Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.

Zakończył się pierwszy etap projektu ELAB – Miasto Czystego Transportu. Wstępne wyniki potwierdzają możliwość elektryfikacji flot wśród partnerów badania.
6 tygodni, 15 partnerów, niemal 5 tysięcy kilometrów bez emisji. Zakończył się pierwszy etap projektu ELAB – Miasto Czystego Transportu. Wstępne wyniki potwierdzają możliwość elektryfikacji flot wśród partnerów badania. Pojazdy elektryczne w większości przypadków pozwalają w pełni zastąpić w wykonywaniu codziennych zadań pojazdy konwencjonalne.
Celem projektu ELAB – Miasto Czystego Transportu, realizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) we współpracy z 15 partnerami, jest porównanie osobowych i dostawczych samochodów elektrycznych i spalinowych w dwóch obszarach. Pierwszy to obszar ekonomiczny i polega na analizie całkowitych kosztów posiadania (TCO). Drugi to obszar środowiskowy, w ramach którego sprawdzana jest emisyjności na etapie eksploatacji. Pojazdy będą testowane w rzeczywistych warunkach użytkowania łącznie przez 18 tygodni.
– W projekt „ELAB – Miasto Czystego Transportu” zaangażowało się wiele podmiotów z całego łańcucha wartości elektromobilności. Dostarczone przez Renault Polska pojazdy w minionych 6 tygodniach były eksploatowane przez Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Łodzi, a także przez firmy takie jak: DHL, IKEA Retail Polska, Rhenus oraz Veolia. Z wstępnych statystyk wynika, że pojazdy elektryczne pokonały 4 737 km – mówi Albert Kania z PSPA, koordynator projektu ELAB.
Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa przetestował pojazdy osobowe – Renault ZOE i Renault CLIO. Jak wynika z wstępnych analiz, urzędnicy znacznie więcej kilometrów przejechali pojazdem elektrycznym (61% z łącznego przebiegu z ok. 1368 km), co świadczy o dużym potencjale w wykorzystaniu osobowych pojazdów elektrycznych w strukturach łódzkiego magistratu. Dodatkowo analizy długości pojedynczej podróży wskazują na niemal identyczny zakres przejechanego dystansu, 12 km dla pojazdu elektrycznego i 13 km dla pojazdu spalinowego.
Samochody osobowe w pierwszym etapie badania trafiły również do Veolii. W tym wypadu odnotowano największy łączny przebieg przypadający na parę pojazdów (3136 km) oraz najbardziej równe wykorzystanie pojazdów: 48% tras przejeżdżano pojazdem elektrycznym, a 52% pojazdem spalinowym. Dodatkowo, pracownicy Veolii odbyli najdłuższą dzienną trasę samochodem elektrycznym, liczącą niemal 220 km.
Pracownicy firmy DHL otrzymali do testów natomiast pojazd dostawczy Renault Master oraz Kangoo, w wersjach spalinowych i elektrycznych. Łącznie w ciągu 6 tygodni, cztery pojazdy testowe włączone do floty DHL pokonały dystans blisko 4000 km. Średnia długość jednej zarejestrowanej podróży wynosiła 6 km, podczas gdy wersji spalinowej 7km. W przypadku Mastera rozbieżność kształtowała się nieco wyżej, 5 km dla wersji elektrycznej i 8 km dla wariantu spalinowego.
Mastery zostały także przetestowane w firmie Rhenus. W czasie trwania badania pojazdy przejechały 2784 km. Analizując bliźniacze okresy eksploatacji, pojazd elektryczny przejechał 21,5% tras. W ciągu tygodnia średni przebieg wersji spalinowej wyniósł ok. 812 km, podczas gdy dla wersji elektrycznej 174 km, co w analizowanym okresie 6 tygodni stanowi największą różnicę w wykorzystaniu pojazdów.
Do IKEI trafiły lekkie pojazdy dostawcze Renault Kangoo. Pojazdy przejechały dystans 1240 km, z których za 36% pokonanych kilometrów odpowiadał pojazd elektryczny. Łączna liczba zrealizowanych podróży między pojazdem spalinowym a elektrycznym w badanym okresie różniła się o zaledwie 7 (47 do 40), co wskazuje na równe wykorzystanie pojazdu w planowaniu pracy. Analizując najdłuższą podróż dzienną, dla pojazdu spalinowego wyniosła ona 244 km, podczas gdy dla pojazdu elektrycznego 74,5 km.
Wszyscy uczestnicy uznali wyniki prób za zadowalające, podkreślając m.in. walory ekologiczne, komfort jazdy, a także dodatkowe korzyści, takie jak możliwość jazdy buspasami.
Etap badawczy projektu ELAB – Miasto Czystego Transportu zakończy się oficjalnie 5 lutego 2021 r. Obecnie pojazdy eksploatowane są we flocie Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Łodzi, DHL, Veolii i InPost, w ostatnim etapie realizowanym w okresie styczeń-luty, pojazdy dostawcze trafią na testy do floty InPost oraz Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi. Następnie wszystkie pozyskane wyniki zostaną poddane szczegółowej analizie oraz opracowaniu w celu przygotowania raportu podsumowującego badanie, w którym zostaną uwzględnione wszelkie aspekty finansowe, środowiskowe, ale również i społeczne, wynikające z przejścia na pojazdy elektryczne w badanych flotach partnerskich.
Łącznie w projekcie biorą udział po 3 pary pojazdów elektrycznych i spalinowych. Każdy samochód wyposażony jest w specjalne urządzenie telematyczne firmy Webfleet Solutions, a za infrastrukturę ładowania pojazdów odpowiadają firmy EVBox oraz EV Charge.
10 listopada 2025
TIMOCOM, europejski dostawca cyfrowego rynku frachtowego ogłosił przedłużenie strategicznej współpracy z firmą HERE Technologies, dostawcą platformy danych i map lokalizacyjnych.
15 października 2025
Ponad dwa tysiące pługosolarek, setki magazynów soli i kilka tysięcy pracowników – tak wygląda gotowość Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i [...]
10 września 2025
Inspektorzy transportu drogowego z Polski, Niemiec i Czech uczestniczą w trójstronnej wymianie, która odbywa się w Warszawie w ramach współpracy [...]
1 września 2025
Kamena Rally Team – polski zespół rajdowy – wystartuje historycznym DAF-em 3300 w przyszłorocznym Rajdzie Dakar Classic – najtrudniejszym rajdowym [...]
25 lipca 2025
Dokładnie 60 lat temu, w lipcu 1965 roku, pracownicy zakładu Mercedes-Benz w Wörth zmontowali pierwszy kompletny samochód ciężarowy, który zjechał [...]
18 lipca 2025
Globalny producent opon dla sektora komercyjnego, rolniczego i OTR, ogłasza trzy nowe nominacje, które wzmocnią najwyższe kierownictwo firmy.
17 lipca 2025
Pierwsza transza obejmuje 16 ciągników siodłowych Renault Trucks T z kabiną typu Sleeper, wyposażonych w najnowsze 13-litrowe silniki DE13 Euro [...]
16 lipca 2025
Pierwsza edycja Truck Efficiency Run powered by Krone okazała się dużym sukcesem. W trakcie Truck Grand Prix 2025 na torze [...]
8 lipca 2025
Z siedzibą w największym centrum operacyjnym firmy w Sadach koło Poznania, Dmitrij Voitkevič będzie odpowiedzialny za wzmocnienie efektywności operacyjnej, podnoszenie [...]
3 lipca 2025
Adaptive Motors Poland (AMP), spółka rozwijająca polską platformę pojazdów elektrycznych i realizująca projekt budowy nowoczesnego zakładu produkcyjnego w Kleszczowie, informuje [...]
16 czerwca 2025
Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, [...]
30 kwietnia 2024
Wynajem autokaru to praktyczne rozwiązanie dla grupowych podróży, imprez firmowych, wycieczek szkolnych i innych wydarzeń wymagających transportu większej liczby osób.

29 października 2025
23 października 2025

20 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!