#ad

Daimler się dzieli

Daimler się dzieli

Koncern Daimler planuje rozdzielenie działalności przemysłowej na dwa niezależne przedsiębiorstwa. Jednym z nich ma być Daimler Trucks, które zadebiutuje jeszcze w tym roku na giełdzie we Frankfurcie, o ile plan się powiedzie.

Koncern Daimler planuje rozdzielenie działalności przemysłowej na dwa niezależne przedsiębiorstwa. Jednym z nich ma być Daimler Trucks, które zadebiutuje jeszcze w tym roku na giełdzie we Frankfurcie, o ile plan się powiedzie.

 

 

 

Drugie przedsiębiorstwo skoncentruje się na produkcji luksusowych samochodów osobowych, napędzie elektrycznym i oprogramowaniu dla pojazdów. W planach jest zmiana nazwy z „Daimler” na „Mercedes-Benz”.

Rada nadzorcza i zarząd koncernu Daimler podjęły decyzję, że poddadzą ewaluacji projekt wydzielenia (spin-off) działalności związanej z samochodami ciężarowymi i autobusami, po czym zaczną się przygotowania do samodzielnego wejścia spółki Daimler Truck na giełdę. Większość udziałów Daimler Truck ma trafić do dzisiejszych akcjonariuszy koncernu Daimler. W rezultacie tych zmian Daimler Truck ma uzyskać pełną biznesową swobodę i posiadać odtąd własną strukturę ładu korporacyjnego (corporate governance) z niezależnym przewodniczącym rady nadzorczej. Podjęte zostały starania o to, by spółka Daimler Truck spełniła kryteria włączenia do indeksu DAX. Według obecnego planu cała operacja zakończy się do końca roku 2021, kiedy to firma Daimler Truck ma już być notowana na giełdzie frankfurckiej.

– Jest to dla koncernu Daimler moment historyczny, początek głębokiego przeobrażenia. Mercedes-Benz Cars & Vans oraz Daimler Trucks & Buses to firmy działające w odmiennych branżach, na rzecz różnych grup klientów, z odmiennymi ścieżkami technologicznymi i potrzebami kapitałowymi. Mercedes-Benz to marka samochodów luksusowych, która bardzo wymagającym klientom oferuje najbardziej pożądane samochody świata. Daimler Truck dostarcza wyjątkowe na tle swojej branży rozwiązania i usługi transportowe. Gałęzie przemysłu, w których działają obie te firmy, przechodzą gruntowne zmiany technologiczne i strukturalne. Podążanie w rytmie tych przeobrażeń będzie efektywniejsze, jeśli nasze firmy będą działały jako niezależne podmioty, dysponujące znaczną płynnością netto i wolne od ograniczeń wynikających ze struktury konglomeratu – powiedział Ola Källenius, prezes zarządu Daimler i Mercedes-Benz.

W ramach restrukturyzacji zarówno Mercedes-Benz, jak i Daimler Truck mogą liczyć na biznesowe wsparcie ze strony spółek świadczących usługi finansowe i mobilnościowe. Ich precyzyjnie dopasowane rozwiązania w zakresie kredytowania, leasingu i mobilności posłużą zwiększaniu sprzedaży oraz wzmacnianiu satysfakcji i lojalności klientów. W tym celu koncern zamierza wykorzystać zasoby i personel dzisiejszej Daimler Mobility – na potrzeby zarówno Mercedes-Benz, jak i Daimler Truck.

 

Samodzielna przyszłość

– To kluczowy moment dla Daimler Truck. Dzięki niezależności zyskujemy nowe szanse, stajemy się bardziej transparentni. Zamierzamy dalej rosnąć i utrzymać pozycję lidera w dziedzinie napędów alternatywnych i automatyzacji. Wypuszczając na rynek ciężarówki zasilane akumulatorami i ogniwami elektrycznymi, a także zdobywając silną pozycję w zakresie jazdy zautomatyzowanej, całkiem jasno zdefiniowaliśmy już, ku jakiej przyszłości zmierzamy. Dalszy rozwój technologiczny przyspieszymy starannie dobieranymi partnerstwami – oświadczył Martin Daum, członek zarządu koncernu Daimler oraz prezes zarządu Daimler Truck.

Daimler Truck jest największym na świecie producentem samochodów ciężarowych i autobusów, który plasuje się na czołowych pozycjach rynkowych w Europie, Ameryce Północnej i Azji i ma w skali globu ponad 35 głównych lokalizacji. Zatrudnia ponad 100 tysięcy pracowników w ramach siedmiu marek: BharatBenz, Freightliner, Fuso, Mercedes-Benz, Setra, Thomas Built Buses oraz Western Star. W roku 2019 Daimler Truck dostarczył klientom łącznie ok. pół miliona aut ciężarowych i autobusów. Obrót firmy za rok 2019 wyniósł 40,2 mld euro ze sprzedaży ciężarówek oraz 4,7 mld euro z autobusów. Z kolei zysk operacyjny EBIT zamknął się kwotą odpowiednio 2,5 mld euro (ciężarówki) i 283 mln euro (autobusy).

– W naszej gałęzi przemysłu następuje szybka transformacja. Oprócz bieżących planów finansowych, zamierzamy utworzyć na potrzeby Daimler Truck kolejny fundusz inwestycyjny, opiewający na 1,5 miliarda euro. Pozwoli on nam inwestować w nowe produkty i technologie. Stworzy to lepsze perspektywy dla naszych zakładów i zabezpieczy nam zatrudnienie. Ponadto do końca dekady obowiązywać będą porozumienia zawarte z radą zakładową, np. to dotyczące ochrony socjalnej – mówi Michael Brecht, przewodniczący łącznej rady zakładowej w koncernie Daimler.

 

Decyzja w trzecim kwartale

W ramach planowanej operacji Daimler ma zamiar przekazać swoim akcjonariuszom większość udziałów w spółce Daimler Truck. Liczba akcji Daimler Truck, które otrzymają wtedy akcjonariusze koncernu Daimler, uzależniona będzie od wielkości dotychczasowego udziału. Daimler chce przy tym zachować mniejszościowy udział w Daimler Truck. Tak więc reprezentacja koncernu Daimler w radzie nadzorczej spółki Daimler Truck będzie dodatkowym odzwierciedleniem planowanego podziału strukturalnego.

Podjęta właśnie decyzja dopiero zapoczątkowuje proces konkretyzowania całej operacji. Pełny zestaw szczegółów dotyczących finansowo-technicznej realizacji poznamy więc później. Chodzi m.in. o kwestię tego, jak duża część Daimler Truck trafi na giełdę, oraz w jakiej proporcji akcje Daimler Truck zostaną przekazane akcjonariatowi koncernu Daimler.

Wszelkie dalsze, szczegółowe objaśnienia na temat planowanego rozdzielenia pól działalności akcjonariusze koncernu Daimler mają usłyszeć na nadzwyczajnym walnym zgromadzeniu w trzecim kwartale 2021 r. Podczas tego zgromadzenia udziałowcy zostaną poproszeni o wymaganą zgodę na całe przedsięwzięcie.

 

 

 

Z tej samej kategorii

30 kwietnia 2024

Ile kosztuje wynajem autokaru?

Wynajem autokaru to praktyczne rozwiązanie dla grupowych podróży, imprez firmowych, wycieczek szkolnych i innych wydarzeń wymagających transportu większej liczby osób.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!