#ad
Truck & Van – 2013/5

Truck & Van – 2013/5

Spis treści wydania

Koniec cegły?

Komisja Europejska chce, aby pojazdy ciężarowe miały bardziej aerodynamiczny kształt. Dzięki temu będą mniej spalać i mniej dymić. Ma też wzrosnąć bezpieczeństwo. Innymi słowy już wiemy, czym prawdopodobnie producenci ciężarówek będą zajmować się przez najbliższe lata. Nowe przepisy mają umożliwić stosowanie kabin o zaokrąglonym kształcie oraz aerodynamicznych klap z tyłu przyczep lub naczep. Komisja Europejska wyliczyła, że zabiegi te pozwolą zaoszczędzić na spalaniu 7-10%, co odpowiada 5 tys. euro rocznie w przypadku typowego pojazdu ciężarowego pokonującego w ciągu roku 100 tys. km. Zmniejszyć ma się również emisja gazów cieplarnianych. Dodatkowo zaokrąglona kabina zwiększa pole widzenia kierowcy, co według wyliczeń KE każdego roku uratuje życie od 300 do 500 użytkowników dróg, takich jak piesi i rowerzyści.

„Cegła to najmniej aerodynamiczny kształt, jaki można sobie wyobrazić, dlatego musimy ulepszyć formę pojazdów ciężarowych”- głosi Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za transport. Według niego takie zmiany dodatkowo dadzą europejskim producentom przewagę w pracach nad przeznaczonymi na światowe rynki ciężarówkami przyszłości, które będą bardziej przyjazne dla środowiska. Oczywiście narzucone przez Unię Europejską modyfi kacje mają również napędzić wzrost gospodarczy.

Od dawna wiadomo, że wydłużona kabina – z tzw. nosem, czyli silnikiem umieszczonym z przodu, ma korzystniejszy współczynnik oporu powietrza. Wszyscy też wiemy, jak ważne są owiewki z tyłu naczepy. Jednak takie zabiegi zabierają cenne centymetry, które mógłby zajmować ładunek. Aby naczepy mogły mieć aerodynamiczny kształt zwężający się ku tyłowi, a ciężarówki „nosy” (zaokrąglone, wydłużone przody – tak chyba należy rozumieć wnioskodawcę), konieczne jest dopuszczenie do ruchu po drogach europejskich dłuższych zestawów. W innym wypadku zmiany te niekorzystnie wpłyną na możliwości przewozowe pojazdów. We wniosku dotyczącym nowych przepisów przewidziano również zezwolenie na dodatkowe obciążenie spowodowane przez cięższe akumulatory zapewniające alternatywne systemy napędu (hybrydowy, elektryczny) w przypadku miejskich pojazdów ciężarowych i autokarów.

Kolejnym pomysłem, już z innej beczki, bo przeciwdziałającym przeciążaniu zastawów drogowych, jest wprowadzenie pokładowych urządzeń ważących połączonych z cyfrowym tachografem i punktami pomiaru ciężaru na głównych drogach, co ma zapewnić większą spójność kontroli w poszczególnych krajach. Szacuje się, że nadmierne obciążanie pojazdów ciężarowych kosztuje obecnie podatników 950 mln euro rocznie.Jeżeli przedstawiony wniosek zostanie przyjęty przez Parlament Europejski i państwa członkowskie, nowe pojazdy ciężarowe pojawią się za 5-7 lat.

  1. Budowlane – BAUMA 2013
    1. Pod znakiem premier
      Sporą część ekspozycji każdej Baumy zajmują pojazdy ciężarowe, począwszy od lekkich samochodów do dystrybucji budowlanej, po ciężkie wywrotki stosowane w kopalniach odkrywkowych. Odbywająca się w cyklu 3-letnim monachijska Bauma należy do ścisłej czołówki największych imprez poświęconych branży budowlanej. Miniona, 30. edycja zgromadziła 3420 wystawców z 57 krajów. W ciągu siedmiu dni targi odwiedziło ok. 530 tys. gości niemal z całego świata.
  2. Budowlane – Prezentacja
    1. Od początku do końca
      Scania zapewniała na targach Bauma, że cokolwiek robisz, możesz polegać na jej rozwiązaniach. Ekspozycja firmy przypominała nabywcom, że Scania to nie tylko pojazdy. Przemawiała do wyobraźni przykładami z różnych kontynentów oraz niezwykle szerokim podejściem do potrzeb potencjalnych kontrahentów.
    2. Do pracy rodacy!
      Ciężarówki DAF spełniają wszystkie, najważniejsze wymagania nowoczesnego placu budowy. Mogą dowieźć i rozwieźć materiały oraz dostarczyć maszyny. Holenderska firma jest producentem wszechstronnym, zorientowanym bardzo praktycznie. Zapewnia ciężarówki o właściwościach najbardziej pożądanych przez użytkowników z branży budowlanej, a szereg opcji pozwala tworzyć samochody dostosowane do różnych typów przewozów.
    3. Budowlane zwierzę
      Agresywny wygląd to wstęp. Arocs sprawdza się nie tylko na drodze publicznej, ale również w ciężkich warunkach terenowych. Praca na terenie kopalni to dla niego pestka. Pierwsze jazdy testowe najnowszym pojazdem Mercedesa odbyły się na terenie kopalni odkrywkowej w miejscowości Dornap, niedaleko Düesseldorfu w Niemczech. Wybór był nieprzypadkowy. Tutaj właśnie Arocs mógł pokazać wszystko, co potrafi, czyli całe spektrum zadań, jakie stają przed samochodami budowlanymi.
  3. Budowlane – Zabudowy
    1. Dotrzymywanie kroku
      Producenci ciężarówek prześcigają się w pomysłach zapewniających wysoką ergonomię i jak najniższe koszty eksploatacji oferowanych pojazdów. Nie inaczej jest w przypadku zabudów, przyczep i naczep, które cały czas ulegają dynamicznej ewolucji. Rozwój takich produktów bardzo dobrze stymuluje rynek, który oczekuje coraz bardziej efektywnych rozwiązań. Wykorzystując je, można osiągnąć większą elastyczność w podejmowaniu zleceń i konkurencyjność.
    2. Lekko albo lżej
      Zmiany w gospodarce odpadami oraz nowa transza funduszy europejskich zapowiadają nasilenie zainteresowania nowymi pojazdami do prac remontowo-budowlanych. Meiller ma tu coś do powiedzenia. Nowa ustawa o gospodarowaniu odpadami skłania wiele przedsiębiorstw komunalnych do inwestowania w sprzęt. Nadal sporo jest do zrobienia w infrastrukturze będącej w najbliższym otoczeniu mieszkańców miast i wsi.
  4. Produkt – Ogumienie
    1. W pojedynkę
      Continental opracował nową oponę HDC dla branży budowlanej, która zastąpi „bliźniaki” na osi napędowej. Prawie połowa wszystkich pojazdów budowlanych jest wykorzystywana tylko na placu budowy. Prawie 1/3 zapewnia dostawy zaopatrzenia i materiałów budowlanych, a ok. 15% to betoniarki przewożące masę betonową prefabrykowaną.
  5. Przegląd opon budowlanych
    1. Innowacje dla oszczędnych
      Marka Pirelli jest znana na całym świecie. Pierwsze skojarzenie to szybkie samochody i ładne dziewczyny. Teraz może się to zmienić. Po Driving Innovation, zorganizowanym przez firmę w marcu, przychodzi na myśl jeszcze „oszczędny transport”. Opony Pirelli powstają w fabrykach zlokalizowanych w Europie, Ameryce Południowej, Ameryce Północnej, Afryce i Azji. Znajdują nabywców w 160 krajach. Najwięcej firma sprzedaje w Europie i Ameryce Łacińskiej. Opony przemysłowe (ciężarowe i rolnicze) stanowią 26% produkcji.
  6. Produkt – Przewóz ponadgabarytów
    1. Przyjdą nowi?
      Targi Bauma pokazały, że produkcją pojazdów do ładunków ponadgabarytowych interesuje się coraz więcej firm. Czy doświadczenie można zastąpić entuzjazmem? Tym bardziej, że wiele znaczące innowacje dotyczą szczegółów konstrukcyjnych. Aby dokonać udoskonaleń, trzeba dysponować nie tylko wiedzą inżynierską, ale przede wszystkim praktyką, która pozwala w ogóle dostrzec potrzebę wprowadzenia zmian.
  7. Produkt – Naczepy
    1. Pomost
      10 tys. naczep rocznie. Taki cel stoi przed nowo otwartą fabryką naczep Krone w tureckim Tire. Jeżeli komuś się wydaje, że za dużo, warto dodać, że turecki rynek wiele obiecuje, a produkowane tam pojazdy mają również zaspakajać potrzeby sąsiadów. W prawdzie pierwsze naczepy zjechały z linii montażowej już w październiku 2012 r., ale oficjalne otwarcie zakładu nastąpiło pod koniec marca tego roku. Do tego czasu wyprodukowano w Tire 500 pojazdów. Wielkość tegorocznej produkcji ma sięgnąć 2 tys. egzemplarzy.
  8. Produkt – Skrzynie biegów
    1. Automat bez tajemnic
      Szeroka oferta Centrum Szkoleniowego Techniki Motoryzacyjnej Bosch została niedawno rozszerzona o zajęcia poświęcone diagnostyce automatycznych skrzyń biegów. To odpowiedź na potrzeby serwisów, do których coraz częściej trafiają samochody wyposażone w takie przekładnie. Zasadniczym celem szkolenia jest usystematyzowanie wiedzy na temat automatycznych skrzyń biegów. Zajmuje ono dwa dni, składa się z części teoretycznej i praktycznej. Pierwsza z nich jest poświęcona budowie, działaniu, obsłudze i diagnostyce różnych skrzyń biegów (automatycznych, dwusprzęgłowych, zautomatyzowanych, bezstopniowych) oraz powiązaniu układów automatycznych skrzyń biegów z innymi stosowanymi w pojazdach.
  9. Wydarzenie – Spotkania branżowe
    1. Całościowy przegląd rynku
      Według raportu przygotowywanego przez Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Drogownictwa około 100 firm z sektora budownictwa drogowego jest zagrożonych upadłością. Spadek koniunktury nie powinien jednak rzutować na wizerunek branży.
    2. W blasku reflektorów
      Promocja Wielki Rajd wychodzi na ostatnią prostą. Meta 15 maja. Do tego czasu można jeszcze powalczyć o lepsze miejsce w rankingu. A warto. 500 uczestników z najlepszymi wynikami weźmie udział w finale, czyli Gali Mistrzów Warsztatu.
    3. Silne marki i innowacyjne produkty
      Na południu Niemiec, w Karlsruhe odbędą się w tym roku, już po raz trzeci targi NUFAM. W dniach 26-29 września, na powierzchni 50 tys. m2 prawie 300 wystawców zaprezentuje swoją ofertę. Będą wśród nich producenci pojazdów użytkowych, nadwozi i naczep oraz osprzętu.
  10. Dystrybucyjne – Prezentacja
    1. Dorastanie
      Styl wzorowany na Actrosie i silniki Euro 6. To najważniejsze, choć nie jedyne zmiany, jakich doznał lekki Mercedes Atego. Gama tego modelu obejmuje warianty o dopuszczalnej masie całkowitej od 6,5 do 16 t. Są to dwuosiowe samochody 4×2 lub 4×4 w odmianie ze stałym napędem obu osi lub dołączanym osi przedniej. Ich głównym zadaniem jest dystrybucja, jednak Atego może być również pomocnikiem miejskich ekip remontowych, drogowców, a nawet nośnikiem sprzętu specjalistycznego.
  11. Dystrybucyjne – Test
    1. Ulepszanie
      Aktualna, ósma generacja Cantera ma najważniejsze zalety poprzedników i wiele ulepszeń, o których mogliśmy przekonać się podczas kilkudniowego testu. Zasadniczym celem wprowadzonych zmian było zapewnienie większych korzyści ekonomicznych dla użytkowników nowego pojazdu. W ten sposób Daimler Trucks chce utrzymać, a nawet wzmocnić pozycję japońskiego bestsellera.
  12. Dostawcze – Test
    1. Dubeltowo
      Gdzie są granice „downsizingu” silników? Dwulitrowy diesel z dwoma turbosprężarkami w trzyipółtonowym Crafterze pokazuje, że mały może więcej. Nieduży silnik 2,0 BiTDI wydala mało spalin, co pozwala mu być w zgodzie z najnowszymi normami i zużywa niewiele paliwa. Wraz z nim Volkswagen oferuje sześciobiegową, ręczną skrzynkę ze wskaźnikiem, który podpowiada, jaki bieg jest w danym momencie najodpowiedniejszy, aby jechać ekonomicznie.
  13. Dostawcze – Prezentacja
    1. Czwarty do kompletu
      Na targach pojazdów użytkowych Birmingham CV Show 2013 Ford pokazał swój najmniejszy model z gamy pojazd użytkowych. Ford Transit Courier trafi do sprzedaży wiosną 2014 roku. Nadwozie Transita Courier zbudowane zostało no platformie segmentu B. Pojazd ma 4,16 m długości i zapewnia 2,3 m3 przestrzeni ładunkowej z pełną przegrodą. Maksymalna ładowność wynosi 660 kg.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!