#ad

ELAB – Miasto Czystego Transportu. Koniec etapu

ELAB – Miasto Czystego Transportu. Koniec etapu

Zakończył się pierwszy etap projektu ELAB – Miasto Czystego Transportu. Wstępne wyniki potwierdzają możliwość elektryfikacji flot wśród partnerów badania.

6 tygodni, 15 partnerów, niemal 5 tysięcy kilometrów bez emisji. Zakończył się pierwszy etap projektu ELAB – Miasto Czystego Transportu. Wstępne wyniki potwierdzają możliwość elektryfikacji flot wśród partnerów badania. Pojazdy elektryczne w większości przypadków pozwalają w pełni zastąpić w wykonywaniu codziennych zadań pojazdy konwencjonalne.

 

 

Celem projektu ELAB – Miasto Czystego Transportu, realizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) we współpracy z 15 partnerami, jest porównanie osobowych i dostawczych samochodów elektrycznych i spalinowych w dwóch obszarach. Pierwszy to obszar ekonomiczny i polega na analizie całkowitych kosztów posiadania (TCO). Drugi to obszar środowiskowy, w ramach którego sprawdzana jest emisyjności na etapie eksploatacji. Pojazdy będą testowane w rzeczywistych warunkach użytkowania łącznie przez 18 tygodni.

– W projekt „ELAB – Miasto Czystego Transportu” zaangażowało się wiele podmiotów z całego łańcucha wartości elektromobilności. Dostarczone przez Renault Polska pojazdy w minionych 6 tygodniach były eksploatowane przez Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Łodzi, a także przez firmy takie jak: DHL, IKEA Retail Polska, Rhenus oraz Veolia. Z wstępnych statystyk wynika, że pojazdy elektryczne pokonały 4 737 km – mówi Albert Kania z PSPA, koordynator projektu ELAB.

Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa przetestował pojazdy osobowe – Renault ZOE i Renault CLIO. Jak wynika z wstępnych analiz, urzędnicy znacznie więcej kilometrów przejechali pojazdem elektrycznym (61% z łącznego przebiegu z ok. 1368 km), co świadczy o dużym potencjale w wykorzystaniu osobowych pojazdów elektrycznych w strukturach łódzkiego magistratu. Dodatkowo analizy długości pojedynczej podróży wskazują na niemal identyczny zakres przejechanego dystansu, 12 km dla pojazdu elektrycznego i 13 km dla pojazdu spalinowego.

Samochody osobowe w pierwszym etapie badania trafiły również do Veolii. W tym wypadu odnotowano największy łączny przebieg przypadający na parę pojazdów (3136 km) oraz najbardziej równe wykorzystanie pojazdów: 48% tras przejeżdżano pojazdem elektrycznym, a 52% pojazdem spalinowym. Dodatkowo, pracownicy Veolii odbyli najdłuższą dzienną trasę samochodem elektrycznym, liczącą niemal 220 km.

Pracownicy firmy DHL otrzymali do testów natomiast pojazd dostawczy Renault Master oraz Kangoo, w wersjach spalinowych i elektrycznych. Łącznie w ciągu 6 tygodni, cztery pojazdy testowe włączone do floty DHL pokonały dystans blisko 4000 km. Średnia długość jednej zarejestrowanej podróży wynosiła 6 km, podczas gdy wersji spalinowej 7km. W przypadku Mastera rozbieżność kształtowała się nieco wyżej, 5 km dla wersji elektrycznej i 8 km dla wariantu spalinowego.

Mastery zostały także przetestowane w firmie Rhenus. W czasie trwania badania pojazdy przejechały 2784 km. Analizując bliźniacze okresy eksploatacji, pojazd elektryczny przejechał 21,5% tras. W ciągu tygodnia średni przebieg wersji spalinowej wyniósł ok. 812 km, podczas gdy dla wersji elektrycznej 174 km, co w analizowanym okresie 6 tygodni stanowi największą różnicę w wykorzystaniu pojazdów.

Do IKEI trafiły lekkie pojazdy dostawcze Renault Kangoo. Pojazdy przejechały dystans 1240 km, z których za 36% pokonanych kilometrów odpowiadał pojazd elektryczny. Łączna liczba zrealizowanych podróży między pojazdem spalinowym a elektrycznym w badanym okresie różniła się o zaledwie 7 (47 do 40), co wskazuje na równe wykorzystanie pojazdu w planowaniu pracy. Analizując najdłuższą podróż dzienną, dla pojazdu spalinowego wyniosła ona 244 km, podczas gdy dla pojazdu elektrycznego 74,5 km.

Wszyscy uczestnicy uznali wyniki prób za zadowalające, podkreślając m.in. walory ekologiczne, komfort jazdy, a także dodatkowe korzyści, takie jak możliwość jazdy buspasami.

Etap badawczy projektu ELAB – Miasto Czystego Transportu zakończy się oficjalnie 5 lutego 2021 r. Obecnie pojazdy eksploatowane są we flocie Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Łodzi, DHL, Veolii i InPost, w ostatnim etapie realizowanym w okresie styczeń-luty, pojazdy dostawcze trafią na testy do floty InPost oraz Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi. Następnie wszystkie pozyskane wyniki zostaną poddane szczegółowej analizie oraz opracowaniu w celu przygotowania raportu podsumowującego badanie, w którym zostaną uwzględnione wszelkie aspekty finansowe, środowiskowe, ale również i społeczne, wynikające z przejścia na pojazdy elektryczne w badanych flotach partnerskich.  

Łącznie w projekcie biorą udział po 3 pary pojazdów elektrycznych i spalinowych. Każdy samochód wyposażony jest w specjalne urządzenie telematyczne firmy Webfleet Solutions, a za infrastrukturę ładowania pojazdów odpowiadają firmy EVBox oraz EV Charge.

 

 

 

Z tej samej kategorii

30 kwietnia 2024

Ile kosztuje wynajem autokaru?

Wynajem autokaru to praktyczne rozwiązanie dla grupowych podróży, imprez firmowych, wycieczek szkolnych i innych wydarzeń wymagających transportu większej liczby osób.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!