#ad

Nowy podatek od emisji CO2 w Niemczech i Luksemburgu. Jak uchronić się przed stratą?

Nowy podatek od emisji CO2 w Niemczech i Luksemburgu. Jak uchronić się przed stratą?

Od 1 stycznia 2021 r. Niemcy i Luksemburg wprowadzają nową opłatę za emisję dwutlenku węgla. Jedyną drogą uchronienia się przez firmy transportowe od straty, jest uwzględnienie w obecnych negocjacjach cenowych ze zleceniodawcami od razu wyższej stawki na paliwo, wynikającej z nałożonego na stałe podatku.

Od 1 stycznia 2021 r. Niemcy i Luksemburg wprowadzają nową opłatę za emisję dwutlenku węgla. Jedyną drogą uchronienia się przez firmy transportowe od straty, jest uwzględnienie w obecnych negocjacjach cenowych ze zleceniodawcami od razu wyższej stawki na paliwo, wynikającej z nałożonego na stałe podatku.

 

Niemcy

Od 1 stycznia 2021 r. Niemcy wprowadzają nową opłatę za emisję dwutlenku węgla. Przekłada się ona na stały wzrost ceny diesla o ok. 8 centów brutto na litr w 2021 r. oraz ok. 15 centów w 2025 r. Oznacza to, że przewoźnicy, którzy w kontraktach mają zapisy o dokonywaniu rewaloryzacji ceny paliwa co trzy miesiące, bezpowrotnie stracą kwotę wynikającą ze zmiany podatku w pierwszym kwartale 2021 r.

Jedyną drogą uchronienia się przez firmy transportowe od straty, jest uwzględnienie w obecnych negocjacjach cenowych ze zleceniodawcami od razu wyższej stawki na paliwo, wynikającej z nałożonego na stałe podatku.

Dlaczego problem jest tak istotny i naglący? Absolutna większość polskich firm transportowych dokonuje rewaloryzacji cen paliw w kontraktach z klientami co trzy miesiące. Rewaloryzacja ta powoduje, że co kwartał przewoźnik traci lub zyskuje kwotę, wynikającą z różnicy między uzgodnioną stawką za paliwo a realnymi kosztami. Ponieważ ceny paliw wahają się w ciągu roku, różnice na plus czy minus są w długim okresie kompensowane i przewoźnik nie odnotowuje strat z tego tytułu.

Co innego dzieje się w sytuacji, kiedy cena paliwa na stałe wzrasta o jakąś wartość, a właśnie tak mamy w efekcie nałożenia podatku od CO2 w Niemczech. Wówczas przewoźnik, rozliczający się stawkami rewaloryzowanymi dzisiaj, poniesie w pierwszym kwartale 20201 r. stratę nie do odrobienia. Naturalne fluktuacje w cenach paliwa będą wyrównywane, natomiast dodatkową kwotę 8 centów za litr, czyli ok. 32 gr, trzeba będzie zapisać na minus.

 

Luksemburg

Drugą zmianą, którą warto uwzględnić przy rewaloryzowaniu stawek transportowych, jest wdrożenie podatku od emisji CO2 w Luksemburgu od 1 stycznia 2021 roku.

Bezpośrednią przyczyną jego nałożenia jest wprowadzenie w Luksemburgu krajowego handlu emisjami CO2. Celem daniny jest ograniczenie wytwarzania gazów cieplarnianych przez pojazdy.

Wzrost ceny paliwa powodowany podatkiem od CO2 kalkulowany jest w ujęciu rocznym. Począwszy od ceny 20 euro za tonę CO2 w 2021 r., przez stawkę do 25 euro za tonę w 2022 r. oraz 30 euro za tonę w 2023 r. Na podstawie pierwszych prognoz, podatek od emisji CO2 doprowadzi do wzrostu cen benzyny i oleju napędowego o 5-6 centów brutto za litr w 2021 r. W przeliczeniu procentowym oznacza to wzrost ceny diesla o 5,5% w roku 2021, 6,8% w roku 2022 i łącznie 7,8% w roku 2023.

 

 

 

 

Z tej samej kategorii

30 kwietnia 2024

Ile kosztuje wynajem autokaru?

Wynajem autokaru to praktyczne rozwiązanie dla grupowych podróży, imprez firmowych, wycieczek szkolnych i innych wydarzeń wymagających transportu większej liczby osób.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!