Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.

Ponowne zastosowanie baterii po wymontowaniu ich z autobusów przyczynia się do pozytywnego bilansu ekologicznego eCitaro i poszerza korzyści ekonomiczne.
Daimler Buses jest partnerem stowarzyszonym w projekcie modelowym GUW+. W nowej podstacji prostownikowej firmy ÜSTRA Hannoversche Verkehrsbetriebe AG budowany jest stacjonarny magazyn energii bazujący na bateriach, które wcześniej wykorzystywane były w elektrycznych autobusach miejskich eCitaro. Zadania związane z zastosowaniem baterii po raz wtóry wykonuje Mercedes-Benz Energy GmbH z siedzibą w Kamenz w Saksonii.
– Sprawdziliśmy to bardzo dokładnie: w ciągu długiego użytkowania pojazdu, jego ślad węglowy jest znacznie korzystniejszy niż w przypadku autobusów miejskich z konwencjonalnym napędem. Ponowne wykorzystanie jego baterii jeszcze bardziej poprawia bilans ekologiczny – mówi Gustav Tuschen, dyrektor działu badawczo-rozwojowego Daimler Buses.
Holger Elix, dyrektor działu infrastruktury w ÜSTRA, wyjaśnia jeszcze jeden aspekt:
– Koszt zakupu autobusów elektrycznych stanowi szczególne wyzwanie. Ponowne wykorzystanie akumulatorów do zastosowań stacjonarnych przez operatorów transportu publicznego może stworzyć w perspektywie dodatkowe ścieżki amortyzacji, jeszcze bardziej przyspieszając elektryfikację drogowego transportu publicznego.
Baterie odgrywają kluczową rolę w bilansie ekologicznym pojazdów elektrycznych. Zjawisko to znane jest każdemu użytkownikowi smartfona: Ciągłe ładowanie i rozładowywanie obciąża baterię, i prędzej czy później jej pojemność zauważalnie spada. Nie inaczej jest w przypadku autobusów miejskich z w pełni elektrycznym napędem. Na przykład żywotność baterii z technologią NMC w elektrycznym Mercedesie eCitaro kończy się po około pięciu do sześciu latach przy spadku pojemności do ok. 80 %. Od tego momentu nie można już zagwarantować, że autobusy miejskie będą osiągały niezbędny zasięg.
Drugie długie życie
Cykl życia baterii wcale nie musi się jednak kończyć po jej eksploatacji w pojeździe. W zastosowaniach stacjonarnych radzi sobie jeszcze z reguły bardzo dobrze, bowiem straty mocy odgrywają tu tylko niewielką rolę. Po prawidłowym użytkowaniu baterii w pojeździe, eksploatacja w systemie stacjonarnym jest możliwa jeszcze przez kilka lat, co zwiększa korzyści ekonomiczne i równowagę ekologiczną płynące z ich użytkowania. Dlatego też projekt GUW+ skupia się na ponownym wykorzystaniu baterii z elektrycznych autobusów miejskich.
Od 4. kwartału roku 2021 nowa podstacja prostownikowa w Hanowerze ma zostać włączona do systemu zasilania lekkich pojazdów szynowych i autobusów elektrycznych firmy ÜSTRA. Magazyn energii służy jako bufor dla efektywnego wykorzystania energii odzyskiwanej podczas eksploatacji kolei miejskiej i umożliwia zrównoważenie obciążeń szczytowych, dalszą eksploatację w przypadku awarii sieci oraz zasilanie publicznej infrastruktury ładowania. Magazyn pilotażowy ma pojemność ok. 500 kWh i obejmuje ok. 20 układów baterii, które wcześniej były wykorzystywane na tysiącach kilometrów w autobusach eCitaro do jazd testowych.
Opracowanie i wdrożenie
Rozbudowa klasycznej podstacji prostownikowej o funkcje inteligentne jest opracowywana i demonstrowana w ramach wspólnego projektu GUW+, który jest finansowany przez Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury (BMVI). Oprócz lidera konsorcjum, firmy ALSTOM Transport Deutschland GmbH z siedzibą w Salzgitter, do konsorcjum należą przedsiębiorstwa Elpro GmbH z siedzibą w Berlinie, Motion Control and Power Electronics GmbH z siedzibą w Dreźnie, Fraunhofer IVI z siedzibą w Dreźnie i TU Dresden. Daimler Buses wspiera ten projekt w funkcji partnera stowarzyszonego, z kolei ÜSTRA AG jest zaangażowana w GUW+ jako partner demonstracyjny. Rozpoczęty w 2019 roku projekt będzie realizowany przez okres trzech lat. Dalsze informacje na temat projektu GUW+: Koncepcja GUW+ – GUW+ (guwplus.de)
Mercedes-Benz Energy GmbH, jako spółka zależna Mercedes-Benz AG, jest odpowiedzialna za rozwój innowacyjnych rozwiązań w zakresie magazynowania energii. Przedsiębiorstwo koncentruje się w szczególności na zastosowaniach urządzeń w ich drugim cyklu żywotności i magazynowaniu części zamiennych. Wspólnie ze swoimi partnerami firma podłączyła już do niemieckiej sieci energetycznej trzy duże systemy magazynowania o łącznej mocy około 50 MWh z samochodowych systemów akumulatorowych. Pierwszy system magazynowania bazujący na bateriach w drugim cyklu użytkowania został podłączony do sieci w październiku 2016 roku w Lünen w Westfalii.
20 października 2025
Branża transportu drogowego od zawsze opierała się na technologiach. Od silników, przez CB-radia, aż po zaawansowaną analitykę, która pozwala zarządzać [...]
24 września 2025
Nowa seria agregatów TX od Thermo King, zastępująca poprzednie modele serii T, oferuje wydajność chłodzenia wyższą o nawet 17%, konstrukcję [...]
5 września 2025
Umawianie wizyt w warsztacie jest dużo prostsze bo firma ZF Aftermarket właśnie uruchomiła funkcję bezpośrednich rezerwacji przez Google.
3 września 2025
Wyciągarka samochodowa to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia pojazdów specjalistycznych. Muszą radzić sobie w trudnym terenie lub z ciężkimi zadaniami [...]
3 września 2025
Continental rozpoczął kampanię informacyjną, której celem jest zwiększenie świadomości właścicieli flot pojazdów użytkowych, aby podnieść świadomość na temat rosnącego znaczenia [...]
29 lipca 2025
Goodyear zaprezentował najnowszą wersję czytnika Goodyear CheckPoint, wzbogaconą o nowe funkcje oraz zaawansowaną technologię pomiaru głębokości bieżnika.
28 lipca 2025
Leadec zmontował już milion kół w największej fabryce samochodów ciężarowych w Europie - czyli MAN w Niepołomicach.
22 lipca 2025
SAF-HOLLAND rozwija rozwiązania dla zrównoważonego transportu ciężkiego, oferując elektryczną oś naczepową SAF TRAKr.
22 lipca 2025
Jesteśmy o krok od przyjęcia nowych, przełomowych przepisów dotyczących obiegu zamkniętego w sektorze motoryzacyjnym.
21 lipca 2025
Producent opon stawia na wykorzystanie materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu.
18 lipca 2025
Globalny producent opon dla sektora komercyjnego, rolniczego i OTR, ogłasza trzy nowe nominacje, które wzmocnią najwyższe kierownictwo firmy.
16 lipca 2025
Schaeffler Vehicle Lifetime Solutions (VLS) włącza do swojej oferty produkty Vitesco Technologies. Dzięki temu połączeniu wiedzy z zakresu mechaniki i [...]

29 października 2025
23 października 2025

20 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!