Spis treści wydania
A to pech!
Od dłuższego czasu ceny paliw osiągają rekordy. Nowy rok przyniósł kolejne zwyżki, wynikające z podwyższenia opłaty paliwowej. Na litrze są to grosze, które zbliżają ceny benzyny i oleju napędowego do magicznej liczby 6. Gdyby tego było za mało, jednocześnie umacnia się dolar względem złotówki i rośnie cena baryłki ropy na światowych rynkach, co jest konsekwencją embarga nałożonego na Iran. Wszystko sprzysięgło się przeciwko nam…
Drożejące paliwo pociąga za sobą podwyżki innych artykułów, gdyż rosą ceny transportu, a to znowu wpływa na popyt, gdyż nikt nie chce płacić więcej, kurczą się więc zakupy i w konsekwencji marże. Tracą fi rmy transportowe, stacje paliwowe, zmotoryzowani obywatele i zwykli konsumenci. Traci również budżet państwa, do którego kasy wpływa mniej danin. Na dłuższą metę nie wygląda to dobrze. Jest jednak sposób, który mógłby zaradzić lub choćby złagodzić skutki globalnych zawirowań. Zarówno zmotoryzowani, jak i ekonomiści nawołują rząd do rezygnacji z części akcyzy, którą sumiennie nakłada na paliwo.
I tu warto wspomnieć o wszystkich obciążeniach fi skalnych, które niemiłosiernie zdzierają z nas przy okazji tankowania: akcyza, podatek paliwowy i VAT to w sumie nawet 50% ceny, którą płacimy na stacji. Jest więc pole, z którego można czerpać. Kierowcy protestują, politycy nalegają, ekonomiści dyskutują. Rząd obstaje przy swoim. Nie może! Na przeszkodzie stoi dziura w budżecie i Unia Europejska. Jednak trudno się oprzeć logice i nie zauważyć, że akcyzą z absurdalnie drogiego paliwa dziury budżetowej nie załatamy, natomiast z Unią trzeba negocjować. Czyli bez pracy się nie obejdzie. Marnym argumentem jest również to, że paliwo w Polsce jest jednym z najtańszych w Europie. Tam wynagrodzenia pracowników są średnio 2-, 3-krotnie wyższe. Zwyczajnie nie stać nas na dopłacanie do i tak drogiego państwa. Gdzieś w ferworze walki zachwiała się równowaga. Umknęło to co najważniejsze. Państwo powinno służyć obywatelom, a to ciągle my mamy zaciskać pasa…
- WYDARZENIE – Konkurs
- Młodzi na start!
Scania już po raz piąty zachęca kierowców samochodów ciężarowych do rywalizacji. Nadszedł czas, by ktoś powtórzył sukces Marka Szerenosa z 2007 roku! Do tej pory w Konkursie Kierowców Scania wzięło udział ponad 100 tys. osób z całego świata. Piąta edycja, zaplanowana na rok 2012, odbędzie się w ponad 40 krajach. Ekonomiczna i bezpieczna jazda, praktyczny sprawdzian umiejętności na placu manewrowym, a także wiedza na temat technik mocowania ładunków to zaledwie część zadań, z jakimi będą musieli zmierzyć się kierowcy.
- Młodzi na start!
- DYSTRYBUCYJNE – Test
- Duże możliwości
Dystrybucja to jedna z najtrudniejszych dziedzin transportu. Wymaga wysokiej elastyczności, terminowości oraz dostarczenia towaru bezpośrednio pod same drzwi. Chcąc w niej funkcjonować, trzeba wykorzystywać odpowiednie narzędzia, które prócz względów praktycznych będą uwzględniały czynnik ekonomiczny.
- Duże możliwości
- DYSTRYBUCYJNE – Prezentacja
- Sztafeta
Gdy działa się w grupie, ważny jest każdy element, który ją tworzy. Dobrze zorganizowaną firmę można przyrównać do rywalizacji sportowej, gdzie los całej drużyny zależy w równym stopniu od każdego zawodnika. Ta zasada dobrze jest znana Grupie De Heus producentowi produktów żywnościowych dla zwierząt hodowlanych. - Przy okazji…
Renault Maxity ma nie tylko nowe silniki, dostosowane do normy czystości spalin Euro 5, ale również bardziej agresywny przód i lepiej wyciszoną kabinę. Wraz z wejściem w życie normy Euro 5 dla lekkich pojazdów dostawczych (o dmc do 3,5 t) Maxity poddano pewnym modyfikacjom. Najważniejsza z nich to wzrost mocy jednostek napędowych. - Anioły w Biedronce
Wysokie ceny oleju napędowego ośmielają do szukania tańszych rozwiązań. Pojazdy zasilane gazem ziemnym nie tylko pozwalają zaoszczędzić, ale też mniej szkodzą środowisku. Jest jednak jeden mankament – brak odpowiedniej infrastruktury umożliwiającej zarówno wyjazdy na większe odległości, jak i korzystanie z napędu gazowego we wszystkich regionach Polski.
- Sztafeta
- TECHNIKA – Zawieszenie
- Mocne podstawy
Układ jezdny i zawieszenie należą do najważniejszych zespołów naczepy, bo mają wymierny wpływ na bezpieczeństwo, przewożony ładunek oraz trwałość pojazdu. Choć pełnią taką samą funkcję, występują w wielu odmianach, dostosowanych do różnych wymagań. W większości naczep koła są połączone za pomocą osi, która obejmuje belkę, półki do mocowania elementów sprężystych zawieszenia oraz czopy do łożyskowania piast kół.
- Mocne podstawy
- PRODUKT – Osie
- Na jednym wózku
Dzięki fabryce w Kassel wszystko się kręci. Powstają tu zunifikowane osie do ciężarówek i naczep. Że Mercedes-Benz montuje w samochodach osie własnej produkcji, to nic dziwnego. Ale po co mu oś naczepowa? Sprawa sięga 1996 r., gdy pojawił się Actros. Był jedną z pierwszych ciężarówek, wyposażanych w hamulce tarczowe. Jednak skuteczność hamowania obniżały ówczesne naczepy, w których normą były bębny.
- Na jednym wózku
- PRODUKT – Ogumienie
- Zaciskanie
Dążenie do doskonałości ma swoje plusy. Przede wszystkim stymuluje rozwój. Jednak żeby zapał nie ostygł, potrzeba czegoś więcej – konkurencji. Ona jest najlepszym motywatorem. Porownywanie się i prześciganie, ma sens, gdy wszyscy grają według z gory określonych zasad. Wtedy rownież wygrywa klient, ktory może szybko zorientować się, co uzyska za określoną cenę i zdecydować, co jest dla niego najistotniejsze
- Zaciskanie
- RYNEK – Transport kombinowany
- Nie opuszczając jednostki
Z transportem kombinowanym mamy do czynienie częściej, niż można by przypuszczać, posiłkując się potoczną wiedzą. Polega na przewozie ładunku za pomocą co najmniej dwu środków należących do odmiennych gałęzi transportu (drogowy, kolejowy, wodny, lotniczy) z zachowaniem jednego warunku: ładunek musi cały czas znajdować się w jednej i tej samej jednostce transportowej.
- Nie opuszczając jednostki
- SPECJALNE – Akcja zima
- Walka z żywiołem
Największym wrogiem „drogowców” jest śnieg. Pojawia się nie wiadomo skąd, znienacka. Są jednak miejsca, gdzie jest wyglądany i oczekiwany. A co najważniejsze szybko usuwany. Szczególnie wysoki poziom bezpieczeństwa w każdych warunkach pogodowych musi zapewniać autostrada. Klient płaci, klient wymaga. Powinno być równo, czysto i bezpiecznie.
- Walka z żywiołem
- DOSTAWCZE – Test
- Kontrargumenty
Podobno przeciwieństwa się przyciągają. Doblo i Caddy konkurują tak zacięcie, że się do siebie upodabniają. Przynajmniej możliwościami przewozowymi. Francuzi wymyślili małe furgonetki, ale to Niemcy i Włosi użyli ich jako oręża.
- Kontrargumenty
- AUTOBUSY – Test
- Klasa biznes
Jeśli ktoś dotychczas nie przepadał za podróżowaniem autokarem, nowa Scania Touring HD zmieni to nastawienie. Jest wygodna, bezpieczna i zapewnia komfortowe warunki jazdy nawet na gorszych drogach. Po prezentacji statycznej, Scania zorganizowała jazdy testowe modelem Touring HD. Chcąc pokazać maksymalne możliwości nowego pojazdu, przeznaczono na nie wersję 3-osiową o długości 13,7 m.
- Klasa biznes
- MAGAZYN – Dakar 2012
- Zwrot
Nigdy nie mów nigdy. Determinacja załogi i uśmiech losu wywindowały Gérarda de Rooy i Iveco na pierwsze miejsce w Rajdzie Dakar 2012. Od czterech lat rajd odbywa się w Ameryce Południowej. Ostatnią afrykańską edycję – w 2008 r. na trasie Lizbona – Dakar – odwołano z powodu zagrożenia atakiem terrorystycznym.
- Zwrot