#ad

Większość firm transportowych i logistycznych ma swoją strategię cyfryzacji

Większość firm transportowych i logistycznych ma swoją strategię cyfryzacji

Coraz więcej przedsiębiorstw dostrzega potencjał w transformacji cyfrowej, na którą według raportu „Cyfrowa Spedycja” stawia aż 67 proc. firm sektora TSL. Pozostałe 31 proc. rozważa stworzenie planu digitalizacji.

Na konkurencyjnym i szybko zmieniającym się rynku priorytetem dla firm logistycznych jest zarządzanie zleceniami (60 proc. ankietowanych), śledzenie ładunków w czasie rzeczywistym (58 proc.) i przyjmowanie zleceń oraz zarządzanie przestrzenią ładunkową (58 proc.). Jakie technologie warto wdrożyć w transporcie, by wyjść na prowadzenie i zostawić konkurencję daleko za sobą?

Cyfryzacja a efektywność biznesowa

Dlaczego większość firm podjęła już kroki w kierunku cyfryzacji? Rosnące wymagania rynku sprawiają, że to właśnie w postępie technologicznym przedsiębiorcy szukają rozwiązań, pozwalających usprawniać procesy, co staje się konieczne wobec rosnącej presji na obniżanie kosztów. W digitalizacji procesów transportowych i logistycznych firmy dostrzegają możliwość osiągnięcia przewagi konkurencyjnej.

Technologia umożliwia swobodny przepływ danych, które są dostępne w czasie rzeczywistym, a w rezultacie firmy mogą podejmować szybkie i trafne decyzje. To, jak powszechnie wiadomo, bywa kluczem do sukcesu w skomplikowanym i wieloetapowym procesie przewozów. Elastyczne i dynamiczne podejście do zarządzania zleceniami i natychmiastowe reakcje na nieprzewidziane sytuacje na drodze czy pilnowanie terminowych dostaw są to czynniki, które wzmacniają zaufanie do stałych kontrahentów i pozwalają zdobywać nowych. W branży TSL należy być zawsze o krok przed konkurencją i skupiać się na długoterminowych relacjach z klientami – mówi Tomasz Czyż, główny ekspert ds. rozwiązań technologicznych w Inelo z Grupy Eurowag.

Na jakie narzędzia stawia TSL?

Dwie trzecie przedsiębiorców stosuje lub chciałoby korzystać z technologii do zarządzania transportem – wynika z „Transport i car-sharing w Polsce”[2]. Największą popularnością cieszy się monitoring GPS, bez którego coraz trudniej wyobrazić sobie zarządzanie zleceniami. Firmy widzą też duży potencjał w platformach logistycznych i w elektronicznym obiegu dokumentów. – W procesach logistycznych standardem jest już Real Time Visibility, czyli śledzenie łańcucha dostaw w czasie rzeczywistym za pomocą telematyki np. GBox od Inelo (Grupy Eurowag). To właśnie w tym obszarze firmy upatrują szansę na usprawnienie procesów i przejrzystość. Dokładne dane o lokalizacji pojazdu czy aktualnych warunkach na drodze umożliwiają zmieniać wcześniej zaplanowane trasy tak, by kierowca, mimo trudności, dojechał z załadunkiem do miejsca docelowego w umówionym terminie. Z kolei kontrahent ma pełny obraz sytuacji – wie, na jakim etapie jest zlecenie, a co więcej za pomocą wskaźników ETA zdaje sobie sprawę z tego, kiedy towar zostanie dostarczony. To bardzo ułatwia planowanie produkcji, a przewoźnikom tworzenie harmonogramu wyjazdów. Konkurencja rośnie, klienci są coraz bardziej wymagający, a zmiany prawne rzucają przedsiębiorcom kolejne wyzwania – branża coraz lepiej rozumie, że w takim otoczeniu nie można sobie pozwolić na nawet drobne pomyłki – komentuje Tomasz Czyż z Inelo z Grupy Eurowag.

Digitalizacja jest także odpowiedzią na jedną z największych bolączek firm transportowych – upraszcza procesy administracyjne związane z obiegiem dokumentów. Dużym odciążeniem dla pracowników i właścicieli firm jest automatyczne przekazywanie dokumentów między kierowcą, a centralą przedsiębiorstwa transportowego czy generowanie faktur w systemach TMS, jak np. w Marcos TMS. – Eliminacja papierowych wersji dokumentów nie tylko przyśpiesza proces administracyjny, ale także czyni go bardziej przejrzystym i mniej podatnym na błędy. Taka automatyzacja zleceń przekłada się jednocześnie na lepszą, płynniejszą współpracę między pracownikami, co w dobie problemów kadrowych branży jest nie bez znaczenia – dodaje Tomasz Czyż.

Transport jutra – jak będzie rozwijać się technologia?

Podobnie jak wiele branż, także i TSL zwraca dziś oczy w kierunku AI, dostrzegając w niej jeszcze większy potencjał rozwoju przy obsłudze zleceń. Narzędzia bazujące na sztucznej inteligencji już teraz np. eliminują konieczność ręcznego i czasochłonnego przepisywania danych ze zleceń do systemów TMS, co sprawia, że cały proces jest wydajniejszy, a spedycja ma za zadanie sprawdzić poprawność informacji. Proces ten ułatwia również fakturowanie po wykonaniu usługi.

Równocześnie, technologie związane z Internetem Rzeczy (IoT) i Big Data odgrywają kluczową rolę w integracji urządzeń i systemów transportowych. Korzystająca ze zintegrowanych rozwiązań telematyka i systemy TMS dają szansę precyzyjnego zarządzania flotą i szybkiego reagowania na zmienne warunki operacyjne, co jest już standardem w branży transportowej.

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!