Truck Biznes – 3/2025
W tym wydaniu:
- Kolejny krok do większych oszczędności – test Volvo FH Aero 460 I-Save – Volvo FH Aero zyskał kilka kolejnych modyfikacji, mających przynieść dalsze oszczędności zużycia paliwa. A kiedy dodamy do tego pakiet I-Save i układ turbocompound, to zyskujemy prawdziwego „fuel-killera”
- Przewoźnik na łasce kontrahenta – Większość przewoźników w Polsce nie negocjuje kontraktów – tylko je podpisuje, nawet jeśli zawierają skrajnie niesprawiedliwe, a nawet nielegalne zapisy. Z ankiety TLP wynika, że praktyki stosowane przez zleceniodawców coraz częściej przypominają ekonomiczny dyktat niż partnerską współpracę.
- Ważne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców – Od 1 czerwca 2025 r. obowiązują istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Wraz z tą datą w życie weszła Ustawa z 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która zastąpiła obowiązującą przez lata ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
- Legalny kabotaż w UE – jak jeździć, by nie płacić kar i nie stracić licencji transportowej? – Choć od wprowadzenia Pakietu Mobilności minęło już trochę czasu, zmiany wprowadzone w przepisach dotyczących przewozów kabotażowych, jak i podstawowe zasady kabotażu dla wielu przewoźników są wciąż niejasne.
Spis treści wydania
WYDARZENIA
Spotkania Transportowe we Wrocławiu kończą udane półrocze
10 czerwca, konferencją we Wrocławiu zakończyliśmy wiosenną edycję Spotkań Transportowych 2025. Wydarzenie jak zawsze obfitowało w bogaty program merytoryczny i przyciągnęło uwagę wielu przewoźników regionu dolnośląskiego.
POJAZDY
Kolejny krok do większych oszczędności – test Volvo FH Aero 460 I-Save
Zaprezentowany kilkanaście miesięcy temu model Volvo FH Aero zyskał kilka kolejnych modyfikacji, mających przynieść dalsze oszczędności zużycia paliwa. A kiedy dodamy do tego pakiet I-Save i układ turbocompound, to zyskujemy prawdziwego „fuel-killera”.
TECHNOLOGIA
Zakłócenia sygnału GNSS w tachografach
Od sierpnia 2023 r. wszystkie nowe ciężarówki i autobusy w UE wykonujące transport międzynarodowy muszą być wyposażone w inteligentne tachografy drugiej generacji, wersji 2 (G2V2). Niestety od tego czasu rośnie skala zgłaszanych problemów związanych z zakłóceniami sygnału GNSS – technologii, bez której nowoczesne tachografy nie mogą działać poprawnie.
Opłaty drogowe coraz łatwiejsze
Przedsiębiorcy korzystający z urządzenia pokładowego EVA mogą teraz opłacać przejazdy w jedenastu krajach Europy.
ZARZĄDZANIE
Niemcy nadal wielką niewiadomą
Trudno o odbicie w Niemczech. Koniunktura co prawda od kilku miesięcy powoli, ale systematycznie się poprawia, nadal jednak wskaźnik klimatu biznesowego IFO pozostaje wyraźnie poniżej punktu bazowego (w maju sięgnął 87,5 pkt.). Rosną wskaźniki nastrojów gospodarczych i ufności konsumenckiej, z drugiej jednak strony nadal spada produkcja przemysłowa.
Przewoźnik na łasce kontrahenta
Większość przewoźników w Polsce nie negocjuje kontraktów – tylko je podpisuje, nawet jeśli zawierają skrajnie niesprawiedliwe, a nawet nielegalne zapisy. Z opublikowanej w czerwcu przez Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska (TLP) ankiety wynika, że praktyki stosowane przez zleceniodawców coraz częściej przypominają ekonomiczny dyktat niż partnerską współpracę.
Branża TSL ma problem z cyberatakami
Cyfryzacja operacji transportowych i logistycznych to naturalny kierunek rozwoju branży TSL. Systemy TMS, e-CMR czy systemy do optymalizacji przewozów stosuje niemal każda firma transportowa, ale decydując się na nie, warto brać pod uwagę również zagrożenia.
Jak sprawnie odzyskać VAT i akcyzę w transporcie
Procedura odzyskiwania zwrotu VAT lub akcyzy w transporcie drogowym jest procesem trudnym i czasochłonnym, wymaga także dobrej znajomości lokalnych przepisów danego kraju. Zadbanie o sprawny zwrot może dostarczyć jednak firmie sporych korzyści finansowych.
FINANSE
Przeterminowane faktury: jak przeżyć trudny moment?
Czekanie kosztuje – coraz więcej i coraz częściej. Jesień to dla firm transportowych czas największych obrotów – aż 57% przewoźników wystawia wtedy najwięcej faktur. Problem w tym, że większość z nich nie otrzymuje pieniędzy na czas.
PRAWO
Ważne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców
Od 1 czerwca 2025 r. obowiązują istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Wraz z tą datą w życie weszła Ustawa z 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która zastąpiła obowiązującą przez lata ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Co zmieniło się w zatrudnianiu cudzoziemców i dlaczego zdecydowano się na taką reformę?
Legalny kabotaż w UE – jak jeździć, by nie płacić kar i nie stracić licencji transportowej?
Choć od wprowadzenia Pakietu Mobilności minęło już trochę czasu, zmiany wprowadzone w przepisach dotyczących przewozów kabotażowych, jak i podstawowe zasady kabotażu dla wielu przewoźników są wciąż niejasne.
Jak uniknąć kar podczas kontroli granicznych
Choć zasady Strefy Schengen nadal obowiązują, w ostatnich latach część państw UE zdecydowało się przywrócić kontrole na granicach. Na taki krok, głównie pod wpływem obaw związanych z nielegalną imigracją, do tej pory zdecydowały się Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Ograniczenie ruchu na granicach jest szczególnie uciążliwe dla profesjonalnych przewoźników i zwiększa ryzyko kar związanych z kontrolami.
Punkty karne w Europie: jak to działa, kiedy się odwołać?
System punktów karnych, stanowiący integralną część regulacji drogowych, ma na celu zapewnienie porządku w ruchu drogowym oraz motywowanie kierowców do przestrzegania przepisów. W przypadku kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe, zagadnienie punktów karnych staje się bardziej złożone. Trzeba bowiem uwzględnić systemy prawne obowiązujące w poszczególnych państwach.


