Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.

Na targach Auto Shanghai 2021, grupa ZF zaprezentowała kolejną generację swojego komputera ProAI. To wysokowydajny komputer z obsługą sztucznej inteligencji, który nadaje się do zautomatyzowanej jazdy na poziomach od 2 do 5.
– Jest to obecnie najbardziej elastyczny, skalowalny i potężny superkomputer klasy samochodowej na świecie – podkreślił dr Holger Klein, członek zarządu ZF na region Azji i Pacyfiku, podczas targów Auto Shanghai. Zaprojektowany z myślą o wymaganiach pojazdów definiowanych programowo i ich nowej architekturze elektrycznej/elektronicznej, ten zdolny do pracy z wykorzystaniem sztucznej inteligencji wysokowydajny komputer może służyć jako kontroler domenowy, strefowy lub centralny. Nadaje się do każdego typu pojazdu i do wszystkich poziomów jazdy zautomatyzowanej lub autonomicznej: od 2 do 5. ZF ProAI wejdzie do produkcji seryjnej najpóźniej w 2024 roku.
– Znaczące zamówienia na naszą wysokowydajną platformę obliczeniową potwierdzają czołową pozycję ZF w rozwijaniu inteligencji pojazdów – powiedział dr Holger Klein. – Oferując dużą moc obliczeniową, najnowocześniejsze rozwiązania programowe, inteligentne czujniki i inteligentne siłowniki z jednego źródła, ZF tworzy nowe możliwości dla modeli biznesowych opartych na analizie danych dla mobilności następnej generacji.
Superkomputer superoszczędny
ZF ProAI został ulepszony pod wieloma względami. Oprócz większej wydajności obliczeniowej (do 66% więcej teraOPS), zużywa on jednocześnie do 70% mniej energii (średnio 3 teraOPS na wat).
Jego możliwości w zakresie sztucznej inteligencji zostały zoptymalizowane pod kątem procesów głębokiego uczenia się, co jeszcze bardziej zwiększa jego zdolność obsługi zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa: karta oferuje zbiór i analizę danych ze wszystkich dostępnych czujników, w tym danych pomiarowych z radarów, LiDAR-ów i kamer. Nowy komputer oszczędza zarazem przestrzeń instalacyjną.
Niezależnie od typu chłodzenia: pasywne, powietrzem lub cieczą, odpowiednio do wydajności, większość modeli ZF ProAI będzie dostarczana w tej samej standardowej obudowie o wymiarach 24x14x5 cm. Jest to produkt klasy samochodowej, którego zaawansowane technologicznie wnętrze jest odporne i niezawodne na trudne warunki, a także oferuje najnowsze zabezpieczenia przed atakiem hakerskim.
Modułowa budowa superkomputera oznacza, że może on być wyposażony w układy SoC (System-on-Chip) różnych producentów wh życzenia klienta. Może obsługiwać własne oprogramowanie ZF lub innych dostawców zewnętrznych. Znormalizowane złącza i możliwość połączenia ze sobą większej liczby jednostek ZF ProAI sprawiają, że jest elastyczny w zastosowaniu w każdym typie pojazdu.
Wysokowydajna płyta główna firmy ZF umożliwia osiągnięcie mocy obliczeniowej od 20 do 1000 teraOPS. Oznacza to 1000 trylionów, lub jeden kwadrylion, operacji obliczeniowych na sekundę. Producenci OEM znajdują teraz rozwiązanie dostosowane do potrzeb wszystkich swoich platform pojazdów, aplikacji programowych i architektury E/E za pośrednictwem jednego typu jednostki sterującej. Zwiększa to wydajność i obniża koszty.
ZF udostępnia również interfejs danych pomiarowych (MDI) dla ProAI, który przesyła zebrane dane z czujników w niezmienionej postaci do centralnego systemu pamięci masowej w badawczych i rozwojowych. Ułatwia to programistom szkolenie sztucznej inteligencji w autonomicznej jeździe.
20 października 2025
Branża transportu drogowego od zawsze opierała się na technologiach. Od silników, przez CB-radia, aż po zaawansowaną analitykę, która pozwala zarządzać [...]
24 września 2025
Nowa seria agregatów TX od Thermo King, zastępująca poprzednie modele serii T, oferuje wydajność chłodzenia wyższą o nawet 17%, konstrukcję [...]
5 września 2025
Umawianie wizyt w warsztacie jest dużo prostsze bo firma ZF Aftermarket właśnie uruchomiła funkcję bezpośrednich rezerwacji przez Google.
3 września 2025
Wyciągarka samochodowa to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia pojazdów specjalistycznych. Muszą radzić sobie w trudnym terenie lub z ciężkimi zadaniami [...]
3 września 2025
Continental rozpoczął kampanię informacyjną, której celem jest zwiększenie świadomości właścicieli flot pojazdów użytkowych, aby podnieść świadomość na temat rosnącego znaczenia [...]
29 lipca 2025
Goodyear zaprezentował najnowszą wersję czytnika Goodyear CheckPoint, wzbogaconą o nowe funkcje oraz zaawansowaną technologię pomiaru głębokości bieżnika.
28 lipca 2025
Leadec zmontował już milion kół w największej fabryce samochodów ciężarowych w Europie - czyli MAN w Niepołomicach.
22 lipca 2025
SAF-HOLLAND rozwija rozwiązania dla zrównoważonego transportu ciężkiego, oferując elektryczną oś naczepową SAF TRAKr.
22 lipca 2025
Jesteśmy o krok od przyjęcia nowych, przełomowych przepisów dotyczących obiegu zamkniętego w sektorze motoryzacyjnym.
21 lipca 2025
Producent opon stawia na wykorzystanie materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu.
18 lipca 2025
Globalny producent opon dla sektora komercyjnego, rolniczego i OTR, ogłasza trzy nowe nominacje, które wzmocnią najwyższe kierownictwo firmy.
16 lipca 2025
Schaeffler Vehicle Lifetime Solutions (VLS) włącza do swojej oferty produkty Vitesco Technologies. Dzięki temu połączeniu wiedzy z zakresu mechaniki i [...]

29 października 2025
23 października 2025

20 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!