#ad

Drugie życie baterii eCitaro

Drugie życie baterii eCitaro

Ponowne zastosowanie baterii po wymontowaniu ich z autobusów przyczynia się do pozytywnego bilansu ekologicznego eCitaro i poszerza korzyści ekonomiczne.

Daimler Buses jest partnerem stowarzyszonym w projekcie modelowym GUW+. W nowej podstacji prostownikowej firmy ÜSTRA Hannoversche Verkehrsbetriebe AG budowany jest stacjonarny magazyn energii bazujący na bateriach, które wcześniej wykorzystywane były w elektrycznych autobusach miejskich eCitaro. Zadania związane z zastosowaniem baterii po raz wtóry wykonuje Mercedes-Benz Energy GmbH z siedzibą w Kamenz w Saksonii.

– Sprawdziliśmy to bardzo dokładnie: w ciągu długiego użytkowania pojazdu, jego ślad węglowy jest znacznie korzystniejszy niż w przypadku autobusów miejskich z konwencjonalnym napędem. Ponowne wykorzystanie jego baterii jeszcze bardziej poprawia bilans ekologiczny – mówi Gustav Tuschen, dyrektor działu badawczo-rozwojowego Daimler Buses.

Holger Elix, dyrektor działu infrastruktury w ÜSTRA, wyjaśnia jeszcze jeden aspekt:

– Koszt zakupu autobusów elektrycznych stanowi szczególne wyzwanie. Ponowne wykorzystanie akumulatorów do zastosowań stacjonarnych przez operatorów transportu publicznego może stworzyć w perspektywie dodatkowe ścieżki amortyzacji, jeszcze bardziej przyspieszając elektryfikację drogowego transportu publicznego.

Baterie odgrywają kluczową rolę w bilansie ekologicznym pojazdów elektrycznych. Zjawisko to znane jest każdemu użytkownikowi smartfona: Ciągłe ładowanie i rozładowywanie obciąża baterię, i prędzej czy później jej pojemność zauważalnie spada. Nie inaczej jest w przypadku autobusów miejskich z w pełni elektrycznym napędem. Na przykład żywotność baterii z technologią NMC w elektrycznym Mercedesie eCitaro kończy się po około pięciu do sześciu latach przy spadku pojemności do ok. 80 %. Od tego momentu nie można już zagwarantować, że autobusy miejskie będą osiągały niezbędny zasięg.

 

Drugie długie życie

Cykl życia baterii wcale nie musi się jednak kończyć po jej eksploatacji w pojeździe. W zastosowaniach stacjonarnych radzi sobie jeszcze z reguły bardzo dobrze, bowiem straty mocy odgrywają tu tylko niewielką rolę. Po prawidłowym użytkowaniu baterii w pojeździe, eksploatacja w systemie stacjonarnym jest możliwa jeszcze przez kilka lat, co zwiększa korzyści ekonomiczne i równowagę ekologiczną płynące z ich użytkowania. Dlatego też projekt GUW+ skupia się na ponownym wykorzystaniu baterii z elektrycznych autobusów miejskich.

Od 4. kwartału roku 2021 nowa podstacja prostownikowa w Hanowerze ma zostać włączona do systemu zasilania lekkich pojazdów szynowych i autobusów elektrycznych firmy ÜSTRA. Magazyn energii służy jako bufor dla efektywnego wykorzystania energii odzyskiwanej podczas eksploatacji kolei miejskiej i umożliwia zrównoważenie obciążeń szczytowych, dalszą eksploatację w przypadku awarii sieci oraz zasilanie publicznej infrastruktury ładowania. Magazyn pilotażowy ma pojemność ok. 500 kWh i obejmuje ok. 20 układów baterii, które wcześniej były wykorzystywane na tysiącach kilometrów w autobusach eCitaro do jazd testowych.

 

Opracowanie i wdrożenie

Rozbudowa klasycznej podstacji prostownikowej o funkcje inteligentne jest opracowywana i demonstrowana w ramach wspólnego projektu GUW+, który jest finansowany przez Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury (BMVI). Oprócz lidera konsorcjum, firmy ALSTOM Transport Deutschland GmbH z siedzibą w Salzgitter, do konsorcjum należą przedsiębiorstwa Elpro GmbH z siedzibą w Berlinie, Motion Control and Power Electronics GmbH z siedzibą w Dreźnie, Fraunhofer IVI z siedzibą w Dreźnie i TU Dresden. Daimler Buses wspiera ten projekt w funkcji partnera stowarzyszonego, z kolei ÜSTRA AG jest zaangażowana w GUW+ jako partner demonstracyjny. Rozpoczęty w 2019 roku projekt będzie realizowany przez okres trzech lat. Dalsze informacje na temat projektu GUW+: Koncepcja GUW+ – GUW+ (guwplus.de)

Mercedes-Benz Energy GmbH, jako spółka zależna Mercedes-Benz AG, jest odpowiedzialna za rozwój innowacyjnych rozwiązań w zakresie magazynowania energii. Przedsiębiorstwo koncentruje się w szczególności na zastosowaniach urządzeń w ich drugim cyklu żywotności i magazynowaniu części zamiennych. Wspólnie ze swoimi partnerami firma podłączyła już do niemieckiej sieci energetycznej trzy duże systemy magazynowania o łącznej mocy około 50 MWh z samochodowych systemów akumulatorowych. Pierwszy system magazynowania bazujący na bateriach w drugim cyklu użytkowania został podłączony do sieci w październiku 2016 roku w Lünen w Westfalii.

Z tej samej kategorii

3 września 2025

Opory toczenia zyskują na znaczeniu

Continental rozpoczął kampanię informacyjną, której celem jest zwiększenie świadomości właścicieli flot pojazdów użytkowych, aby podnieść świadomość na temat rosnącego znaczenia [...]

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!