Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.

Przed nami już dwunasta edycja Targów TransLogistica, które odbędą się w Warszawie od 4 do 6 listopada 2025. O tym, czym są w dzisiejszych czasach targi branżowe, czy jest przed nimi przyszłość i jakie korzyści przynoszą całej branży – rozmawiamy z Pawłem Konowałkiem, dyrektorem Targów TransLogistica od ich pierwszej edycji.
Targi TransLogistica wpisały się już na stałe w kalendarz najważniejszych wydarzeń branży TSL w Polsce. Ostatnimi czasy (zwłaszcza w okresie pandemicznym) część osób z branż profesjonalnych zastanawiała się, czy tego typu aktywność nie jest przeżytkiem, czy nie odchodzi do lamusa. Co zatem dostarczają targi? Czym wyróżniają się spośród innych form komunikacji biznesowej?
To bardzo dobre i zasadne pytanie. Mało kto zdaje sobie sprawę, że udział w targach branżowych to najbardziej uniwersalna i wielopłaszczyznowa forma marketingu jaką można wdrożyć w firmie. Gdy porównamy popularne formy promocji, takie jak reklama drukowana (w tym wielkoformatowa, outdoorowa), radio, telewizja, reklama cyfrowa, internetowa, media społecznościowe, szybko zdamy sobie sprawę, że targi, jako jedyny kanał promocji umożliwiają osiąganie kilku korzyści jednocześnie. Przy właściwie zdefiniowanych celach, odpowiednim planowaniu i przygotowaniu do udziału, targi umożliwiają firmom m.in. organizację spotkań twarzą w twarz z obecnymi i potencjalnymi klientami, prezentację produktów i usług, poszukiwanie dostawców i dystrybutorów, prowadzenie sprzedaży bezpośredniej, zbieranie opinii i informacji zwrotnej o produktach i usługach firmy, monitorowanie konkurencji, a oprócz tego mogą być dobrą platformą do poszukiwania i rekrutacji pracowników. Jeśli dołożymy do tego ciekawy program merytoryczny, targi stanowią także wiarygodne źródło wiedzy o danej branży. Jaki inny kanał promocji może przynieść tyle potencjalnych korzyści, co targi?

Jakie grupy odbiorców zyskują najwięcej na tego typu wydarzeniach i dlaczego? Jednym słowem, kto powinien tu być, zarówno po stronie wystawcy, jak i uczestnika?
TransLogistica to przestrzeń dla wszystkich osób zawodowo związanych z branżą transport-spedycja-logistyka. Przewoźnicy, firmy logistyczne i spedycyjne mają możliwość bezpośredniego dotarcia do przedsiębiorstw produkcyjnych, sieci handlowych i dystrybutorów wszelkiego rodzaju (załadowców i właścicieli ładunków), a więc podmiotów korzystających i poszukujących usług TSL. Dostawcy technologii i rozwiązań dedykowanych branży TSL (m.in. telematyki, kart paliwowych, opłat drogowych, taboru transportowego itp.) mogą podczas targów dotrzeć do właścicieli flot pojazdów, przewoźników, spedytorów i operatorów logistycznych.
Trzeba jasno przyznać, że Targi TransLogistica wyróżniają się na tle innych imprez branży logistycznej i transportowej w Polsce, które są dużo mniej okazałe, a przy tym spójne i profesjonalne, albo po prostu zniknęły z kalendarza. W czym tkwi sukces targów TransLogistica wobec innych podobnych wydarzeń?
Naszego przepisu na sukces niestety nie mogę zdradzić, ale jednym słowem odpowiedziałbym – konsekwencja. Przez dwanaście lat wdrożyliśmy i testowaliśmy wiele strategii i jeśli coś działa, to konsekwentnie się tego trzymamy. To, co rzeczywiście wyróżnia targi TransLogistica to integracja wszystkich ogniw globalnego łańcucha dostaw. Wśród wystawców znaleźć można porty morskie i terminale kontenerowe, armatorów, przewoźników kolejowych, wiodących, globalnych operatorów logistycznych oraz przewoźników drogowych. Jeśli masz ładunek do przewiezienia lub świadczysz usługi TSL, podczas targów znajdziesz partnera biznesowego na każdej płaszczyźnie.
Drugim wyróżnikiem naszych targów będzie przekrojowość ofert dostępnych na rynku. Jeśli reprezentujesz przewoźnika i poszukujesz np. karty paliwowej dla swojej firmy, podczas TransLogistica znajdziesz 9/10 dostawców. Spotykając wszystkich w jednym miejscu możesz porównać wiele ofert, dzięki czemu oszczędzasz czas i pieniądze. Nie bez znaczenia jest też stopień umiędzynarodowienia naszych targów, gdzie aż 45% wystawców to firmy pochodzące z zagranicy.
Na koniec, biznes, biznes i jeszcze raz biznes… Od samego początku przyświecała nam idea organizacji targów skupionych na przedsiębiorcach i tworzeniu przestrzeni do nawiązywania relacji handlowych, dlatego konsekwentnie ograniczamy obecność przypadkowych osób czy wycieczek szkolnych. Jednocześnie staramy się nie osiadać na laurach i konsekwentnie, co roku wprowadzamy nowości, usprawnienia, dokładamy kolejne elementy, by zdystansować się od konkurencji i zostawić ją w tyle.
Podkreślasz konsekwencję w realizowaniu Waszej strategii. Czy w tej dwunastoletniej historii były jakieś wyraźne momenty przełomowe, które wpłynęły na rozwój tych targów. A może były takie, które przynosiły momenty zwątpienia i pytania, czy to ma sens?
Przewrotnie, pandemia będzie odpowiedzią na pierwszą i drugą część Twojego pytania.
Jak wszyscy pamiętamy, pandemia uniemożliwiła organizację jakichkolwiek spotkań stacjonarnych. Krótkotrwały efekt był taki, że chwilowo zachłysnęliśmy się spotkaniami online, dostrzegając wygodę takiego rozwiązania. Wiele osób poddawało w wątpliwość zasadność organizacji tradycyjnych spotkań stacjonarnych i wieszczono koniec ery spotkań twarzą w twarz. To był moment, w którym zastanawialiśmy się, czy po pandemii targi się obronią, czy przetrwają w znanej nam formie.
Ogólne zmęczenie izolacją, przesiadywaniem w domach przed ekranami komputerów spowodowały, że ludzie zwyczajnie zatęsknili za kontaktem bezpośrednim z drugim człowiekiem, za uściskami dłoni, spotkaniami z klientami, partnerami biznesowymi. Rekordowe zainteresowanie i dynamiczny, skokowy wręcz wzrost targów po pandemii to punkt przełomowy dla naszej imprezy. Te wydarzenia utwierdziły nas, organizatorów w przekonaniu, że targi branżowe są potrzebne, bo nic nie zastąpi kontaktu z drugim człowiekiem. Tegoroczna TransLogistica to ponad 440 wystawców i spodziewana liczba ponad 12 tys. uczestników. To czyni nas drugą największą imprezą targową, dedykowaną branży transportowo-logistycznej w Europie. Myślę, że liczby mówią same za siebie.
A sam program tegorocznych targów? Czy tu szykują się jakieś zmiany, nowości, ciekawostki?
Na szczególną uwagę zasługuje tzw. TransLogistica Cocktail Party Day, które odbędzie się 5 listopada. Wraz z rozwojem i rosnącą skalą targów dostrzegliśmy potrzebę lepszej integracji wystawców i odwiedzających, dlatego przedłużamy drugi dzień targów do godziny 20:00, a już od 15:00 stopniowo rozluźniamy atmosferę. Dla uczestników targów szykujemy dwie strefy z drobnym poczęstunkiem, napojami i oprawą muzyczną. To doskonała okazja do nawiązywania nowych kontaktów, zacieśniania relacji i kontynuacji rozmów z kontrahentami, ale w mniej formalnych okolicznościach.
Nie sposób też pominąć jubileuszowej 10. edycji Plebiscytu Przyjazny Pracodawca TSL, który targi współorganizują z Panią Beatą Trochymiak, wydawcą portalu Pracujwlogistyce. pl. Ideą plebiscytu jest promowanie firm, które dbają o dobro swoich pracowników i rozwój miejsc pracy, zapewniając godne i przyjazne warunki zatrudnienia. To niezwykle ważne w dzisiejszym świecie. Dodatkowo, nie zapominajmy o Salonie Truck & Trailer – największej wystawie pojazdów i naczep w Polsce. Po sukcesie ubiegłorocznej odsłony, ta część targów zostanie znacząco rozbudowana, a obecność potwierdzili już wiodący producenci i dystrybutorzy taboru transportowego.
Równolegle z targami odbędą się również V Ogólnopolskie Targi Pracy TSL – TransLogistica Jobs. To inicjatywa skierowana zarówno do specjalistów z doświadczeniem, jak i studentów, absolwentów czy kadry akademickiej związanej z branżą. Udział jest całkowicie bezpłatny, a odwiedzający będą mieli okazję spotkać pracodawców poszukujących nowych talentów.
Translogistica to nie tylko targi. To także szereg wydarzeń towarzyszących, konferencji, paneli dyskusyjnych. Czy ten obszar też się rozwija i jakie korzyści i wartości niesie ze sobą?
Można powiedzieć, że targi to żywy organizm, który ewoluuje wraz z potrzebami branży transportowo-logistycznej. Od samego początku stawialiśmy na rozwój również wydarzeń towarzyszących, takich jak konferencje, panele dyskusyjne czy seminaria. Na przestrzeni targowej umożliwiają one nie tylko pozyskiwanie nowej wiedzy, ale też wymianę myśli, dzielenie się doświadczeniem i nawiązywanie cennych relacji. Osiągamy tu synergię korzyści. Bogaty program merytoryczny konferencji i paneli przyciąga kolejnych uczestników. Organizatorzy, paneliści i prelegenci zyskują zaś dostęp do szerokiego grona odbiorców, co pozwala im dotrzeć z przekazem do nowych osób, które są realnie zainteresowane tematyką.
Największe korzyści płyną z tego dla uczestników, którzy w jednym miejscu i czasie mogą skorzystać zarówno z szerokich możliwości targowych, jak i konferencyjnych. To unikalna okazja, by poszerzyć swoje horyzonty, zdobyć nowe umiejętności i nawiązać kontakty w branży. Obecnie program konferencyjny rozwinął się do maksimum technicznych możliwości. Dwie Strefy Konferencyjne wypełnione są konferencjami, prezentacjami i panelami dyskusyjnymi przez wszystkie dni targowe. Tematyka poruszana podczas paneli i konferencji jest żywo związana z aktualnymi wyzwaniami i trendami w wielu sektorach branży TSL. W ten sposób TransLogistica jest nie tylko platformą biznesową, ale także miejscem zdobywania wiedzy i poszerzania umiejętności oraz obszarem dyskusji i debat, niosących korzyść dla całej branży TSL.
Wraz z zespołem stworzyliście naprawdę wyjątkowe i w skali kraju niepowtarzalne wydarzenie. Co dalej? Czy macie plany, a może i marzenia związane z tymi targami, do zrealizowania w przyszłości?
Planów i marzeń związanych z targami TransLogistica mamy mnóstwo i chyba to mnie napawa największym optymizmem. Jeszcze przed daną edycją targów mamy listę pomysłów na to, co powinniśmy wdrożyć w kolejnym roku. Już teraz mogę zapowiedzieć, że w edycji 2026 pojawi się kilka nowości, które dla odwiedzających będą świetnym uzupełnieniem oferty targowej, a może nawet wpłyną na kształt polskiej branży TSL. Możecie być pewni, że z takim podejściem całego naszego zespołu będziemy Was (miejmy nadzieję pozytywnie) zaskakiwać w kolejnych latach. Dziękuję.
Dziękujemy za rozmowę.
23 września 2025
Cykliczna, bezpłatna konferencja „Spotkania Transportowe” już 9 października 2025 odwiedzi Katowice. To wyjątkowe wydarzenie skierowane do osób związanych z branżą [...]
23 września 2025
W Międzynarodowym Centrum Kongresowym (MCK) w Katowicach rozpoczyna się Kongres Nowej Mobilności 2025, największe w Europie Środkowo-Wschodniej wydarzenie poświęcone zrównoważonej [...]
4 września 2025
Cykliczna, bezpłatna konferencja „Spotkania Transportowe” już 16 września 2025 odwiedzi Poznań. To wyjątkowe wydarzenie skierowane do osób związanych z branżą [...]
25 sierpnia 2025
15-16 października 2025 roku w Krakowie odbędzie się OPTIDATA TECH 2025 - wiodąca konferencja poświęcona innowacjom i praktycznym wdrożeniom nowoczesnych [...]
8 lipca 2025
Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) podsumowuje osiągnięcia polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, która zakończyła się 30 czerwca 2025 r. [...]
13 czerwca 2025
Sieć Q-Service Truck świętuje wyjątkowy sukces – do jej struktur dołączył setny warsztat w Polsce. To znaczący kamień milowy, który [...]
6 czerwca 2025
Nie mieliśmy zasięgu. Nie było spotkań w Teamsach, maili, Slacka, ani scrollowania LinkedIna. Byliśmy offline – i właśnie dlatego było [...]
6 czerwca 2025
W szybko zmieniającym się świecie targi transport logistic 2025 udowodniły, co dziś musi – i może – osiągnąć branża logistyczna. [...]
5 czerwca 2025
W miejscowości Urzut pod Warszawą odbyła się uroczysta ceremonia symbolicznego wbicia łopaty pod budowę nowego centrum pojazdów używanych DAF Trucks [...]
5 czerwca 2025
Należąca do grona trzech największych europejskich producentów naczep, przyczep i zabudów polska Grupa Wielton prezentuje paletę nowoczesnych pojazdów i rozwiązań [...]
4 czerwca 2025
Z inicjatywy wojewody małopolskiego Ryszarda Śmiałka, Małopolski wojewódzki inspektor transportu drogowego - Mariusz Bukowski - zaprosił przedstawicieli stowarzyszeń [...]

20 października 2025

20 października 2025

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!