#ad
Truck & Van – 2016/10

Truck & Van – 2016/10

Spis treści wydania

  1. POJAZD – IAA 2016
    1. Pojedynek na energię
      Jedna premiera wyczekiwana od lat, kilka nowinek oraz nowa odsłona debaty o napędzie przyszłości. Oto ciężarowy Hanower w skrócie. Na IAA została po raz pierwszy zaprezentowana szerokiej publiczności nowa Scania (patrz: Truck & Van 9/2016). Od razu zdobyła tytuł „Truck of the Year 2017”. Grupa Volkswagen ma powody do zadowolenia. Craft
      er również został nagrodzony. O tym, jak prawdopodobnie będzie wyglądać przyszłość, można było dowiedzieć się na stoiskach Daimlera, Iveco oraz na szarym końcu terenów targowych.
  2. DŁUGODYSTANSOWE – Prezentacja
    1. Wyostrzona
      Nie przynosi większych rewolucji w stylistyce ani w technologii. To wciąż Scania, jednak lepsza – w detalach i w całości. Przed miesiącem przedstawiliśmy nową generację pojazdów Scania serii R oraz nowej serii S. Dziś podzielimy się pierwszymi wrażeniami z bliższych oględzin i jazd testowych nowym modelem po malowniczych okolicach miejsca jego narodzin – czyli szwedzkiego Södertälje. Urozmaicony krajobraz zarówno z lokalnymi, pagórkowatymi drogami, płaskimi autostradami i obszarami miejskimi to dobre miejsce, by podczas jednodniowych jazd sprawdzić najważniejsze cechy pojazdu ciężarowego.
  3. AUTOBUSY – IAA 2016
    1. Naładowane
      Targi IAA w Hanowerze były świętem autobusów elektrycznych. Oraz Wielkopolski. 21 września 2016 r. Solange Olszewska i Andreas Strecker z firmy Solaris odebrali nagrodę „Bus of the Year 2017” z rąk przewodniczącego jury konkursu, Norwega Toma Alexandra Terjesena. Wyróżnienie zdobył elektryczny Urbino 12 electric. Tego samego dnia tytuł „Van of the Year 2017” otrzymał oficjalnie Volkswagen Crafter, produkowany w nowej fabryce pod Wrześnią.
  4. AUTOBUSY – Prezentacja
    1. Praktyczny wymiar prestiżu
      Nowy Mercedes Conecto miał światową premierę w Warszawie. Stąd bliżej mu do klientów. Conecto zmienił się w środku i na zewnątrz, ale jego rdzeń jest ten sam. Pozostał niskopodłogowym autobusem dla użytkowników oczekujących rozwiązań praktycznych i niekłopotliwych na co dzień. Dlatego nie żongluje niespodziankami, aby oczarować nabywców. Wybór wariantów nadwozia sprowadza się do najbardziej popularnych, a źródłem napędu są silniki Diesla oraz iskrowy na gaz ziemny – wszystkie nowoczesne, sprawdzone i niezawodne. Mercedes obiecuje również niższy całkowity koszt użytkowania (TCO), wynikający nie tylko z przemyślanej konstrukcji Conecto, ale i towarzyszących mu usług serwisowych.
  5. DYSTRYBUCYJNE – Napęd LNG
    1. Test pozytywny
      Znaczące zmniejszenie wydatków na paliwo oraz ograniczenie emisji spalin – to dwa główne wnioski z 6-miesięcznych testów Iveco Stralisa LNG w Polsce przeprowadzonych przez firmy współpracujące z Ikeą. Iveco użyczyło pojazdy napędzane gazem ziemnym oraz zapewniło ich obsługę. Dostawy LNG oraz instalację do tankowania zapewniła firma Cryogas. Dzięki współpracy z Ikea Distribution Services, przełamane zostały kluczowe bariery związane z małą popularnością napędów LNG w Polsce. Testy przeprowadziło pięciu przewoźników świadczących usługi dla szwedzkiej firmy. Głównym ich celem było sprawdzenie, o ile można zmniejszyć oddziaływanie na środowisko w transporcie drogowym, stosując napęd gazowy.
  6. WYDARZENIE – Jubileusz
    1. Głód sukcesu
      Ponad 500 gości uczestniczyło w gali jubileuszowej 20-lecia firmy Wielton. Było uroczyście, nostalgicznie, nastrojowo i hucznie. Galę poprowadził Maciej Stuhr, a całość wydarzenia uświetnił koncert Beaty Kozidrak z zespołem Bajm. Wielton to jedna z tych polskich firm, z których możemy być i jesteśmy dumni. Przez ostanie 20 lat obserwowaliśmy, jak rośnie, radząc sobie nie tylko na rodzimym rynku, ale również za granicą. Nowoczesny zakład produkcyjny w Wieluniu robił wrażenie już parę lat temu. Teraz Wielton dysponuje jednym z najnowocześniejszych w Europie Centrów Badawczo-Rozwojowych. Dziś firma należy do czołówki europejskich producentów naczep i przyczep. Było więc co świętować.
  7. WYDARZENIE – Rynek
    1. Na fali
      Zakończone niedawno targi pojazdów użytkowych IAA 2016 w Hanowerze były miejscem prezentacji najnowszych modeli i wizji pojazdów ciężarowych przyszłości. Po międzynarodowych pokazach nadszedł czas na podsumowania krajowe. Takie spotkanie zorganizowała firma DAF, która miała ku temu kilka powodów. Na spotkaniu zorganizowanym w nowej siedzibie przypomniano o sukcesach koncernu, okrągłych rocznicach oraz oficjalnie została przekazana statuetka Master Truck of the Year 2016 dla DAF-a XF.
  8. PRODUKT – Ogumienie
    1. Ekologia i oszczędność
      Bridgestone, jako firma powiązana z sektorem transportowym, podejmuje działania na rzecz ograniczania emisji CO2 i propaguje ochronę środowiska.
  9. TECHNOLOGIE – IAA 2016
    1. A Felix ma ręce swobodne
      W jakim kierunku zmierza transport ciężarowy? Kilka wizji przyniosła ostatnia edycja targów pojazdów użytkowych IAA 2016 w Hanowerze. Generalnie świat idzie w kierunku uwolnienia pojazdów od kierowcy na rzecz zarządzającego składem. Kierowca, który zajął miejsce w koncepcyjnym pojeździe, aby pokonać pokazową trasę, miał praktycznie za zadanie potwierdzanie komunikatów wyświetlanych na monitorach. Stałe miejsce pracy kierowcy zostało pozbawione dźwigni zmiany biegów, pedałów gazu i hamulca, a tradycyjna kierownica służy jako przyrząd pomocniczy przy wyłączonych funkcjach automatycznych.
  10. BUDOWLANE – Prezentacja
    1. Po omacku
      Przez najbliższe półtora roku w kopalni Boliden, w Kristinebergu w Szwecji, testowane będą w regularnej eksploatacji autonomiczne Volvo FMX. Testy mają wykazać, czy zautomatyzowane pojazdy są w stanie poprawić bezpieczeństwo i wydajność transportu w trudnych warunkach na ograniczonym obszarze. „Dzięki naszej współpracy z Boliden, rozwój autonomicznych pojazdów wkracza w nową, ekscytującą fazę. Oto bowiem pierwszy raz w historii autonomiczne samochody ciężarowe są testowane w rzeczywistych zadaniach transportowych, realizowanych pod ziemią. Ich rezultaty dostarczą cennych danych, które będziemy mogli wykorzystać w naszej nieustannej misji przekształcania innowacji technicznych w realne korzyści dla klientów” – wyjaśnia Claes Nilsson, prezes Volvo Trucks.
  11. DOSTAWCZE – Prezentacja
    1. Wizja pod drzwi
      Elektryczny dostawczak zatrzymuje się na podjeździe. Otwierają się drzwi, wysuwają rampy i na zewnątrz wyjeżdżają małe roboty. Każdy w innym kierunku. Po chwili wracają, a pojazd rusza dalej. To tylko jeden ze scenariuszy dystrybucji przesyłek w przyszłości. Gdy przesyłka ma być dostarczona w trudno dostępne miejsce, zamiast robota można wysłać drona. On nie stoi w korku, nie wymaga sterowania. Autonomicznie porusza się w powietrzu w kierunku wcześniej zaprogramowanego celu. Brakująca część maszyny? Krew dla potrzebujących? Co tylko chcecie, bez zwłoki.
    2. Najlepszy w Europie
      Nowy Volkswagen Crafter zdążył się załapać na tegoroczny konkurs na samochód dostawczy roku i wygrał go w cuglach. Zdobył tytuł „Van of the Year 2017”. Tak jak było, tylko lepiej. Takie pozostawia po sobie pierwsze wrażenie. Nowy Crafter został skonstruowany od podstaw, ma własną płytę podłogową i nie ma już nic w wspólnego ze Sprinterem. Nie jest „klonem”, lecz sam będzie klonowany. W Hanowerze podczas IAA zadebiutował jego „bliźniak” MAN TGE.
    3. Zrób sobie Vito
      Przy silnej konkurencji liczą się nie tylko własności praktyczne, ale możliwość dopasowania ich do własnych potrzeb. Atutem Vito jest bogata i zróżnicowana gama wersji. W obecnej postaci Mercedes-Benz Vito jest na rynku od 2014 r. Należy do nowoczesnych samochodów dostawczych średniej wielkości. Jego masa całkowita wynosi od 2,8 do 3,2 t w zależności od wersji. Dostępne są trzy długości nadwozia oraz, co szczególnie godne uwagi – trzy warianty napędu: przedni, tylny lub 4×4.
    4. Do kompletu
      Do francuskich bliźniaków Grupy PSA dołączył Japończyk. Wszystkie trzy pojazdy: Jumpy, Expert i Proace będą walczyć o tego samego klienta, wygra ulubiona marka. Toyota Proace ma trzy rozmiary nadwozia (Compact, Medium i Long), dwa rozstawy osi oraz dwie wersje wyposażenia. Oprócz furgonu jest 9-osobowe kombi oraz platforma i kabina załogowa, które umożliwiają montaż specjalistycznych zabudów (dostępne od pierwszego kwartału 2017 roku). Do wyboru jest pięć silników Diesla o pojemności 1.6 i 2.0 i mocy od 95 do 180 KM. Silniki współpracują z manualną lub automatyczną skrzynią biegów w przypadku silnika o mocy 180 KM.
  12. ROZWÓJ – Przemysł
    1. Rozruch na prądzie
      Ursus stale szuka nowych dróg rozwoju. Oprócz ciągników ma w ofercie autobusy i pojazdy wojskowe. 16 września 2016 r. oficjalnie zaprezentował w Lublinie niewielki, elektryczny pojazd towarowy i otworzył nową halę produkcyjną. Nowy Ursus ma mieć ładowność do 600 kg. Jest wyposażony w lekką, aluminiową ramę oraz bogato przeszkloną, 2-osobową kabinę zbudowaną z wykorzystaniem tworzyw sztucznych. Zapewnia ona doskonałą widoczność jadącym. Ciekawostką są drzwi „kurołapki” zawieszone na tylnej krawędzi, które z racji konstrukcji kabiny ułatwiają wsiadanie
  13. WARSZTAT – News
    1. Szybki dobór części
    2. Szkolenia w październiku
    3. SKF w Ciężarówce Roku 2017

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!