Spis treści wydania
- POJAZD – IAA 2016
- Pojedynek na energię
Jedna premiera wyczekiwana od lat, kilka nowinek oraz nowa odsłona debaty o napędzie przyszłości. Oto ciężarowy Hanower w skrócie. Na IAA została po raz pierwszy zaprezentowana szerokiej publiczności nowa Scania (patrz: Truck & Van 9/2016). Od razu zdobyła tytuł „Truck of the Year 2017”. Grupa Volkswagen ma powody do zadowolenia. Craft
er również został nagrodzony. O tym, jak prawdopodobnie będzie wyglądać przyszłość, można było dowiedzieć się na stoiskach Daimlera, Iveco oraz na szarym końcu terenów targowych.
- Pojedynek na energię
- DŁUGODYSTANSOWE – Prezentacja
- Wyostrzona
Nie przynosi większych rewolucji w stylistyce ani w technologii. To wciąż Scania, jednak lepsza – w detalach i w całości. Przed miesiącem przedstawiliśmy nową generację pojazdów Scania serii R oraz nowej serii S. Dziś podzielimy się pierwszymi wrażeniami z bliższych oględzin i jazd testowych nowym modelem po malowniczych okolicach miejsca jego narodzin – czyli szwedzkiego Södertälje. Urozmaicony krajobraz zarówno z lokalnymi, pagórkowatymi drogami, płaskimi autostradami i obszarami miejskimi to dobre miejsce, by podczas jednodniowych jazd sprawdzić najważniejsze cechy pojazdu ciężarowego.
- Wyostrzona
- AUTOBUSY – IAA 2016
- Naładowane
Targi IAA w Hanowerze były świętem autobusów elektrycznych. Oraz Wielkopolski. 21 września 2016 r. Solange Olszewska i Andreas Strecker z firmy Solaris odebrali nagrodę „Bus of the Year 2017” z rąk przewodniczącego jury konkursu, Norwega Toma Alexandra Terjesena. Wyróżnienie zdobył elektryczny Urbino 12 electric. Tego samego dnia tytuł „Van of the Year 2017” otrzymał oficjalnie Volkswagen Crafter, produkowany w nowej fabryce pod Wrześnią.
- Naładowane
- AUTOBUSY – Prezentacja
- Praktyczny wymiar prestiżu
Nowy Mercedes Conecto miał światową premierę w Warszawie. Stąd bliżej mu do klientów. Conecto zmienił się w środku i na zewnątrz, ale jego rdzeń jest ten sam. Pozostał niskopodłogowym autobusem dla użytkowników oczekujących rozwiązań praktycznych i niekłopotliwych na co dzień. Dlatego nie żongluje niespodziankami, aby oczarować nabywców. Wybór wariantów nadwozia sprowadza się do najbardziej popularnych, a źródłem napędu są silniki Diesla oraz iskrowy na gaz ziemny – wszystkie nowoczesne, sprawdzone i niezawodne. Mercedes obiecuje również niższy całkowity koszt użytkowania (TCO), wynikający nie tylko z przemyślanej konstrukcji Conecto, ale i towarzyszących mu usług serwisowych.
- Praktyczny wymiar prestiżu
- DYSTRYBUCYJNE – Napęd LNG
- Test pozytywny
Znaczące zmniejszenie wydatków na paliwo oraz ograniczenie emisji spalin – to dwa główne wnioski z 6-miesięcznych testów Iveco Stralisa LNG w Polsce przeprowadzonych przez firmy współpracujące z Ikeą. Iveco użyczyło pojazdy napędzane gazem ziemnym oraz zapewniło ich obsługę. Dostawy LNG oraz instalację do tankowania zapewniła firma Cryogas. Dzięki współpracy z Ikea Distribution Services, przełamane zostały kluczowe bariery związane z małą popularnością napędów LNG w Polsce. Testy przeprowadziło pięciu przewoźników świadczących usługi dla szwedzkiej firmy. Głównym ich celem było sprawdzenie, o ile można zmniejszyć oddziaływanie na środowisko w transporcie drogowym, stosując napęd gazowy.
- Test pozytywny
- WYDARZENIE – Jubileusz
- Głód sukcesu
Ponad 500 gości uczestniczyło w gali jubileuszowej 20-lecia firmy Wielton. Było uroczyście, nostalgicznie, nastrojowo i hucznie. Galę poprowadził Maciej Stuhr, a całość wydarzenia uświetnił koncert Beaty Kozidrak z zespołem Bajm. Wielton to jedna z tych polskich firm, z których możemy być i jesteśmy dumni. Przez ostanie 20 lat obserwowaliśmy, jak rośnie, radząc sobie nie tylko na rodzimym rynku, ale również za granicą. Nowoczesny zakład produkcyjny w Wieluniu robił wrażenie już parę lat temu. Teraz Wielton dysponuje jednym z najnowocześniejszych w Europie Centrów Badawczo-Rozwojowych. Dziś firma należy do czołówki europejskich producentów naczep i przyczep. Było więc co świętować.
- Głód sukcesu
- WYDARZENIE – Rynek
- Na fali
Zakończone niedawno targi pojazdów użytkowych IAA 2016 w Hanowerze były miejscem prezentacji najnowszych modeli i wizji pojazdów ciężarowych przyszłości. Po międzynarodowych pokazach nadszedł czas na podsumowania krajowe. Takie spotkanie zorganizowała firma DAF, która miała ku temu kilka powodów. Na spotkaniu zorganizowanym w nowej siedzibie przypomniano o sukcesach koncernu, okrągłych rocznicach oraz oficjalnie została przekazana statuetka Master Truck of the Year 2016 dla DAF-a XF.
- Na fali
- PRODUKT – Ogumienie
- Ekologia i oszczędność
Bridgestone, jako firma powiązana z sektorem transportowym, podejmuje działania na rzecz ograniczania emisji CO2 i propaguje ochronę środowiska.
- Ekologia i oszczędność
- TECHNOLOGIE – IAA 2016
- A Felix ma ręce swobodne
W jakim kierunku zmierza transport ciężarowy? Kilka wizji przyniosła ostatnia edycja targów pojazdów użytkowych IAA 2016 w Hanowerze. Generalnie świat idzie w kierunku uwolnienia pojazdów od kierowcy na rzecz zarządzającego składem. Kierowca, który zajął miejsce w koncepcyjnym pojeździe, aby pokonać pokazową trasę, miał praktycznie za zadanie potwierdzanie komunikatów wyświetlanych na monitorach. Stałe miejsce pracy kierowcy zostało pozbawione dźwigni zmiany biegów, pedałów gazu i hamulca, a tradycyjna kierownica służy jako przyrząd pomocniczy przy wyłączonych funkcjach automatycznych.
- A Felix ma ręce swobodne
- BUDOWLANE – Prezentacja
- Po omacku
Przez najbliższe półtora roku w kopalni Boliden, w Kristinebergu w Szwecji, testowane będą w regularnej eksploatacji autonomiczne Volvo FMX. Testy mają wykazać, czy zautomatyzowane pojazdy są w stanie poprawić bezpieczeństwo i wydajność transportu w trudnych warunkach na ograniczonym obszarze. „Dzięki naszej współpracy z Boliden, rozwój autonomicznych pojazdów wkracza w nową, ekscytującą fazę. Oto bowiem pierwszy raz w historii autonomiczne samochody ciężarowe są testowane w rzeczywistych zadaniach transportowych, realizowanych pod ziemią. Ich rezultaty dostarczą cennych danych, które będziemy mogli wykorzystać w naszej nieustannej misji przekształcania innowacji technicznych w realne korzyści dla klientów” – wyjaśnia Claes Nilsson, prezes Volvo Trucks.
- Po omacku
- DOSTAWCZE – Prezentacja
- Wizja pod drzwi
Elektryczny dostawczak zatrzymuje się na podjeździe. Otwierają się drzwi, wysuwają rampy i na zewnątrz wyjeżdżają małe roboty. Każdy w innym kierunku. Po chwili wracają, a pojazd rusza dalej. To tylko jeden ze scenariuszy dystrybucji przesyłek w przyszłości. Gdy przesyłka ma być dostarczona w trudno dostępne miejsce, zamiast robota można wysłać drona. On nie stoi w korku, nie wymaga sterowania. Autonomicznie porusza się w powietrzu w kierunku wcześniej zaprogramowanego celu. Brakująca część maszyny? Krew dla potrzebujących? Co tylko chcecie, bez zwłoki. - Najlepszy w Europie
Nowy Volkswagen Crafter zdążył się załapać na tegoroczny konkurs na samochód dostawczy roku i wygrał go w cuglach. Zdobył tytuł „Van of the Year 2017”. Tak jak było, tylko lepiej. Takie pozostawia po sobie pierwsze wrażenie. Nowy Crafter został skonstruowany od podstaw, ma własną płytę podłogową i nie ma już nic w wspólnego ze Sprinterem. Nie jest „klonem”, lecz sam będzie klonowany. W Hanowerze podczas IAA zadebiutował jego „bliźniak” MAN TGE. - Zrób sobie Vito
Przy silnej konkurencji liczą się nie tylko własności praktyczne, ale możliwość dopasowania ich do własnych potrzeb. Atutem Vito jest bogata i zróżnicowana gama wersji. W obecnej postaci Mercedes-Benz Vito jest na rynku od 2014 r. Należy do nowoczesnych samochodów dostawczych średniej wielkości. Jego masa całkowita wynosi od 2,8 do 3,2 t w zależności od wersji. Dostępne są trzy długości nadwozia oraz, co szczególnie godne uwagi – trzy warianty napędu: przedni, tylny lub 4×4. - Do kompletu
Do francuskich bliźniaków Grupy PSA dołączył Japończyk. Wszystkie trzy pojazdy: Jumpy, Expert i Proace będą walczyć o tego samego klienta, wygra ulubiona marka. Toyota Proace ma trzy rozmiary nadwozia (Compact, Medium i Long), dwa rozstawy osi oraz dwie wersje wyposażenia. Oprócz furgonu jest 9-osobowe kombi oraz platforma i kabina załogowa, które umożliwiają montaż specjalistycznych zabudów (dostępne od pierwszego kwartału 2017 roku). Do wyboru jest pięć silników Diesla o pojemności 1.6 i 2.0 i mocy od 95 do 180 KM. Silniki współpracują z manualną lub automatyczną skrzynią biegów w przypadku silnika o mocy 180 KM.
- Wizja pod drzwi
- ROZWÓJ – Przemysł
- Rozruch na prądzie
Ursus stale szuka nowych dróg rozwoju. Oprócz ciągników ma w ofercie autobusy i pojazdy wojskowe. 16 września 2016 r. oficjalnie zaprezentował w Lublinie niewielki, elektryczny pojazd towarowy i otworzył nową halę produkcyjną. Nowy Ursus ma mieć ładowność do 600 kg. Jest wyposażony w lekką, aluminiową ramę oraz bogato przeszkloną, 2-osobową kabinę zbudowaną z wykorzystaniem tworzyw sztucznych. Zapewnia ona doskonałą widoczność jadącym. Ciekawostką są drzwi „kurołapki” zawieszone na tylnej krawędzi, które z racji konstrukcji kabiny ułatwiają wsiadanie
- Rozruch na prądzie
- WARSZTAT – News
- Szybki dobór części
- Szkolenia w październiku
- SKF w Ciężarówce Roku 2017