#ad

Opel Vivaro ma 20 lat

Opel Vivaro ma 20 lat

W tym roku Opel Vivaro obchodzi 20. urodziny! Wyprodukowano już ponad milion egzemplarzy tego modelu.

W tym roku Opel Vivaro obchodzi 20. urodziny! Wyprodukowano już ponad milion egzemplarzy tego modelu.

 

Nowa, już trzecia generacja, trafiła do sprzedaży pod koniec marca 2019 r., a w ofercie znalazły się nie tylko wersje z silnikiem wysokoprężnym, lecz także w pełni elektryczny Vivaro‑e, urzeczywistnienie idei zaprezentowanej w 2010 r. jako Vivaro‑e Concept.

Vivaro to owoc wspólnego przedsięwzięcia Opla i Renault. Firmy rozpoczęły współpracę w segmencie lekkich pojazdów użytkowych w grudniu 1996 r. Dzięki niej Opel mógł szybko zaoferować pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Opel Arena, poprzednik Vivaro, trafił do sprzedaży już w 1997, a w styczniu 1999 r. dostępny był także Movano.

W rozwój i produkcję Vivaro Opel i Renault zainwestowały łącznie 700 milionów euro. Opracowanie całkowicie nowego modelu trwało zaledwie 35 miesięcy, a obie strony były w równym stopniu odpowiedzialne za rezultat końcowy. Renault skupiło się na konstrukcji i zespołach napędowych, a Opel był odpowiedzialny za produkcję. W zakładach IBC Vehicles w angielskim Luton ruszyła linia produkcyjna Vivaro oraz bliźniaczego Renault Trafic.

 

Nowatorska sylwetka

Nowy model wyróżniała niezwykła stylizacja.

– Pracując nad projektem Vivaro, stylistyce poświęciliśmy tyle samo uwagi, co w przypadku samochodów osobowych — podkreślał Hans Seer, pełniący wówczas funkcję głównego projektanta. Najbardziej efektownym elementem sylwetki o futurystycznych kształtach był dach „jumbo”. Charakterystycznie wyprofilowana kabina zapewniała kierowcy i pasażerom mnóstwo miejsca nad głową, a zarazem znacznie ułatwiała wsiadanie i wysiadanie, co jest szczególnie istotne w przypadku pojazdów z tego segmentu, często wykorzystywanych jako furgony dostawcze.

Vivaro z napędem na przednie koła, wprowadzony na rynek na początku 2001 r., mógł być napędzany jednym z dwóch oszczędnych silników wysokoprężnych 1,9 z układem common rail (o mocy 80 KM lub 100 KM) lub dynamicznym 16‑zaworowym silnikiem benzynowym o pojemności 2 litrów (120 KM). Oferta silników została wkrótce uzupełniona o wysokoprężną 2,5-litrową jednostkę z układem common rail o mocy 133 KM. Z wyjątkiem podstawowego diesla dostępnego ze skrzynią pięciobiegową, wszystkie jednostki napędowe były łączone z sześciobiegową ręczną przekładnią z dźwignią zmiany biegów umieszczoną w konsoli środkowej. Takie rozwiązanie poprawiało ergonomię i zapewniało optymalne wykorzystanie przestrzeni.

Poza silnikami i stylistyką atutami Vivaro były komfort i właściwości jezdne porównywalne z samochodami osobowymi. Atrybuty te doceniło jury przyznające tytuł Vana Roku (IVOTY): Vivaro i jego siostrzany model Renault Trafic zostały wyróżnione tą prestiżową nagrodą w 2002 r.

Opel Vivaro był oferowany w ponad 20 wariantach o dopuszczalnej masie całkowitej 2,7 lub 2,9 tony. Klienci mieli do wyboru dwa rozstawy osi (3098 lub 3498 mm) oraz trzy rodzaje nadwozia (furgon, kombi lub platforma). Każda wersja zapewniała użytkownikom mnóstwo przestrzeni. Van i kombi z krótkim rozstawem osi oferowały przestrzeń ładunkową o kubaturze 5 m3. W wersji dłuższej, z przedziałem towarowym o pojemności niemal 6 m3, mogły się zmieścić nawet trzy europalety.

Ponieważ zawodowi kierowcy spędzają większość czasu w samochodzie, projektanci wnętrza Vivaro szczególnie zadbali o komfort i ergonomię kabiny. We wnętrzu pojazdu próżno było szukać nieosłoniętej blachy, wszystkie powierzchnie zostały pokryte wytrzymałymi, łatwymi do utrzymania w czystości materiałami. Dzięki wbudowanej nawigacji, telefonowi i zmieniarce płyt nowoczesne systemy multimedialne, przejęte z samochodów osobowych Opla, wyznaczyły nowe standardy w segmencie pojazdów użytkowych.

 

Bezpiecznie

Vivaro, jak wszystkie pojazdy marki Opel, oferował wzorcowe rozwiązania w dziedzinie bezpieczeństwa. Wszystkie wersje modelu były standardowo wyposażone w poduszkę powietrzą dla kierowcy i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich osób w pojeździe; czołowa poduszka powietrzna dla pasażera oraz poduszki boczne były dostępne jako opcja. Dzięki kolumnom McPhersona z przodu oraz, zgodnie z najlepszymi tradycjami Opla, belce skrętnej i drążkowi Panharda z tyłu Vivaro zapewniał komfort jazdy i wysoki poziom bezpieczeństwa, który był również zasługą hamulców tarczowych na wszystkich czterech kołach (z przodu tarcze wentylowane) oraz sterowanego elektronicznie, czterokanałowego układu ABS i korektora rozkładu siły hamowania.

Kolejną dziedziną, w której Vivaro miał wyraźną przewagę nad konkurentami, była łatwość serwisowania. Przegląd był wymagany dopiero po 30 000 km lub dwóch latach, natomiast płyn hamulcowy należało wymieniać co 120 000 km. Dodatkową ochronę zapewniała standardowa trzyletnia gwarancja mobilności oraz dwunastoletnia gwarancja braku korozji perforacyjnej nadwozia. Dzięki konstrukcji ułatwiającej serwisowanie i naprawę właściciele Vivaro mogli również liczyć na najniższe w tej klasie pojazdów stawki ubezpieczeniowe.

Opel miał w związku z tym modelem kolejne, jeszcze ambitniejsze plany i na wystawie lekkich pojazdów użytkowych w ramach targów IAA w 2010 r. przedstawił ideę, która po upływie dekady została urzeczywistniona w postaci Vivaro‑e. Zaprezentowany światu Vivaro‑e Concept był prototypowym furgonem z napędem elektrycznym o zasięgu wydłużonym do ponad 400 kilometrów. W projekcie przewidziano przestrzeń ładunkową o pojemności 5 m3, ładowność 750 kg i zastosowanie silnika elektrycznego o mocy 111 kW. Studyjny model był propozycją przyjaznej dla środowiska elektrycznej mobilności w segmencie lekkich pojazdów użytkowych.

 

Druga generacja

Do 2014 r. z linii montażowych zjechało 600 000 egzemplarzy Vivaro. W tym samym roku zadebiutowała druga generacja modelu z zaawansowanym silnikiem wysokoprężnym, jeszcze bardziej funkcjonalna i nawiązująca stylistycznie do produkowanych wówczas samochodów osobowych marki Opel. W ofercie dostępne były dwie wysokości dachu oraz dwie długości nadwozia w różnych wariantach (furgon, kombi, kabina załogowa oraz bus) i konfiguracjach.

Pod maskę Vivaro B trafiły dwa całkowicie nowe turbodiesle 1,6 CDTI oraz najnowocześniejszy 1,6 CDTI BiTurbo z sekwencyjnym turbodoładowaniem i dwustopniowym intercoolerem. Ta zaawansowana technologicznie jednostka napędowa łączyła doskonałe osiągi z umiarkowanym apetytem. Zużycie paliwa w samochodach z nowymi silnikami było niższe o ponad litr w cyklu mieszanym.

 

„Durchquerung”

Reklamy Opla słyną z oryginalnych pomysłów, a kampania dotycząca drugiej generacji Vivaro, rozpoczęta we wrześniu 2014 r., nie była pod tym względem wyjątkiem. Aby podkreślić wyjątkową przestronność nowego modelu, marka wysłała Reinholda Messnera, himalaistę, podróżnika i ikonę sportów ekstremalnych, na „Durchquerung des Vivaro”, czyli wyprawę do wnętrza Vivaro. W filmie przedstawiono przygotowania Messnera, wieloletniego partnera Opla, który wraz z szerpą planuje ekspedycję. „Za jakieś trzy miesiące powinniśmy wyjść z drugiej strony”, rzucił ze świetnie udawaną powagą Messner, po czym zniknął w czeluściach przedziału ładunkowego. Nieprzypadkowo film reklamowy oraz kampania, której był częścią, miał premierę w dniu 70. urodzin Messnera. Opel wyprodukował około miliona egzemplarzy Vivaro A i B.

 

Vivaro po raz trzeci

Trzecia generacja, wytwarzana od 2019 r., oferuje wiele zaawansowanych technologii, takich jak układ kontroli trakcji IntelliGrip, kamera cofania obejmująca kąt 180 stopni oraz system multimedialny.

W trzeciej generacji zrealizowano koncepcję e‑mobilności przedstawioną w projekcie z 2010 r. Akumulatorowy Vivaro-e umożliwia oferuje dwie pojemności akumulatora litowo-jonowego: 75 kWh z maksymalnym zasięgiem 330 km lub 50 kWh z maksymalnym zasięgiem 230 km w cyklu WLTP.

Na koniec warto wspomnieć, że Vivaro‑e, podobnie jak jego poprzednik w 2002 r., zdobył tytuł Vana Roku. O tym, że nowy w pełni elektryczny lekki pojazd użytkowy Opla zasługuje na nagrodę za rok 2021, zdecydowało jury IVOTY złożone z 24 dziennikarzy oraz wydawców niezależnych czasopism.

 

 

 

 

Z tej samej kategorii

30 kwietnia 2024

Ile kosztuje wynajem autokaru?

Wynajem autokaru to praktyczne rozwiązanie dla grupowych podróży, imprez firmowych, wycieczek szkolnych i innych wydarzeń wymagających transportu większej liczby osób.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!