Spis treści wydania
Nic dwa razy się nie zdarza?
Rok 2011 powoli zbliża się ku końcowi. Dziś można już pokusić się o jego ocenę. Było dobrze. Sprzedaż pojazdów ciężarowych wzrosła, rynek wyraźnie się ożywił. Na progu 2012 roku wszyscy jednak zachowują powściągliwość. Prognozy ekonomiczne dla Europy są kiepskie. Poprzedni kryzys, jak to mówią niektórzy: przeszedł bokiem, omijając Polskę. Mimo to, odczuliśmy go dość mocno i słabym pocieszeniem była świadomość, że inni mieli gorzej? Jak będzie tym razem? Nikt nie chce wyjść na naiwniaka – „nic dwa razy się nie zdarza”. Mimo wszystko mamy nadzieję. Ona na szczęście umiera ostatnia.
Niestabilność rynków walutowych, nie sprzyja dobrym prognozom. Dodatkową udręką, nie tylko dla przewoźników, są wysokie ceny paliw. Wiemy, że w przyszłym roku może być jeszcze gorzej. Od 1 stycznia wzrośnie podatek akcyzowy na olej napędowy i paliwa powstałe z jego zmieszania z biokomponentami oraz opłata paliwowa. W sumie paliwo może zdrożeć o kolejne 19 gr. Jest to związane z dostosowywaniem polskiej stawki do unijnej – 330 euro za 1000 l, co jest konsekwencją osłabienia polskiej waluty.
Trudno w tej sytuacji o optymizm. Zanim jednak wejdziemy w Nowy, nacieszmy się Starym. Niech święta przeminą nam w rodzinnej, spokojnej atmosferze. A nowy rok? Niech sprawi ekonomistom zawód i okaże łaskawość, przynosząc stabilizację. Może uda się Polsce przemknąć niezauważenie przez gospodarcze zawieruchy. Oby.
- DŁUGODYSTANSOWE – TEST
- Walka o wynik
Projektowanie ciężarówki coraz bardziej przypomina sport. Konstruktorzy walczą o każdy litr paliwa, jaki można zaoszczędzić. Nabywca też ma takie możliwości. Srebrny DAF FAN XF105 o mocy 510 KM to efekt wysiłku projektantów połączonego ze zręcznym doborem wyposażenia, które jest na liście opcji. Zwiększeniu wydajności sprzyja również ogólny kształt pojazdu: podwozie z przyczepą może zabrać więcej ładunku niż popularny zestaw naczepowy. W rezultacie DAF ubiega się o mistrzostwo w kategorii „więcej za mniej”.
- Walka o wynik
- WYDARZENIE – TIR 2011
- Bardzo bliski Wschód
Nie licząc Rosji, Ukraina jest potencjalnie największym rynkiem motoryzacyjnym wśród krajów, które powstały po rozpadzie Związku Radzieckiego. Sądząc po wystawie TIR 2011 w Kijowie, bardziej interesuje się nią Azja niż Europa. Ignorowanie sąsiadów na Wschodzie jest również niechlubnym, polskim nawykiem. Pomijając chwile patriotycznych uniesień i łzawych wspominków, rzadko zwracamy się w tamtą stronę. Dzień dzisiejszy Ukrainy dociera do nas tylko w postaci doniesień dotyczących rywalizacji o władzę, które budują atmosferę niepewności i przekonanie, że „tam nigdy nic się nie zmieni”. - Konsekwentnie do przodu
Bez względu na koniunkturę Wielton trzyma się obranej drogi i wierzy w słuszność swoich decyzji. Od lat stawia na Wschód i wszystko wskazuje, że słusznie. K rajowy producent naczep i przyczep od dawna sprzedaje swoje pojazdy za naszą wschodnią granicą. Eksport stanowi sporą część sprzedaży firmy. Jego udział w przychodach Wieltonu wzrósł z 44% na koniec I półrocza 2011 r., do ok. 60% w III kwartale 2011 r. Najbardziej zainteresowany jest Rosją i Ukrainą.
- Bardzo bliski Wschód
- WYDARZENIE – TRAILER 2011
- W sosie własnym
Gdyby nie wręczono tu nagród za ciężarówkę i samochód dostawczy roku, targi Trailer 2011 w Kortrijk byłyby kameralną wystawą o lokalnym zasięgu. Wśród 91 wystawców przeważały firmy miejscowe: producenci lub importerzy naczep oraz sprzedawcy części i akcesoriów dla branży nadwoziowej z Belgii, względnie Holandii. Nie zabrakło firm oferujących osie, siodła, podpory, oświetlenie, agregaty chłodnicze, a także systemy mocowania ładunku czy usługi telematyczne. - W ścisłym gronie
Kilka godzin przed oficjalnym otwarciem targów w Kortrijk, Mercedes-Benz zorganizował sympozjum, którego głównym tematem były naczepy.
Inicjatywa rzadka, a szkoda. Dostawcy samochodów ciężarowych powinni być żywotnie zainteresowani doskonaleniem konstrukcji naczep i przyczep. Podział obowiązków w tej sferze jest, niestety, dość ostry.
- W sosie własnym
- RYNEK – NACZEPY
- Na wdechu
Groźba kolejnego kryzysu wszystkim wiąże ręce. Przewoźnicy wstrzymują się z zakupami, czekając na rozwój sytuacji. Czyżby powtórka z 2008 roku? Wszystko wskazuje na to, że rok 2011 ma szansę dogonić 2008 pod względem sprzedaży naczep i przyczep. Jednak zasadnicze pytanie brzmi: czy będzie też początkiem kolejnego wyhamowywania na rynku pojazdów ciężarowych? Na razie statystyki wyglądają bardzo optymistycznie. Sprzedaż przyczep i naczep rosła równomiernie z wahaniami +/-200 sztuk, gdzie wyraźnie słabsze były miesiące styczeń i sierpień, a wydajniejsze marzec i maj. - Przegląd naczep, przyczep i zabudów
- Na wdechu
- PRODUKT – NACZEPY
- Rozróżnienie
Przewaga dzięki technologii? Slogan wytarty, ale działa. Nowoczesna fabryka w Lübtheen pozwala firmie Krone skutecznie konkurować z innymi w całej Europie. Produkcja i sprzedaż pojazdów chłodniczych niesie ze sobą szereg niuansów. Chłodnia chłodni nierówna. Niektórzy wolą pojazdy z poszyciem z tworzywa, inni wybierają blachę stalową. Pragnąc zadowolić wszystkich, Krone musiało sporo zainwestować. - Specjalizacja w różnorodności
Grupa Tirsan oferuje szereg zróżnicowanych naczep. Doskonale znana u nas marka Kässbohrer jest jedną z kilku. Grupa Tirsan jest największym, tureckim producentem naczep. Daje pracę 1100 osobom. Kierownictwo firmy znajduje się w Stambule, po drugiej stronie mostu nad cieśniną Bosfor, czyli formalnie już w azjatyckiej części kraju. Zakład produkcyjny znajduje się dwie godziny drogi od centrali, w miejscowości Adapazari. Pracuje tu 695 osób, łącznie z zarządem. W Adapazari produkowane są wszystkie naczepy, jakie obejmuje oferta Grupy.
- Rozróżnienie
- PRODUKT – ZABUDOWY
- Dla twojej wygody
KH-Kipper nie stroni od zadań specjalnych. Swoje pojazdy buduje tak, żeby ułatwić pracę użytkownikowi, dostosowując je do indywidualnych potrzeb. W ofercie kieleckiego producenta zabudów, oprócz wywrotek, przyczep i urządzeń hakowych, znajdują się również naczepy wywrotki i naczepy niskopodwoziowe do transportu maszyn.
- Dla twojej wygody
- MAGAZYN – KONKURS
- Gra wiele warta
Inwestycja w szkolenie kierowców zwraca się już po dwóch miesiącach. Kolejne to czysty zysk, oczywiście pod warunkiem, że kierowca stosuje się do zasad, które poznał. Z takiego założenia wychodzą specjaliści od techniki jazdy w Renault Trucks. Chcąc pomóc swoim klientom w podnoszeniu efektywności działalności, organizują nie tylko szkolenia dla kierowców, ale również poprzez zdrową rywalizację zachęcają ich do poprawiania swojej techniki jazdy.
- Gra wiele warta
- DOSTAWCZE – PREZENTACJA
- Déja vu
Nissan chce zawojować rynek lekkich pojazdów dostawczych. Według planu, do 2016 r. w Europie podwoi swoją sprzedaż w tym segmencie. NV400 ma być jednym z czarnych koni marki. Długo trzeba było czekać na ostatniego z trojaczków z rodziny Renault-Opel-Nissan. Dawno zapowiadany NV400 pojawił się jako ostatni, to jednak zazwyczaj dobra wróżba.
- Déja vu
- KOMUNALNE – POLEKO 2011
- Czystość to przyszłość
Z aktualnych badań wynika, że osiągnęliśmy europejski poziom w wytwarzaniu śmieci. Statystyczny Polak produkuje między 200 a 300 kg odpadów rocznie, wciąż jednak świadomość ekologiczna i dobre nawyki związane z segregacją śmieci są w naszym kraju na bardzo niskim poziomie. Zorganizowane po raz 23. Międzynarodowe Targi Ochrony Środowiska Poleko, połączone z 4. edycją Międzynarodowych Targów Techniki Komunalnej Komtechnika, to próba zmierzenia się z tymi problemami, a jednocześnie okazja do zapoznania się z najnowszymi rozwiązaniami branżowymi. W tym samym czasie w Poznaniu odbyły się również trzecie Targi Produktów i Usług dla Samorządów Lokalnych GMINA 2011. Wszystkie imprezy zgromadziły ok. 700 wystawców z 19 krajów.
- Czystość to przyszłość
- KRONIKA – PREZENTACJA
- Od traktora do limuzyny
Ten rok był wyjątkowy dla Mercedesa. Koncern obchodził dwa jubileusze. 125-lecie i 60 lat produkcji Unimoga, jako pojazdu spod znaku gwiazdy. Obydwie rocznice pokazują wszechstronność marki. Mercedes to synonim luksusu, Unimog ciężkiej pracy.
- Od traktora do limuzyny