznej premierze przyszedł czas na sprawdzian praktyczny. Nowy Actros wzbudza wiele emocji. Bliższe spotkanie nie rozczarowuje. Kiedy w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych pojawił się pierwszy Mercedes Actros, szybko okrzyknięto go rewolucyjnym – zwłaszcza pod względem elektroniki wykorzystanej w samochodzie ciężarowym. Przełomem było zastosowanie szyny CAN zamiast konwencjonalnej instalacji elektrycznej. - Zafiksowani
Czy w zwykłej naczepie kurtynowej można jeszcze cokolwiek udoskonalić? Otóż można. Kässbohrer stawia na nowy, przemyślany, a przy tym prosty system mocowania ładunków, który będzie oferowany, jako wyposażenie standardowe. Drobne, ale innowacyjne i przede wszystkim funkcjonalne ulepszenia stają się znakiem rozpoznawczym naczep Kässbohrer. Teraz naczepy plandekowe otrzymały kolejną porcję innowacji. Najważniejszą z nich jest nowy system mocowania ładunków K-Fix oferowany jako standardowe wyposażenie każdej naczepy kurtynowej. - Zielona fala
Wiosną ekipa MAN-a odwiedziła 20 metropolii w dziesięciu europejskich krajach. Cel był jeden: zarazić ideą efektywnego wykorzystywania pojazdów. Consistently Efficient Tour 2011 rozpoczął się w Monachium. Głównym jego zadaniem było przedstawienie aspektów efektywności transportu i wskazanie możliwości dalszego obniżania kosztów eksploatacji pojazdów użytkowych. W ramach tej prezentacji trzy MAN-y TGX, w tym dwa TGX EfficientLine oraz standardowy pojazd referencyjny przejechały ponad 10 tys. km.
- 750 KM. Zabawa trwa…
- DYSTRYBUCYJNE – PREZENTACJA
- Cichosza
Transport miejski stawia duże wymagania przed pojazdami. Muszą być kompaktowe, aby sprostać wąskim uliczkom, ciche, aby nie dokuczać śpiącym mieszkańcom i czyste, aby móc wjechać do miejsc, gdzie wjazdu bronią ograniczenia związane z emisją szkodliwych substancji. Rozwiązaniem mogą być napędy alternatywne. Renault Trucks zaprezentowało elektryczne Maxity oraz Premium Distribution w wersji hybrydowej i zasilane gazem ziemnym.
- Cichosza
- DYSTRYBUCYJNE – CHŁODNIE
- Kostka chłodu
Samochody do przewożenia żywności są równie urozmaicone, jak zdrowa dieta. Lecz tak jak niektóre potrawy, nie każdy będzie dla ciebie odpowiedni. Idąc „po kosztach” najłatwiej sięgać po pojazdy najprostsze, dostępne na rynku od ręki. Wystarczy wybrać rozmiar nadwozia. Często ten sposób postępowania zadowala nabywcę. Co jednak, gdy jednym pojazdem chcemy wozić gatunki żywności, z których każdy wymaga odmiennego traktowania? Albo jedzenie w postaci, w której nie daje się ułożyć w kartonie czy na palecie? - Przegląd zabudów chłodniczych
- Kostka chłodu
- PRODUKT – AGREGATY CHŁODNICZE
- Chłód na każdą okazję
Samochodowe nadwozia izotermiczne, chłodnicze i mroźnie mają odpowiednio dobrane agregaty chłodnicze, które umożliwiają przewóz artykułów żywnościowych utrzymywanych w temperaturze od +16 do -20°C. Na rynku jest kilkadziesiąt modeli agregatów. Czołowi producenci to Thermo King, Zanotti i Carrier. Dostępne są również agregaty takich firm jak: Safkar, Diavia, Hwa-Sung-Thermo, Lumikko, Autoklima i Konvekta.
- Chłód na każdą okazję
- PRODUKT – OGUMIENIE
- Białe szaleństwo
Ostatnimi laty zima nas nie oszczędzała. Wraz z nasileniem mroźnej aury wrócił temat opon zimowych w pojazdach ciężarowych. Właściwy dobór opon jest kluczowy dla bezpieczeństwa. Ma również spore znaczenie dla kieszeni przewoźnika. Odpowiednie ogumienie zimą może uchronić przed niekontrolowanym poślizgiem lub utknięciem na drodze w najmniej odpowiednim momencie. Zimą pogoda jest nieprzewidywalna. - Przegląd opon zimowych
- Komplet na 100. Urodziny
Kontrakt na dostawy opon do Formuły 1 Pirelli potraktowało bardzo prestiżowo. Jednak mimo wysokich lotów, firma nie zapomina o przyziemnych sprawach i przypomina, że na rynku opon użytkowych jest już 100 lat. 100-lecie swoich opon ciężarowych Pirelli uczciło nostalgiczną wystawą oraz premierą nowych opon serii 01. Do wcześniej prezentowanych regionalnych dołączyły długodystansowe, budowlane i zimowe
- Białe szaleństwo
- ROZMOWA – OGUMIENIE
- Rośniemy w siłę
Pirelli produkuje opony do pojazdów użytkowych od 100 lat. Świadomość tego mają przede wszystkim Brazylijczycy, Niemcy, Turcy i Włosi. O historii, planach i podboju polskiego rynku opowiada Alberto Vigann, dyrektor marketingu w dziale opon do pojazdów ciężarowych Pirelli Tyre S.p.A.
- Rośniemy w siłę
- DOSTAWCZE – PREZENTACJA
- SuperPRACUŚ
Niższe koszty eksploatacji, nowe, mocne silniki, nowoczesne systemy bezpieczeństwa i odświeżony wygląd – Iveco Daily chce być superbohaterem rynku lekkich samochodów użytkowych. Daily zadebiutowało w 1978 r. Do tej pory pokazano osiem generacji tego modelu. Ogółem znalazło nabywców 2,5 mln egzemplarzy w 160 krajach na świecie. - Tryb wstrzemięźliwy
Ford wprowadza do Transita silniki Euro 5, a przy okazji parę gadżetów, które tamują wypływ gotówki z kieszeni. Nowe silniki wysokoprężne o pojemności 2,2 l należą do rodziny Duratorq TDCi. Zastępują wszystkie, wcześniej stosowane jednostki 2,2 oraz 2,4 l. Osiągają moc 100, 125, 140 i 155 KM. Najmocniejsza jest montowana wyłącznie w modelach z napędem kół tylnych. Jak poprzednio w autach z napędem kół przednich, silniki montowane są poprzecznie, a w tylnonapędowych wzdłużnie. - Porcjowanie
30 lat, 6 modernizacji i 2,2 mln sprzedanych egzemplarzy. Lider polskiego rynku pojazdów dostawczych przeszedł kolejną zmianę. Tym razem dotyczyła ona głównie walorów technicznych. Ducato ma się czym pochwalić. Według badań dotyczących niezawodności przeprowadzonych przez Dekrę, zarówno w przedziale od 0 do 50 tys. km, jak i od 50 tys. do 100 tys. pojazd ten znalazł się w pierwszej trójce najbardziej niezawodnych aut w swojej grupie.
- SuperPRACUŚ
- DOSTAWCZE – TEST
- Uniwersalny elegant
Przestronne wnętrze, wygodne fotele i niepozorny wygląd. Multivan ma wszystko, co pozwoli wygodnie podróżować, zarówno służbowo, jak i prywatnie, a przy okazji wjedzie tam, gdzie inni nie dadzą rady. Volkswagen Multivan to osobowy model bazujący na popularnej serii T5. Cechują go spore możliwości aranżacji wnętrza. Może nim podróżować 7 bądź 8 osób, siedzenia są wyjmowane, obracane i przesuwane. Tak więc można go dostosować ściśle wedle potrzeb. Testowy egzemplarz to auto o dłuższym rozstawie osi z napędem 4Motion.
- Uniwersalny elegant
- AUTOBUSY – TRANSEXPO
- Kielce pod napięciem
Z prądem idą Solaris i Sor. Autosan zapowiada, że wkrótce dołączy. Czy na pętlach autobusowych wyrosną ładowarki? Na wystawie Transexpo znów były luki. Nie zaszczyciły jej ani Volvo, ani Scania. MAN również nie przygotował stoiska. Jego autobusy posłużyły uczestnikom Mistrzostw Polski Kierowców Autobusów, które odbył się pierwszego dnia. Spośród zachodnich potentatów dużą ekspozycję przygotowała spółka Evo Bus, właściciel marek Mercedes-Benz i Setra oraz włoski Irisbus. Ogółem było 160 wystawców z 11 krajów, nieznacznie więcej niż w 2010 r. Mimo braków we frekwencji, były to jednak targi przełomowe.
- Kielce pod napięciem
- BUDOWLANE – PREZENTACJA
- Zaawansowana „wanna”
Kögel, po kilku latach przerwy, wraca na budowy. Dla niemieckiej marki właśnie segment pojazdów budowlanych ma być jednym z filarów dalszego rozwoju. Pierwszym krokiem realizacji tej strategii jest nowa naczepa wywrotka, wykorzystująca kilka funkcjonalnych rozwiązań i pomysłów. Trudne czasy w firmie Kögel to już historia, choć ciągle jeszcze dość świeża. Firma należąca od 2009 r. do Urlicha
Humbaura wraca na ścieżkę rozwoju i zwiększa dynamicznie sprzedaż. W tym roku klientów znaleźć ma około 12 tys. naczep i przyczep, co oznacza podwojenie ubiegłorocznej sprzedaży. Rozwój firmy mają też przynieść nowe produkty.
- Zaawansowana „wanna”
- MAGAZYN – PREZENTACJA
- Miss Shogun
Od dziesięciu lat gromadzą się w tym samym miejscu i nadal nie ma zgody: która jest najpiękniejsza. Tytuł Pomorskiej Miss Scania przypadł tym razem wyjątkowo drapieżnej ciężarówce. Wybory najpiękniejszej Scanii zawsze gromadzą tłumy. Nie każdy interesuje się ciężarówkami, ale takimi ciężarówkami interesują się wszyscy. Organizator imprezy, gdański oddział Scanii nigdy nie narzeka na frekwencję. W tym roku wybory odbyły się w upalną sobotę, 10 września.
- Miss Shogun