Truck Biznes – 4/2025
W tym wydaniu:
- Europa wychodzi z kryzysu – wywiad z Marcinem Wawrzkiewiczem, Country Managerem w Malcom Finance Polska.
- Typowy dłużnik w branży TSL: diagnoza i sposoby zabezpieczenia – Branża transportowo-spedycyjno-logistyczna (TSL) znalazła się w jednym z najtrudniejszych okresów ostatnich lat. Pomimo pojawiających się sygnałów poprawy koniunktury, najnowsze dane Krajowego Rejestru Długów wskazują na rekordowy poziom zadłużenia w sektorze – 1,64 mld zł.
- Tachografy w busach: rewolucja na drodze – Jeśli wciąż są tacy, którzy liczą na to, że Bruksela zrobi wyjątek, jest w błędzie. Czas wziąć się do roboty. Od 1 lipca 2026 r. każdy bus o DMC 2,5-3,5 t, który wyruszy poza granice Polski z ładunkiem musi mieć zamontowany inteligentny tachograf drugiej generacji. Bez wyjątku, bez taryfy ulgowej.
- Jak zachować płynność w firmie transportowej – Napisać, że ostatnie dwa lata były ciężkie dla transportu to już powoli zakrawa na banał. O przyczynach można by było prawić godzinami, o tym, kto jest temu winny, jak wiele niefrasobliwości popełnili menedżerowie danej firmy, i jak można było doprowadzić do takiej sytuacji. Ale się stało! I teraz trzeba sobie poradzić z wychodzeniem z problemów. Parafrazując słynne zdanie byłego premiera – prawdziwego menedżera poznaje się nie po tym jak zaczyna, ale jak kończy..
Spis treści wydania
AKTUALNOŚCI i WYDARZENIA
Spotkania Transportowe w Poznaniu
Za nami pierwsze spotkanie w ramach jesiennej edycji Spotkań Transportowych przygotowywanych przez nasze wydawnictwo i redakcje TSL Biznes oraz Truck Biznes. Dyskusja obejmowała jak zwykle biężące tematy branży.
PULS RYNKU
Biopaliwa dla dekarbonizacji transportu ciężkiego
W perspektywie 5-10 lat biopaliwa staną się kluczowym rozwiązaniem umożliwiającym szybką dekarbonizację transportu ciężkiego w Polsce, wynika z raportu międzynarodowej firmy doradczej Kearney. Wykorzystanie biopaliw pozwoli ochronić konkurencyjność krajowej branży transportowej w dobie rosnącej presji na redukcję gazów cieplarnianych i będzie szansą rozwoju innych sektorów gospodarki, w tym między innymi rolnictwa.
Odpowiedź na brak kierowców? Zacznijmy od szacunku
Jest środek nocy, gdzieś na obrzeżach przemysłowej strefy w Europie. Deszcz bębni o metalowy dach kabiny ciągnika siodłowego. Na desce rozdzielczej świeci ekran systemu GPS – mała, pulsująca kropka na mapie. Dla spedytora, setki kilometrów stąd, ta kropka to wszystko, co się liczy. Ma dotrzeć na czas. Ma być wydajna. Jest zasobem, elementem w precyzyjnie skalkulowanym łańcuchu dostaw. Ale wewnątrz kabiny siedzi człowiek.
Kontrole kierowców. Jak uniknąć kar?
Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z zapisów Pakietu Mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, aby unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?
TRENDY
Tachografy w busach: rewolucja na drodze
Jeśli wciąż są tacy, którzy liczą na to, że Bruksela zrobi wyjątek, jest w błędzie. Czas wziąć się do roboty. Od 1 lipca 2026 r. każdy bus o DMC 2,5-3,5 t, który wyruszy poza granice Polski z ładunkiem musi mieć zamontowany inteligentny tachograf drugiej generacji. Bez wyjątku, bez taryfy ulgowej. Ten sam pakiet aktów prawnych, który zmusił przedsiębiorców do wymiany urządzeń w ciężarówkach w 2024 i 2025 r. w ostatniej fazie obejmie sektor lekkiego transportu międzynarodowego.
FINANSE
Europa wychodzi z kryzysu
WYWIAD z Marcinem Wawrzkiewiczem, Country Managerem w Malcom Finance Polska
Typowy dłużnik w branży TSL: diagnoza i sposoby zabezpieczenia
Branża transportowo-spedycyjno-logistyczna (TSL) znalazła się w jednym z najtrudniejszych okresów ostatnich lat. Pomimo pojawiających się sygnałów poprawy koniunktury, najnowsze dane Krajowego Rejestru Długów wskazują na rekordowy poziom zadłużenia w sektorze – 1,64 mld zł. I choć znaczna część tych zaległości jest konsekwencją zatorów płatniczych, to firmy z branży TSL rzadko decydują się na wpisanie swoich dłużników do rejestru.
Ładunków nie brakuje, chętnych do jazdy tak
Maj i czerwiec przyniosły na giełdzie spotowej Trans.eu wzrost liczby wystawianych ładunków na większości wiodących tras europejskich. Jednocześnie podobnie wyraźnie rosło zainteresowanie przewoźników ładunkami. Wydawało się, że rynek idzie w kierunku równowagi. Lipiec przyniósł bardzo mocną korektę.
TECHNOLOGIA
Jak wielosezonowy olej silnikowy zmienił historię?
Branża transportu drogowego od zawsze opierała się na technologiach. Od silników, przez CB-radia, aż po zaawansowaną analitykę, która pozwala zarządzać utrzymaniem floty. Jednak jednym z najważniejszych przełomów, który umożliwił nie tylko rozwój samej branży, lecz także całego świata, jest rozwiązanie, które dziś traktujemy jako oczywistość: olej wielosezonowy. Rok 2025, w którym przypada 100-lecie marki Mobil Delvac, jest doskonałym momentem na przypomnienie tej historii.
PRAWO
Jak zmienią się realia przewozu busami od 2026 r.
Od kilkunastu miesięcy mamy do czynienia z bardzo dynamicznymi zmianami w prawie przewozowym. Większość z tych zmian została wymuszona przez tzw. Pakiet Mobilności, czyli zbiór unijnych dyrektyw. Kolejną zmianą, która czeka przewoźników w najbliższym czasie, jest obowiązek wyposażenia w tachografy busów o dopuszczalnej masie całkowitej między 2,5 a 3,5 tony. Ale czy to tylko kwestia tachografów? Wyjaśniamy o czym należy pamiętać w tym kontekście.
ZARZĄDZANIE
Jak szukać wiarygodnych klientów w TSL
Branża TSL jest jednym z filarów współczesnej gospodarki. Rosnące oczekiwania konsumentów wobec szybkości dostaw sprawiają, że firmy transportowe, spedycyjne i operatorzy logistyczni mają ogromny potencjał rozwoju. Globalizacja handlu, rozwój e-commerce i mnogość narzędzi do digitalizacji procesów otwierają każdego dnia nowe możliwości osiągnięcia pożądanych efektów.
NIS2: wyzwanie cyberbezpieczeństwa dla transportu
Transport i logistyka stanowią fundament współczesnej gospodarki. To dzięki nim produkty trafiają do sklepów, materiały do fabryk, a przesyłki bezpośrednio do klientów. Złożoność łańcucha dostaw sprawia, że nawet niewielkie opóźnienia lub zakłócenia mogą wywołać efekt domina, wpływając na wiele branż jednocześnie. Cyfryzacja, która przyspieszyła w ostatnich latach, wprowadziła nową jakość.
TECHNOLOGIA
Sztuczna inteligencja na kołach
Czy kierowca ciężarówki może dzielić obowiązki z algorytmem, a spedytor zakończyć dzień pracy bez sterty papierologii? Jeszcze niedawno brzmiało to futurystycznie, ale w latach 2023–2025 sztuczna inteligencja stała się realnym wsparciem w europejskim transporcie drogowym i spedycji.
RAPORT
Jak zachować płynność w firmie transportowej
Napisać, że ostatnie dwa lata były ciężkie dla transportu to już powoli zakrawa na banał. O przyczynach można by było prawić godzinami, o tym, kto jest temu winny, jak wiele niefrasobliwości popełnili menedżerowie danej firmy, i jak można było doprowadzić do takiej sytuacji. Ale się stało! I teraz trzeba sobie poradzić z wychodzeniem z problemów. Parafrazując słynne zdanie byłego premiera – prawdziwego menedżera poznaje się nie po tym jak zaczyna, ale jak kończy.
ŁAŃCUCH DOSTAW
Zatrzymanie towarów i pojazdów przez organy brytyjskie. Jak się obronić?
Transport towarów do Wielkiej Brytanii bywa niekiedy dużym wyzwaniem dla firm transportowych. Każdy, kto wysyła tam swoje pojazdy wie, że kierowców czeka szczegółowa kontrola graniczna prowadzona przez dobrze znane służby Border Force.
Poznaj również
Najnowsze numery
- Elektryczne ciężarówki DAF XD i XF Electric na topie
- Tunel Brenner. Inwestycja zmieniająca logistyczną mapę Europy
- Najczęstsze błędy biur rachunkowych
- Jak obniżyć podatek od środków transportowych


