#ad

Zrównoważone opony Michelin już wkrótce

Zrównoważone opony Michelin już wkrótce

Grupa Michelin ogłosiła, że do roku 2050 będzie produkować opony w całości wykonane z materiałów odnawialnych, pochodzących z recyklingu, pozyskiwanych biologicznie lub zrównoważonych w inny sposób.

Będzie to możliwe dzięki działowi badań i rozwoju Michelin oraz partnerstwom z innowacyjnymi start-upami. Obecnie prawie 30% komponentów używanych do produkcji ogumienia Michelin jest już wytwarzanych z naturalnych, pochodzących z recyklingu lub w inny sposób zrównoważonych surowców. W swojej deklaracji Grupa Michelin zobowiązuje się, że do 2050 r. będzie produkować opony w 100% zrównoważone. Inspiracją do takiej decyzji była zaprezentowana przez Michelina w 2017 r. opona koncepcyjna VISION – nie wymagająca pompowania, wykonana wyłącznie z ekologicznych materiałów, podłączona do internetu i biodegradowalna.

 

Obieg zamknięty

Opony Michelin to zaawansowany technologicznie produkt tworzony z ponad 200 składników. Głównym z nich jest kauczuk naturalny, a pozostałe to m.in. kauczuk syntetyczny, metal, włókna i komponenty wzmacniające strukturę opony, takie jak sadza, krzemionka i plastyfikatory (np. żywice).

Dokonania Michelin w obszarze technologii materiałowych wynikają z potencjału badawczo-rozwojowego, który tworzy zespół 6 tys. osób pracujących w siedmiu ośrodkach badawczych na całym świecie. Praca inżynierów, badaczy, chemików i konstruktorów zaowocowała złożeniem 10 tys. patentów obejmujących projektowanie i produkcję opon.

Ponadto Michelin wspiera gospodarkę o obiegu zamkniętym, co potwierdza udział w konsorcjum European BlackCycle. Projekt ten, koordynowany przez Grupę Michelin i finansowany przez Unię Europejską, skupia 13 partnerów z sektora publicznego i prywatnego, których celem jest zaprojektowanie procesu produkcji nowego ogumienia ze zużytych opon.

W tym roku Grupa Michelin ogłosiła, że wraz z firmą Enviro rozpocznie budowę swojego pierwszego na świecie zakładu recyklingu opon. Firma Ennviro opracowała opatentowaną technologię odzyskiwania ze zużytych opon: sadzy, oleju pirolitycznego, stali, gazu i innych wysokiej jakości materiałów wielokrotnego użytku. Umożliwi to recykling wszystkich materiałów znajdujących się w starych oponach i ich ponowne wykorzystanie w kilku typach procesów produkcyjnych opartych na kauczuku.

 

Partnerstwo z innowatorami

Michelin współpracuje także z licznymi nowatorskimi firmami i start-upami. Opracowywane wspólnie technologie wykraczają poza branżę oponiarską i mogą być zastosowane w innych gałęziach przemysłu, na przykład do dalszego wykorzystywania odzyskanych surowców. Technologie te umożliwiają również recykling polistyrenu i odzysk sadzy lub oleju pirolitycznego ze zużytych opon.

Axens i IFP Energies Nouvelles, współpracują z Michelinem od 2019 r. nad produkcją butadienu z odnawialnych zasobów biologicznych, który ma zastąpić butadien na bazie ropy naftowej. Do produkcji opon Michelin wykorzystuje też biomasę z drewna, łusek ryżowych, liści, łodyg kukurydzy i innych odpadów roślinnych.

Na bazie umowy podpisanej w listopadzie 2020 r. pomiędzy Michelinem i kanadyjską firmą Pyrowave możliwa będzie produkcja styrenu z recyklingu z tworzyw sztucznych znajdujących się w opakowaniach, takich jak pojemniki na jogurt, tace na żywność lub w panelach izolacyjnych. Styren jest ważnym monomerem używanym do produkcji nie tylko polistyrenu, ale także kauczuku syntetycznego do opon i szerokiej gamy towarów konsumpcyjnych.

Rewolucyjny proces opracowany przez francuski startup Carbios wykorzystuje enzymy do dekonstrukcji odpadów PET na ich oryginalne czyste monomery, które można w nieskończoność odzyskiwać i ponownie używać do produkcji nowych tworzyw sztucznych PET. Jednym z tych pozyskanych w ten sposób tworzyw sztucznych jest przędza poliestrowa używana do produkcji opon. Dzięki temu rozwiązaniu, co roku około cztery miliardy plastikowych butelek mogłoby zostać poddanych recyklingowi i wykorzystanych do produkcji opon Michelin.

 

Z tej samej kategorii

3 września 2025

Opory toczenia zyskują na znaczeniu

Continental rozpoczął kampanię informacyjną, której celem jest zwiększenie świadomości właścicieli flot pojazdów użytkowych, aby podnieść świadomość na temat rosnącego znaczenia [...]

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!