Spis treści wydania
- DŁUGODYSTANSOWE – TEST
- W szczytowej formie
Wygląda na to, że warto się pospieszyć. MAN TGX nigdy nie był w tak znakomitej kondycji, a jego następca już czai się za rogiem. Doświadczenie procentuje. Lata produkcji i systematycznego ulepszania sprawiły, że MAN TGX jest produktem dojrzałym. Najlepiej to widać w wersji z pakietami Effi cientLine 3 i X-Lion, czyli takiej, jak na zdjęciach.
- W szczytowej formie
- AUTOBUSY – WARSAW BUS
- Realia
Warsaw Bus Expo obrazuje aktualną kondycję branży autobusowej z punktu widzenia przewoźników i operatorów transportu. Praktyka zwycięża nad dywagacjami o przyszłości, coraz bardziej niejasnej. Innymi słowy: mniej szumu marketingowego, więcej autobusów, które są w zasięgu szerokiej grupy nabywców, także tych, którzy nie mogą liczyć na wsparcie funduszy unijnych. Charakterystyczna była obecność licznych wystawców oferujących pojazdy do przewozów „nie rzucających się w oczy”, czyli w mniejszych miastach oraz o zasięgu lokalnym czy regionalnym. Szkoda, że zabrakło Solarisa, który ma w ofercie autobusy zarówno dla użytkowników podążających krok w krok za kształtującymi się trendami, jak i dla tradycjonalistów.
- Realia
- Technologie – POJAZDY AUTONOMICZNE
- Samodzielnie, ale nie samotnie
Transport publiczny realizujący prywatne cele? Czy może prywatny współdzielony? Pojazdy autonomiczne stwarzają nowe możliwości zaspokajania starych potrzeb. Komentatorzy są zgodni, że jazda autonomiczna radykalnie zwiększy bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Podkreślają, że za większość wypadków winę ponosi człowiek, a samochody autonomiczne wyeliminują ten „czynnik ryzyka”. Dzięki nim ruch będzie odbywał się bardziej płynnie, a jeśli zmienimy swoje „nawyki transportowe” możliwe będzie zmniejszenie ruchu na drogach. Wystarczy, abyśmy przesiedli się z prywatnych samochodów do „autonomicznych taksówek”, którymi będziemy dzielić się z innymi.
- Samodzielnie, ale nie samotnie
- Technologie – POSTĘP
- Ekosystem mobilności
Digitalizacja, gwałtownie postępująca urbanizacja i konieczność zmniejszenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery to główne trendy, które kształtują przyszłość mobilności. Mają one napędzać rozwój inteligentnych opon, automatyzacji jazdy, pojazdów elektrycznych, technologii łączności pojazdów z otoczeniem i carsharingu. Według raportu ONZ do 2050 roku ponad dwie trzecie ludności świata będzie mieszkać w miastach. Urbanizacja może wiązać się z obniżeniem komfortu życia mieszkańców oraz znacznym obciążeniem infrastruktury transportowej i środowiska. Nowe technologie, oferowane rozwiązania oraz usługi w obszarze mobilności muszą rozwiązywać problemy pojawiające się w aglomeracjach.
- Ekosystem mobilności
- DOSTAWCZE – RYNEK
- Do czterech razy sztuka?
W 2018, trzeci rok z rzędu rynek samochodów dostawczych w Polsce zwyżkował. Końca hossy nie widać. Styczeń i luty 2019 też zanotowały wzrosty. Największą niespodzianką roku 2018 była detronizacja Fiata. W segmencie samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie do 3,5 t pierwsze miejsce w liczbie zarejestrowanych nowych pojazdów zajęło Renault. Udziały obu marek w rynku wyrównały się, z lekką przewagą marki francuskiej, która ma 15,72%, gdy Fiat 15,55%. W liczbach bezwzględnych w całym 2018 r. zarejestrowano 10 819 Renault i 10 699 Fiatów.
- Do czterech razy sztuka?
- DOSTAWCZE –TEST
- Ile jest mistrza w Masterze?
Jeden z najchętniej kupowanych i najczęściej widywanych samochodów dostawczych na polskich drogach, w każdej możliwej zabudowie. Od zwykłego furgonu, przez „firany” i busy, aż po lawety. Renault Master. Testowy egzemplarz to wersja L3H2 z zabudową brygadową firmy Carpol. W takim wydaniu mamy do dyspozycji dużą przestrzeń ładunkową i możliwość dostarczenia ekipy na miejsce zlecenia, ale pojawia się też wiele pytań. Czy jest prawdziwym mistrzem w tej klasie? Czy możemy pogodzić przewóz sprzętu i ładunku z przewozem ludzi? Czy popularność Masera na naszym rynku to tylko kwestia ceny, czy Renault ma się czym pochwalić? - Fura MacGyvera
Mercedes Citan, czyli owoc współpracy Niemców i Francuzów, a raczej zaadaptowanie francuskiego projektu przez Niemców, który zapełnił lukę w gamie samochodów użytkowych Mercedesa. Hucznie i skutecznie reklamowany przez MacGyvera Citan sprawiał wrażenie czegoś lepszego od konkurencji. Zewnętrznie stylistyka została zmieniona na podobną do ogólnej linii Mercedesa, za to wnętrze utraciło nieco użyteczności na tej adaptacji. - Zerowa emisja się opłaca
Zakup dostawczego pojazdu elektrycznego może się opłacać już po 4 latach użytkowania – tak wynika z badania Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. W ramach projektu Misja Zerowa Emisja, PSPA porównało całkowite koszty posiadania (TCO) elektrycznego Volkswagena e-Craftera oraz jego konwencjonalnego odpowiednika. Popularność pojazdów elektrycznych wzrasta nie tylko w segmencie transportu osób, ale również towarów. Coraz więcej „zeroemisyjnych” pojazdów dostawczych i ciężarowych pojawia się na rynku, branża TSL zaczyna badać ich potencjał w ramach wykonywanych operacji, a firmy, kierując się zasadami zrównoważonego rozwoju, zaczynają premiować w łańcuchu dostaw ekologiczne rozwiązania.
- Ile jest mistrza w Masterze?
- WYDARZENIE – Silesia KOMUNIKACJA, TRANSPORTEX
- Transport i Komunikacja w Expo Silesia!
Już w kwietniu w Expo Silesia odbędą się dwa wydarzenia targowe związane z transportem, będą to: Targi Transportu Publicznego SilesiaKOMUNIKACJA oraz Targi Transportu i Spedycji TRANSPORTEX.
- Transport i Komunikacja w Expo Silesia!
- WYDARZENIE – AUTOSTRADA – POLSKA
- Wkrótce jubileuszowa Autostrada
Potężne maszyny budowlane zaparkują na terenie Targów Kielce. Wszystko za sprawą XXIII Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego Autostrada-Polska, które odbędą się w dniach 14–16 maja 2019 roku.
- Wkrótce jubileuszowa Autostrada
- PRODUKT – KLIMATYZATORY
- Zmiana klimatu…
Zapewnienie odpowiednich warunków kierowcy podczas pracy i wypoczynku to nie tylko bezpieczeństwo jego i przewożonego ładunku, ale też wymierne oszczędności czasu i pieniędzy dla firmy transportowej. Producenci urządzeń chłodzących powietrze starają się, by ich produkty były coraz lepsze, do tego muszą odpowiadać na wyzwania związane z nowymi źródłami napędu pojazdów. Klimat, w jakim przebywa człowiek, ma istotne znaczenie dla jego samopoczucia, wydajności czy umiejętności skupienia. Nie bez powodu od lat systemy klimatyzacji są niemal standardem w biurach, hotelach, w cieplejszym klimacie także w prywatnych mieszkaniach, ale też w kabinach pojazdów. Dzięki nim możliwe jest dobranie optymalnego zakresu temperatury powietrza i jego wilgotności.
- Zmiana klimatu…
- PRODUKT – CZĘŚCI ZAMIENNE
- Super wytrzymała okładzina tarczy do samochodów ciężarowych
Wytrzymałość elementów układu napędowego jest szczególnie istotna w przypadku samochodów ciężarowych. Kolejnym elementem pozwalającym tworzyć coraz bardziej wytrzymałe na obciążenia układy napędowe jest nowa okładzina tarcz sprzęgła LuK HD 30 PLUS.
- Super wytrzymała okładzina tarczy do samochodów ciężarowych
- PRODUKT – AGREGATY
- Celsineo – z całą pewnością
W połowie marca 2019 r. Krone zaprezentowało własny agregat chłodniczy. Został zaprojektowany wspólnie z firmą Liebherr, specjalistą w systemach chłodniczych. Dzięki jedynej w swoim rodzaju konstrukcji ma wyróżniać się bardzo wysoką niezawodnością. Chłodnictwo intensywnie się rozwija, a Krone chce mieć w tym swój udział, i to możliwie największy. Dlatego rozbudowuje ofertę i wzorem głównego konkurenta wprowadza na rynek własny agregat chłodniczy do naczep. Proponuje nie tylko nowe urządzenie, ale swoisty, kompleksowy system zapewniający w praktyce niemal 100% bezpieczeństwa w transporcie chłodniczym.
- Celsineo – z całą pewnością
- RYNEK – POJAZDY CIĘŻAROWE
- Ponad pół miliona pojazdów w rok
Ciężarowa dywizja koncernu Daimler ma powody do świętowania. Ubiegły rok był dla niej najbardziej udany w historii, zarówno pod względem liczby wyprodukowanych pojazdów, jak i przychodów oraz zysków. Na światowe rynki trafiło ponad 517 tysięcy pojazdów marek Mercedes-Benz, Freightliner, Fuso, Western Star, BharatBenz, Setra oraz Thomas Built Buses. Rosnąca o ponad 10% sprzedaż pojazdów (w 2017 było to 470,7 tys. jednostek) przełożyła się na znaczny wzrost przychodów, które osiągnęły poziom 38,3 mld euro (35,8 mld w 2017 roku). Rekordowy poziom miał też zysk dywizji pojazdów użytkowych, który przyniósł koncernowi 2,753 mln euro, czyli o ponad 16% więcej niż przed rokiem. Tak dobre wyniki to przede wszystkim efekt znacznego umocnienia na największych rynkach, takich jak region NAFTA, Indie czy Brazylia, oraz systematyczne zwiększanie efektywności produkcji i sprzedaży.
- Ponad pół miliona pojazdów w rok
- WYPOSAŻENIE – OŚWIETLENIE
- Ofensywa LED-ów
Energooszczędne, bezobsługowe, poprawiające widoczność i bezpieczeństwo. Za oświetleniem w technologii LED przemawia nie tylko ekonomia, ale również waga, wielkość i walory estetyczne. Diody LED (Light Emitting Diode) potrzebują mało energii, a przy tym są trwałe i mają duże możliwości. Dzięki małym rozmiarom pozwalają tworzyć świetlne „cudeńka” ku uciesze projektantów i użytkowników pojazdów. To właśnie dzięki nim powstają tzw. inteligentne światła drogowe – o dalekim zasięgu, dobrze doświetlające drogę, jednocześnie nieoślepiające kierowców jadących z naprzeciwka.
- Ofensywa LED-ów
